Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Ny ruter - diskusjon rundt oppsett

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg har fått en ny wifi-ruter i hus, og lurer litt på hva jeg skal gjøre med oppsett. 

Ruteren kan ha tre nett (ett 2.4 GHz-nett og to 5 GHz-nett) - burde jeg bruke forskjellig SSID på alle tre nettene? Samme SSID på 5 GHz-nettene og eget navn på 2.4 GHz-nettene, eller burde jeg kjøre forskjellig på alle tre (hvilket jeg ser på som en uting).

Vil jeg oppnå bedre hastighet hvis jeg bruker samme SSID på begge 5 GHz-nettene?

Hvor brede frekvenser er det lurt å bruke? Det er maaaange nett rundt der hvor jeg bor, så smalere frekvenser er kanskje en fordel?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er ikke noe poeng med tre trådløse nettverk, jo mindre du ønsker å sette opp et gjestenettverk slik at gjester ikke når ditt utstyr. 

Du er inne på noe med kanalbredde. Du ønsker i utgangspunktet ingen andre nettverk på samme kanal/frekvens som du selv bruker og jo bredere signalet ditt er, jo mindre er sjansen for å være alene (i et ideelt oppsett). Du kan prøve deg på 80 og 40 MHz. Ulempen med smalere signalbredde er at den teoretiske hastigheten går ned. Finn et kompromiss der nettet er raskt nok for deg. 

Lenke til kommentar

Nei, det er jo derfor jeg spør. I oppsettet er det mulig med tre nett, og den har også tre nett aktive når den starter opp. Jeg vil jo ha så høy ytelse som mulig, og om det betyr at man har to 5 GHz-nett med samme SSID, så er det sånn jeg vil sette den opp. :)

Lenke til kommentar

Er det TP-Link Archer C3200? Denne ruteren har samme konfigurasjonsmulighet. Da kobles enhetene automatisk til nettet med raskest forbindelse. Jeg målte forskjell på å la ruteren selv velge nett, og å dele opp i tre. For min del ble det klart at hastigheten er ganske lik, men nettet blir mindre belastet når ruteren får velge selv. Det vil si at om jeg laster ned en fil, påvirker det mindre andre i huset. Det var iallfall min erfaring. :) Så kjørte ett felles nett jeg. 

Lenke til kommentar

Mulig jeg misforstod, men trodde du prøvde å få enhetene dine til å velge automatisk tilkobling ved å gi nettene samme navn. Skjønte ikke helt grunnen til å gjøre det ellers. ^^ Den automatiske tilkoblingen over ulike nett (2,4GHz, 5Ghz etc), er en funksjon som aktiveres gjennom konfigurasjon av selve ruteren i nettleseren.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...