d3vil87 Skrevet 3. september 2018 Del Skrevet 3. september 2018 Skal legge laminat for første gang. Der lurte jeg på, hva anbefaler dere kyndige av hva som er best og bruke ved kapping av laminatgulv? Kan få skaffet både det ene og det andre av utstyr, jeg bare vet ikke hva som gir best resultat eller enklest og jobbe med. Takk! Lenke til kommentar
Luske_Ludvig Skrevet 3. september 2018 Del Skrevet 3. september 2018 Du kommer langt med en stikksag, og denne sagen kan sage alt. Elektrisk gjærsag er kjapp å kappe platene på lengden, men sløver sagbladet til senere listing. Kjøp et reserveblad. Gjærsag kan lage mye støv. Lenke til kommentar
Mr. A Skrevet 3. september 2018 Del Skrevet 3. september 2018 (endret) Kjøpte inn en liten billig dykksag fra Kellen sist vi la laminat. Gjorde jobben lekende lett, spesielt når man må kutte laminaten på langs. Ellers kan det være lurt å ha et multiverktøy/Feinsag. Endret 3. september 2018 av Mr. A Lenke til kommentar
newman221 Skrevet 3. september 2018 Del Skrevet 3. september 2018 (endret) Jeg foretrekker kapp- og gjørsag og sirkelsag som primærsager, og stikksag til småpirk. Førstnevnte sag er jo et absolutt for å kappe planken 100% rett på en enkel måte, men har noen begrensninger til annet bruk. Gjærsag bør ha et sagblad på minst 216mm, og det er fordelaktig med 30mm senterhull (lettere å finne nytt sagblad). For å unngå flising bør sagbladet ha minst 48 tenner, helst 60 (synes jeg ihvertfall, sikkert delte meninger på dette) Endret 3. september 2018 av newman221 Lenke til kommentar
Luske_Ludvig Skrevet 3. september 2018 Del Skrevet 3. september 2018 Når siste rad skal legges ( og første også) så er ikke alle vegger 100 % bein. List dekker max 10 mm. Jeg pleiet å legge ned rad og dra over en blyantsrek med metermål i veggen. Og kappe etter stek med stikksag. Da vil gulv ha make avstand til vegg (5mm) hele veien. Lenke til kommentar
1234567890qwertyuio Skrevet 3. september 2018 Del Skrevet 3. september 2018 Brukte en vanlig håndsag sist gang jeg la laminat. Det ble mye mindre fint støv som måtte fjernes enn når jeg brukte gjærsag. Det var greit å ha noe å legge laminatet på i knehøyde for å gjøre sagingen enklere. 1 Lenke til kommentar
Luske_Ludvig Skrevet 3. september 2018 Del Skrevet 3. september 2018 Bare ikke bruk bajonettsag ??? Lenke til kommentar
Tor C Skrevet 3. september 2018 Del Skrevet 3. september 2018 Bruk heller en slik en: https://www.jula.no/catalog/bygg-og-maling/maling-og-fugemasse/gulv/laminatkutter/laminatkutter-120048/ Og jaggu er den til og med på tilbud... Laminat sliter voldsomt på sagblad, og gode sagblad er dyre. 2 Lenke til kommentar
Dr. Brodsky Skrevet 3. september 2018 Del Skrevet 3. september 2018 Jeg bruker en kapp- og gjærsag. Kjøpte meg et temmelig dyrt "multisagblad" (for "alt" bort sett fra stål), og det virker å holde veldig bra. Ellers syns jeg en god håndsag fungerer helt fint til hjørner og lignende tull, men en stikksag gjør også jobben greit om du har et fornuftig arbeidsbord. Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 3. september 2018 Del Skrevet 3. september 2018 (endret) La Pergo laminat i leiligheten min nylig.Brukte bare en stikksag. Enkelt og raskt.Litt knotete å dele bord på langs med en stikksag, men det går greit. Kan bli litt flisete på noen tupper men det sjules under lista. Endret 3. september 2018 av Complexity 1 Lenke til kommentar
bas Skrevet 3. september 2018 Del Skrevet 3. september 2018 (endret) Laminatkutter, de hadde noen kurante på Megaflis siste jeg kikket etter det, men finner den ikke igjen sånn umiddelbart. Gir rene kutt, bråker lite, støver lite og man kan ha den meg seg rundt på gulvet mens man jobber (behøver ikke hele tiden opp og ned for å kappe).. Ikke sliter man ut sagbladene sine heller. Ikke anbefalt å kjøpe av billigste sort, bør ha noe solid. Endret 3. september 2018 av bas Lenke til kommentar
Luske_Ludvig Skrevet 3. september 2018 Del Skrevet 3. september 2018 La Pergo laminat i leiligheten min nylig. Brukte bare en stikksag. Enkelt og raskt. Litt knotete å dele bord på langs med en stikksag, men det går greit. Kan bli litt flisete på noen tupper men det sjules under lista. Sag fra undersiden eller bytt sagblad med tenner motsatt vei. 1 Lenke til kommentar
Luske_Ludvig Skrevet 3. september 2018 Del Skrevet 3. september 2018 Aldri hørt om laminatkutter. Høres lurt ut Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 3. september 2018 Del Skrevet 3. september 2018 Sag fra undersiden eller bytt sagblad med tenner motsatt vei. Vil nok hjelpe ja. Brukt aaalt for grovt blad da det bare var det jeg hadde. Men ble som sakt bra resultat. En kapp og gjærsag vil nok være å foretrekke men i en liten leilighet er det mye styr. Lenke til kommentar
newman221 Skrevet 3. september 2018 Del Skrevet 3. september 2018 Får lånt en del utstyr på Clas Ohlsson nå for tiden gratis da.. kjekt å ha skikkelig utstyr Lenke til kommentar
Åsgårdsreia Skrevet 3. september 2018 Del Skrevet 3. september 2018 Sag fra undersiden eller bytt sagblad med tenner motsatt vei. Må også nevnes at det finnes spesielle stikksagblad for laminat som ikke fliser opp så mye. Vanlige treblad blir fort sløve på laminat og fliser opp mer enn nødvendig. Lenke til kommentar
Tor C Skrevet 3. september 2018 Del Skrevet 3. september 2018 Får lånt en del utstyr på Clas Ohlsson nå for tiden gratis da.. kjekt å ha skikkelig utstyr Får man lånt det? Jeg har forsøkt det på min lokale Clas Ohlson og de så bare dumt på meg. Det er jo genialt for hobbysnekkere, men da må det jo være tilgjengelig. Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 4. september 2018 Del Skrevet 4. september 2018 Det er vel et prøveprosjekt? Så ikke sikkert alle butikkene har det I Trondheim så låner både Clas og hovebiblioteket ut verktøy Lenke til kommentar
d3vil87 Skrevet 4. september 2018 Forfatter Del Skrevet 4. september 2018 Tusen takk for all hjelp! Lenke til kommentar
Even B Skrevet 17. april 2023 Del Skrevet 17. april 2023 Laminatbladene fra oslo tool company er de beste bladene jeg har brukt for laminatgulv i allefall. Har lagt nærmere 600 m2 med høytrykkslaminat med mitt 216mm blad og det er fortsatt som nytt. https://www.oslotoolcompany.no/blogs/news/markedets-beste-sagblad-for-laminatgulv Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå