Odd R. Valmot Skrevet 31. august 2018 Del Skrevet 31. august 2018 Huawei lanserer verdens første prosessor med 7 nm teknologi Lenke til kommentar
Lunaris Skrevet 31. august 2018 Del Skrevet 31. august 2018 Digi, Huawei har ikke utviklet teknologi for å krympe noe som helst. Denne blir laget hos TSCM og bruker TSCM sin teknologi. Det er TSCM som har utviklet denne teknologien. Huawei er kunde og kjøper av dem. Ellers ser lovnadene gode ut. Spesielt strømeffektivitet på Mali som per dags dato er laaaangt bak Adreno og stort problem. Økning i RAM hastighet er gøy å se. Jeg tror den nye 2 big + 2 middle kan være rimelig smart tilnærming. Ofte har du jo en del ekstra last på kjerne 0, og kunne trengt en ekstra boost der. Gjerne oppgaver som typisk ikke går over lang tid. Så om de ikke klarer å opprettholde frekvens er ikke like viktig. Eksempelvis nettlesing. Dette er jo litt lignende Intels turbo teknologi egentlig som kan ta strøm fra 3 kjerner og gi til en og booste den ene kjernen til veldig høy frekvens om nødvendig. 1 Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 31. august 2018 Del Skrevet 31. august 2018 Digi, Huawei har ikke utviklet teknologi for å krympe noe som helst. Denne blir laget hos TSCM og bruker TSCM sin teknologi. Det er TSCM som har utviklet denne teknologien. Huawei er kunde og kjøper av dem. Synes dette er i overkant pedantisk. Det er mange fabless utviklere av halvlederteknologi, og vi pleier vanligvis ikke å frata de eierskapet av produktet. Selvsagt så er det TSMC som står for utstyret som gjør det mulig å produsere transistorer på 7 nm, men det er fortsatt betydelig å være først ute med å ta i bruk denne produksjonsprosessen. 1 Lenke til kommentar
Lunaris Skrevet 31. august 2018 Del Skrevet 31. august 2018 Synes dette er i overkant pedantisk. Det er mange fabless utviklere av halvlederteknologi, og vi pleier vanligvis ikke å frata de eierskapet av produktet. Selvsagt så er det TSMC som står for utstyret som gjør det mulig å produsere transistorer på 7 nm, men det er fortsatt betydelig å være først ute med å ta i bruk denne produksjonsprosessen. Noe skal man vitterlig bruke all plassen til når de har klart å krympe strukturene i prosessoren ned til ufattelige 7 nm (nanometer – milliarddels meter). Det er en teknologi de har utviklet de siste tre årene som vi nå ser fruktene av, og som kommer i den nye Huawei Mate 20-telefonen som skal lanseres i London 16. oktober. Så de [Huawei ] har klart å krympe prosessoren ned til 7nm. Og det er en teknologi de [Huawei] har utviklet de siste 3 årene. Det er jo direkte feil. TSCM har krympet til 7nm og den teknologien er det TSCM som har utviklet. Vanligvis er det og TSCM som utgir verktøy og manualer for hvordan lage tegninger for prosessene de har. Det Huawei (HiSilicon) har gjort er å implementere kretsen sin basert på TSCM sin produksjonsteknologi. Når digi skriver slikt blir det misledende. Det virker som om Huawei utvikler teknologien og så har TSCM redskapene og fabrikkene til å lage det. Det er ikke tilfellet. Etter det jeg vet så kjøper og TSCM utstyr fra andre selskap. TSCM bruker årlig mye mye penger på R&D og det går nettopp til utvikling av bedre produksjonsprosesser. Og det er ikke bare Huaweis Kirin som blir laget hos TSCM på 7nm nå. Også Apples A12 blir produsert på fabrikkene der. Førstemann har mye med timing å gjøre. Apple og Huawei er store kunder hos TSCM. Så TSCM er ofte klar med ny prosess på denne tiden på høsten. Så da legger Huawei og Apple lanseringen til den tiden. Samsung har lagt seg til våren. Generelt er toppmodeller sin lanseringsdato bestemt av produksjonsteknikk. Og når du får problemer med det, så får du produkter som SD810. Generelt super timing for Huawei i år. TSCM 7nm, ARM A76, Mali G-76. I tillegg har de kommet med mye egenutviklet. Huawei har vært gode på implementasjoner og gjort smarte valg tidligere. Mer fokus på effektivitet enn høyest score i syntetiske tester. Mer fokus på opplevd ytelse. Det liker jeg. Men ja til slutt. Æren for førstemann til 7 nm bør gå til TSCM. Første på 7nm må være en low-power chip på < 5W. Andre fabless produsenter selger chips i langt billigere produkter enn mobiler hvor prisen på 8000-9000kr opp mot 15.000 gjør at mobilprodusenter har de dypeste lommene for å stå først på ordreliste for nye 7 nm, som selvfølgelig er mye dyrere i starten. Det kan og være at første 7nm chip fra TSCM som faktisk er tilgjengelig i butikk blir en iPhone bare så du vet det. Jeg synes Huawei har gjort mye bra her, men jeg forstår ikke hvorfor de skal komplimeres for produksjonsprosessen. 2 Lenke til kommentar
FrihetensRegn Skrevet 31. august 2018 Del Skrevet 31. august 2018 Blir spennende å se hva Apple klarer å svare med vedrørende deres 7nm A12 brikke. Kanskje de ble tatt litt på senga av Huawei? Lenke til kommentar
Tåkefyrste Skrevet 31. august 2018 Del Skrevet 31. august 2018 Så gjenstår det å se om de klarer bildestabilisering i 4k med denne brikken da. Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 31. august 2018 Del Skrevet 31. august 2018 Det Huawei (HiSilicon) har gjort er å implementere kretsen sin basert på TSCM sin produksjonsteknologi. Når digi skriver slikt blir det misledende. Og dette er bare copypaste fra 10 nm tenker du? Lenke til kommentar
Lunaris Skrevet 31. august 2018 Del Skrevet 31. august 2018 Blir spennende å se hva Apple klarer å svare med vedrørende deres 7nm A12 brikke. Kanskje de ble tatt litt på senga av Huawei? Hva tenker du de har blitt tatt på senga av? Apple er og kunde hos ARM og har fått alle materialer med estimater for A76/A55 og Mali G-76, så ytelse her burde ikke bli stor overraskelse selv om Huaweis sin implementasjon selvfølgelig ikke er lik det ARM har antatt det skal bli. Og HiSilicon har vært kunde hos TSCM fra starten av. Sannsynligvis har Huawei laget nettverkschiper hos dem i tiår allerede. Huawei har samme lanseringstidspunkt som Apple, har hatt i flere år. Hvis Apple kan produsere på TSCM sin 7nm så er det vel ikke urimelig at Huawei gjør det samme, gitt at de alltid får laget hos TSCM og har lansering da? Så gjenstår det å se om de klarer bildestabilisering i 4k med denne brikken da. Den har enda ikke støtte for 4K@60, kun 30 fps. Så det mangler litt på 4K enda. Om de har fått med stabilisering eller ikke tror jeg ikke er oppgitt i specs noe sted. Så det må en nok vente på test av Mate 20 for å finne ut. Får virkelig håpe de har fikset det.... Lenke til kommentar
FrihetensRegn Skrevet 31. august 2018 Del Skrevet 31. august 2018 Hva tenker du de har blitt tatt på senga av? Apple er og kunde hos ARM og har fått alle materialer med estimater for A76/A55 og Mali G-76, så ytelse her burde ikke bli stor overraskelse selv om Huaweis sin implementasjon selvfølgelig ikke er lik det ARM har antatt det skal bli. Og HiSilicon har vært kunde hos TSCM fra starten av. Sannsynligvis har Huawei laget nettverkschiper hos dem i tiår allerede. Huawei har samme lanseringstidspunkt som Apple, har hatt i flere år. Hvis Apple kan produsere på TSCM sin 7nm så er det vel ikke urimelig at Huawei gjør det samme, gitt at de alltid får laget hos TSCM og har lansering da? Den har enda ikke støtte for 4K@60, kun 30 fps. Så det mangler litt på 4K enda. Om de har fått med stabilisering eller ikke tror jeg ikke er oppgitt i specs noe sted. Så det må en nok vente på test av Mate 20 for å finne ut. Får virkelig håpe de har fikset det.... Selv om de deler produksjonsteknikk og ARM arkitektur (instruksjonssett) så trenger ikke det bety at de er helt like. Å designe en chip riktig har mye å si for hvor god den blir i forhold til konkurrenten. Tenk på det litt som at Volvo bilene blir designet i Sverige, finansiert i Kina og bygget i Belgia. Ikke alt i et produkts kvalitet handler om produksjonen. Lenke til kommentar
Lunaris Skrevet 31. august 2018 Del Skrevet 31. august 2018 Og dette er bare copypaste fra 10 nm tenker du? Jeg vet ikke om du bare prøver å kverulere nå? Jeg siterte det som stod i tek artikkelen. Det sa jeg var direkte feil, og forklarte hvorfor. Det virker som om du ikke er uenig i det? Jeg synes det er ille å skrive noe som er direkte feil i artikkel. Derimot virker det som om du vil diskutere hvor mye Huawei her har gjort? Som en slags subjektiv vurdering? Altså for å få det klart, de har ikke utviklet noe teknologi. De får regelsett de må følge. Som er rimelig avansert på 7 nm pga av størrelsen er så liten at det er mye merkelige fenomener TSCM må holde styr på for at kretsen virker slik Huawei forventer. Og nei, du kan selvfølgelig ikke copy-paste fra 10 nm. Selv mellom TSCM og Samsung 10 nm kan du ikke det. Og det er selvfølgelig en del jobb å implementere og implementere designet ditt for en spesifikk prosess, men det er noe alle som lager SoCer gjør hvert eneste år. Skal Huawei få medalje for dette mener du? Gjøre noe som alle gjør? Og de kan si de er verdens første fordi A12 offisielt ikke eksisterer enda. Men vet du hvilken av de to som kan kjøpes først? Hvis det å implementere først er så stor bragd, burde ikke Apple få minst like mye skryt da? Huawei setter jo opp konferanse med lansering før iPhone lansering med vilje, sånn at de kan ta førsteplass. Og til slutt. Apple og Huawei sine lanseringer er med vilje lagt til når TSCM har ny prosess klar og litt etter de har begynt masseproduksjon. Det er ikke sånn at de slo Qualcomm og Samsung. De bruker ulike fabs og lanserer på ulik tid av året. Hvis Samsung hadde hatt klar 7 nm til våren i år, så ville Samsung/Qualcomm vært først. Nå har det seg slik at denne gangen var det TSCM som kom med noe først. Huawei bruker TSCM selv om det betyr at de har en dårligere produksjonsprosess en QC/Samsung. De er bare avhengige av at TSCM klarer å utvikle teknologien til et punkt det kan masseproduseres i tide. Det blir som når iPhone X kommer med OLED, og så skal vi skryte av det ekstremt gode OLED panelet Apple har utviklet. De har ikke designet en ting. De har gitt mål til Samsung, og så har Samsung laget det for dem. Og ikke bare fordi Samsung har fabrikken og sånt. Alt er Samsung teknologi utviklet av Samsung. Hvorfor i huleste skal du skryte av Apple fordi de klarte å gi enn 100 USD til Samsung for en bra skjerm? Face ID er noe Apple har utviklet selv, bra jobbet der, det kan du gi skryt. Men om folk begynner å skrive om hvordan Apple designet sine nye paneler og at de er fantastiske så er det bare å stoppe, fordi det bare er tull. Samsung har gjort mye mer enn å bare lage panelene på fabrikken sin. Akkurat som at TSCM gjør uendelig mye mer enn å bare lage chipene. Det burde si seg selv når teknologien A12 er laget på er identisk med Kirin 980. Har både Huawei og Apple separat laget akkurat det samme med en stor tilfeldighet? Dette er svært vanlig for tek-nettsider. Hvem enn som er sluttprodusent med markedsføring og produkter som selger til kunder gis all heder og ære for alt som er i telefonen. De kan ha et kontor med 0 ingeniører og bare kjøpe deler, outsource sammensetting til et selskap som Foxconn og få æren for å ha laget komponentene. Underleverandører gjør mye mer enn folk tror. Nesten all innovasjon og fremgang i mobiler er gjort av underleverandører. De bryr seg selvfølgelig ikke hva folk tror, ingen privatkunder kan handle hos TSCM uansett. Men det er ikke en grunn for at digi.no og andre lignende nettsider kan skrive ting som er direkte feil av den grunn. Hvis du mener jeg tar feil, kom gjerne med argumenter mot det jeg sier, men jeg ser ikke at du har kommet med noen. Og jeg står fortsatt ved at det de har skrevet er direkte feil, og de ikke burde skrive slik. Lenke til kommentar
Lunaris Skrevet 31. august 2018 Del Skrevet 31. august 2018 Selv om de deler produksjonsteknikk og ARM arkitektur (instruksjonssett) så trenger ikke det bety at de er helt like. Å designe en chip riktig har mye å si for hvor god den blir i forhold til konkurrenten. Tenk på det litt som at Volvo bilene blir designet i Sverige, finansiert i Kina og bygget i Belgia. Ikke alt i et produkts kvalitet handler om produksjonen. Vel produksjonsteknikk er jo helt lik. Arkitektur er ikke nei. Derimot så har ikke Huawei gjort store endringer fra A76, A55 og G-76 designene fra ARM. De har og brukt anbefalt cache størrelse osv. Og det er rimelig uproblematisk da ARM sine design faktisk er svært gode og Apple har og blitt likere ARM sine design. Derimot er poenget mitt at ARM offentliggjør selv til media sine forventninger til ytelse og strømforbruk for nye design god tid i forveien. Og som kunde har Apple garantert tilgang på all slags data (Dess mer ARM kan lisensiere, dess mer penger, så de vil åpenbart overbevise Apple om å kjøpe mest mulig av dem). Så dermed bør ikke Apple være overrasket da de allerede har sett estimater for ytelse til denne chipen lang tid i forveien. Det kan selvfølgelig variere en 10-20% i faktisk chip, men det er ikke så mye at jeg ville tro det kvalifiserer til at Apple blir tatt på senga. Det kan være Apple vil ha problemer med å matche denne chipen, men jeg tror ikke ytelsen dens bør komme som en overraskelse uansett hvordan du ser på det. Ellers en annen ting som er svært viktig med hvordan de designer chiper nå er scheduling. Samsung sin Exynos har mye lavere ytelse enn den burde pga dårlig utnyttelse av chipen. Med Kirin 980 blir chipen enda mer dynamisk enn noensinne. 3 forskjellige kjerner, alle med individuelle ytelsesnivåer osv. Det å velge riktige kjerner, riktig antall kjerner og riktig frekvens er utrolig viktig for ytelse i slutten. Og du trenger rimelig avanserte algoritmer for å klare å velge riktig når det er så dynamisk. Så selv samme chip med ulik firmware kan faktisk ha stor forskjell i ytelse og nå. Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 31. august 2018 Del Skrevet 31. august 2018 Derimot virker det som om du vil diskutere hvor mye Huawei her har gjort? Som en slags subjektiv vurdering? Altså for å få det klart, de har ikke utviklet noe teknologi. De får regelsett de må følge. Som er rimelig avansert på 7 nm pga av størrelsen er så liten at det er mye merkelige fenomener TSCM må holde styr på for at kretsen virker slik Huawei forventer. Og nei, du kan selvfølgelig ikke copy-paste fra 10 nm. Selv mellom TSCM og Samsung 10 nm kan du ikke det. Og det er selvfølgelig en del jobb å implementere og implementere designet ditt for en spesifikk prosess, men det er noe alle som lager SoCer gjør hvert eneste år. Skal Huawei få medalje for dette mener du? Gjøre noe som alle gjør? Jeg mener at de skal få en honorable mention for å lansere verdens første, ja. Du lager en ekstremt big deal ut av dette, så kverulant kan du kalle deg selv. Det er jo ikke slik at TSMC ikke fikk oppmerksomhet da de begynte med 7 nm. Lenke til kommentar
Lunaris Skrevet 31. august 2018 Del Skrevet 31. august 2018 Jeg mener at de skal få en honorable mention for å lansere verdens første, ja. Du lager en ekstremt big deal ut av dette, så kverulant kan du kalle deg selv. Det er jo ikke slik at TSMC ikke fikk oppmerksomhet da de begynte med 7 nm. Joda, det går fint å si at de er verdens første til å benytte 7nm. Det er ikke greit å si at de har brukt 3 år på å utvikle teknologien. At de har klart å krympe til 7nm. Jeg skrev 2 setninger om det opprinnelig, så ikke helt enig i at jeg lager big deal ut av det. Jeg påpekte feil i artikkelen. Du var uenig i at det var helt feil. Men det jeg siterte direkte fra artikkelen der de skriver om det er jo direkte feil. De har ikke gitt de honorable mentions for å være første som benytter det. De sier de utviklet det. Og igjen hele den første til å benytte det er og tvilsom. De er første til å offentlig kunngjøre at de benytter det. Det betyr ikke at de faktisk er først. Om du her har kritisk journalistikk så kunne du påpekt at Apple og har 7nm brikker i produksjon. Men mener du altså at slik det står i artikkelen er ok? Eller er du enig i at det er feil, men du synes fortsatt de bør få skryt for å være "første" som benytter prosessen? Lenke til kommentar
oppat Skrevet 1. september 2018 Del Skrevet 1. september 2018 Noe av de råeste forbedringene kommer da også fra Trondheim. 178% bedre energieffektivitet! Lenke til kommentar
Interface Skrevet 1. september 2018 Del Skrevet 1. september 2018 (endret) Endelig får AMD og Intel konkurranse. Fremtiden er mobil, veldig lite stasjonært.Prisene blir nok lavere over tid, og markedet får raskere og mer energieffektive prosessorer. Endret 1. september 2018 av Interface Lenke til kommentar
MrMKE Skrevet 1. september 2018 Del Skrevet 1. september 2018 Og dette er bare copypaste fra 10 nm tenker du?Jeg vet ikke om du bare prøver å kverulere nå? Jeg siterte det som stod i tek artikkelen. Det sa jeg var direkte feil, og forklarte hvorfor. Det virker som om du ikke er uenig i det? Jeg synes det er ille å skrive noe som er direkte feil i artikkel. Derimot virker det som om du vil diskutere hvor mye Huawei her har gjort? Som en slags subjektiv vurdering? Altså for å få det klart, de har ikke utviklet noe teknologi. De får regelsett de må følge. Som er rimelig avansert på 7 nm pga av størrelsen er så liten at det er mye merkelige fenomener TSCM må holde styr på for at kretsen virker slik Huawei forventer. Og nei, du kan selvfølgelig ikke copy-paste fra 10 nm. Selv mellom TSCM og Samsung 10 nm kan du ikke det. Og det er selvfølgelig en del jobb å implementere og implementere designet ditt for en spesifikk prosess, men det er noe alle som lager SoCer gjør hvert eneste år. Skal Huawei få medalje for dette mener du? Gjøre noe som alle gjør? Og de kan si de er verdens første fordi A12 offisielt ikke eksisterer enda. Men vet du hvilken av de to som kan kjøpes først? Hvis det å implementere først er så stor bragd, burde ikke Apple få minst like mye skryt da? Huawei setter jo opp konferanse med lansering før iPhone lansering med vilje, sånn at de kan ta førsteplass. Og til slutt. Apple og Huawei sine lanseringer er med vilje lagt til når TSCM har ny prosess klar og litt etter de har begynt masseproduksjon. Det er ikke sånn at de slo Qualcomm og Samsung. De bruker ulike fabs og lanserer på ulik tid av året. Hvis Samsung hadde hatt klar 7 nm til våren i år, så ville Samsung/Qualcomm vært først. Nå har det seg slik at denne gangen var det TSCM som kom med noe først. Huawei bruker TSCM selv om det betyr at de har en dårligere produksjonsprosess en QC/Samsung. De er bare avhengige av at TSCM klarer å utvikle teknologien til et punkt det kan masseproduseres i tide. Det blir som når iPhone X kommer med OLED, og så skal vi skryte av det ekstremt gode OLED panelet Apple har utviklet. De har ikke designet en ting. De har gitt mål til Samsung, og så har Samsung laget det for dem. Og ikke bare fordi Samsung har fabrikken og sånt. Alt er Samsung teknologi utviklet av Samsung. Hvorfor i huleste skal du skryte av Apple fordi de klarte å gi enn 100 USD til Samsung for en bra skjerm? Face ID er noe Apple har utviklet selv, bra jobbet der, det kan du gi skryt. Men om folk begynner å skrive om hvordan Apple designet sine nye paneler og at de er fantastiske så er det bare å stoppe, fordi det bare er tull. Samsung har gjort mye mer enn å bare lage panelene på fabrikken sin. Akkurat som at TSCM gjør uendelig mye mer enn å bare lage chipene. Det burde si seg selv når teknologien A12 er laget på er identisk med Kirin 980. Har både Huawei og Apple separat laget akkurat det samme med en stor tilfeldighet? Dette er svært vanlig for tek-nettsider. Hvem enn som er sluttprodusent med markedsføring og produkter som selger til kunder gis all heder og ære for alt som er i telefonen. De kan ha et kontor med 0 ingeniører og bare kjøpe deler, outsource sammensetting til et selskap som Foxconn og få æren for å ha laget komponentene. Underleverandører gjør mye mer enn folk tror. Nesten all innovasjon og fremgang i mobiler er gjort av underleverandører. De bryr seg selvfølgelig ikke hva folk tror, ingen privatkunder kan handle hos TSCM uansett. Men det er ikke en grunn for at digi.no og andre lignende nettsider kan skrive ting som er direkte feil av den grunn. Hvis du mener jeg tar feil, kom gjerne med argumenter mot det jeg sier, men jeg ser ikke at du har kommet med noen. Og jeg står fortsatt ved at det de har skrevet er direkte feil, og de ikke burde skrive slik. Face id er laget av ett firma fra Israel. Microsoft brukte teknologien først. Men så kjøpte Apple opp firmaet. Om du hadde Xbox 360 så hadde du kanskje teknologien i stuen? ? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå