The Avatar Skrevet 3. september 2018 Del Skrevet 3. september 2018 Å miste ein kunde som ikkje vil betale er ikkje eit nevneverdig tap. 2 Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 4. september 2018 Del Skrevet 4. september 2018 Kunder som krangler på faktisk brukt tid er kunder som hadde kranglet på at jobben ikke var skikkelig gjort hvis tjenesteyter hadde brukt den tiden kunden vil betale for. Tid brukt på å krangle er tid man ikke bruker på å tjene penger. 2 Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 5. september 2018 Del Skrevet 5. september 2018 Kan du ikke bare sende et hyggelig brev om hva som skal betales og hvorfor? Hvis kunden så vil krangle på det, så ta det videre da. 1 Lenke til kommentar
Vice Skrevet 5. september 2018 Del Skrevet 5. september 2018 (endret) Men forbrukerrådet har da ingenting med denne saken å gjøre? Her er det jo den som har utført arbeidet som ikke får pengene. (Om det ikke bare skulle vise seg å være en misforståelse da fra kundens side) Endret 5. september 2018 av Vice Lenke til kommentar
Mojanorwegia.pl Skrevet 5. september 2018 Forfatter Del Skrevet 5. september 2018 (endret) Jeg har send brev med førklaringen og kreditnota og ny faktura. Hun vil også til forliksrådet. Jeg tror at hun har syk hode. hm Endret 6. september 2018 av Mojanorwegia.pl Lenke til kommentar
Mojanorwegia.pl Skrevet 6. september 2018 Forfatter Del Skrevet 6. september 2018 (endret) Hei igjen oppsumering Vi har ikke avtale på papirene. Bare muntlig. Kunde er fornøyd om arbeid. -(epost fra kunde) Det vært ingen komentarer og bestridel under arbeid. Faktisk jobbet jeg 6 timen og gjørt alt som kunde ønsket og litt extra. Kunde beskrider den faktura med informasjon - total pris beregnet 6 time * 280 Jeg har sendt kreditnota på den faktura og send ny faktura. På ny faktura er bare total pris , uten informasjon om time. Med informasjon at jeg brukt egen stoff i huset. Jeg også sent forklaringen at kurde må ikke tente på time. Hun fått beste pris på marketed og beste kvalitet. Hun fått extra tjenester og det er bakkgrunn at hun skrevet meg hun er fornøyd. Dessvere hun vil går til Forliksrådet. Endret 6. september 2018 av Mojanorwegia.pl Lenke til kommentar
Vice Skrevet 6. september 2018 Del Skrevet 6. september 2018 (endret) Er vel bare å ta det til forliksrådet da. Å bruke forliksrådet koster ikke spesielt mye i utgangspunktet ,1130,- pr. idag, men det er bare den som evt. taper saken som må betale dette etter det jeg forstår. http://www.forliksraadet.no/index.php?page_id=30 Endret 6. september 2018 av Vice Lenke til kommentar
*NORGE* Skrevet 6. september 2018 Del Skrevet 6. september 2018 Her later du til å ha rotet til for deg selv. Aller først: En kunde som har bestridt en regning og VIL ha den behandlet i forliksrådet har rett til det. Den retten er HELT uavhengig av hvor logiske/ulogiske argumenter kunden har i dine egne øyne. Som krikkert påpekte i #2: Kunden har en plausibel (eng: plausible = “seeming able to be belived”) forklaring, og det er nok. Neste: Det er DU som krever og derfor DU som må sannsynliggjøre kravet - altså overbevise om det er MER sannsynlig du selv har rett enn kunden har det. Et forhold også krikkert har vært inne på. Du har et par påstander på tråden som ingen av her - av gode grunner - kan ta stilling til riktigheten av: HVA som ble konkret avtalt 23.6.18 AT kunden faktisk har lest en bestemt informasjon på nettsiden (eller i hvert fall blitt oppfordret til dette) Dette holder ikke bare å påstå om saken tas til forliksrådet, dette må da kunne sannsynliggjøres. Ellers blir det påstand mot påstand hva gjelder det muntlige om kundens standpunkt til en av/begge de to påstandene er annerledes enn ditt. Da er man erfaringsmessig svært raskt over til at hva som er skriftlig legges til grunn. Her har kunden gitt til kjenne sitt standpunkt skritlig 14.8.18, nemlig at avtalen inngått var 2-3 timer til vanlig og 1-2 timer ekstra første vask. Kundens antagelse om tre timer er ikke særlig realistisk (altså ikke særlig plausibel), da øvre grense her er fem timer (3+2), mens nedre grense er tre timer (2+1), akkurat som Dubious også nevner i #7. At alt over fire timer er ulovlig når kunden SELV sier øvre grense er fem (3+2) timer er derfor ikke ikke særlig egnet til å bli trodd, altså ikke særlig plausibelt, så her vil nok kunden få de største forklaringsproblemene i et forliksråd. Samtidig er du også sannsynligvis selv bundet av det som stgår i e-posten fra kunden 14.8.18. For det ene har du ikke bestridt HVA som ble avtalt 23.6.18 slik kunden har skissert dette i sin e-post, for det andre har du ikke selv sendt kunden noe standpunkt om hva som ble avtalt. Skal du vinne frem at du ikke er bundet mht antall timer ihht kundens e-post 14.8.18 (maks 3+2) må du selv gjøre det sannsynlig at avtalen var annerledes. Kan du DOKUMENTERE - f eks foto - at tilstanden var dårlig? Det holder ikke å PÅSTÅ dette i et forliksråd, akkurat DET vil du knapt komme særlig langt med om kunden ikke er enig. Du har også gitt et pristilbud/prisoverslag (din sak å bevise, jfr håndverkrloven § 32, 3. ledd, 1. punktum) og er bundet opp av det også to måneder senere så lenge du ikke har tatt forbehold. Du har også kansellert din første faktura ved å sende en kreditnota for denne, etterpå sende en ny faktura uten timer. Den siste er rene ønskedrømmen for en mulig vanskelig kunde, for den kan lett avvises i sin helhet. Kunden har iflg håndverkerloven § 36, 1. ledd, 2. punktum følgende rett mht regningen: “Rekningen skal gjøre det mulig for forbrukeren å bedømme arten og omfanget av arbeidet og materialer som er brukt. “ Så lenge det ikke er oppfylt kan en kunde uten videre avvise en regning som bygger på timepris - og det må den, jfr inngått avtale. At du i det hele tatt har handlet slik du her har gjort har gitt kunden flere argumenter han realistisk kan få gehør for i forliksårdet. Jeg har ingen forutsetninger for å si noe om hvem som HAR rett her pr distanse når jeg bare kan vaskefaget som uprofesjoell gulvene hjemme-vasker og heller verken har sett noe skriftlig eller "hørt" mer enn du selv forteller. Som relativt profesjonell bedriftsleder (dog i ikke utpreget stor bedriften) ser jeg imidlertid klart at du slik saken nå står vil ha en del utfordriger med å FÅ rett i et forliksråd for noe annet enn avtalt timepris 280 kr*maks 5 timer., MVA-inkludert, jfr håndverkertjenesteloven § 32, 3. ledd, 2. punktum. (Antar jo du er MVA-registrert når du er profesjonell iflg eget utsagn, det krever 167 timers arbeid til oppgitt standard timepris siste år, eller 1/10 årsverk.. Har du hatt omsetning under 50000 kr og derfor en regning uten MVA-nr/MVA blir det nok fort spørsmål om din profesjonalitet i forliksrådet - og kommer det der frem i en slik situasjon at du faktisk HAR hatt omsetning over 50000 kr siste tolv måneder har du nok selv større utfordringer enn kunden her. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå