Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

CanalDigtal fiberoppkopling?

Anbefalte innlegg

Jeg fikk fiber fra CD nylig. Ble ikke satt helt ferdig opp av montør her. Har modem på veggen, trådløst switch i tillegg til en 20-ports switch. Skulle kjøre dette i gang nå, men fikk ikke noe system på dette.

Koplet fra veggmodem til trådløs switch. Da ville ikke pc'en på nett. Har resatt og tatt strøm uten hjelp.

Nå har jeg koplet pc'en rett i modemet på veggen, og da virker det. Hadde TV'en på det trådløse, og det virket.

Mulig jeg i våken tilstand (klokka er straks 6 på morgenen nå...) hadde løst dette, men jeg vil gjerne ha en oppkopplingshjelp her.

Altså, selvfølgelig er det modemet på veggen først. Men, bør jeg da kople kabelen derfra til 20-porteren eller til den trådløse?

Får begynne med det i riktig rekkefølge før jeg gjør noe annet når jeg får sovet litt...

Forøvrig kjørte jeg ookla speedtest. Fikk 480/15. Skulle ha 500/500...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

OK,. da er problemet løst... Det trådløse routeren fra CD er byttet ut med den jeg hadde fra før, og da virker nettet.

Jeg hadde en Linksys EA7500 MaxStream AC1900 WiFi router. Jeg må ikke bruke den fra Canal Digital på noen måte? Regner med denne er bedre.

Endret av nor50
Lenke til kommentar

Routere kan være satt opp med forskjellig DHCP område. Hvis PC er satt opp med statisk IP kan det bli et problem.

Sjekk innstillingene på routerene.

PS: Hvis PC er tilkoblet den en routeren, og du bytter router til en med andre DHCP adresser uten å få PC til å be om ny IP så vil det ike fungere. Ta en ipconfig renew eller restart PC.

Endret av Hårek
Lenke til kommentar

Routere kan være satt opp med forskjellig DHCP område. Hvis PC er satt opp med statisk IP kan det bli et problem.

Sjekk innstillingene på routerene.

PS: Hvis PC er tilkoblet den en routeren, og du bytter router til en med andre DHCP adresser uten å få PC til å be om ny IP så vil det ike fungere. Ta en ipconfig renew eller restart PC.

Dette er helt gresk for meg...

Lenke til kommentar

Har du TV via Telenor Fiber også? Hvis det er med IPTV, kan det være at du må gjøre noen konfigurasjonsendringer (IGMP) på ruteren for at det skal fungere.

Hvis du kobler TV-dekoderen via nettverks-svitsjen din (hva slags modell er denne 20-porters svitsjen din?) så er det fare for at du kan få trøbbel hvis nettverkssvitsjen ikke støtter IGMP.  En løsning kan da være å koble dekoderen rett i den trådløse routeren (på en av LAN-portene) - ja, hvis det er praktisk mulig mhp fysisk plassering av dekoder og trådløs router da.

En av de rimeligere nettverkssvitsjene på markedet som støtter IGMP-snooping er feks: TP-Link TL-SG108E

Endret av vzone
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...