Gå til innhold

Neste generasjon hurtiglader kan gi deg 29 mil på 10 minutter


Redaksjonen.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Håper de finner løsninger på som "alle" kan dele så det ikke blir et utall konkurrerende standarder. En felles standard for hvert effektnivå og fornuftig avstand mellom hvert effektnivå. 350 og 400 kW er etter min mening for nært.

 

Så må andre utfordringer løses, som store nok tverrsnitt på kabler, samtidig som manøvrerbarheten på ladekabelen ivaretas. Antakeligvis må det tas i bruk væskekjøling av både kabel og batteri i et system med slike effekter.

Tverrsnitt og manøvrerbarhet begrenses av strøm (ampære), men ikke nevneverdig av spenning. De bør heller jobbe med løsninger (både juridisk og teknisk) for å kunne øke spenningsnivået. Porsche har for eksempel snakket om 800V.

 

Mulig de kan hente inspirasjon og erfaringer fra aluminiumsverk? Der likeretter de enorme effekter rett fra høyspenten.

Lenke til kommentar

Enig. Det burde blitt introdusert en lov hvor alle enheter som bruker samme type energi kilde må ha standardisert pluss/kontakt.

 

Hydrokarbon biler har klart det, så da burde det ikke være noe særlig utfordring for batteri elektriske biler. Spesielt med tanke på hvor mange flere forskjellige hydrokarbon biler det finnes vs batteri elektriske.

 

 

Hva er egentlig grunnen til at overføringen må være likestrøm?

Hadde ikke mye av kabel problemene (tverrsnitt, varme, manuverbalitet, m.m) vært løst om en kunne overført 3-fase vekselstrøm direkte til bilen, også kunne eventuelt likeretting og lignende skjedd "lokalt" i bilen?

Endret av keramikklampe
Lenke til kommentar

Hva er egentlig grunnen til at overføringen må være likestrøm?

Hadde ikke mye av kabel problemene (tverrsnitt, varme, manuverbalitet, m.m) vært løst om en kunne overført 3-fase vekselstrøm direkte til bilen, også kunne eventuelt likeretting og lignende skjedd "lokalt" i bilen?

 

Grunnen er at en ønsker å flytte den dyre og store enheten som likeretting blir med disse effektene, ut av bilen. Alle elbiler har en liten likeretter typisk for opptil 4-22 kW. Skal en gå kraftig over de nivåene blir det store saker. Det er ingen fordel å ha likeretting i bilen, men for vanlig lading hjemme er det en praktisk løsning.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Grunnen er at en ønsker å flytte den dyre og store enheten som likeretting blir med disse effektene, ut av bilen. Alle elbiler har en liten likeretter typisk for opptil 4-22 kW. Skal en gå kraftig over de nivåene blir det store saker. Det er ingen fordel å ha likeretting i bilen, men for vanlig lading hjemme er det en praktisk løsning.

Skjønner. Tenkte ikke at de var særlig dyre og store enheter, men hvis de blir såpass at det er ett problem, så forstå jeg.

Lenke til kommentar

Det er flere måter å løse det på:

- Øke batterikapasiteten sånn at det blir færre elektroner "per celle" (litt forenklet)*

- Endre batterikjemien slik at batteriet tåler mer effekt "per celle"

- Kjøle batteriet bedre slik at batteriet tåler mer effekt "per celle" på den måten

 

* Missi, du kjenner sikkert til forholdstallet C, men for nye lesere er C = kW ladeeffekt / kWh batterikapasitet.

Lenke til kommentar

Håper de finner løsninger på som "alle" kan dele så det ikke blir et utall konkurrerende standarder. En felles standard for hvert effektnivå og fornuftig avstand mellom hvert effektnivå. 350 og 400 kW er etter min mening for nært.

 

 

Så må andre utfordringer løses, som store nok tverrsnitt på kabler, samtidig som manøvrerbarheten på ladekabelen ivaretas. Antakeligvis må det tas i bruk væskekjøling av både kabel og batteri i et system med slike effekter.

Tverrsnitt og manøvrerbarhet begrenses av strøm (ampære), men ikke nevneverdig av spenning. De bør heller jobbe med løsninger (både juridisk og teknisk) for å kunne øke spenningsnivået. Porsche har for eksempel snakket om 800V.

 

Mulig de kan hente inspirasjon og erfaringer fra aluminiumsverk? Der likeretter de enorme effekter rett fra høyspenten.

hvorfor ikke gå fullt opp til 11-24 kV, hvis transformeringen er mer kompakt. Da er det vel bare kjøleanlegget ombord som begrenser effekten.

Lenke til kommentar

Det er en stor juridisk terskel ved 1 kV, der ting blir vesentlig mer krevende å sikre godt nok og blant annet krever personell med de rette godkjenningene, sikkerhetsutstyret og sikkerhetsavstander for å kunne plugge inn og ut. Jeg tror ikke det lar seg gjøre å tøye eller omgå de lovene og forskriftene i overskuelig fremtid.

 

Men 999V er innafor og bør være gjennomførbart. Det er ca 2,5 ganger mer enn de ladesystemene som brukes i dag så det bør hjelpe godt på. Tesla lader med opp mot ca 400V og 300A = 120 kW og ladekabelen er omtrent så tykk som den kan bli uten å bli for tung. La oss si de øker spenningen til 999V og vannkjøler ladekabelen sånn at de klarer å doble strømstyrken. Da snakker vi om ca 600 kW ladeeffekt. Leaf lader med inntil ca 50 kW (ca 120A og 400V). Her er ladekabelen (Chademo) langt tynnere og kunne blitt tykkere.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Kjørte 140 mil med elbil i helgen, ladet vel 4 ganger. 2 ladestopp der vi satte oss ned og spiste mat, ca 40 min og 2 kortere "kaffestopp" på ca 20 minutter.

Ville hatt tilsvarende stopp med fossilbil, ikke minst bør unger ha litt pause så de får røre på seg, dog var helgas tur uten unger.

 

Dette var med 80-110kW lading.

Med langt flere elbiler trengs kanskje raskere lading for å slippe ladekø, men per idag fungerer hastigheten perfekt (ja, dette var med Tesla)

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det er flere måter å løse det på:

- Øke batterikapasiteten sånn at det blir færre elektroner "per celle" (litt forenklet)*

- Endre batterikjemien slik at batteriet tåler mer effekt "per celle"

- Kjøle batteriet bedre slik at batteriet tåler mer effekt "per celle" på den måten

 

* Missi, du kjenner sikkert til forholdstallet C, men for nye lesere er C = kW ladeeffekt / kWh batterikapasitet.

Jeg kan ikke en dritt om dette :) Så også gamle lesere har fått nytte av informasjonen ;)

Lenke til kommentar

Det er en stor juridisk terskel ved 1 kV, der ting blir vesentlig mer krevende å sikre godt nok og blant annet krever personell med de rette godkjenningene, sikkerhetsutstyret og sikkerhetsavstander for å kunne plugge inn og ut. Jeg tror ikke det lar seg gjøre å tøye eller omgå de lovene og forskriftene i overskuelig fremtid.

 

Men 999V er innafor og bør være gjennomførbart. Det er ca 2,5 ganger mer enn de ladesystemene som brukes i dag så det bør hjelpe godt på. Tesla lader med opp mot ca 400V og 300A = 120 kW og ladekabelen er omtrent så tykk som den kan bli uten å bli for tung. La oss si de øker spenningen til 999V og vannkjøler ladekabelen sånn at de klarer å doble strømstyrken. Da snakker vi om ca 600 kW ladeeffekt. Leaf lader med inntil ca 50 kW (ca 120A og 400V). Her er ladekabelen (Chademo) langt tynnere og kunne blitt tykkere.

CCS er jo nå planlagt å være 1000V, 350A, 350 kW, og antar 400 kW vil være 1000V, 400A.

 

Å øke strømstyrken mer enn dette er en betydelig utfordring, men ser ikke helt at det er behov for det, heller. Om man effektivt får inn 300 kW, så får man 1000 km rekkevidde på 40-50 minutter. Da kan man altså kjøre f.eks Oslo - Tromsø med ett stopp på ca 30 minutter. (Eller om bilen bare har 500 km rekkevidde - tre stopp på ca 15 minutter.)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Prisene på hurtiglading bør ikke være "for" billig. Hurtiglading er til nød og for lengre turer.

Problemet hvis det blir for dyrt går folk for disel\bensin istedenfor.

Samme gjelder det hvis det bli for mye kø og man må taue bort elbilen til verksted.

Lenke til kommentar

Så rett meg hvis jeg tar feil.

 

400 000W effekt tilsvarer:

230V 3-fase = 1000A

400V 3-fase = 577A

 

Hvor mange av disse kan settes opp før det begynner å bli heftig belastning på fordelingsnettet forøvrig?

 

Mulig jeg ser litt for enkelt på dette.

Hurtigladere er ikke noe en bare slenger opp som en ny kurs i huset, de planlegges i samråd med kommunen og andre instanser som tar for seg mulighetene for dette i eksisterende nett og evt utbedring av dette i forkant.

 

Nå er det bare viktig å få folk til å forstå at disse stasjonene er ment til langtur, ikke regelmessig bruk i hverdagen.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Hva med prisene, koster nå 1-2,5 kr per minutt vil prisene beholdes på de nivået eller økes?

Det koster vel nå 2,5-4 kr/min, eller omkring 3,75-6 kr/kWh.

 

Prisene per minutt må så klart økes, men prisen per kWh trenger ikke øke. Om man har en hurtigladerstasjon med 16 stk 50 kW ladere, og så endrer til 2 stk 400 kW ladere, så er nettleien lik, man har fortsatt 800 kW med likerettere, man har færre betjeningsskjermer, osv. Altså kostnadene ved stasjonen er faktisk noe lavere, og kapasiteten (i biler per time) er lik - hver bil bruker bare en åttendedel av tiden på ladingen. (Her vil det nok være lurt at hver lader f.eks har 4 ladeplugger, slik at fire biler kan stå parkert samtidig. Om man da skal dra og spise i 30 minutter slipper man da å flytte bilen etter 10 minutter. Ladingen bare hopper videre til neste bil når batteriet er fullt.)

 

Men med 400 kW hurtigladere øker man jo terskelen for at en hurtiglader skulle kunne være lønnsom. Om man f.eks skulle trenge et kundegrunnlag på 20 biler per dag for at en 50 kW lader skal lønne seg, så trenger man et kundegrunnlag på 160 biler per dag for at en 400 kW lader skal lønne seg. Om man da skulle bytte ut en 50 kW lader som akkurat lønner seg med en 400 kW lader, så vil man gå med et betydelig tap. Da må man øke prisene en del for å klare å gå i null.

 

Jeg vil tro at 50 kW og 400 kW ladere vil sameksistere, der 50 kW ladere kan være steder der man gjerne stopper litt lengre tid uansett, som kjøpesentre. Og så får man større stasjoner med 400 kW ladere langs hovedveiene. Og dette vil være en gradvis prosess, der flere elbiler fører til flere ladere, og flere ladere fører til flere elbiler, og så blir ting bare bedre og bedre. Utnyttelsen av infrastrukturen kan da være veldig god, og prisene trenger ikke være særlig høyere enn i dag.

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Så vi snakker om Terra HP?

https://www.tv2.no/a/9468320/

Det som er bra de små bilene uten om tesla kan fullades på under 5 minutter.

Men usikkert om tesla støtter det.

 

Det er pr i dag ingen biler som støtter slik effekt. Porsche blir vell de første da de går for ett batteri med dobbelt så høy spenning som "normalen" i dag. Tesla skal også komme med støtte for høyere effekt en gang i fremtiden. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...