Gå til innhold

Nå heves panten - for første gang på 25 år

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tidligere ønsket man å gå bort fra glassflasker av miljøhensyn. Alt for mye glasskår lå igjen i naturen og skadet dyreliv og folk. I tillegg var glasset tungt og krevde derfor mye drivstoff å distribuere og samle inn. Glass var og er et naturmateriale som ikke gjør annen skade i naturen enn å være skarp.

Plastflaskene skulle bli redninga. Ingen knusing, lettere og gjenbruk. Gjenbruken viste seg å bli ressurskrevende (men ikke fult så mye som glass) på grunn av volumet og ikke vekta. Dermed utgikk gjenbruk. Vi fikk engangsflasker som var ennå lettere og kunne males opp og bli til fleace-gensere og slikt i runde nr 2. Men så ble man obs på plastkontinenter i havet og mikroplast over alt. Plast ble den nye fienden.

Egentlig har aluminiumsboksene vært med oss i lang tid, men de veier lite, kan komprimeres før retur, materialgjenvinnes til bruk i andre produkter, og havner de i naturen så korroderer til naturmineralet Al2O3. Så langt så bra, men de er relativt energikrevende å produsere og kan skade beitedyr.

Trenger vi et nytt flaskemateriale? Eventuelt hva? Eller bør vi konsentrere oss om å forbedre aluminiumsboksene med mer energieffektiv produksjon, tynnere bokser og bli flinkere til å unngå at de havner i naturen?

• Liker 5
Lenke til kommentar

3 Kroner pr. stor flaske? Men bare på "nye" flasker? Så akkurat det samme som om man skulle pante flaskene 1 og 1, med en lapp pr. flaske nå. Får 3 Kroner av 2,50 da også.

Du må løse inn lappene én og én også i såfall

sluttsummen som teller etc

• Liker 1
Lenke til kommentar

Kunne godt vært en flat pant på 10kr per enhet. En tier er fortsatt nok penger til at de fleste ikke vil kaste det.

Men det ville nok fått folk til å handle mindre drikke med pant, for det er den del mennesker som tydeligvis ikke helt forstår pantesystemet. Jeg har ved flere anledninger nevnt til folk at det er tilbud på drikke, f.eks. 4-for-89 på store brusflasker eller 3-for-30 på Farris/bris. Svaret jeg får da; "ja pluss pant", som om det ikke er noe spesielt bra tilbud fordi panten ikke er medregnet. Jeg må da spørre om de ikke panter flasker, alle sier jo ja til det, og først da går det opp for de at de får tilbake pengene.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Trenger vi et nytt flaskemateriale? Eventuelt hva? Eller bør vi konsentrere oss om å forbedre aluminiumsboksene med mer energieffektiv produksjon, tynnere bokser og bli flinkere til å unngå at de havner i naturen?

Vi trenger returautomater som evner akseptere komprimerte tombokser.

I Sverige kunne man pante bokser i slik komprimert form, den gang det ennå var manuell opptelling i butikken. Med innføringen av returautomater utgikk den muligheten. Det er riktig så frustrerende å måtte putte hele bokser inn i automaten, for deretter høre automaten male opp boksen i småbiter. Det er i det hele og store et herk å skulle lagre huger av returpant frem til man etterhvert får fraktet det til butikken et eller annet sted på kloden.

Hadde jeg i stedet kunnet lagre boksene komprimert, hadde problemstillingen vært en ganske så redusert.

Endret av 1P4XZQB7
  • Liker 2
Lenke til kommentar

I Sverige kunne man pante bokser i slik komprimert form, den gang det ennå var manuell opptelling i butikken. Med innføringen av returautomater utgikk den muligheten. Det er riktig så frustrerende å måtte putte hele bokser inn i automaten, for deretter høre automaten male opp boksen i småbiter. Det er i det hele og store et herk å skulle lagre huger av returpant frem til man etterhvert får fraktet det til butikken et eller annet sted på kloden.

Hadde jeg i stedet kunnet lagre boksene komprimert, hadde problemstillingen vært en ganske så redusert.

Det er lov i pante litt oftere enn én gang per år også. :)

• Liker 2
Lenke til kommentar

Da blir det veldig viktig å ikke hive fra seg flaskene i søpla for DET vil vi tape penger på.

Ser på det som at hver flaske representerer en mulig milliongevinst. Da blir det lettere å ta med seg flaska og gå innom der man har pantelotteri.

Greit nok vinner man sjeldent, og som oftest bare småpremier, så panter jeg mye, så tar jeg panten for det meste, men spiller for 1-5 flasker, alt etter hvordan det går opp i panten. Største gevinsten hittil er en 100-lapp.

Liker runde beløp da det blir mindre småmynt når jeg ber om å få det utbetalt, og gir myntene til jentungen min, som så putter pengene på sparegrisen.

Lenke til kommentar

Synes det er værre med at man ikke får pant på flasker uten etikett, og at enkelte maskiner er så sær på hvilke flasker som godtaes. Automaten på min lokale REMA-butikk har bare nylig begynt å godkjenne de små smoothieflaskene, til tross for at de selges på samme butikken. Kjøper de gjerne når de er på tilbud til 10-12 kroner, for mer synes jeg ikke de små flaskene er verdt.

Men nå sist måtte jeg ta med meg en stor tomflaske av SOLO i retur, til tross for at etiketten er på, og godt leselig. Opplevd at automaten har godtatt strekkoder som er godt slitt, men det er hverken slitasje eller skader som gjør at flaska ikke godtas. Har den nå liggende i bilen til jeg husker å ta den med i en annen butikks automat.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Synd det er sånn, men det er egentlig en sak butikken bør ta opp med panteautomatleverandøren. For at de skal ha insentiv til å gjøre det bør det koste dem litt heft og plunder at maskina ikke fungerer som den bør. Kontakt personalet, helst daglig leder, henvis til panteplikten og be om manuell panting og påpek at de bør ta det opp med leverandøren.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...