Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Maskinen går rett til BIOS

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har et nettopp gjort ferdig min første customloop i et Thermaltake Core X5. Alt har gått bra, og windows er installert i tillegg til Uplay og Far Cry 5.
Så skulle jeg installere UV katoder, tok av topp og sidepanelene og la merke til at viftene til begge radiatorene sto stille. Jeg slo av strømmen, gikk inn i BIOS for å se om jeg hadde gjort noe feil der men etter at maskinen boota korrekt første gangen har jeg ikke gjort noen endringer og nå booter ikke maskinen i hele tatt.

Maskinvaren er:

Asus Maximus X Hero

i7-8700K

Corsair Vengeance DDR4 3000MHz, 32GB

Samsung 970 EVO SSD M.2 2280 - 250GB

EK-FB ASUS M9H Monoblock

EK-CoolStream SE 360 (Slim Triple)
Corsair 3x LL120

ASUS GeForce GTX 1070 Ti ROG Strix

EK-FC1080 GTX Strix

EK-CoolStream SE 240 (Slim Dual)
Corsair 2x LL120

EK-XRES 140 Revo D5 RGB PWM
Samsung 860 EVO 2.5" SSD - 500GB
Corsair LL140

Jeg har flasha BIOS og når jeg clearer CMOS må jeg kjøre ny CPU-setup hvor jeg bl.a. ignorererfeilmelding for ikke tilkoblet CPU-vifte og Ekstra CPU-vifte. Alle viftene er tilkoblet Corsair Link og er videre koblet til KH via en 2.0 USB header. Pumpa er tilkoblet Wpump+ header og skal vel stå i  PWM modus i BIOS?

Si fra dersom det trengs mere informasjon, skjermbilder osv.

Kan noen hjelpe meg?

Mvh,
Han derre

•  
EK-FB ASUS M9H Monoblock
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har radiator viftene nmine tilkoblet CPU- og Extra CPU vifte header og har ikke hatt noen problemer med det. Vannpumpen er tilkoblet Wpump i PWM mode (tror jeg det var). Alle viftene kjører i PWM mode hvis jeg husker rett.

Mener å huske at jeg prøvde Corsair Link en gang, men likte det ikke noe særlig (har AX1200i PSU). Du kan jo prøve å koble noen av radiator viftene til CPU-vifte og Extra CPU-vifte header for å se om PC'en vil starte normalt da.

Det som er litt "kronglete" med å flashe BIOS er at alle innstillinger resettes til Default slik at man må inn i BIOS og forandre på innstillingene igjen.

Endret av Chavalito
Lenke til kommentar

Jeg har radiator viftene nmine tilkoblet CPU- og Extra CPU vifte header og har ikke hatt noen problemer med det. Vannpumpen er tilkoblet Wpump i PWM mode (tror jeg det var). Alle viftene kjører i PWM mode hvis jeg husker rett.

Jeg har prøvd det også. Jeg reiv ut hele Corsair LINK'en i passende drittsinne og koblet de tre viftene til front-radiatoren til Cha1, 2 og 3 mens de to fra side-rad'en ble koblet til PSU og XTRA PSU. Ingen løsning , viftene sto bom stille.

Mener å huske at jeg prøvde Corsair Link en gang, men likte det ikke noe særlig (har AX1200i PSU). Du kan jo prøve å koble noen av radiator viftene til CPU-vifte og Extra CPU-vifte header for å se om PC'en vil starte normalt da.

Enig! Corsair LINK er i grunn bare tull og jeg kommer sikkert til å bytte til noen bedre vifter som i tillegg IKKE har RGB MEN som er UV-reaktive!

Det som er litt "kronglete" med å flashe BIOS er at alle innstillinger resettes til Default slik at man må inn i BIOS og forandre på innstillingene igjen.

Igjen, enig. Men i et forsøk på å få Asus AURA og Corsair LINK til å snakke sammen ble jeg anbefalt dette av en kollega som nok ligger på et høyere nivå innenfor OC og tweaking enn meg.

Det som er et mysterium er "hva har jeg endret på i BIOS siden maskinen bootet sist og alt var ok til situasjonen nå hvor viftene ikke vil snurre og maskinen går rett i BIOS".

Lenke til kommentar

Hva du har endret på i BIOS er ikke godt å si, men jeg vet fra erfaring (ca 20 år med PC'er og BIOS flashing) at jeg husker ikke hva innstillingene var etter å ha flashet til ny BIOS. Det blir i mange tilfeller å prøve å feile dessverre for å finne de rette innstillingene fra tdligere.

En annen ting, jeg personlig avskyr alt som har med Asus sin "bloatware" å gjøre, bruker det aldri. Har prøvd de programmene en del ganger (dessverre lærte jeg dårlig av tidligere erfaring), men Asus sine programmer har jeg ikke brukt de siste årene. Og jeg har brukt Asus HK i nesten alle år.

" mens de to fra side-rad'en ble koblet til PSU og XTRA PSU."  Jeg antar at du mener CPU og XTRA CPU, En annen ting, man bør IKKE flashe BIOS med mindre man har problemer, funker ting og tang, la det være slik det var. Du kan jo prøve å flashe tilbake til den forrige BIOS versjonen, er dog ikke sikker på om det går da Asus er litt "rar" med å nekte denne muligheten til ned gradering, i det minste med routerne sine er det ikke så lettt.

Lenke til kommentar

Hva du har endret på i BIOS er ikke godt å si, men jeg vet fra erfaring (ca 20 år med PC'er og BIOS flashing) at jeg husker ikke hva innstillingene var etter å ha flashet til ny BIOS. Det blir i mange tilfeller å prøve å feile dessverre for å finne de rette innstillingene fra tdligere.

Jeg har kun endret på CPU setup. Og da at CPU Fan og XTRA CPU Fan skal settes til low RPM 200 og ignoreres under "Monitor" siden strømmen til EK-EXRES D5 er koblet WPUMP+.

I tillegg har jeg under "Onboard Pheriphals" skrudd av det jævlige lyset fra Maximus X led'en som ligger over I/O shield!

En annen ting, jeg personlig avskyr alt som har med Asus sin "bloatware" å gjøre, bruker det aldri. Har prøvd de programmene en del ganger (dessverre lærte jeg dårlig av tidligere erfaring), men Asus sine programmer har jeg ikke brukt de siste årene. Og jeg har brukt Asus HK i nesten alle år.

Du er nok mer erfaren bygger enn meg men hvilke bloats tenker du på? Jeg er i grunn fornøyd med at ASUS har med noe programvare for kortene men det er ikke alltid jeg installeererr alt jeg heller. Som. f.eks. Screengrab, streaming osv.

"mens de to fra side-rad'en ble koblet til PSU og XTRA PSU."  Jeg antar at du mener CPU og XTRA CPU,

Ja beklager, skrev feil i farta der.

En annen ting, man bør IKKE flashe BIOS med mindre man har problemer, funker ting og tang, la det være slik det var. Du kan jo prøve å flashe tilbake til den forrige BIOS versjonen, er dog ikke sikker på om det går da Asus er litt "rar" med å nekte denne muligheten til ned gradering, i det minste med routerne sine er det ikke så lett.

Jeg må kanskje laste ned en tidliegere versjon og velge flash from Mdemorystick eller noe tilsvarende? For velger jeg internett og HDCPsomethingsomethingn får jeg bare beskjed om at jeg har den nyeste versjonen.

Må jeg i verste fall wipe M.2 disken og reinstallere windows? Vil det i tilfelle hjelpe?

Mvh,

Han derre

Lenke til kommentar
Jeg har kun endret på CPU setup. Og da at CPU Fan og XTRA CPU Fan skal settes til low RPM 200 og ignoreres under "Monitor" siden strømmen til EK-EXRES D5 er koblet WPUMP+.

Dette skulle ikke føre til at viftene stoppet; selv om det kan virke litt rart, er det godt mulig at BIOS oppgradering førte til vifte stopp. Som jeg sa, funker ting og tang som de skal, IKKE rør noe.

I tillegg har jeg under "Onboard Pheriphals" skrudd av det jævlige lyset fra Maximus X led'en som ligger over I/O shield!

Som jeg sa (eller gjorde jeg det?) når du flasher BIOS blir ALT tilbakestilt til «Default», ikke EN innstilling som du har forandret du blir lagret. ALT går tilbake til «Default», noe som jeg hater.

Du er nok mer erfaren bygger enn meg men hvilke bloats tenker du på? Jeg er i grunn fornøyd med at ASUS har med noe programvare for kortene men det er ikke alltid jeg installert alt jeg heller. Som. f.eks. Screengrab, streaming osv.

Jeg tenker spesielt på Asus AI suite som er «no good», og Asus Aura er også noe dritt. Som du kanskje ser av signaturen min så har jeg Asus X99-Deluxe II og jeg var så dum at jeg tenkte jeg skulle prøve dette Asus Aura. Det programmet forsvant ganske fort fra PC’en min. Bare tull og fjas med det programmet.

Jeg må kanskje laste ned en tidliegere versjon og velge flash from Mdemorystick eller noe tilsvarende? For velger jeg internett og HDCPsomethingsomethingn får jeg bare beskjed om at jeg har den nyeste versjonen.

Jeg antar at du har BIOS versjon 1602, hvis det er slik, last ned versjon 1401, pakk den ut til en USB stikke og bruk EZ Flash til å oppdatere fra BIOS, ikke bruke Asus EZ Update i Windows hvis du har det installert.

Må jeg i verste fall wipe M.2 disken og reinstallere windows? Vil det i tilfelle hjelpe?

Nei, jeg tror ikke at Windows har noe å gjøre med problemet ditt å gjøre fordi du sier at viftene ikke kjører i det hele tatt, ikke i BIOS og ikke i Windows. Jeg antar at dette har noe med BIOS oppdateringen å gjøre, men jeg gjetter kun. 
Lenke til kommentar

Jeg gir f... meg opp! Nå har jeg brukt 4 måneder på å bygge min første customloop og så starter faenskapet ikke opp!
:realmad: 
Jeg flasha BIOS tilbake til 1401, hjalp ikke.
:blink: 
Jeg har kjørt Memtest og får beskjed om at alt er ok og at jeg må inn i BIOS og lagre oppsettet.
Jeg regner med at jeg må trykke F10 og restarte. Uansett så hjelper ikke det heller. 
:blink: 
Forbanna drittkort, nå har jeg mest lyst til å hive det i peisen og satse på noe annet enn Maximus X Hero. Men da  må jeg bytte monoblokk også...
:grumpy:

Lenke til kommentar

:rofl: Alltid moro å banne litt. Selv begynner jeg å bli helv.... lei dette X99 Deluxe II HK'et som jeg har. Problemer med USB 3.0 portene, og da jeg har en del eksterne USB 3.0 HDD'er ....

Lurer på å bytte til enten Gigabyte eller MSI, meeeen da må jeg få ræva i gir. Det er ikke så mange X99 HK til salgs ...  :hmm:

Glemte å nevne at jeg oppgraderte madamen sin PC fra Intel til AMD og null problemer der med de samme USB 3.0 HDD'ene. Alt funker fjell der og hun har nå et Gigabyte HK.

Endret av Chavalito
Lenke til kommentar

Jeg flytta kontakten til vannpumpa fra W_PUMP+ til CPU_FAN på hovedkortet og da starta pc'en opp. Jeg rakk ikke å se om det sto noe i BIOS for jeg hadde ikke kobla til HDMI til skjermen.

Fortsatt snurra ikke viftene og jeg vet ikke om noe annen måte å få de i gang enn via Corsair LINK. Men det gikk ikke der heller.

Så jeg tenkte jeg skulle restarte maskina og da var jeg tilbake i BIOS med følgende beskjed:

"Safe mode! Please enter Setup to re-configure your system. Press F1 to Run SETUP"

...dafuck???

?

post-53665-933101_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Etter masse unødvendig bortkasta tid har jeg fått alle viftene til å snurre.

I manualen til viftene står det kun forklart hvordan man kobler viftene til RGB LED hub og videre hvordan denne kobles til Lighting Node PRO som i sin tur igjen kobles til HK med en mini USB til en intern USB 2.0 header.

Men det står f... ikke en dritt om at viftene må kobles til headere på HK'et!!!

Det er meget mulig jeg er født i går og tørka i ovnen for dette høres ut som en skikkelig noob feil av meg.

Uansett, kun akademisk tankespinn for pc'en booter fortsatt ikke så i morgen blir kortet sendt rett tilbake til lagerhylla.

Endret av Han Derre
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tja, er det ingen annen løsning, så er jo det bare å sende HK tilbake. Selv skal jeg bytte til AMD CPU 1920X og Gigabyte HK. Når til og med USB portene i bakpanelet begynner å feile da jeg fått nok. Uten dem funker jo hverken mus eller tastatur. Av og til må jeg restarte dette Asus spetakkelet både 2 og 3 ganger før portene virker. 

Lenke til kommentar

Den USB huben kan være integrert i tastaturet slik det er i mitt Corsair Strafe Mk2 tastatur. Dog ikke noe problem å nappe ut den ekstra kabelen. Det som ikke stemmer helt for meg er at BIOS påstår at han har 5 tastaturer og 3 mus, hos meg (BIOS fra AMI) så var det 3 tastaturer og 2 mus med et G.Skill tastatur og med Corsair tastaturet er det 2 tastaturer og  2 mus.

Så noe rart med den AMI BIOS'en.

Lenke til kommentar

Ja jeg synes det var i overkant å ha 5 tastaturer, 3 mus og diverse annet.

På baksiden hadde jeg tilkoblet Logitech G19 tastatur og G700s mus når den trenger lading via USB.

På de to interne USB 2.0 hub'ene hadde jeg koblet til Corsair Lighting Node Pro og... husker ikke.

På frontpanelet sitter to microsendere fra Logitech som tilhører G700s og G633 headsett.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...