Gå til innhold

Selge privatbil til AS


Anbefalte innlegg

Hei.


 


Jeg eier ett AS og ønsker å overføre to privateide biler til mitt firma, for så å kunne disponere disse privat ved å skatte av fordelen.


 


Begge bilene er varebiler med grønne skilter, og er over 10 år gamle.


 


Jeg er eier av begge bilene, og må derfor selge disse til mitt eget as, for så å la meg og en annen ansatt disponere hver vår bil. Jeg forstår at vi må skatte av fordelen etter tabell.


 


Mitt spørsmål er hvordan jeg bør gå frem for å gjøre dette mest praktisk og regnskapsmessig korrekt.


 


Tusen takk for eventuell hjelp.


Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

...

 

Mitt spørsmål er hvordan jeg bør gå frem for å gjøre dette mest praktisk og regnskapsmessig korrekt.

 

... 

 

Nøyaktig på samme måte som du ville gjøre om du solgte den til hvilken som helst andre som ville ha kjøpekontrakt og andre formalia i orden. Formelt sett er du og AS'et to ulike enheter, selv om du godt mulig ikke føler det slik selv. 

 

Husk faktura/regning fra deg til AS'et og en skikkelig avtale rundt oppgjørsmåten om den ikke er cash ved levering. Legg (for sikkerhets skyld ved evt bokettersyn og tvilende skatterevisor) også ved en solid mengde dokumentasjon for at markedsverdi er riktig satt (Finn.no er gull verdt her). Den dokumentasjonen er noen museklikk og noen minutters sysselsetting for skriveren borte i dag, den er ikke like lett å skaffe til veie om to år. 

Lenke til kommentar

 

Hei.

 

Jeg eier ett AS og ønsker å overføre to privateide biler til mitt firma, for så å kunne disponere disse privat ved å skatte av fordelen.

 

Begge bilene er varebiler med grønne skilter, og er over 10 år gamle.

 

Jeg er eier av begge bilene, og må derfor selge disse til mitt eget as, for så å la meg og en annen ansatt disponere hver vår bil. Jeg forstår at vi må skatte av fordelen etter tabell.

 

Mitt spørsmål er hvordan jeg bør gå frem for å gjøre dette mest praktisk og regnskapsmessig korrekt.

 

Tusen takk for eventuell hjelp.

 

 

 

 

Du må sette en pris på bilene som tilsvarer markedsprisen. Du må lage en avtale som om den var mellom uavhengige parter (med vanlige vilkår og innhold).

 

Sist men ikke minst må du lage en redegjørelse, få denne revisorattestert, få avtalen godkjent av generalforsamling, og melde den til Br.sund. Se aksjeloven §3-8. Det er noen unntak der (avtaler under 50 000, "vanlige avtaler etc. Sjekk om du faller innunder noen av disse før du setter igang).

Lenke til kommentar

....

 

Sist men ikke minst må du lage en redegjørelse, få denne revisorattestert, få avtalen godkjent av generalforsamling, og melde den til Br.sund. Se aksjeloven §3-8. Det er noen unntak der (avtaler under 50 000, "vanlige avtaler etc. Sjekk om du faller innunder noen av disse før du setter igang).

 

I praktisk hverdag er dette mer unntak enn regel så lenge man a) snakker om helt vanlig markedsbasert verdivurdering og b) gjør avtaler for ting selskapet reelt sett trenger. Hensikten er at man i kraft av kontroll med selskapet skal kunne utnytte dette til glede for seg selv og til tilsvarende skade for andre aksjonarer, leverandører, andre kreditorer etc. Er avtalen tvilsom mht egen fordel må dette gjøres, er alternativet å uansett kjøpe noe for (noenlunde) samme pris er det byråkrati og revisoromkostninger. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

I praktisk hverdag er dette mer unntak enn regel så lenge man a) snakker om helt vanlig markedsbasert verdivurdering og b) gjør avtaler for ting selskapet reelt sett trenger. Hensikten er at man i kraft av kontroll med selskapet skal kunne utnytte dette til glede for seg selv og til tilsvarende skade for andre aksjonarer, leverandører, andre kreditorer etc. Er avtalen tvilsom mht egen fordel må dette gjøres, er alternativet å uansett kjøpe noe for (noenlunde) samme pris er det byråkrati og revisoromkostninger. 

 

 

 

Etter aksjeloven §3-8 er det irrelevant om transaksjonen er korrekt priset, eller hvorvidt selskapet "reelt sett trenger" det.

 

Om en velger å bryte loven er det selvsagt et valg en kan gjøre, men vi skylder nå spørsmålsstiller å orientere om gjeldende rett da...Konsekvensen er uansett at avtalen ikke er bindende for selskapet om formalia ikke er ivaretatt. 

Lenke til kommentar

Etter aksjeloven §3-8 er det irrelevant om transaksjonen er korrekt priset, eller hvorvidt selskapet "reelt sett trenger" det.

 

Om en velger å bryte loven er det selvsagt et valg en kan gjøre, men vi skylder nå spørsmålsstiller å orientere om gjeldende rett da...Konsekvensen er uansett at avtalen ikke er bindende for selskapet om formalia ikke er ivaretatt. 

 

Du klarte ikke å få med deg at § 3-8 ikke gjelder "vanlige avtaler"?  Det er faktisk dem jeg har omtalt, og de er i klart flertall hos et normalt og sunt AS... 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Etter aksjeloven §3-8 er det irrelevant om transaksjonen er korrekt priset, eller hvorvidt selskapet "reelt sett trenger" det.

 

Om en velger å bryte loven er det selvsagt et valg en kan gjøre, men vi skylder nå spørsmålsstiller å orientere om gjeldende rett da...Konsekvensen er uansett at avtalen ikke er bindende for selskapet om formalia ikke er ivaretatt.

Nuvel. Bestemmelsen gjelder ikke "avtale som inngås som ledd i selskapets vanlige virksomhet og inneholder pris og andre vilkår som er vanlige for slike avtaler"

 

Litt usikker på om firmabil til ansatte er omfattet, men jeg tror i utgangspunktet det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tusen takk for gode tilbakemeldinger.

 

Bilene som skal selges inn er gamle og relativt rimelige ordentlige "slitere" - Ingen tvil om at de er arbeidsbiler.

 

Tror ikke det er nødvendig med generalforsamling da det er arbeidsbiler til håndtverker og er kanskje det absolutt viktigste redskapet som eies. Men det er ikke noe problem for meg å gjøre dette med generalforsamlig (les: Kun meg). Om ikke annet er det en eksersis i papirbehandling.

 

Igjen takk for svar.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...