Gå til innhold

Fjerne bottlenecks - Nye deler

Anbefalte innlegg

Heisan,

Tenker det er på tide å oppgradere Pcen. Er det noen smarte hoder som har forslag til hvor jeg bør begynne og hva som er bottlenecks hos meg idag? Tenker i første omgang et oppgraderingsbudsjett på ca 4k.

Bitfenix Nova 

Corsair CX550m 

Asus Z170-p 

intel i5-6500 cpu med stock cooler

16gb DDR3 1600mhz

120gb SSD 

500gb HD

Asus gtx 1060 OC 3gb 

Kjører for øyeblikket kun en monitor, men tenker vel å gå til anskaffelse av en skjerm nr 2. Gamer i utgangspunktet kun i 1080p.

På forhånd takk for hjelpen!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ettersom hovedkortet ditt bare støtter DDR4 RAM vil jeg tro DDR3 RAM er en ganske kraftig "bottleneck". :p

Du kan laste ned "Speccy" fra pirirform.com f.eks. som er et program som forteller nøyaktig hva det er som står i maskinen din. Sannsynligvis er det nok DDR4 2133MHz RAM, men det kan være at det er raskere RAM, men som er satt til å kjøre på saktere hastighet. Det du kan gjøre for å være sikker, er å finne frem modellnummeret til RAM brikkene i Speccy, og så google det nummeret, så finner du ut hva RAM'en din skal kunne kjøre på.

Men nå er jo CPU uansett ikke så kraftig at det er mye grunn til å tro at RAM er flaskehals for den, nesten uansett hastighet. Men greit å vite uansett. Har du 3200MHz RAM f.eks. Så gir det mer mening å oppgradere til en 6700/K CPU enn med 2133MHz RAM..

Men til spill vil jeg tro den absolutt enkleste oppgraderingen som gir mest valuta vil være å kjøpe et GTX1070, enten i underkant av 4000 Kr nytt, eller rundt 3000 Kr brukt. Rundt 2500 Kr begynner GTX980Ti å bli et godt alternativ, om enn kanskje litt for tungt å drive for din PSU. Du må ihvertfall ikke finne på å prøve å overklokke noe...

Endret av Gabri3L
Lenke til kommentar

Takker for svar - Burde kanskje lagt ved D3 etter hovedkortnavnet :) Asus Z170-p D3.

https://imgur.com/a/pBQFbbM

Det endrer betraktelig på saken ja. :D

Vel, 1600MHz RAM kan nok i en del spill etterhvert nå, bli en litt kjip flaskehals. Spesielt om du oppgraderer skjermkort. Samtidig så er det nettopp skjermkort som vil gi mest utbytte ved å oppgradere. Det kommer selvsagt an på de aktuelle spillene i den grad at om det var snakk om rene strategi spill, så finnes det spill som ikke kan utnytte mer enn det skjermkortet du har, men som ville elsket en ny CPU. Men generelt til spilling vil du få mest ut av å gå opp til f.eks. GTX1070/Ti.

Men om jeg skal være helt ærlig, om dette var meg. Så hadde jeg nok slitt litt med å velge en komponent å oppgradere. Det kommer helt an på pris. Om du finner grisebillig DDR3 2400MHz RAM f.eks. Og HK ditt støtter det, samt en billig i7 CPU. Så kan jo det gi mening. Men sjansene er så små for å finne akkurat det at jeg ville nok ikke giddet å prøve. Maskinen er rett og slett velbalansert, men begynner å bli svak..

Jeg ville altså solgt maskinen slik den står, og begynt fra scratsj om det er mulig. Ellers ville jeg nok bare oppgradert skjermkortet..

Lenke til kommentar

Med mindre du spiller CPU-intensive spill av typen Civ vil du oppleve en forbedring ved å oppgradere skjermkort.

Raskere RAM vil hjelpe 5-10% på ytelsen.

Ikke hvis CPU er bottleneck. Dette gjelder spesielt hvis du sikter deg mot 144 hz og i visse spill som witcher 3 i storbyer. 1600 mhz var massiv bottleneck med min eldre sandy og påvirker sikkert ham mer med hans moderne system. I mitt tilfelle så hoppet fps i overwatch fra 130-150 til 190-200 når jeg oppgraderte ram fra 1600 til 2133.

Endret av varra
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...