Gå til innhold

angående lydkort


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

hehe, artig skrue du ;) 

 

problemet for meg er at jeg ser ikke om de på finn er et 10år gammelt kort, eller et nytt og om det er en oppgradering for meg.

Hadde vært knall om du snevrer det ned til en eller to modeller... 

Lenke til kommentar

Kanskje du kunne fortalt eksakt hvilket hovedkort du har og hva slags type lydanlegg du har tilkoplet.

Før var det slik at audioprosessing stjal for mye av main cpu og man ville ha dette avlastet til egne deviceprosessorer på et dedikert lydkort. Samtidig med at man skulle ha effektene som ble tilbudt fra f.eks Creative Sounblaster i diverse spill.

Lenke til kommentar

Kanskje du kunne fortalt eksakt hvilket hovedkort du har og hva slags type lydanlegg du har tilkoplet.

Før var det slik at audioprosessing stjal for mye av main cpu og man ville ha dette avlastet til egne deviceprosessorer på et dedikert lydkort. Samtidig med at man skulle ha effektene som ble tilbudt fra f.eks Creative Sounblaster i diverse spill.

 

Har Asus Prime z370p hovedkort

Lydanlegget er dolby digital hifianlegg til musikk og film.  mens jeg bruker headsett til spill. 

Lenke til kommentar

Om du skal kun kjøre et ubehandlet digitalt signal (bitstrøm) ut fra PCen til ekstern enhet (hvor lyd prosesseres, konvtereres til analogt og forsterkes) trenger man ikke noe dedikert lydkort.

Typisk AV system/forsterker med digital optisk inngang.

 

Har man derimot analoge hodetelefoner uten innebygget forsterker og dac (som er i alle usb type hodesett) blir saken annerledes.

Med usb headsett er lyden prosessert i disse og ikke i lydkortet.

 

Driver man med lydproduksjon/musikk blir også saken en annen.

 

Selv har jeg ikke brukt dedikert lydkort på lenge og har fremdeles et Creative Sound blaster X-Fi Xtremegamer PCI liggende i en skuff en plass :p og bruker kun usb baserte hodesett.

Lenke til kommentar

Veldig smart med usb baserte eksterne lydkort.

Asus Xsonar serie er vell også et av de bedre p.t og har beholdt sitt gode rykte/omdømme (husker mange flyktet fra Creative etter alt driver tullet til Asus sonar/xSonar noen år tilbake)

Lenke til kommentar

Jeg handlet meg ett slikt kort, Sound BlasterX AE-5

https://www.komplett.no/product/943908/datautstyr/pc-komponenter/lydkort/sound-blasterx-ae-5-intern-lydkort#

Brukes sammen med ett Beyerdynamic DT770 Pro 80 ohm hodetelefoner, og jeg er utrolig fornøyd med det oppsettet. Setter opp gain ett nivå på lydkortet og og BF1 ørepuler meg til min store glede :)

Låter veldig godt til musikk også, etter min smak vel og merke. I hvert fall merkbart bedre lyd enn det integrerte chipsettet på mitt hovedkort, så for min del er det ingen tvil om at det var verdt å kjøpe.

Endret av Mala
Lenke til kommentar

https://www.komplett.no/product/847887/datautstyr/pc-komponenter/lydkort/sound-blaster-x7-eksternt-lydkort#

Har Asus Prime z370p hovedkort

Lydanlegget er dolby digital hifianlegg til musikk og film.  mens jeg bruker headsett til spill. 

 

Av de lydkort nevnt her ville jeg foretrukket Sound BlasterX AE-5.

 

På forrige HK mitt var jeg ute etter et lydkort(asus rampage 4 black edtiion pg kompalitet mot W10 på onboard lyd), prøvde da en rekke interne lyd kort, inkl ASUS Strix Raid DLX Gaming som er sterkt og fraråde selv om lyd og surround effekt var meget bra(ref kvalitet på drivere og oppbygging og funksjon av kortet)

Valget mitt falt på http://no.creative.com/p/sound-blaster/sound-blaster-x7-limited-edition som det er kun strøfmorsyningen som skiller den fra https://www.komplett.no/product/847887/datautstyr/pc-komponenter/lydkort/sound-blaster-x7-eksternt-lydkort# og fargen. Sparte en ca tusing og handle den direkte fra Creative. Den har fungerte/fungerer meget bra på lyd og surround følelse, merk dog at den ikke har virtuell 7.1 surround.

Har nå et annet HK, der bruker jeg onboard lyd til 5.1 headsett når jeg spiller og film og musikk går via Sound Blaster X7.

 

Skal du koble til Hi-Fi anlegget til pc, kan man da ikke bruke en HDMI lydkabel tilkoblet Gpu?(skjermkort). Om du da har HDMI lydingang på Hi-Fi

 

Hadde nok kjøpt Sound BlasterX AE-5 den gang om det hadde eksistert om du skal ha det til headsett og spill

 

EDIT: Alternativ til nytt lydkort: Om du har noe igjenn på angrefrist ville jeg kansklje byttet til dette https://www.digitalimpuls.no/asrock/142060/asrock-z370-killer-sli-atx-z370-4xddr4-ultra-m2-sli HK, langt rimeligere enn og kjøpe lydkort, helst dette: https://www.digitalimpuls.no/asrock/142061/asrock-z370-extreme4-atx-z370-4xddr4-ultra-m2-sli

Endret av baggiebridges
Lenke til kommentar

Hadde samme combo, og ikke førnøyd til spill, faktisk langt derifra.

DT770 PRO fungerer godt sammen med dagens onboard og extern lydkort

 

Fungerer helt knall her værtfall, har ingenting å utsette på både trøkk i lydbildet og hvor folk befinner seg i fps spill. Hadde D2X+Roccat Kave før og nåværende oppsett gruser det.

 

Surround og Crystalizer er huket av i "SBX Pro Studio" og jeg kjører surround på 91%, og det fungerer bra.

Endret av Simkin
Lenke til kommentar

Fungerer helt knall her værtfall, har ingenting å utsette på både trøkk i lydbildet og hvor folk befinner seg i fps spill. Hadde D2X+Roccat Kave før og nåværende oppsett gruser det.

 

Surround og Crystalizer er huket av i "SBX Pro Studio" og jeg kjører surround på 91%, og det fungerer bra.

 

Med virtuell surround blir aldri plassering av andre spillere god, enten det er FPS spill eller annet. Mye av grunn man klarere og plassere motspiller etc så bra er egen kunnskap om spillet/kartet for og se det enkelt. Så på plasserings nøyaktighet blir man "lurt" litt for og si det mildt.

 

Har hatt første utgaven av Roccat Kave 5.1 analog, ikke bra lyd, men den støreste plasserings nøyaktig het opplevd med headsett for min del.

Har nå siste Roccat XTD Kave 5.1 analog, denne gruser digital 5.1 XTD utgaven på surround for og si det mildt, samt mye bedre lyd.

 

Roccat XTD Kave 5.1 analog DT770 PRO overlegen til spill(eks BF1) på alle vis, men til musikk og delsvis film er DT770 PRO noe bedre.

Lenke til kommentar

Med virtuell surround blir aldri plassering av andre spillere god, enten det er FPS spill eller annet. Mye av grunn man klarere og plassere motspiller etc så bra er egen kunnskap om spillet/kartet for og se det enkelt. Så på plasserings nøyaktighet blir man "lurt" litt for og si det mildt.

 

Har hatt første utgaven av Roccat Kave 5.1 analog, ikke bra lyd, men den støreste plasserings nøyaktig het opplevd med headsett for min del.

Har nå siste Roccat XTD Kave 5.1 analog, denne gruser digital 5.1 XTD utgaven på surround for og si det mildt, samt mye bedre lyd.

 

Roccat XTD Kave 5.1 analog DT770 PRO overlegen til spill(eks BF1) på alle vis, men til musikk og delsvis film er DT770 PRO noe bedre.

 

Min erfaring er stikk motsatt, virtuell surround fungerer helt utmerket, plasseringsnøyaktighet er mye bedre på ZxR og DT770 enn det var på D2X og Kave. Flere ganger ble jeg "lurt" med Kave og trodde folk var andre plasser enn det jeg hørte, så da har vi rett å slett forskjellige erfaringer. Dessuten var Kave helt jævlige komfortmessige, fikk nærmest gnagsår i hodebunnen. DT770 kan sitte på i timesvis uten ubehag overhodet.

 

Slik oppsettet mitt er nå kan jeg høre nøyaktig hvor folk er, det som sagt fungerer helt konge for min del. Ta f.eks Helikopter som sirkler rundt i BF4, kan høre nøyaktig hvor det er, om det er i bakgrunnen, eller flyr mot meg, over meg, ved siden osv.

Endret av Simkin
Lenke til kommentar

@Simkin fint virituell suround fungere så bra for deg. Jeg kan ikke bruke over tid fordi det for meg høres ut som lyden går i ring rundt hodet mitt konstant eller i store deler av tiden. Når lyden ikke sviver rundt hodet føler jeg den er uklar.

Har snakket med folk som har utdannelse på lyd, og de sier om hørselen din er "rask" nok vil du avsløre "kunstig" virtuell  lyd på den måten at den går riing rundt hodet dit, slik vil det også oppleves om man har en godt "trent" hørsel.

 

Virtuell surround fungere på den måten at samme lyd i et "stereo" system sendes flere ganger, både samtidig og forsinket til begge ørene slik du skal kunne danne deg et bilde hvor lyden kommer ifra(simulerer virkeligheten da man pga at lyden reflekteres fra flere steder klarer og plassere den). Så forsinkelse mellom samme repeterende lydsignal til høyre og venstre klokke vil ha svak surround plasserings egenskap og påvirke lyden kvaliteten negativt. Opplever du noe annet er det nok hjernen som spiller deg et puss  :). I tilleg hjelper det at du vet topografien på kartet, dessuten blir plasserings evnen bedre dess bedre du kjenner kartet. At man i tilleg gjerne beveger musen from og tilbake for og lokalisere lyd kilde også hjelper sterkt(det hjelper også godt om du spiller med stereo med headsett eller 2 stk høytalere uten noe surround "jukse" program å bevege musen)

Hva du ser/ikke ser kan være en viktig medvirkende faktor for og avgjøre hvor lyd kommer fra.

Virtuell surround i et stereo system er bare en relativt dårlig etterligning av naturen. 

Endret av baggiebridges
Lenke til kommentar

"Ekte surround" med Kave imponerte ikke meg værtfall, så da får en bruke det som fungerer best for seg :)

 

Å kjenne kartet har lite med å høre hvor lyden kommer fra for min del, er snakk om Battlefield med store kart og ikke CS f.eks.

 

Et must er å huke av for surround og sette denne til rundt 90% i Sound Blaster sitt kontrollpanel.

Endret av Simkin
Lenke til kommentar

"Ekte surround" med Kave imponerte ikke meg værtfall, så da får en bruke det som fungerer best for seg :)

 

Å kjenne kartet har lite med å høre hvor lyden kommer fra for min del, er snakk om Battlefield med store kart og ikke CS f.eks.

 

Et must er å huke av for surround og sette denne til rundt 90% i Sound Blaster sitt kontrollpanel.

 

Ikke noe headsett med "surround" har imponerende surround egenskaper.

 

Har brukt utall av timer og justere i forskjellige kontroll panel på en rekke hadsett og externe/interne lydkort, aldri funnet noe som er imponerende i etterlikning av naturen med headsett på surround opplevelsen.

 

Dårlig lyd ja, men første Roccat kave 5.1 analog har  gitt meg klart den beste "surrounden" opplevelsen så langt med headsett, da brukt sammen med onboard lyd og Intel drivere. (byttet ut dette headsettet for mange år siden)

Behagelig eller lydkvalitet eller ei har intet med selve surround ytelsen et produkt leverer.

 

I et stereo set up vill all relevant informasjon en har om spillet alltid, pluss eventuell programvare, sammen  bidra til og hjelpe til og avgjøre hvor lyden kommer fra, også synsinntrykk, og samt bevegelser av mus(eller whatever man bruker for og endre bilde på skjermen) Store eller små kart har ingen betydning for dette.

 

At en skal bruke det som føles best for den enkelte er vel  er enkelt og være enig i.

Endret av baggiebridges
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...