Gå til innhold

midi-keyboard+app i stedet for el-piano?

Blaving

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg ønsker å ta opp pianospillingen igjen, men jeg bor trangt og lytt, så et akustisk piano kan ikke skje. Jeg har tittet litt på ulike el-piano, men er det kanskje like greit eller bedre å bare skaffe seg et bra midi-keyboard / midi controller og koble dette opp til PC og et sampleprogram som kan gi mye bedre samples enn dem som måtte ligge inne i et elpiano? Keyboard finnes jo med omtrent like gode vektede tangenter. Slik kan jeg spare plass og penger (om jeg får tak i programvaren relativt rimelig...) og også få god lyd. 

Jeg er litt bekymret for delay, men det er den eneste ulempen jeg kommer på. Noen som har noe erfaring her? Da blir jeg takknemlig om du deler!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dersom formålet med pianospillingen er å bli bedre på et ordentlig piano vil nok et keyboard med vektede tangenter fungere best. De vektede tangentene likner mest de du vil finne på et akustisk piano og er i grunn nødvendig om du vil ha noe av den samme følelsen som et akustisk et.

Av MIDI-keyboard er det i grunn kun M-Track Hammer 88 som har såkalte vektede tangenter til en noe fornuftig pris. Du kan også se på el-piano med usb utgang (dersom du ikke trenger midi kontakten, vil likevel oppføre seg som et i din DAW). Et godt alternativ av den sorten vil da være for eksempel Yamaha P45. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...