Gå til innhold

Stor oversikt: Leveringstid, pris og rekkevidde på de nye elbilene som kan kjøre langt


Redaksjonen.

Anbefalte innlegg

Batteristørrelse er i hestekrefttimer har jo en direkte sammenheng med hestekreftene, men rekkevidde har du ikke vært innom før nå. Apropos det så skulle jeg gjerne hatt oppgitt rekkevidden i sjømil, føtter eller tommeltotter.

Jeg snakker kun opprinnelig om kraft/ytelse sin måle enhet. Noen andre kom med et sitat trekkende med hk i en målemetode man bruker i en annen situasjon (tid).

Morsomheter ,stråmenn og nedlatende svar kan dere stikke en viss plass.

 

Normenn tenker også automatisk et mål om penger (års- , måneds- og time lønn sin verdi i NOK , ikke iindiske rupier. Samme sak.

Endret av syar2003
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Selv om Hyundai Kona står oppført som slutten av 2020 er det muligheter for at den kommer raskere.

Det var 20.000 forhåndsbestillinger men ikke alle disse har tatt skrittet videre til å signere kontrakt med selger. I tillegg kom det inn flere reservasjoner for Kona etter 2 juli i tillegg til forhåndsbestillingene som ble satt tidligere men også her har det falt av en del når det kom til kontrakt signering.

Mao. de estimerte slutten 2020 basert på forhåndsbestillinger og reservasjoner, men da disse listene har blitt mindre er det mulig at leveringer fremskyndes. De holder i disse dager på å gå opp listene for å få reelle kønummer og levering for de som nå har signert kontrakter.

Venter selv på Kona og tar det som en fin bonus om den blir leverte raskere enn først estimert.

Det er uansett for lenge slik det omtales. Og jeg anser ikke at Kona og Niro er i storbil klassen sammen med og tilsvarende Audi eTron, Mercedes EQ -C og Tesla Model X

Jeg ville hatt en bestilling/kjøp/levering innenfor samme statsbudsjett da det er så mye tullball og usikkert og lite forutsigbarhet i alt som har med bil å gjøre i Norge. Moms f.eks to år frem i tid på et produkt til 800.000 utgjør endel .

Det er forståelig.

 

Kona og Niro er ikke storbiler. Mer som kompakt-SUV, så hvis man trenger større bil med mer plass så er det nok mer interessant å avvente.

 

Selv har jeg ventet på at det skal komme en bil med fornuftig kjørelengde + pris + utstyr og for min del er Kona midt i blinken.

 

Regner selvsagt med at det vil komme enda bedre modeller om ett par år både med større kjørelengder, plass, fornuftige priser og mer. Men når disse modellene blir presentert om ett par år så vil det jo da gå ett år og to etterpå før de vil bli levert. Med andre ord kan man bestille bil idag og få den om ett-to år, eller vente og ikke få bil før om 4-6 år fra nå.

 

For større biler er vel hybrid også ett midlertidig alternativ da? Må vel ikke være 100% elektrisk?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er forståelig.

Kona og Niro er ikke storbiler. Mer som kompakt-SUV, så hvis man trenger større bil med mer plass så er det nok mer interessant å avvente.

Selv har jeg ventet på at det skal komme en bil med fornuftig kjørelengde + pris + utstyr og for min del er Kona midt i blinken.

Regner selvsagt med at det vil komme enda bedre modeller om ett par år både med større kjørelengder, plass, fornuftige priser og mer. Men når disse modellene blir presentert om ett par år så vil det jo da gå ett år og to etterpå før de vil bli levert. Med andre ord kan man bestille bil idag og få den om ett-to år, eller vente og ikke få bil før om 4-6 år fra nå.

For større biler er vel hybrid også ett midlertidig alternativ da? Må vel ikke være 100% elektrisk?

Jeg kjøpte meg bil i 2017, 2015 , 2012 og 2010 . Bensin-Bensin-Bensin-Diesel. Alle var nye bruktbiler (max 2år) eller demonstrasjons objekt. Før dette hadde jeg samme bil i 10-år.

Neste kjøp skal derfor vare en stund (og tar sikte på å gå all-in), og ikke være noen mellomløsning som bruken blir tynget ned med alskens avgifter og bompenger. Gjerne da med en forutsigbar prislapp om man har lengre kjøp/leveringstid (myndigheter) :p

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

 

Øøøh, hva med Leaf?

Listen er over biler "som kan gjøre langt". Altså ikke Leaf.

 

 

Dette var veldig upresist. Det nevnes biler som ennå ikke er her og da bør man også ta med facelift/andre modeller m.m som vi vet kommer i løpet av 2019. F.eks større Leaf og Zoe med hurtiglading

Er Leaf med større batteri og Zoe med hurtiglading offisielle, lansert og med forventet dato, osv.? Bilene i listen vet man i det minste noe om.

Dagens utgave har 40kw, og Nissan leverer dagens modell innen få måneder, litt avhengig av om du bestiller en de allerede har klar, eller en har egne spesifikasjoner. Dessuten vil sannsynligvis Leaf bli oppgradert med en 60kw batteripakke i 2019, og med 100kw hurtiglading, mot dagens 50kw. Så det er med god grunn at dette etterspørres i artikkelen. Fint de nevner også mulige modeller, men de bør ta med samtlige utgaver med grei rekkevidde (dagens Leaf har ca.250km som minste rekkevidde, og dette blir betydelig bedre med oppgraderingen).

Lenke til kommentar

Når Zoe er der så burde Leaf også være der.

Zoe er på markedet alt. 2019-Leaf er ikke det.

 

 

Dagens utgave har 40kw, og Nissan leverer dagens modell innen få måneder, litt avhengig av om du bestiller en de allerede har klar, eller en har egne spesifikasjoner. Dessuten vil sannsynligvis Leaf bli oppgradert med en 60kw batteripakke i 2019, og med 100kw hurtiglading, mot dagens 50kw. Så det er med god grunn at dette etterspørres i artikkelen. Fint de nevner også mulige modeller, men de bør ta med samtlige utgaver med grei rekkevidde (dagens Leaf har ca.250km som minste rekkevidde, og dette blir betydelig bedre med oppgraderingen).

Dagens Leaf har ikke god nok rekkevidde for å være med på denne listen. Neste Leaf vil kanskje ha det, men den er vel ikke engang lansert.

Endret av hekomo
Lenke til kommentar

Zoe er på markedet alt. 2019-Leaf er ikke det.Dagens Leaf har ikke god nok rekkevidde for å være med på denne listen. Neste Leaf vil kanskje ha det, men den er vel ikke engang lansert.

Jesus mann... Når Zoe er med så er det ikke logisk at Leaf 2018 ikke er med.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

...

Er Leaf med større batteri og Zoe med hurtiglading offisielle, lansert og med forventet dato, osv.? Bilene i listen vet man i det minste noe om.

Zoe har blitt meldt med ccs-lading ja men første dato er allerede passert så kanskje vi bare skal si 'usikkert'? ;)

 

Zoe var meldt med sterkere motor og ccs-lading sommer-18, sterkere motor har vi fått men ccs ser ut til å være skjøvet til sent-18/neste år..muligens. Har ikke funnet noe som høres forpliktende ut.

Lenke til kommentar

Jesus mann... Når Zoe er med så er det ikke logisk at Leaf 2018 ikke er med.

Nja, Leaf har kortere rekkevidde og er visst veldig lite effektiv. De må ha en grense på rekkevidde når de skal ha biler som kjører langt.

 

Leaf 2018 kjører ikke langt. Zoe kjører ikke veldig langt heller, men lenger enn Leaf.

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Jeg hadde håpet at vi med elbiler endelig skulle komme bort fra slike middelalderske mål med dyr (og kroppsdeler for den del).

 

Ja, enig, men problemet er at veldig få skjønner nm-størrelser. Skriver man 340 Nm så sier folk "Jaha, er det mye?" og så er man like langt og må da ofte oversette det til Hk uansett for å bli forstått. Hestekrefter er så innarbeidet etter 100 års bruk at det er vanskelig å bli kvitt, men det skjer vel før eller senere.

Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...

Her er det myer feil. Skal dere relansere en artikel så gjør et minimum av arbeid.

Ampera -E tas det leveringer på igen.

Tesla Model 3 er klar og "og den skal bli relativt billig." blir bare dumt. WLTP rekkevidde er 560 kilometer for Long Range...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Niro leveres dermed med 64 kilowattimer batteri, og 204 hesters motor, og forhjulsdrift.

den går fra null til 100 på under 5 sekunder og har mer enn 400 hestekrefter.

Jeg hadde håpet at vi med elbiler endelig skulle komme bort fra slike middelalderske mål med dyr (og kroppsdeler for den del).

Hei Simen! Hvor mye kraft er en kW? Det er nok vanskelig å forklare! Jeg vil påstå det er 1,36 hk. Hvor mye er så en hestekraft? Jo det er så mye som en hest som lunter av gårde i en hastighet på 3,6 km/t klarer å dra (75 kg). Tenk deg at hesten har et tau etter seg som går over et taljehjul og ned i en brønn og der henger et lodd på 75 kg. Mer presist: det ytes en hestekraft når en klarer å dra et lodd på 75 kp en meter i løpet av et sekund (75 kpm/sekund). Dette er definisjonen på en hk..

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Her er det myer feil. Skal dere relansere en artikel så gjør et minimum av arbeid.

Ampera -E tas det leveringer på igen.

Tesla Model 3 er klar og "og den skal bli relativt billig." blir bare dumt. WLTP rekkevidde er 560 kilometer for Long Range...

 

Når jeg kikka på Model 3 var det snakk om 400 høvdinger for basemodell + vinterdekk, så det er jo grei nok pris slikt sett mtp påstått rekkevidde. 

 

Med det sagt er artikkelen snodig. Er det virkelig så mange elbiler at man ikke kunne tatt hele gjengen? F.eks er Hyundai Ioniq 2019 ganske lett tilgjengelig. Det gjaldt også BMW i3, e-Golf og Nissan Leaf Accenta bilene jeg kikket på. Kun e-Golf hadde noen ventetid - dem forventa ca 4 uker.

Lenke til kommentar

Hei Simen! Hvor mye kraft er en kW? Det er nok vanskelig å forklare! Jeg vil påstå det er 1,36 hk. Hvor mye er så en hestekraft? Jo det er så mye som en hest som lunter av gårde i en hastighet på 3,6 km/t klarer å dra (75 kg). Tenk deg at hesten har et tau etter seg som går over et taljehjul og ned i en brønn og der henger et lodd på 75 kg. Mer presist: det ytes en hestekraft når en klarer å dra et lodd på 75 kp en meter i løpet av et sekund (75 kpm/sekund). Dette er definisjonen på en hk..

75*1,36 = 102. Bytt ut 75 i forklaringen din med 102m eller rundt av til ca 100. Det bør være tilstrekkelig presisjon i en forklaring.

 

Forøvrig er årsaken til at man begynte med uttrykket hestekraft og deretter definerte det, var fordi man ville markedsføre dampmaskiner som konkurrent til hester. For å sette maskinene i best mulig lys undervurderte man bevisst hestenes krefter. Det er altså en temmelig slapp/syk hest det er tatt utgangspunkt i. Eller ponny. Derfor kan du fint oppjustere forklaringen til 102 uten at det blir feil. Jeg tror også at folk flest har mindre forhold til hva en hest egentlig klarer nå enn de hadde for 150 år siden. Hest er rett og slett en utgått benchmark for folk flest.

Lenke til kommentar

75*1,36 = 102. Bytt ut 75 i forklaringen din med 102m eller rundt av til ca 100. Det bør være tilstrekkelig presisjon i en forklaring.

 

Forøvrig er årsaken til at man begynte med uttrykket hestekraft og deretter definerte det, var fordi man ville markedsføre dampmaskiner som konkurrent til hester. For å sette maskinene i best mulig lys undervurderte man bevisst hestenes krefter. Det er altså en temmelig slapp/syk hest det er tatt utgangspunkt i. Eller ponny. Derfor kan du fint oppjustere forklaringen til 102 uten at det blir feil. Jeg tror også at folk flest har mindre forhold til hva en hest egentlig klarer nå enn de hadde for 150 år siden. Hest er rett og slett en utgått benchmark for folk flest.

Syntes egentlig dreiemoment på el motor er litt uinteressant om ikke utveksling og hjulstørrelse bli nevnt.

 

Når folk skryter å sier at motoren deres har 500Nm så pleier jeg å nevne at jeg klarer fint å lage ett moment på 10000Nm men en hestekraft sliter jeg med,

Lenke til kommentar

 

Hei Simen! Hvor mye kraft er en kW? Det er nok vanskelig å forklare! Jeg vil påstå det er 1,36 hk. Hvor mye er så en hestekraft? Jo det er så mye som en hest som lunter av gårde i en hastighet på 3,6 km/t klarer å dra (75 kg). Tenk deg at hesten har et tau etter seg som går over et taljehjul og ned i en brønn og der henger et lodd på 75 kg. Mer presist: det ytes en hestekraft når en klarer å dra et lodd på 75 kp en meter i løpet av et sekund (75 kpm/sekund). Dette er definisjonen på en hk..

75*1,36 = 102. Bytt ut 75 i forklaringen din med 102m eller rundt av til ca 100. Det bør være tilstrekkelig presisjon i en forklaring.

 

Forøvrig er årsaken til at man begynte med uttrykket hestekraft og deretter definerte det, var fordi man ville markedsføre dampmaskiner som konkurrent til hester. For å sette maskinene i best mulig lys undervurderte man bevisst hestenes krefter. Det er altså en temmelig slapp/syk hest det er tatt utgangspunkt i. Eller ponny. Derfor kan du fint oppjustere forklaringen til 102 uten at det blir feil. Jeg tror også at folk flest har mindre forhold til hva en hest egentlig klarer nå enn de hadde for 150 år siden. Hest er rett og slett en utgått benchmark for folk flest.

Grei forklaring på hvordan hestekraft oppstod. Mitt poeng var at hestekraft er en enhet som er forståelig for folk flest! Min definisjon (75 kpm/sekund) er også riktig. Forstår ikke hvor du får tallet 100/102 (er en kW = 100 kpm/sekund?). Ellers nevner jeg 75 kg hvilket ikke er helt korrekt da det er masse og ikke kraft. Derfor går jeg over til korrekt betegnelse som er kp (nå avløst av N(ewton)).

 

 

Hvor mye vekt orker et menneske (i en hastighet av 3,6 km(t) å dra opp fra brønnen åtte sammenhengende timer per dag og gjennom et langt liv? En menneskekraft!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...