Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

VG3 Automatisering - Sikkerhets PLS


Anbefalte innlegg

Hei.  :)

 

Jeg prøver å løse en oppgave som det ikke står noen ting i lærebøkene mine om.  :hmm:  :hm:

 

Lurer på om noen vet om noen nettsider eller lærebøker som omhandler nødstopp via sikkerhets PLS.

 

Det som står i mine lærebøker er at "nødstoppbrytere koples ofte i serie med en kontaktor som styrer hovedstrømmen til anlegget. Den er grei.

 

Nettsider som omhandler hvordan man bestemmer PL / SIL nivå har jeg funnet. Den er grei.

 

Det dreier seg om tre transportbånd.

 

Oppgaven lyder "Tegn skisse av en løsning knyttet til nødstopp av transportbånd via sikkerhets PLS og lag forslag til PLS program for sikkerhetsnivå PLe(4)/SIL3."

 

post-492594-0-84682900-1535977180_thumb.jpg

 

post-492594-0-45125700-1535977383_thumb.jpg

 

Hvordan kan jeg lære meg dette her slik at det blir helt riktig?  :mellow:

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Synes det blir feil å gi ferdige svar på slike oppgaver i diskusjonsforum, men i dette tilfellet så må jeg vel tilstå at jeg ikke vet hva svaret er.

 

Fant imidlertid noe info på nett som jeg synes var/er litt oppklarende:

 

https://www.trainor.no/cms/Forum/Automasjon/Valg-av-SIL-eller-PL-kategori

 

http://huffmaneng.com/what-are-safety-plcs/

 

"Innebygde spørsmål til oppgaven" som kanskje bør ha svar:

 

Hvor kommer tegningene over fra? Er det selve oppgaveformuleringen eller et forslag til løsning?

 

Når det gjelder "sikkerhets PLS", er dette en ekstra PLS som kommer i tillegg til styringssystemet og som bare har med nødstopp og sikkerhetsfunksjon å gjøre, eller har den en "dobbelt funksjon" ved at den både ivaretar de alminnelige og generelle styringsfunksjonene, inklusive nødstopp, eller er det snakk om et eget separat system for "nedstengning og sikkerhet"?

 

(Hvis det eventuelt er snakk om to separate systemer med hver sin PLS så gir jo det enkle PLS programmet som er vist over en viss mening.)

 

(Så vidt vites så er det slik at prosessanlegg i nordsjøen og andre industrigrener med høye krav til sikkerhet har egne adskilte separate systemer for nedstegning/sikkerhet.) 

 

Hvis det eventuelt skulle være snakk om to systemer et styringssystem og et "sikkerhetssystem" så blir det jo å beskrive hvordan disse to PLS'ene/systemene kan jobbe sammen. Det bør klares opp i om det er slik oppgaven er ment.

 

Hvis det er snakk om to separate PLS med hver sin funksjon, så blir vel noe av prinsippet å koble inn "sikkerhets PLS" der man ellers ville brukt "nødstopp i oppkoblingen" (Slik som bøkene forklarer det.)

Endret av arne22
Lenke til kommentar

Synes det blir feil å gi ferdige svar på slike oppgaver i diskusjonsforum, men i dette tilfellet så må jeg vel tilstå at jeg ikke vet hva svaret er.

 

Fant imidlertid noe info på nett som jeg synes var/er litt oppklarende:

 

https://www.trainor.no/cms/Forum/Automasjon/Valg-av-SIL-eller-PL-kategori

 

http://huffmaneng.com/what-are-safety-plcs/

 

"Innebygde spørsmål til oppgaven" som kanskje bør ha svar:

 

Hvor kommer tegningene over fra? Er det selve oppgaveformuleringen eller et forslag til løsning?

 

Når det gjelder "sikkerhets PLS", er dette en ekstra PLS som kommer i tillegg til styringssystemet og som bare har med nødstopp og sikkerhetsfunksjon å gjøre, eller har den en "dobbelt funksjon" ved at den både ivaretar de alminnelige og generelle styringsfunksjonene, inklusive nødstopp, eller er det snakk om et eget separat system for "nedstengning og sikkerhet"?

 

(Hvis det eventuelt er snakk om to separate systemer med hver sin PLS så gir jo det enkle PLS programmet som er vist over en viss mening.)

 

(Så vidt vites så er det slik at prosessanlegg i nordsjøen og andre industrigrener med høye krav til sikkerhet har egne adskilte separate systemer for nedstegning/sikkerhet.) 

 

Hvis det eventuelt skulle være snakk om to systemer et styringssystem og et "sikkerhetssystem" så blir det jo å beskrive hvordan disse to PLS'ene/systemene kan jobbe sammen. Det bør klares opp i om det er slik oppgaven er ment.

 

Hvis det er snakk om to separate PLS med hver sin funksjon, så blir vel noe av prinsippet å koble inn "sikkerhets PLS" der man ellers ville brukt "nødstopp i oppkoblingen" (Slik som bøkene forklarer det.)

Det er snakk om en ekstra PLS som kommer i tillegg til styringssystemet.

 

Tegningene over har jeg tegnet som et forslag til løsning. Men tror ikke de er riktige.

 

Det bør kanskje være en nødstopp som stanser hele anlegget og ikke bare deler av det?

 

Tegnet det sånn fordi det var 3 transportbånd. Prøver å finne på noe bedre, men lærebøkene jeg har gir lite informasjon.

 

Hadde jeg hatt bedre informasjon tilgjengelig så skulle jeg ha praktisert dette mer for å bli flinkere.

Lenke til kommentar

OK, da er vi vel på sporet.

 

Programmet ser vel på den annen side litt "feil" ut. Hele maskineriet bør vel stanse.

 

Spørsmål:

 

1. Hvordan bør nødstoppbrytere og overbelastningsvern være koblet opp? (Ser ut til å være gjort riktig.)

 

2. Hvordan bør PLS programmet være dersom en feil skal stanse hele anlegget?

 

3. Hvordan skal man få startet opp anlegget etter en feil?

 

4. Bør det være noen alarm-indikator?

 

5. Bør det være noen indikator som viser hvilken feil det dreier seg om?

 

6. Hvordan kan system for "normal styring" og "sikkerhetssystem for nødavstegning" være koblet opp i forhold til hverandre, i forhold til styrestrøm/hovedstrøm.

 

Synes at den som har oppgaven i prinsipp bør løse den selv, gjerne gjennom et par utkast til løsning, og at det bør være ok å "hinte litt" i forhold til det som kanskje er en "mulig løsning".

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...