Gå til innhold

Hvem har retten på sin side ( KJØP OG SALG)

Anbefalte innlegg

Hei, får 2dager siden solgte jeg en pc jeg hadde ute på finn, den var priset etter specs og verdi dermed en ganske ok pris for pcen.

Det ble også opplyst om 25-30fps i spillet fortnite og at det var et dårligt skjermkort som fint kunne trengt oppdatering.

Nå begynner kjøper med at han liksågodt kunne hatt sin gammle pc som har den samme fpsen, men dette var jo opplyst om og han skulle da ha latt vær og kjøpe i det heletatt.

Han snakker om å gå til forbrukerådet, og jeg ønsker selvfølgeligt ikke og ta imot og gi tilbake penger da jeg har vært ærlig om PCen.

Dette er snakk om 2500kr 

Specs er :

Windows 10 64-bit

Intel core i5 prosessor 4460

AMD radeon R5 235 2GB

1TB hardisk

DVD-Super multi drive 

Card reader 

Integrated LAN 10/100/1000

Er det jeg som selger som liksom skal være den som tar tilbake et produkt jeg ikke vett hvordan er behandlet etter jeg har solgt ?, eller har kjøper ingen vei og komme med dette?

Kun seriøse svar takk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Lol.

La det være. Han kan jo bare prøve. Forbrukerrådet vil nok le av denne situasjonen. Snakk om usle 2500,-. 

Ja ikke min feil han ikke er fornøyd, jeg ga jo opplysninger som ble spørt etter.

Håper isåtilfelle at forbrukerrådet og kan se det om han går der.

Lenke til kommentar

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1988-05-13-27/KAPITTEL_4#KAPITTEL_4

§ 17.Varens egenskaper.

(2) Dersom annet ikke følger av avtalen, skal tingen:
(a) passe for de formål som tilsvarende ting vanligvis brukes til;
(b) passe for et bestemt formål som selgeren var eller måtte være kjent med da kjøpet ble inngått, unntatt når forholdene viser at kjøperen for så vidt ikke bygde på selgerens sakkunnskap og vurdering eller ikke hadde rimelig grunn til å gjøre det;
© ha egenskaper som selger har vist til ved å legge fram prøve eller modell;
(d) være pakket på vanlig eller annen forsvarlig måte som trengs for å bevare og beskytte tingen.
(3) Tingen har mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene i paragrafen her.

§ 18.Opplysning om egenskaper eller bruk.
(1) Reglene om mangler gjelder også når tingen ikke svarer til opplysninger som selgeren i sin markedsføring eller ellers har gitt om tingen, dens egenskaper eller bruk og som kan antas å ha innvirket på kjøpet.

Tror ikke du har grunn til bekymring, man kan ikke klage på at man ikke forstår hva ytelsestall faktisk betyr.

Endret av N o r e n g
Lenke til kommentar

Dette er en grei kontor-pc ingen gaming maskin med det skjermkortet. Om det kan oppgraderes kommer også litt an på om der er plass og om strømforsyningen er kraftig nok.

Prisen er nok grei.

Så så lenge du ikke har fremstilt at dette er en gaming-maskin så har vel kjøper alt ansvar for å undersøke hva han kjøper.

Skjermkortet er omtrent på nivå med intel HD 4000 integrert grafikk i en laptop.

Lenke til kommentar

Har Forbrukerrådet noe med kjøp og salg mellom privatpersoner å gjøre da?

Forbrukerrådet kan mekle når du har kjøpt en ting eller tjeneste av en næringsdrivende, og også når du har kjøpt en ting av en privatperson.

https://www.forbrukerradet.no/klageguide/

Ettersom dette er et kjøp mellom to privatpersoner gjelder ingen angrerett. Varen er allerede overlevert, så den kan ikke avbestilles. Kjøpers eneste mulighet til å gå fra avtalen er ved heving, og for at det skal være aktuelt må det foreligge en mangel som definert i kjøpslovens §17.

§ 17.Varens egenskaper.

(1) Tingen skal være i samsvar med de krav til art, mengde, kvalitet, andre egenskaper og innpakning som følger av avtalen.

(2) Dersom annet ikke følger av avtalen, skal tingen:

(a)    passe for de formål som tilsvarende ting vanligvis brukes til;

(b)    passe for et bestemt formål som selgeren var eller måtte være kjent med da kjøpet ble inngått, unntatt når forholdene viser at kjøperen for så vidt ikke bygde på selgerens sakkunnskap og vurdering eller ikke hadde rimelig grunn til å gjøre det;

©    ha egenskaper som selger har vist til ved å legge fram prøve eller modell;

(d)    være pakket på vanlig eller annen forsvarlig måte som trengs for å bevare og beskytte tingen.

(3) Tingen har mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene i paragrafen her.

Såvidt jeg kan se gjør det ikke det utifra hva du har opplyst så langt; du har tilogmed vært åpen i forkant om at maskinen ikke er spesielt godt egnet til å spille Fortnite uten eventuelt bytte av skjermkort. Kjøper har tross denne advarselen valgt å kjøpe maskinen.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Jeg hadde aldri tatt den tilbake, med mindre det var nære venner eller familie (men de selger jeg ikke til heller). 

Gikk 1 time så var den solgt får 500kr billigere til en kjempefornøyd fyr :) 

Han skulle bruke den til kontorpc.

Pcen hadde 23 interesserte så røk fort da prisen ble 500kr mindre :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...