Romle Skrevet 2. september 2018 Del Skrevet 2. september 2018 Vi skal sette opp en prosjektor (Benq w1070) på vårt soverom. Den vil henge i taket rett over sengegavelen. Foran garderobeskapet (motsatt side for sengegavelen) vil vi ha et elektrisk lerret. Vi tenker å kople til en Apple tv 4. gen. til prosjektoren (som også vil henge i taket ved siden av denne). Rommet er ca. 3,5 * 3,5 m. Spørsmålet er hvilke høyttalere eller lydløsninger som passer best til vårt formål. Vi er ingen «lydfreaker», men setter pris på god lyd til filmer etc. Vi ser etter et kompromiss mellom god lyd tilpasset rommet og en fornuftig pris. Vi ser for oss innfelte (hvite) høyttalere. Tråløse høyttalere er ønskelig. Lenke til kommentar
Pop Skrevet 3. september 2018 Del Skrevet 3. september 2018 Hva er budsjettet? I første omgang tenker jeg på System Audio Saxo 1 aktive. Disse har innebygget dac også, så du kan ta både digitale og analoge signal inn, den har sub ut, som alltid er greit til film, og fjernkontroll. Eneste minus er at den trenger kabel til den andre høyttaleren, altså forsterker i kun den ene. Skal du ha forsterker i hver høyttaler, stiger også prisen. Saxo 1 er søte små saker, som spiller bra. Til et såpass lite rom ville jeg uansett holdt meg unna gulvstående. Om du mente aktive høyttalere for innebygging stiger prisen en god del og budsjett må avklares. Lenke til kommentar
Romle Skrevet 3. september 2018 Forfatter Del Skrevet 3. september 2018 Takk for innspill. Har forhørt meg litt i dag i forskjellige butikker. Alle kom opp med lydplanke som et alternativ. Selv har jeg aldri hatt dette. Jeg fikk et godt tilbud på jvc th-wl709s (kr. 3.000.-) og kjøpte denne. Skjønte etterhvert at jeg kunne komme unna med god lyd og lite kabler (og en mindre pris enn jeg hadde forespeilet meg). Problemet var at Apple har kuttet ut optisk utgang på boksen sin (4.gen), og prosjektoren har ingen god løsning for lyd ut. Da ble løsningen å finne en lydplanke som hadde Hdmi utgang (hvilket visstnok ikke så mange har), slik at bilde og lyd går fra Appletv til lydplanke og bilde videre til prosjektor. Så da håper vi at dette gir bra nok lyd på soverommet vårt (12 m2). God løsning ? Lenke til kommentar
Pop Skrevet 4. september 2018 Del Skrevet 4. september 2018 Ikke spør meg om en lydplanke er bra, for du vil ikke like svaret. Men jeg er kresen. Så lenge du selv er fornøyd, er det det viktige. Og med kun hdmi som mulighet, er utvalget aktive høyttalere svært begrenset. Jeg vet ikke om noen. Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 5. september 2018 Del Skrevet 5. september 2018 I følge bildene på denne siden skal projektoren ha lydutganger. Hvorfor ikke bruke de for å koble lyden til lydplanken? Lenke til kommentar
Pop Skrevet 5. september 2018 Del Skrevet 5. september 2018 Ser ut som 3,5mm jack ja.... Lenke til kommentar
PatSharpX Skrevet 11. september 2018 Del Skrevet 11. september 2018 Jeg har ikke hatt lydplanke selv, men de fleste jeg kjenner som har/har hatt er det samboeren som er mest fornøyd, fordi den er liten og diskret. Lyden er ikke noe å skrive hjem om. Mulig det har blitt bedre nå, men jeg er skeptisk. Lenke til kommentar
Gromle Skrevet 11. september 2018 Del Skrevet 11. september 2018 Uansett hva man måtte mene om lydplanker vs "ekte" anlegg, så er plankene betydelig bedre enn lyden fra TVen. Lenke til kommentar
Luske_Ludvig Skrevet 14. september 2018 Del Skrevet 14. september 2018 Jeg bruker jack ut fra Benq prosjektor som "nødløsning" permanent. HDMi inn på prosjektor og dvs DAC i prosjektor. Ofte blir mini-jack løsning katastrofe, men fungerer greit med min benq. Bruker vanlig stereo ( forsterker og 2 Celestion høyt, stereo.) Dette settet her er ganske bra og kan kobles rett i mini jacken: https://www.finn.no/129015103 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå