Gå til innhold

Hvordan dokumentere skattefeil til Skatteetaten?

Adrax

Anbefalte innlegg

I min jobb bor jeg mye borte, noe som gir meg diettpenger. Jeg har 350 kr per døgn og bor på hybel m/kokemulighet. Da er det ifølge Altinn 88 kr som er trekkfrie per døgn.

Det som er saken er at min arbeidsgiver har i hele år trekt skatt av hele diettsummen. Han har summert antall døgn jeg har diett, og trukket skatt av HELE summen. Istedet for å skille ut den trekkfrie delen på 88 kr.

Det vil si at jeg har betalt inn for mye skatt på disse diettpengene.

Totalt hittil i år har jeg 113 dager med diett. 

113 døgn * 350 kr per døgn = 39550 kr

113 døgn * 88 kr i trekkfri sats per døgn = 9944 kr

Det er altså blitt trukket skatt av hele summen på 39550 kr, mens i realiteten skal 9944 kr være trekkfri.

Jeg har tabelltrekk 7114.

Er det noen som vet hvordan jeg skal dokumentere denne feilen til Skatteetaten til neste år på selvangivelsen?

Og tilleggsspørsmålet er; Hvor mye innbetalt skatt hittil skal jeg ha tilbake?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 4 uker senere...

Hvordan bør jeg gå frem for å dokumentere denne feilen når det blir tid for å levere selvangivelsen?

Må jeg sende inn alle lønnsslippene i papirform til Skatteetaten, eller går det ann å sende alt elektronisk til dem?

Vet heller ikke hvordan jeg skal regne ut hvor mye jeg har betalt for mye i skatt pga. denne feilen så har liksom ikke et krav heller å komme med. Noen som kunne hjulpet meg matematisk å finne ut av hvor mye penger jeg har gått glipp av?

Lenke til kommentar

Du trenger i grunn ikke å beregne noe som helst.

Arbeidsgiver rapporterer hvor mye lønn du har fått, samt at de rapporterer forskuddstrekket (skatt) av lønnen din som er innbetalt til skatteetaten.

Om arbeidsgiver har trukket for mye, så betaler skatteetaten pengene tilbake til deg i juni 2019, med renter.

Du har ikke mulighet til å få tilbake noe før skattemeldingen din har blitt behandlet så vidt meg bekjent.

Endret av Nedward
Lenke til kommentar

Du må kunne dokumentere at dette er en utgiftsgodtgjørelse. I praksis må du kunne vise til at dette er behandlet særskilt på lønnsslippen, enten i form av at du får egen lønnsslipp som viser at det er utgiftsgodtgjørelse eller at det fremgår som egen linje på ordinær lønnsslipp.

I praksis sjekker du årsoppgaven opp mot skattemeldingen. Er dette ikke innberettet som skattefritt i årsoppgaven må du antagelig endre skattemeldingen. På skattemeldingen må du eventuelt gjøre endringen ved å gå inn i post 2.1 og redusere beløpet i posten for arbeidsinntekt fra denne arbeidsgiveren til det riktige beløpet. Du skal ikke regne ut skatt selv.

Skattemessig effekt av beløpet er ca. 35 %, eller 3500,- kr per 10 000,-.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...