Gå til innhold

Lyd til soverom med prosjektor

Romle

Anbefalte innlegg

Vi skal sette opp en prosjektor (Benq w1070) på vårt soverom. Den vil henge i taket rett over sengegavelen. Foran garderobeskapet (motsatt side for sengegavelen) vil vi ha et elektrisk lerret. Vi tenker å kople til en Apple tv 4. gen. til prosjektoren (som også vil henge i taket ved siden av denne). Rommet er ca. 3,5 * 3,5 m.

Spørsmålet er hvilke høyttalere eller lydløsninger som passer best til vårt formål. Vi er ingen «lydfreaker», men setter pris på god lyd til filmer etc. Vi ser etter et kompromiss mellom god lyd tilpasset rommet og en fornuftig pris. Vi ser for oss innfelte (hvite) høyttalere. Tråløse høyttalere er ønskelig.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva er budsjettet?

I første omgang tenker jeg på System Audio Saxo 1 aktive. Disse har innebygget dac også, så du kan ta både digitale og analoge signal inn, den har sub ut, som alltid er greit til film, og fjernkontroll. Eneste minus er at den trenger kabel til den andre høyttaleren, altså forsterker i kun den ene. Skal du ha forsterker i hver høyttaler, stiger også prisen. Saxo 1 er søte små saker, som spiller bra. Til et såpass lite rom ville jeg uansett holdt meg unna gulvstående.

Om du mente aktive høyttalere for innebygging stiger prisen en god del og budsjett må avklares.

Lenke til kommentar

Takk for innspill. Har forhørt meg litt i dag i forskjellige butikker. Alle kom opp med lydplanke som et alternativ. Selv har jeg aldri hatt dette. Jeg fikk et godt tilbud på jvc th-wl709s (kr. 3.000.-) og kjøpte denne.

Skjønte etterhvert at jeg kunne komme unna med god lyd og lite kabler (og en mindre pris enn jeg hadde forespeilet meg). Problemet var at Apple har kuttet ut optisk utgang på boksen sin (4.gen), og prosjektoren har ingen god løsning for lyd ut. Da ble løsningen å finne en lydplanke som hadde Hdmi utgang (hvilket visstnok ikke så mange har), slik at bilde og lyd går fra Appletv til lydplanke og bilde videre til prosjektor. Så da håper vi at dette gir bra nok lyd på soverommet vårt (12 m2).

God løsning ?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...