Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Kan utleier nekte overnatting?

AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Du kan jo fortelle utleier at du har litt dårlig hukommelse og at ting fungerer best for deg skriftlig. Be utleier om å liste opp disse punktene som han/hun mener at du skal etterleve.

Får du det skriftlig da så er jo det gull. Eller om maset holder opp så er jo det greit. Alt ettersom hvordan kommunikasjon foregår og oppfattes så kan jo alltid situasjonen eskalere ut av der en egentlig ønsket å holde det. Jeg regner med at de som bor med slike utleiere har gått noen runder med seg selv om det er verdt å "plages" eller om lokasjon, pris med mere er såpass god at en bare blir værende.

Endret av G
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva slags oppsigelsesgrunn hadde du brukt her egentlig? At leietaker på lovlig vis tar opp folk i husstanden?

Finner det merkelig at det kan være lov for leietaker å gi ut nøkkel til ukjente folk (ukjente for utleieren) som da ferdes på eierens tomt og i dennes hus.  Skjønner i al fall at det ville føles utrygt for eieren når det er ukjente folk. 

Lenke til kommentar

Finner det merkelig at det kan være lov for leietaker å gi ut nøkkel til ukjente folk (ukjente for utleieren) som da ferdes på eierens tomt og i dennes hus. Skjønner i al fall at det ville føles utrygt for eieren når det er ukjente folk.

Når man leier ut en leilighet leier man bort råderetten sin og har ingenting å gjøre med hva leietaker gjør lenger... Det med folk skulle man tenkt på før man leide ut isåfall. Er en grunn til at vi har husleieloven som beskytter oss fra utleiere som tror de forsatt råder over leiligheten jeg leier. Jeg leier råderetten, ikke bare et rom å bo i. Utleier har ingenting å gjøre med leiligheten min (jeg leier den, da blir den 'min') så lenge man ikke ødelegger eller gjør grovt ulovlige ting osv.

• Liker 8
Lenke til kommentar

TS her.

Tusen takk for svar.

Det dreier seg bare om at kjæresten innimellom kommer på besøk til middag. I et par tilfeller har han brukt dusjen hos meg etter trening. Jeg leier sokkelleilighet i utleiers bolig. Fikk også en reaksjon på at kjæresten hadde låst seg inn hjemme hos meg for å hente noe når jeg ikke var hjemme. Utleier vil ikke at noen skal oppholde seg i leiligheten når jeg ikke er der.

Drit I huseier. Kjæreste regnes som nær familie. Hun kan få egen kopiert nøkkel og komme og gå som hun vil. Hun kan flytte inn og endre folkeregistert adresse uten at du trenger å be eller opplyse huseier.

Når familie kan flytte rett inn. Det vil si samboer, søsken og lignende. Kjæreste blir vel samboer når hun flytter inn.

Du får vise huseier paragrafen jeg finner når jeg kommer hjem...

Alt for mange huseiere som tror de har noe de skulle sagt. Leier jeg en leilighet leier jeg faktisk en leilighet. Ikke bare et rom jeg låner for å bo. Jeg vil bo i fred. Hatt konfrontasjon med huseier jeg også, men rett og slett bedt dem ryke og dra og henvist til husleieloven. Ikke at jeg har gjort noe dumt, bråket eller lignende altså. Har vært en fin leietaker, men stått på mine rettigheter.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Om man trosser utleiers regler står man i fare for å bli oppsagt, enkelt og greit. Om det ikke er saklig grunn for oppsigelse i seg selv finnes nok av grunner å velge mellom for å få til en gyldig oppsigelse. 

Forøvrig synes jeg utleier stiller urimelige krav i denne saken.

Lenke til kommentar

Det virker ikke som dette er normale besøk av bekjente. Jeg har av og til besøk på dagtid, men aldri av noen som har behov for å bruke hverken dusj, vaskemaskin eller oppvaskmaskin, og aldri har jeg selv heller hatt behov for disse om jeg er på dagsbesøk hos andre. Så jeg kan forstå at huseieren reagerer, dette var ikke den utleiebruken han hadde regnet med. Regnet med i dobbel forstand.

Jeg kan skjønne til en grad at det produserer et hevet øyenbryn, men... hva så? Det er der det stopper. TS disponerer leiligheten per kontrakt, hvor minimumskravet er norsk lov.

For den saks skyld syns jeg ikke dette er noe å reagere på. Det er ikke unormalt å kunne dusje, vaske klær eller slikt hos kjæresten. Jeg har også bedt om å låne dusj hos en venn pga glovarmt vær, og fått vasket klær hos en annen senest i fjor når mitt eget vaskerom var under ombygging (pga voldsom vannlekkasje).

• Liker 2
Lenke til kommentar

Hvis huseier kom med et krav som var helt uaktuelt, ville vel ikke trådstarter spørre her om det? 

Til dømes at besøkende ikke fikk lov til å stå på hodet – . Til det er det bare å riste på hodet og si javel ja.

Jo, absolutt. Det at kravet er helt uaktuelt avskjærer selvfølgelig ikke TS fra å lage en tråd om det.

Flere tråder om ting uten juridisk hold, urimelige og uaktuelle krav o.l her på forumet. Når kravet er av en slik art TS her skisserer er dette sikkert en enda mer fortvilende situasjon enn om det bare var litt urimelig, kan jeg da tenke meg.

Lenke til kommentar

Om man trosser utleiers regler står man i fare for å bli oppsagt, enkelt og greit. Om det ikke er saklig grunn for oppsigelse i seg selv finnes nok av grunner å velge mellom for å få til en gyldig oppsigelse.

Nå er det slik at en uansett ikke kan sette regler som er dårligere enn husleieloven.

Slike regler kan man altså ignorere. Det er ikke tilgang til å forby overnatting og opptak i husstanden feks, skriver en utleier dette kan man pent late som det ikke står der. Har man fast husleiekontrakt på feks 3 år uten gjensidig oppsigelse er det jo litt som skal til for å gi oppsigelse.

Det mange utleiere glemmer er at man leier bort sin eiendel og at man da også leier bort råderetten over dette.

Man leier ikke en bil for å så få beskjed at man kan kjøre maks 50 km/t med bilen, eller at bilen skal være i nærheten slik at utleier til en hver tid kan låse seg inn og sjekke tilstanden. Nei, man leier bort bilen og da leier man den faktisk bort.

Leiligheten jeg leide før hadde husregler mot husdyr.

Jeg hadde med en 50kg stor rottweiler uten å be om tillatelse eller opplyse huseier. Huseier var dog veldig klar over denne store hunden, men fikk aldri noe beskjed. Dette fordi husleieloven tillot meg faktisk å overse dette forbudet de hadde satt om da det var urimelig. Utleier hadde ikke klart å kaste meg ut på grunn av bikkja.

Dette var rekkeleiligheter med egne innganger rett ut og egne hager. Så det var til ingen ulempe for andre, mao fult lov.

Huseiere må forstå folk har et liv uten å ville bli plaget av huseier.

Så lenge leiligheten ikke blir ødelagt ved tilbakelevering eller orden og ro forstyrres kunne jeg ikke brydd meg mindre om hva leietaker gjør.

Endret av Darkbill
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Man står kanskje i fare for å bli forsøkt usaklig oppsagt, men man bør ikke ta for mye hensyn til hva mulige kjeltringer kan finne på.

Det hender grunnen til at folk stiller urimelige krav rett og slett bare er at de ikke vet bedre, uten at de mener noe vondt. Da skal det gjerne ikke mer til enn en realitetsorientering. Jeg har latt meg overraske et par ganger i det siste over hvor greit det går med slike ting bare man tar sjansen på å si ifra. Dette er dog ingen grunn til victim blaming.

Endret av Isbilen
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Drit I huseier. Kjæreste regnes som nær familie. Hun kan få egen kopiert nøkkel og komme og gå som hun vil. Hun kan flytte inn og endre folkeregistert adresse uten at du trenger å be eller opplyse huseier.

Når familie kan flytte rett inn. Det vil si samboer, søsken og lignende. Kjæreste blir vel samboer når hun flytter inn.

Du får vise huseier paragrafen jeg finner når jeg kommer hjem...

Alt for mange huseiere som tror de har noe de skulle sagt. Leier jeg en leilighet leier jeg faktisk en leilighet. Ikke bare et rom jeg låner for å bo. Jeg vil bo i fred. Hatt konfrontasjon med huseier jeg også, men rett og slett bedt dem ryke og dra og henvist til husleieloven. Ikke at jeg har gjort noe dumt, bråket eller lignende altså. Har vært en fin leietaker, men stått på mine rettigheter.

Du kan vel strengt tatt bytte lås i leiligheten også, eller gjelder dette bare i borettslag?

Lenke til kommentar

Det kan du, så lenge du setter den gamle sylinderen tilbake før tilbakelevering. Huseier har faktisk ikke krav på å ha nøkler til objektet, selv om det ofte avtales.

https://www.leieboerforeningen.no/Rettigheter/tabid/304/ID/711/Utleiers-adgang-til-boligen.aspx

https://www.huseierne.no/boligbloggen/2017/utleiers-adgang-til-leieobjektet/

Endret av Isbilen
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det kan du, så lenge du setter den gamle sylinderen tilbake før tilbakelevering. Huseier har faktisk ikke krav på å ha nøkler til objektet, selv om det ofte avtales.

https://www.leieboerforeningen.no/Rettigheter/tabid/304/ID/711/Utleiers-adgang-til-boligen.aspx

https://www.huseierne.no/boligbloggen/2017/utleiers-adgang-til-leieobjektet/

Man kan bytte lås på huseier bekostning også om huseier driver og låser seg inn uten tillatelse hvis man sender advarsel først om jeg ikke husker feil.

Lenke til kommentar

Det dreier seg bare om at kjæresten innimellom kommer på besøk til middag. I et par tilfeller har han brukt dusjen hos meg etter trening. Jeg leier sokkelleilighet i utleiers bolig. Fikk også en reaksjon på at kjæresten hadde låst seg inn hjemme hos meg for å hente noe når jeg ikke var hjemme. Utleier vil ikke at noen skal oppholde seg i leiligheten når jeg ikke er der.

Når det i dette tilfellet i tillegg er snakk om kjæresten, så har ikkje utleiger grunnlag for å sette slik krav. Kjæresten din kan flytte inn om han vil det.

§ 7-1. Opptak i husstand

Leieren har rett til å ta opp i sin husstand sin ektefelle eller samboer, sine egne eller ektefellens eller samboerens slektninger i rett opp- eller nedstigende linje og fosterbarn. Opptak av andre personer i husstanden krever godkjenning fra utleieren. Godkjenning kan bare nektes dersom vedkommende persons forhold gir saklig grunn til det eller husrommet klart blir overbefolket.

Som du ser så kan du ta til deg både sambuar og nære slektningar som ei rettigheit i alle leigeforhold.

Du har også i stor grad lov til å la andre som f.eks. vennar flytte inn, men då må du innhente godkjenning frå utleigaren.

Utleigaren kan uansett ikkje nekte ein slik forespørsel utan å ha ein sakleg grunn å vise til, som f.eks. at det ikkje er plass til alle i leiligheita.

Merk at for famile som f.eks. sambuar og barn så er det etter husleigelova ingen begrensning i kor mange personar som du har i din famile, i teorien kan du derfor fint ha sambuar med 7 ungar pluss deres foreldre og besteforeldre buande i leiligheita som del av ditt familieopptak.

(Ved så mange personar i ei leiligheit så kan det derimot bli snakk om tilsyn frå byggesak, barnevern, brannvesen, kommunelege og andre fagpersonar som nok vil ha invendigar knytta til helse, miljø og sikkerheit).

Utan at det er relevant i dette tilfellet så kan det være greit å merke seg at retten til familieopptak kan fråvikast ved avtale dersom det er snakk om bolig for vanskeligstilte eller elev-/studentbolig i regi av eit offentleg organ, og kun når dette er oppgitt i leigekontrakta.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Etter råd i tråden her tror jeg huseier temmelig fort sier opp leieforholdet pga. oppussingsbehov.

Den har sjølvsagt utleigar anledning til å gjere, men det krever både at oppussing faktisk blir utført og at oppussing er så omfattande at leigetakaren ikkje kan bu der. Viss ikkje så kjem det fort eit erstatningskrav.

Lovhjemmelen til å seie opp leigeavtalen er:

§ 9-5. Utleierens oppsigelse av tidsubestemt leieavtale

Er ikke annet avtalt eller annet følger av loven her, kan tidsubestemt leieavtale sies opp av utleieren.

En tidsubestemt leieavtale om bolig kan bare sies opp av utleieren dersom:

a) husrommet skal brukes som bolig av utleieren selv eller noen som hører til husstanden, b) riving eller ombygging av eiendommen gjør at husrommet må fravikes, c) leieren har misligholdt leieavtalen, eller d) det foreligger en annen saklig grunn til å si opp leieavtalen.

Tidsubestemt leieavtale om enkelt beboelsesrom der leieren etter leieavtalen har adgang til en annens bolig, kan sies opp av utleieren uten hinder av bestemmelsene i annet ledd.

Merk at lovens ordlyd er riving eller ombygging.

Maling av vegger og montering av ny kjøkkeninnredning vil med andre ord ikkje være tilstrekkeleg for å seie opp leigeavtalen.

Då må dette eventuelt begrunnast i punkt d, anna sakleg grunn som gjer det nødvendig å seie opp leigeavtalen.

• Liker 7
Lenke til kommentar
En huseier kan ikke nekte noen å ha gjester - heller ikke overnattingsgjester uten saklig grunn, f eks trangboddhet (typisk ved f eks små studentboliger), men kan sette rimelige ordensregler, f eks at gjester ikke skal komme/gå mellom f eks kl 22 og kl 6 (grenser her vil i praksis passere helt fra kl 20 til kl 8 om de er saklig begrunnet, ellers skal de være “alminnelige”, altså kl 22-6 eller kl 23-7) En huseier kan også nekte en spesifikk gjest, men bare mot saklig grunn, f eks tidligere hærverk. 

Som huseier kan man generelt fastsette ordensregler - både før og etter at leieforhold er inngått - så lenge disse faller inn under begrepet “alminnelige”. Her kan innen visse grenser styres  dyrehold, røyking, "stille tider", bruk av vaskemaskin/oppvaskmaskin i “stille tider” (pga støy), bruk av musikkinstrumenter og stereoanlegg i “stille tider”, utendørs renhold leietaker har ansvart for og tidspunktet dette skal være “oppdatert” og annet som faller inn under “saklig” - et begrep som helt generelt går en del lengre enn mange på 20-25 later til å tro, men også har rimelig klare grenser. En utleier kan godt forby “hyppige overnattinger uten avtale”, menher går også en grense mot hvordan vanlige folk (alle aldersgrupper, ikke bare nærmeste venner!!) anno 2018 bruker sitt hjem for når man kan si “hyppig overnatting” har blitt “mer eller mindre permanent bosatt”. En overnatting i uken i gjennomsnitt og av flere ulike personer er veldig innenfor, overnatting fire dager i uken av samme person og over litt mer tid enn som engangstilfelle en ukes tid er over eller farlig nær “permanent bosatt”. 

Hvorvidt utleier måtte ha feilkalkulert strømforbruket er juridisk sett kun utleiers problem og kun moralsk sett eget, forutsatt at man ikke kan sies å ha bevisst ført utleier bak lyset. 

Om lås kan byttes er så vidt jeg vet ikke avklart i dom ennå, men den alminnelig rådende juridiske antagelsen er ja (forutsatt at det byttes tilbake innen utflytting og ingen skade påføres dør, karm, låskasse etc), og det er opp til utleier å få dokumentert noe annet om dette ønskes. En utleier har i det daglige uten avfale på forhånd ingen adgang innendørs der det er utleid (om vi da ikke snakker om enkeltrom med adgang kjøkken, bad etc hos utleier), men kan ha behov for å ta seg inn for å avverge akutt skade - det er tross alt fremdeles utleiers eiendom -og derfor er det praktisk at utleier har en nøkkel så han slipper å slå døren inn - for leietakers regning om leietaker kan sies å ha skyld i/ansvar for behovet -  i et slikt tilfelle. Hva som er praktisk gir imidlertid ingen som helst rett for utleier dersom leietaker ikke vil, siden leieprisen også omfatter oppgjør for privatliv. 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Etter råd i tråden her tror jeg huseier temmelig fort sier opp leieforholdet pga. oppussingsbehov

Du har naturligvis rett, dette blir fort resultatet. Det er naivt å bare komme trekkende med noen paragrafer og tro at å vise til dem garanterer gunstig resultat. For ikke å nevne å true med erstatningssøksmål. Det er stor forskjell på å HA rett og å FÅ rett. At fattigfranser som ikke engang har sett seg råd til å kjøpe seg egen bolig, vil og kan satse (og sannsynligvis kaste bort) diverse titusener ++ i advokathonorarer, virker ganske urealistisk (og tåpelig). En mer fornuftig strategi er å forsøke forhandlinger, å gi litt og ta litt, og opprettholde et godt forhold til nærmeste nabo. Bare det burde være verdt mye!

• Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...