Gå til innhold

Stasjonær pc til 15-20000kr

Anbefalte innlegg

Er på jakt etter en stasjonær pc da behovet for bærbar er minimalt for tiden og den begynner å slite litt med dagens bruk.

Har ganske liten kontroll på hva som er viktig så kunne nok trengt litt hjelp til å finne et bra oppsett.

Bruker pc stort sett til surfing og youtube. Har alltid oppe 40 + faner i Chrome samtidig. Spill er ikke noe jeg interesserer meg for.

Må ha mulighet til redigering av 4K video uten problemer

Skal bruke pc sammen med 2 eksisterende 27" 1080 skjermer, men disse blir på sikt byttet ut til 4k skjermer eller en stor ultra wide skjerm.

Noen ting jeg vet jeg vil ha:

500GB SSD

1-4TB HDD til lagring

Minst 32GB ram

Diskre kabinett uten noe lys eller annet bling :)

Støysvakt

Edit: Pris er ikke helt låst siden jeg ikke vet hva det vil koste. Betaler gjerne mer om det er noe som gjør at pc`n holde seg på topp i mange år eller ha mulighet til å oppgradere uten å måtte bytte alt.

Endret av Daniel.ab
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Første jeg tenkte ryzen 1700\1800x brukt. Men litt for svak cpu til mye 4k redigering.

Alternativet blir sokkel 2011 eller amd threadripper de er ikke støysvake med mindre man har vannkjøling.

Harddisk og ssd er enklere samsung 970 evo og seagate hvis du ikke skal lagre noe veldig viktig.

Cooler Master MasterBox Lite som kabinett?

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Hva er minimum spesifikasjonene jeg burde går for? Er vel 4K redigering som er mest krevende jeg skal gjøre.

Går heller opp i pris for å få skikkelig utstyr enn å spare noen tusenlapper. Er interessert i noe som bare fungerer.

Er det noen ferdigbygde pcer jeg burde vurdere? Går ut i fra at jeg får mest for pengene om jeg bygger en selv.

Lenke til kommentar

Diskre kabinett uten noe lys eller annet bling :)

Støysvakt

Fractal Define R6 kan jeg anbefale da. For bedre airflow, sett gjerne inn et extra par vifter.

Hva er minimum spesifikasjonene jeg burde går for? Er vel 4K redigering som er mest krevende jeg skal gjøre.

Går heller opp i pris for å få skikkelig utstyr enn å spare noen tusenlapper. 

AMD Ryzen 1600X/2600X eller Intel i5 8400 er minimum. Du bør også ha 3200 Mhz DDR4 RAM brikker (Corsair eller G.Skill). Noen render programmer kan bruke Nvidia CUDA også, så et GTX 1060 6GB kort bør være minimum der.

Nå kommer Intel med 9000 serien CPU'er i Oktober, så kanskje du bør vente på de. Eventuelt kjøpe en eldre modell på salg på Black Friday ellerno.

Lenke til kommentar

Skal du bygge selv så kanskje noe slikt som foreslått i tråden "Den Perfekte PC-pakke"

Kabinett: Fractal Design Meshify C Dark TG
Hovedkort: MSI Z370 SLI Plus
Prosessor: Intel Core i7 8700K
Skjermkort: 
Minne: G. Skill Ripjaws V 3200MHz CL16 16GB
SSD: Samsung 970 EVO 256GB SSD
Harddisk: Seagate Barracuda ST2000 2TB
Kjøler: Scythe Mugen 5 Rev. B
Strømforsyning: EVGA GQ 650W

eller denne

Kabinett: Fractal Design Define C
Hovedkort: Asus ROG Strix B350-F Gaming

Prosessor: AMD Ryzen 5 2600X
Skjermkort: 

Minne: G. Skill Flare X Black Black 3200MHz CL14 16GB
SSD: Samsung 970 EVO 256GB SSD
Strømforsyning: EVGA GQ 650W

Du kan bruke 500Gb SSD istedet for 256G om du vil.

Endret av Svein M
Lenke til kommentar

Takk for tilbakemeldinger. 

Har lest og prøvd å bli litt klokere.

Er dette et ok oppsett? Er det noe som ikke passer i lag eller drar ned totalen?

Noe jeg burde bytte ut for at det er unødvendig dyrt med tanke på ytelsen?

Kabinett: Fractal Design Define R6 Sort
Hovedkort: ASUS ROG STRIX Z370-F Gaming

Prosessor: Intel Core i7-8700K Prosessor
Skjermkort: MSI GeForce GTX 1080 Armor OC
Minne: G.Skill Sniper X DDR4 32GB KIT 3200Mhz
SSD: Samsung 970 EVO 500GB M.2 SSD
Strømforsyning: EVGA GQ 750W Hybrid Modular 80+ PSU

Kjøler: Noctua NH-D15S CPU Kjøler

https://www.komplett.no/wishlist/shared/09e2c47e-2532-448e-a566-5a827c0ed5a5

Lenke til kommentar

Nå vet ikke jeg hva som skal til for 4k video editering. Så valg av cpu og skjermkort vil jeg ikke ha så mye meninger om.

Trenger du egentlig et kraftig skjermkort?

CPU: Ryzen 7 2700X kan være et alternativ. Svakere på programmer som bruker bare 1-6 kjerner, men bedre ytelse der den får bruke alle 8.

Kabinett, hovedkort, prosessor, minne, SSD og strømforsyning er veldig bra.

Harddisk har jeg har så mye formening om.

Kjøler er vel større og dyrere enn den trenger å være, men det er kanskje greit om du vil overklokke.

Endret av Svein M
Lenke til kommentar

Den kjøleren der er kjent for å bråke litt. MSI sin egen Gaming X verson er da bedre, eller Asus Strix. Sjekk først om du trenger CUDA til det video programmet du bruker. Ellers trenger du ikke et så kraftig kort.

Mener du at kjøleren jeg har valgt bråker eller skjermkortet?

I følge tilbakemeldingene jeg har lest om den så skal den være effektiv og stille. Men tar gjerne imot anbefalinger på andre kjølere som er bedre.

MSI gaming X er 900 kr dyrere enn MSI GeForce GTX 1080 Armor OC og ikke på lager.

ASUS GeForce GTX 1080 ROG Strix Gaming er 500 kr dyrere enn MSI GeForce GTX 1080 Armor OC.

Er det noe spesielt som gjør at det er verdt å betale 500 kr mer for Strix?

Lenke til kommentar

Må bare spørre. Hva skal du med et GTX1080 når du ikke skal spille? Visst 4K rendering er kravet ditt, så hadde jeg gått for et billigere skjermkort å heller lagt litt mere kr i CPU. For rundt 4000kr får du Threadripper 1920X med 12 kjerner og 24 tråder.

Endret av TheKims
Lenke til kommentar

Må bare spørre. Hva skal du med et GTX1080 når du ikke skal spille? Visst 4K rendering er kravet ditt, så hadde jeg gått for et billigere skjermkort å heller lagt litt mere kr i CPU. For rundt 4000kr får du Threadripper 1920X med 12 kjerner og 24 tråder.

Noen render programmer kan bruke Nvidia CUDA, og det er vesentlig raskere enn bare CPU. Derfor :)

Men om han sitt program IKKE kan bruke CUDA, så lønner det seg selvfølgelig med en CPU som har flere kjerner.

Lenke til kommentar

Det er for så vidt et godt spørsmål. Men jeg vil gjerne kjøpe noe skikkelig når jeg først skal ha pc. Er også ikke helt utenkelig at det blir noe spilling når jeg får meg en skikkelig pc. Kunne tenkt meg å prøve litt bil simulator

Om jeg skal gå 1920X så er den riktignok bare 500 kr dyrere, men ser at alle hovedkort koster ca 2000 kr mer så blir totalt minimum 2500kr.

Redigeringsprogrammet jeg skal bruke støtter CUDA

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...