Gå til innhold

Nå heves panten - for første gang på 25 år

Anbefalte innlegg

Første treff ved å startpage "pantegrad".

I rapporten er returandelen på gjenvinningsflasker satt til 95 % - som er lik returandelen
for gjenbruksflasker. I dagens marked er det slik at pantegraden er høyere for gjenbruks-
flasker enn for gjenvinningsflasker.

Nå har jeg ikke undersøkt noe grundigere om hvilken rapport som er mest riktig, men poenget er at norske flasker i stor grad gjenvinnes, mens utenlandske i liten grad gjør det. Med enkle grep kan returen av utenlandske heves opp mot norske.

Hva tror du skjer med pantegraden dersom vi slutter med pant?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+5132

Første treff ved å startpage "pantegrad".

Nå har jeg ikke undersøkt noe grundigere om hvilken rapport som er mest riktig, men poenget er at norske flasker i stor grad gjenvinnes, mens utenlandske i liten grad gjør det. Med enkle grep kan returen av utenlandske heves opp mot norske.

Jeg tror du leser rapporten feil. Det er en rapport som skal redegjøre for CO2-utslipp av panteflasker, og de postulerer en returrate på 95% ("er satt til", de sier til og med i neste setning at dette ikke er riktig slik de har satt det opp). I begynnelsen av artikkelen til denne diskusjonen står det også "I dag pantes 86 prosent av flasker og bokser i Norge.".

Hva tror du skjer med pantegraden dersom vi slutter med pant?

PANTEgraden går selvsagt til null, men det er et irrelevant tall. Det relevante tallet er returraten, og det mer relevante tallet er gjenvinningsraten. Hvis man hadde hatt samme system som i Sveits, hvor det er ofte (men absolutt ikke alltid) er PET-søppelkasser ved siden av de vanlige søppelkassene, tror jeg ikke at returraten hadde gått nevneverdig ned, nei. Endret av Slettet+5132
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817324

Hvorfor er det bare 10 stater i USA som har pant ?

Man må visst dra til egne pantesenter der for å få pant og det er vel sjeldent åpent......

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...