Gå til innhold

Arkivering av digitale bilder

Anbefalte innlegg

Hei !

Er det noen som har erfaringer med bruk av forskjellige programmer for arkivering/katalogisering av digitale bilder ? Fordeler og ulemper med de forskjellige programmene.

Jeg har etter hvert fått flere tusen bilder. De fleste ligger på harddisk, men noen ligger på CD / DVD. Er det programmer som også katalogiserer bildene som ligger på DVD / CD samtidig med de som ligger på harddisk ?

:xmas:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bruker selv AcdSEE og er knallfornøyd. Laget meg en slik catalog opplegg i den mappen jeg har alle mine bilder fra digitalkamera. Tok lang tid, men nå går det raskere å få fram thumbs når jeg er innom alle mappene. Men hva gjør egentlig programmet? Lagrer de thumbs en annen plass eller hva?

Hvordan lagrer dere bildene? Selv har jeg 2001-2002-2003 i egne mapper, med ulike undermapper...

God Jul! :xmas:

Lenke til kommentar
Hei Zork ! Det ser ut til at Acdsee er det rette programmet for meg.

Er det noen begrensninger på antall bilder (filer) som kan ligge i denne databasen,

eller er det ubegrenset ? Hvor mye koster dette programmet ?

Nei, det er ingen begrensinger (ihvertfall ikke i fullversjon-programmet). Det finnes en trial-versjon, men jeg er ikke sikker på hvilke begrensinger som ligger i denne.

Fullversjonen koster like under 50 Euro.

Mer info og program-download kan du finne på:

http://www.acdsystems.com/english/Products/ACDSee/index

Lenke til kommentar
Men hva gjør egentlig programmet? Lagrer de thumbs en annen plass eller hva?

Ja. På windows NT-baserte OS (win 2000, XP) legges de i

C:\Documents and Settings\<brukernavn>\Application Data\ACD Systems\Catalogs\Default (eller tilsvarende for norsk OS) sammen med all annen databaseinformasjon.

Lenke til kommentar

Imatch fra www.photools.com er et suverent program utviklet av en kar som gir suveren support. Har lest at programmet støtter alt som Adobe Album tilbyr + mye i tillegg(kjenner ikke Adobe Album så godt). Eneste ankepunkt er at det kan være ørlite vanskelig å komme i gang med, men sjekk hvordan David Buchanan flyttet til Imatch(får ikke kontakt for øyeblikket, men lenken virket for noen dager siden):

http://www.buchan.org/archives/000140.php

Du ville vite litt om fordeler/ulemper med de forskjellige programmene:

Imatch støtter And/Or/Not når du skal lete etter bilder(Adobe Album støtter ikke NOT).

Imatch har en kraftig batch renaming funksjon(Jeg bruker filenes EXIF informasjon)

Imatch håndterer lett 500 000 bilder

Imatch benytter er unikt kategori konsept i stedet for nøkkelord(selv om nøkkelord støttes).

Kategorikonseptet er slik at en kan ha så mange nivåer(dypt) en vil. (Har hørt at Adobe Album kun tillater fire nivåer)

Imatch er designet til å være åpent hvilket vil si at en ganske lett skal kunne flyttet til/fra Imatch om en endrer mening.

Imatch inneholder IPTC editor(sjekk www.iptc.org) og EXIF editor(om du har feil dato på bildene dine).

Imatch støtter scripting

Imatch sette opp et søk og så lagre dette for senere bruk. Dette søket kan limes sammen med kategori konseptet.

Imatch støtter de fleste kameraprodusentenes RAW formater

Imatch er veldig lette å "ommøblere på" om du finner ut at du har designet kategoriene dine litt tungvint.

Imatch holder kontroll på cd'ene dine.

Imatch kan samarbeide med andre programmer, f.eks Photoshop e.l

Imatch har 30 dagers testperiode og koster 50$

Den største fordelen med Adobe Album er at den visstnok er lettere å komme i gang med, men ulempen(henviser til diverse brukerforum) er at det er ufattelig stivt og vanskelig å endre på siden.

Endret av Ravis
Lenke til kommentar

Støtter Imatch også Canons RAW format ?

Gjør Acdsee dette ?

Hei Ravis:

Du skriver at Imatch kan samarbeide med andre programmer, f.eks Photoshop.

Betyr det at du kan lage en funksjon / knapp som f.eks. kan starte Photoshop med nåværende bilde klar for redigering i PS ?

Tror jeg vil prøve dette programmet også før jeg bestemmer meg.

Lenke til kommentar

Gjør Acdsee dette ?

Ja, Acdsee støtter Cannons RAW format, om en henter ned en (gratis) plugin fra acdsee sine sider. Ihvertfall fra de fleste kameraene. Det kan være litt variasjon mellom de ulike, men raw-filer fra mitt G5 fungerer ihvertfall helt fint.

Lenke til kommentar

Ja, jeg har lagt inn RAW filer både fra S30 og G3.

Hei Ravis:

Du skriver at Imatch kan samarbeide med andre programmer, f.eks Photoshop.

Betyr det at du kan lage en funksjon / knapp som f.eks. kan starte Photoshop med nåværende bilde klar for redigering i PS ?

Ja det stemmer. Du kan selv konfigurere om dobbelklikk eller f.eks ctrl + dobbelklikk skal gjøre dette. Husker ikke helt om en kan velge andre kombinasjoner, men det tror jeg det gjør. Jeg har satt opp dobbelklikk til å starte IrfanView(fordi den er så rask). Ctrl + dobbelklikk starter Photoshop 5.0 LE hos meg

Endret av Ravis
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Bruker selv ACDSee ( Nyeste versjon har også en Device Detector som oppdager om du kobler til et kamera og gir deg flere valg ), og en selvlaget mappestruktur:

Fiktive eksempler:

I "bilder" mappen ligger det først mapper med årstall, og så mapper med følgende format:

2003 - 12,Desember-24-S02

Den begynner med årstallet, så måneden i 2 sifret format ( med leading zeroes ), så navnet på måneden ( for menneskelig leselighet ), så dagen i måneden ( også 2 sifret med leading zeroes ), så en S01, for Serie01, hvis jeg "tømmer" kameraet 3 ganger på samme dag slipper jeg å rename alle filene for å unngå like filnavn. Grunnen til at jeg har måned i både tall og skriftlig er at jeg kan ha alle mappene i samme root-mappe og fremdeles beholde sortering.

Hvis en tar veldig mange bilder er det jo også mulig å ha undermapper med måneder osv.

Lenke til kommentar

Nå har jeg prøvd Acdsee en stund, og programmet ser bra ut det.

Det eneste som er irriterende er at oppstartstiden er alt for lang, ca 20 sekunder !

Jeg har AMD athlon 1.2 Ghz og 512 Mb. Forøvrig er programmet raskt nok.

:dontgetit:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...