Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Kan utleier nekte overnatting?

AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Jeg leier en leilighet hvor det står i kontrakten at det ikke er i orden med hyppige overnattinger, uten avtale. Nå har jeg fått beskjed om at besøkende på dagtid ikke kan bruke hverken dusj, vaskemaskin eller oppvaskmaskin, da dette fører til økt bruk av strøm og vann. Leien er inkl. strøm. Er dette innafor?

Anonymous poster hash: 565ef...cf0

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan ikke jussen på det. Men det høres ut som en litt sær avtale.

Å nekte folk å ha overnattingsgjester høres noe på kanten ut. Dersom klausulen var der for å sikre at den inkluderte strømmen ikke ble misbrukt over tid, slik at utleier kunne inngå en ny strømordning så hadde jeg forstått det litt. Men jeg tror at utleiere skal vokte seg veldig i mot å drive med slik overvåking. Creepy, creepy.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Mener å huske at utleier ikke kan nekte deg noe slikt. Men jeg går ut i fra at opptak i husstanden (eller veldig ofte overnattingsbesøk) kan være grunnlag for endring av strømdelen av leia.

Klart om strøm er inkludert fordi du bor i et leid rom i huseier husstand stiller det seg annerledes. Da kan han si deg opp med en måneds varsel uansett.

Anonymous poster hash: c5303...d5e

Lenke til kommentar

Strøm inkludert er strøm inkludert. Hvis du tar opp i husstanden en person du etter loven har rett til å ta opp uten videre, har han ingenting han skulle sagt. Hvis en kompis overnatter så mye at han kan regnes for innflyttet, blir det noe annet, men "hyppige overnattinger" er ikke noe man kan nekte. Når man leier en leilighet skal man ha tilnærmet samme råderett over den som om man eide den, og hvis noen liker å ha stadige overnattingsbesøk er det en privatsak. Det gjelder også utlån av dusj, vaskemaskin og andre ting.

Man kan ikke gjøre en avtale om husleie som er mindre gunstig enn det som står i loven, og det står ingen steder at huseier kan legge seg så til de grader opp i bruken. Hvis han er redd for å spandere strøm på gjester, får han installere egen strømmåler på utleieobjektet.

Endret av Isbilen
  • Liker 7
Lenke til kommentar

En kan ikke avtale dårligere vilkår enn husleieloven dersom det er privatperson som leier.

Du kan ha så mye besøk, og overnatting som du vil. Du har full råderett over det du leier. Hele poenget med at man leier ut leiligheten sin er at man leier den bort. Man har lite man man da har å si om hva en gjør I leiligheten, innenfor lovens grenser.

Videre kan du ta opp nær familie i husstanden (flytte inn) uten å opplyse huseier. Andre må du søke om, men huseier kan ikke nekte uten særskilt grunn, feks overbefolkning og brannfare. I en helt ordinær leilighet er det da I praksis umulig for utleier å nekte dette, og er det med andre ord bare å få noen til å flytte inn da huseier ikke kan nekte iht lovverket.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Hvis folk betaler deg for å bo hos deg kan det jo kanskje anses som fremleie? Driver du butikk på det (type AirBnB) av et visst omfang så blir det jo plutselig næringsvirksomhet... 

Men det høres jo ut som om vedkommende er en gnier av dimensjoner som neppe helt skjønner hvordan folk gjerne reagerer på slike pålegg... skru opp varmen, og ta laaaaange dusjer..... 

Og hvor mye er det egentlig han sparer på å skulle nekte folk å bruke vaskemaskin, oppvaskmaskin og dusj? 100 kroner i måneden? Kanskje 200?. 

Lenke til kommentar

Utleier kan nekte deg å ha overnattingsbesøk når besøket er der ofte/lenge nok til at det kan ansees som innflyttet. Dette gjelder selvfølgelig ikke samboerskap eller annen form for nær familie.

Hva ansees som innflytte5 dog?

Uansett kan ikke utleier nekte innflytelse uten saklig grunn. Og som du sier nærstående familie trenger man ikke tillatelse til i det hele tatt. Bor du i en ordinær leilighet er det altså umulig for utleier å nekte noen flytte inn. Bor du på 5kvm kan han selvfølgelig si nei pga brannfare mm.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Jeg har ingen problemer med å forstå at utleier er motvillig til dette. Husleien kan være kalkulert utfra antall personer som bor i boligen, derav økt strøm og vannforbruk, slitasje, støy osv.

Tenk om plutselig x-en med 5 småbarn plutselig flytter inn, med hund og katt på slep. Hadde fått oppsigelse fra meg umiddelbart!

Om det dreier som om ehm... overnattingsbesøk i helgene/ferier så synes jeg dette er innafor.

Lenke til kommentar

Det virker ikke som dette er normale besøk av bekjente. Jeg har av og til besøk på dagtid, men aldri av noen som har behov for å bruke hverken dusj, vaskemaskin eller oppvaskmaskin, og aldri har jeg selv heller hatt behov for disse om jeg er på dagsbesøk hos andre. Så jeg kan forstå at huseieren reagerer, dette var ikke den utleiebruken han hadde regnet med. Regnet med i dobbel forstand.

Endret av Vox_populi
Lenke til kommentar

TS her.

Tusen takk for svar.

Det dreier seg bare om at kjæresten innimellom kommer på besøk til middag. I et par tilfeller har han brukt dusjen hos meg etter trening. Jeg leier sokkelleilighet i utleiers bolig. Fikk også en reaksjon på at kjæresten hadde låst seg inn hjemme hos meg for å hente noe når jeg ikke var hjemme. Utleier vil ikke at noen skal oppholde seg i leiligheten når jeg ikke er der.

Lenke til kommentar

Jeg har ingen problemer med å forstå at utleier er motvillig til dette. Husleien kan være kalkulert utfra antall personer som bor i boligen, derav økt strøm og vannforbruk, slitasje, støy osv.

Tenk om plutselig x-en med 5 småbarn plutselig flytter inn, med hund og katt på slep. Hadde fått oppsigelse fra meg umiddelbart!

Om det dreier som om ehm... overnattingsbesøk i helgene/ferier så synes jeg dette er innafor.

Hva slags oppsigelsesgrunn hadde du brukt her egentlig? At leietaker på lovlig vis tar opp folk i husstanden?

• Liker 2
Lenke til kommentar

Det virker ikke som dette er normale besøk av bekjente. Jeg har av og til besøk på dagtid, men aldri av noen som har behov for å bruke hverken dusj, vaskemaskin eller oppvaskmaskin, og aldri har jeg selv heller hatt behov for disse om jeg er på dagsbesøk hos andre. Så jeg kan forstå at huseieren reagerer, dette var ikke den utleiebruken han hadde regnet med. Regnet med i dobbel forstand.

Har mistanke om at du bare ikke er den type person man hadde spurt om å låne sånt. Skjer titt og ofte at noen vil ta en dusj eller vaske noe, hva er virkelig problemet med det? Skal vi sitte å krangle om hver eneste krone nå? 

Lenke til kommentar

TS her.

Tusen takk for svar.

Det dreier seg bare om at kjæresten innimellom kommer på besøk til middag. I et par tilfeller har han brukt dusjen hos meg etter trening. Jeg leier sokkelleilighet i utleiers bolig. Fikk også en reaksjon på at kjæresten hadde låst seg inn hjemme hos meg for å hente noe når jeg ikke var hjemme. Utleier vil ikke at noen skal oppholde seg i leiligheten når jeg ikke er der.

Kravet er da urimelig. Bare fortsett dere.

• Liker 5
Lenke til kommentar

TS her.

Tusen takk for svar.

Herregud så kontrollfreaks folk kan bli. Det går vel neppe an å oppføre seg slik i det uendelige uten konsekvenser som utleier. Selvsagt så er det ord mot ord, men det går jo an å ha besøk som blir vitner til hva som foregår av "overvåking" fra utleiers side.

Har utleier begynt å utvikle spisse hundeører/ulveører, noen tegn til genetiske mutasjoner? ;)

• Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...