Gå til innhold

x470 + Intel Optane SSD 900P AIC

The Jackal

Anbefalte innlegg

Så vidt jeg skjønner har x370 chipsetet 20 PCIe lanes fra grafikkort og typisk M.2. porter. Slik jeg ser de fleste hovedkort, så støtter de type 1x16 lanes eller 2x8 lanes fra PCIe spor, pluss 4 lanes fra m.2. Stort sett er det bare grafikkort slotene som er PCI 3.0 for øvrig.

Spørsmålet er da...er det i det hele tatt mulig å bruke 900P AIC uten å gimpe grafikkortet til 8 lanes? Har et håp om M.2. ikke brukes så burde det funke, men har mine tvil :D

Endret av The Jackal
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Videoannonse
Annonse

du har vel 24 lanes el no, husker ikke, fra ryzen chipen i seg selv, iaf, noen fra chipset og noen fra cpu. Så det burde no gå helt fint. Jeg har hatt flere lydkort, nettverkskort, skjermkort osv i en ryzen pc og ikke noe problem. så om du bare har 1 skjermkort og en 900p så skulle det være innafor. Eller er det noe spesielt med den du tenker på som jeg ikke er klar over?

Lenke til kommentar

du har vel 24 lanes el no, husker ikke, fra ryzen chipen i seg selv, iaf, noen fra chipset og noen fra cpu. Så det burde no gå helt fint. Jeg har hatt flere lydkort, nettverkskort, skjermkort osv i en ryzen pc og ikke noe problem. så om du bare har 1 skjermkort og en 900p så skulle det være innafor. Eller er det noe spesielt med den du tenker på som jeg ikke er klar over?

Så vidt jeg vet er det 20 fra CPU til M.2 og PCIe 3.0 slots. De eneste PCIe 3.0 slotene på x370 kort er grafikkort slotene. Resten er 2.0 og får lanes fra chipsetet. Dvs du kan kjøre f.eks SLI med 8x/8x og en M.2. SSD. Skal man derimot bruke AIC kortet, så må det settes inn i grafikkortslot nummer 2, og jeg har enda ikke sett at disse 3.0 slotene støtter å kjøre 16x/4x selv om det i teorien bør være mulig. AIC kortet krever 3.0 + 4x for å kjøre full speed.

Kanskje ikkje det svaret du er ute etter, men kan fortelle at 900p funker flott sammen med AMD. Bruker 900p 480GB AIC til min Threadripper.

Men x399 chipsetet har vel en gazillion PCIe lanes...blir lissom ikke sammenlignbart :D

Endret av The Jackal
Lenke til kommentar

Så vidt jeg vet er det 20 fra CPU til M.2 og PCIe 3.0 slots. De eneste PCIe 3.0 slotene på x370 kort er grafikkort slotene. Resten er 2.0 og får lanes fra chipsetet. Dvs du kan kjøre f.eks SLI med 8x/8x og en M.2. SSD. Skal man derimot bruke AIC kortet, så må det settes inn i grafikkortslot nummer 2, og jeg har enda ikke sett at disse 3.0 slotene støtter å kjøre 16x/4x selv om det i teorien bør være mulig. AIC kortet krever 3.0 + 4x for å kjøre full speed.

Men x399 chipsetet har vel en gazillion PCIe lanes...blir lissom ikke sammenlignbart :D

Jeg tror jeg skjønner problem stillingen litt. Jeg vet ikke om det er en strøm teknisk krav fra 900p at porten må være pcie 3.0 men pcie 2.0 <>3.0 yter veldig mye likt på mange områder. Det jeg er redd for, som sikkert du er og, er at respons tiden på porten er tregere i nano sekunder (lul) og ergo ytelsen på 900p blir marginalt verre, og hvor mye verre er vanskelig å si.

https://www.hardwaresecrets.com/pci-express-3-0-vs-2-0-gaming-performance-gain/4/

og

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_AMD_chipsets

edit: jeg venter på noen optane m.2 disker men blir vel ikke sammenlignbart det, men jeg kunne satt de i en hyperx og satt det i et pcie spor og testet for deg om det har effekt på raidet, men det blir jo ikke det samme..

Og leveringstiden er ukjent :\

Endret av amiganostalgia
Lenke til kommentar

Jeg tror jeg skjønner problem stillingen litt. Jeg vet ikke om det er en strøm teknisk krav fra 900p at porten må være pcie 3.0 men pcie 2.0 <>3.0 yter veldig mye likt på mange områder. Det jeg er redd for, som sikkert du er og, er at respons tiden på porten er tregere i nano sekunder (lul) og ergo ytelsen på 900p blir marginalt verre, og hvor mye verre er vanskelig å si.

https://www.hardwaresecrets.com/pci-express-3-0-vs-2-0-gaming-performance-gain/4/

og

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_AMD_chipsets

edit: jeg venter på noen optane m.2 disker men blir vel ikke sammenlignbart det, men jeg kunne satt de i en hyperx og satt det i et pcie spor og testet for deg om det har effekt på raidet, men det blir jo ikke det samme..

Og leveringstiden er ukjent :\

PCIe 2.0 x4 vs 3.0 x4 er 2 GB/s vs 3,94 GB/s throughput. Siden 900p har godt over det (2,6 GB/s) i lese hastighet, så blir den ganske godt nerfet når du kjører den på 2.0 vil jeg tro. Det hele dreier seg egentlig om hovedkortet er smart nok til at den klarer å kjøre grafikkortspor  nummer 2 på x4 og grafikkortspor 1 på 16x.

Lenke til kommentar

Det burde du jo finne ut av om du kan sette hastighet for pcie spora i bios, det kan jeg på mitt såvidt jeg husker, har crosshair vi og vII hero korta. (x370 x470) Det med båndbredden stemmer ja, jeg får maxxet ut 2gbit her på en 4gbit nettverks kontroller, men jeg bruker som regel ikke mer enn 2porter av ganger max, så det går fint.  Hovedpoenget med optane for min del blir respons tid. Det er ikke så ofte en skal lese store mengder, selv om en så stor nerf blir du nok å merke.

Det hele dreier seg egentlig om hovedkortet er smart nok til at den klarer å kjøre grafikkortspor  nummer 2 på x4 og grafikkortspor 1 på 16x.

Lenke til kommentar

PCIe 2.0 x4 vs 3.0 x4 er 2 GB/s vs 3,94 GB/s throughput. Siden 900p har godt over det (2,6 GB/s) i lese hastighet, så blir den ganske godt nerfet når du kjører den på 2.0 vil jeg tro. Det hele dreier seg egentlig om hovedkortet er smart nok til at den klarer å kjøre grafikkortspor  nummer 2 på x4 og grafikkortspor 1 på 16x.

pci-e 3.0 har mye mindre overhead og lavere latency også, så 3.0 ER å foretrekke, iallefall med 900p som har veldig lav latency. Største grunnen for å kjøpe 900p.

Lenke til kommentar

Jeg tror du ikkje gimper skjermkortet noe særlig mere med pci-e x8 VS x16, enn du gimper skjermkortet grunnet du har AMD Ryzen cpu og ikke max tweaket minne. ;)

Har jeg rett?  :green:

Kjerdeligere å gimpe 900p max med pci-e 2.0, mener jeg.

Jeg har "ingenting" enda egentlig...jeg skal kjøpe alt nytt. Men det er en combo av workstation og gaming, så jeg har i utgangspunktet tenkt at Ryzen er et greit kompromis mellom workstation og gaming uten at jeg er dead set på akkurat det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...