Lami Skrevet 2. september 2018 Del Skrevet 2. september 2018 (endret) Hei, Har et lån fra Lånekassen på 500k. Siste utbetaling juni. Har ca 350k på høyrentekonto. Ser det løper renter en-to mnd etter siste utbetaling. Renten er 2%. Første regning kommer ca 7 mnd etter siste utbetaling. Vil det være fordel å begynne å betale nå? Eller skal jeg vente? Er det ikke slik at det blir mer renter å betale jo lenger jeg venter med å betale tilbake? Endret 2. september 2018 av Lami Lenke til kommentar
herretic Skrevet 2. september 2018 Del Skrevet 2. september 2018 Hadde selv studielånet på konto også etter avsluttet utdanning. Jeg brukte disse pengene som egenkapital på min første leilighet, det er et gullkantet lån og mye bedre enn et vanlig boliglån. 2 Lenke til kommentar
Nedward Skrevet 2. september 2018 Del Skrevet 2. september 2018 Hvis du har planer om å kjøpe bolig i nær framtid, så er det en fordel å bruke de 350k som topplån. Du kan få det i banken også (usikker på hvordan ting er nå med alle utlånsbegrensningene), men da blir renten på topplånet fort 7-8%. Lenke til kommentar
Tor C Skrevet 2. september 2018 Del Skrevet 2. september 2018 Husk at lån til lånekassen er personlig. Så hvis du dør så er det ingen som arver gjelden: https://www.lanekassen.no/nb-NO/Tilbakebetaling/sletting-av-renter-og-gjeld/Sletting-av-gjeld/dodsfall/ Så lenge man følger lånekassens regler så er lånekassen en ekstremt mye hyggeligere kreditor enn private. Hvis du f.eks blir ufør så vil det i visse situasjoner gjøre at du får slettet gjelden, eller ha rentefrie perioder. Blir du "bare" arbeidsledig eller annet som gjør at du ikke har inntekt en periode så kan du få slettet gjelden i visse tilfeller. Hvis du av en eller annen grunn ikke har råd til å betale en måned så kan du få ganske mange utsettelser, men renter løper. Alt i alt er Lånekassen en veldig OK kreditor, men hvis du misligholder så er de mer jævlige enn andre. Det å beholde det vanlige lånet i Lånekassen er en fin måte å kunne justere egne finanser gjennom livet. Relativt billig er det også. Vurder å sette iallefall deler av beløpet du har inn på BSU2 frem til du kjøper deg din egen bopel. 2 Lenke til kommentar
Lami Skrevet 2. september 2018 Forfatter Del Skrevet 2. september 2018 (endret) Tusen takk for svar. Så fasiten er at jeg egentlig burde beholde lånet? Jeg trenger ikke penger ennå men hvis jeg skal kjøpe noe leilighet så er det greit å ha disse lånepengene? Jeg søker på jobber men har ikke fått noe napp ennå. Endret 2. september 2018 av Lami Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 2. september 2018 Del Skrevet 2. september 2018 Pengene kan forvaltes bedre enn å betale ned studielån. Lenke til kommentar
Sexylubb1 Skrevet 2. september 2018 Del Skrevet 2. september 2018 Tusen takk for svar. Så fasiten er at jeg egentlig burde beholde lånet? Jeg trenger ikke penger ennå men hvis jeg skal kjøpe noe leilighet så er det greit å ha disse lånepengene? Jeg søker på jobber men har ikke fått noe napp ennå. Så lenge du ikke bruker pengene på tullball, men forsvarlige investeringer, så er det lite vits i å kvitte seg med Lånekassen fortere enn nødvendig. Lenke til kommentar
Tor C Skrevet 2. september 2018 Del Skrevet 2. september 2018 Tusen takk for svar. Så fasiten er at jeg egentlig burde beholde lånet? Jeg trenger ikke penger ennå men hvis jeg skal kjøpe noe leilighet så er det greit å ha disse lånepengene? Jeg søker på jobber men har ikke fått noe napp ennå. Korte svaret er et rungende JA. Men, hvis alternativet er å bruke pengene på turer til Ibiza, eller fete biler så er svaret åpenbart nei. Siden du har klart å holde fingrene av fatet gjennom hele studietiden så tyder vel det mest på at du har en svært godt utviklet økonomisk sans. Dette gjør jo at du har en god fleksibilitet mens du søker jobb. Du har en god buffer, og kan i motsetning til mange andre både søke jobb og samtidig søke etter egen bopel hvis det er det du ønsker. Så lenge du har 350K på bok kan du takke ja til jobb uten å egentlig ofre en tanke på hvordan du skal bo. 1 Lenke til kommentar
IntelAmdAti Skrevet 3. september 2018 Del Skrevet 3. september 2018 Tusen takk for svar. Så fasiten er at jeg egentlig burde beholde lånet? Jeg trenger ikke penger ennå men hvis jeg skal kjøpe noe leilighet så er det greit å ha disse lånepengene? Jeg søker på jobber men har ikke fått noe napp ennå. Det kan ta tid å finne jobb nå, det er gjerne ~100 søkere på hver stilling. Jeg har skiftet jobb og tjener mer på land nå enn jeg gjorde offshore før. Mitt tips er å søke bredt og mye, prioriter å bruke tid på å øke kompetanse. Er du kompetent nok trenger du bare én søknad til drømmejobben, dess mer kompetanse og erfaring du kan vise til dess enklere blir det å finne jobb. Har du en generisk CV ville jeg brukt tiden på å gjøre den mer attraktiv fremfor å vente til noen ansetter deg. Lenke til kommentar
Lami Skrevet 24. september 2018 Forfatter Del Skrevet 24. september 2018 Hva tenker dere om å sette pengene i BSU? Lenke til kommentar
Sexylubb1 Skrevet 24. september 2018 Del Skrevet 24. september 2018 Smart om du har tenkt å kjøpe bolig og får utbytte av skattefordelen. Bortkastet om du pøser på med for mye hvert år eller ikke tjener nok. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 24. september 2018 Del Skrevet 24. september 2018 Hva tenker dere om å sette pengene i BSU?Ubestridt vinner på risikojustert avkastning så lenge man får nytte av skattefradraget, og har tenkt til å kjøpe bolig før eller rundt fylte 35. Lenke til kommentar
Lami Skrevet 24. september 2018 Forfatter Del Skrevet 24. september 2018 Jeg er jobbsøker. 25.000,- setter man inn i året. Får satt inn en del år med de 300.000 som er lån. Ser renten hos DnB er blant annet 3,34%. Det er jo bra. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 24. september 2018 Del Skrevet 24. september 2018 Hvis du ikke skatter nok til å benytte deg av skattefradraget er det mer usikkert om det er hensiktsmessig å spare i BSU. Lenke til kommentar
Lami Skrevet 14. mai 2019 Forfatter Del Skrevet 14. mai 2019 Har fått betalingsplan på lånet nå. Kommer ca 2700kr i måneden. Skal jeg betale det ned eller utsette betalingen? Har ikke fått fast jobb. Hvis jeg betaler ned da mister jeg vel lånet? Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 14. mai 2019 Del Skrevet 14. mai 2019 Hva mener du med at du mister lånet? Du har jo penger til å betale (sparekontoen jf. første innlegg), så hvorfor søke utsettelse? Det kan hende du vil trenge det senere. Betal i tråd med betalingsplan. Lenke til kommentar
Lami Skrevet 14. mai 2019 Forfatter Del Skrevet 14. mai 2019 Trenge hva senere? Nei hvis jeg betaler tilbake så får jeg jo mindre og mindre i lån. Det var hvis jeg eksempel skulle kjøpe bolig senere. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 14. mai 2019 Del Skrevet 14. mai 2019 Trenge hva senere? Nei hvis jeg betaler tilbake så får jeg jo mindre og mindre i lån. Det var hvis jeg eksempel skulle kjøpe bolig senere. Ja, det er riktig, hvis du betaler tilbake får du mindre lån. Det er bare ikke vanlig å omtale det som å "miste" et lån. I motsetning til andre lån, så gir lånekassen deg rett til å utsette betalingen noen ganger. Den retten kan være veldig kjekk hvis du f. eks havner i en vanskelig økonomisk situasjon. Derfor bør du ikke bruke den nå når du faktisk kan betale. 1 Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 14. mai 2019 Del Skrevet 14. mai 2019 (endret) Om du får fast inntekt og sparar i BSU så kan du i enkelte bankar opprette BSU 2/Start/Pluss osv. og kunne plassere 300 000 rett inn på konto til rente på 3.4-3.6%. I OBOS er det heller ikkje krav om at det skal brukast på bustad, sjølv om det gjerne er det mest sannsynlege til slutt. Endret 14. mai 2019 av Zeph Lenke til kommentar
Lami Skrevet 14. mai 2019 Forfatter Del Skrevet 14. mai 2019 Er det lurt å betale tilbake allerede nå da? Kan utsette betalingen i tre år uten grunn. Får ikke fast inntekt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå