AltKo Skrevet 31. august 2018 Del Skrevet 31. august 2018 (endret) Hei! Jeg trenger en ny PC til Maskiningeniørstudiet, og har derfor kikket litt rundt. For en som ikke har så mye peiling er det en voldsom jungel å lete rundt i, så derfor håper jeg at det er noen her inne som kan hjelpe meg. I studiet så brukes Autodesk Inventor, AutoCad, samt MatLab, Excel osv. Har tenkt å gå for en PC som jeg kan bruke gjennom alle årene. Regner med at det er CAD (Inventor) delen som krever mest av PCen. Blir vel en del 3D modellering og muligens litt rendring i løpet av studiet. Det jeg har kikket mest på så langt er PCer med 8.generasjons I7 prosessor, 16GB RAM og SSD-harddisk. Skjermstørrelse er jeg veldig usikker på, men må være minst 15,6". Har også kikket en del på på 17,3". Noen tips til størrelse? Når det kommer til skjermpanel ha jeg skjønt det slik at det er IPS som er noen av det beste, hvordan er det iforhold til AHVA panel? (AHVA er en type IPS panel?) Dedikert skjermkort er vel en selvfølge for slikt bruk regner jeg med. Har stort sett sett på PCer med minst GTX 1060 6GB. Virker dette som et godt valg til CAD? Er det eventuell for stort, eller for lite? Hvis jeg fortsetter på samme studiested til neste år, så vil vi få tildelt eget gruppekontor. Jeg ser derfor for meg at jeg da kobler på to eksterne skjermer og tastatur. Hvilke tilkoplinger er å foretrekke? Thunderbolt 3 kan vel kjøre to eksterne skjermer i 4K 60Hz, men man vil vel da måtte ut med en liten formue for en eller annen dokking/overgang? Er Thunderbolt et must, og noe man absolutt burde ha, ikke minst hvis man ser noen år fram i tid? Ser ut til at det er en del PCer som ikke har Tunderbolt. Ser ut til at det for det meste er de tynne PCene som har Thunderbolt. Jeg spiller ikke noe særlig, men er for eksempel slik som G-SYNC noe som er noe man burde ha ved 3D modellering og ved rendring? Her er noen PCer jeg har funnet fram. Hva tror dere om disse? Har dere noen andre forslag? https://www.elkjop.no/product/data/barbar-pc/DEINS5587622/dell-inspiron-g5-15-6-barbar-gaming-pc-sort?scid=Pricecomparison2988 https://www.elkjop.no/product/data/barbar-pc/ACNHQ3DED024/predator-helios-300-17-3-barbar-gaming-pc-sort?scid=Pricecomparison2988 https://www.komplett.no/product/1074130/gaming/gaming-pc/baerbar/omen-by-hp-156-144hz-full-hd-matt https://www.komplett.no/product/1076070/gaming/gaming-pc/baerbar/asus-zenbook-pro-15-ux550ge-156-fhd#productinfo https://www.multicom.no/systemconfigurator.aspx?q=st:10642092;c:100560;fl:0#4347-8709850-2;4351-10500502-1;4348-10169654-1;4349-9101987-1;4350-10639005-1;4346-10642090-1 Endret 31. august 2018 av AltKo Lenke til kommentar
Corp Por Skrevet 31. august 2018 Del Skrevet 31. august 2018 I den utdannelsen kommer du nok ikke til å være borti store sammenstillinger så du vil nok ikke trenge en spesielt kraftig maskin. Unntaket er jo at laptop ikke er særlig bra for CAD ettersom maskinen fort blir for varm med lange økter i relativt krevende programmer. Alle alternativene du har lagt ut vil kjøre programmene dine uten problemer. Programmene du nevner er ikke spesielt GPU baserte så et 1060 er plenty godt. Du trenger ikke vurdere noe bedre. Mitt inntrykk er at dersom du absolutt må ha laptop så bør du velge en med thunderbolt3 sånn at du kan utvide lettere senere. Kan ikke se at skjermen er av betydning. Du skal ikke jobbe med design så du har ikke behov for ekstremt nøyaktige farger eller høy oppdatering. Jeg har skjermer i forskjellig kvalitet. En svinbillig til tusen spenn, en gammel dell og en svindyr cintiq med god fargegjengivelse. Jeg jobber like godt på alle. Det eneste er at du vil ha en så stor skjerm som du kan for å få så mye arbeidsområde som mulig. Flere skjermer er et absolutt MUST, spør du meg. Det du vil ha mest utbytte for er antagelig CPU'en hvis det blir en del rendering (noe jeg ikke regner med at du skal gjøre mye av) ettersom CPU vil være direkte koblet til hvor raskt du kan fullføre renderingsoppgavene dine og maskinen er ikke særlig hyggelig å jobbe med mens den rendrer. 1 Lenke til kommentar
AltKo Skrevet 31. august 2018 Forfatter Del Skrevet 31. august 2018 Takk for svar! Har sett litt på systemkravene til Inventor, og der er det anbefalt minimum 8GB RAM for sammenstillinger bestående av mindre en 500 deler. Hørte med læreren, han sa at vi ikke vil ha så veldig store sammenstillinger. Optimalt sett så skulle man hatt både en bærbar PC og en stasjonær, men da er vi fort opp i det dobbelte i pris. I år er jeg vel avhengig av å ha bærbar PC, og er vel fint å kunne ta PCen med hjem eller andre plasser for å jobbe. Så må heller vurdere stasjonær til neste år. Gaming PCer skulle man tro var beregnet for lange økter med enda hardere kjør en CAD så vil vel kunne takle det til en viss grad? Varme vil det bli, men vil ikke disse PCene takle dette? Selv om det selvfølgelig hadde vært bedre enda en stasjonær PC. Lenke til kommentar
Corp Por Skrevet 31. august 2018 Del Skrevet 31. august 2018 CAD er langt mer krevende enn gaming. Min beste maskin kan kjøre alle spill på ultra uten å svette, men den får brynet seg i 3dstudio. Spill har sporadiske etapper med krevende prosesser mens CAD har mer eller mindre den samme arbeidsmengden jevnt over, med unntak av når du rendrer og maskinen dundrer full fittings. Spill blir tross alt laget i CAD og optimalisert for spilling. Jeg har bare stasjonære. Jeg skulle gjerne hatt en laptop for når jeg en sjelden gang må jobbe hjemmefra, men den luksusen har jeg ikke råd til. Jeg har isteden en mini atx som er relativt enkel å pakke sammen og flytte på. En varm laptop vil krasje ofte, men du ligger så langt over kravene med alternativene du har funnet at maskinen vil vel stort sett gå på halv maskin, antar jeg. Jeg er langt ifra en dataekspert men jeg leser ofte at laptop brukere sliter med varmeutvikling med CAD arbeid. Vel og merke så vil du antagelig ha relativt lite og lett av dette på ditt studie. Lenke til kommentar
AltKo Skrevet 31. august 2018 Forfatter Del Skrevet 31. august 2018 Ja da ser man hvor lite jeg vet om datamaskiner. Hvilken maskin gir mest for pengene tror dere? Er vel bare Dell maskinen som har Thundelbolt 3. Når du snakker om å utvide senere med Thunderbolt, hva mener du med det? Lenke til kommentar
Corp Por Skrevet 31. august 2018 Del Skrevet 31. august 2018 Da snakker jeg egentlig mest om min egen erfaring. For min del har her mest drevet med gpu basert rendering i mine studier, så jeg har registrert at med en thunderbolt3 connection så kan man være sikker på at man kan koble til et heftig eksternt gpu senere som da også antagelig vil være en fordel fordi det produserer mye varme og trenger mye avkjøling så et eget kabinett for dette er sikker veldig smart mtp at man kanskje skal rendre over veldig lang tid. Men som sagt så ligger dine behov langt under dette, så jeg tok egentlig bare utgangspunkt i at du indikerte at man kan koble til flere skjermer via denne og det er definitivt et behov du vil merke. Jeg har tre skjermer og vanligvis cad programmer åpent i to av dem mens den tredje brukes til browsing, pdf, osv og jeg kunne godt tenkt meg en fjerde skjerm. Ellers har jeg forstått det slik at thunderbolt3 er den raskeste tilkoblingen og laptopper er jo notiske for å være lite fremtidssikre så jeg ser for meg at thunderbolt3 kan være kjekt å ha med tanke på vårt bruk. Vanlige "gamere" er sikkert lite tjent med det, men vi kan få behov for lynrask overføring, docking, flere skjermer eller mer gpu kraft. Jeg regner heller ikke med at det koster noe særlig med denne tilkoblingen - det snevrer bare inn utvalget siden "folk flest" antagelig ikke har bruk for det. Jeg spekulerer en del her, så jeg er helt åpen for motargumenter men for min egen del ville jeg hatt muligheten om jeg først skulle handle. Når det gjelder mer detaljerte sammenligninger på forskjellige cpuer, kjerner osv så er ikke jeg god nok til å komme med noen gode anbefalinger. Eneste jeg tenker er at cpuen du hadde valgt i den ene pcn hadde mindre ghz enn min, men flere kjerner så ergo bedre til vårt bruk, såvidt jeg forstår det. Hvis du har en dialog med din lærer så kan han garantert komme med noen gode tips ifbm hva evt andre programmer krever. 1 Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 1. september 2018 Del Skrevet 1. september 2018 Skal du dra dette med deg hver dag vil jeg på det sterkeste fraråde "gaming"-PCer, de varer typisk bare et par timer på batteri, har en diger lader, er store, og veier ofte mer enn man ønsker å ha i sekken. Studiet ditt kan da heller ikke kreve at alle studentene skal gå til innkjøp av bærbare PC-er til over 15 000 kr? Hvis du virkelig er bekymret for ytelsen og vil ha noe kraftig hadde jeg vurdert Dell XPS 15, den har en sekskjernet Intel-prosessor, Thunderbolt3-port for å kunne koble til eksternt skjermkort en gang i fremtiden, bra nok batterilevetid med 97 Wh-batteriet til at du ikke trenger lader med mindre du skal gjøre noe intensivt i flere timer, dedikert skjermkort med nok kraft til det meste, og har ikke så avskrekkende størrelse og vekt. Den vil bråke når du kjører tunge ting på den, men det er ikke til å unngå med mindre du skal ha en gaming-PC. 3 Lenke til kommentar
AltKo Skrevet 3. september 2018 Forfatter Del Skrevet 3. september 2018 Takk for svar! Jeg blir vel å dra med meg PCen stort sett hver dag dette første året iallefall. Vet ikke hvilke type PCer man skal kikke etter, men har bare vært av den oppfatningen at det stort sett bare er "gamer" PCer som er brukende til 3D modellering og liknede. Eventuelt er et disse workstation, som koster en enda større formue. En XPS eller andre liknede maskiner er jo absolutt å foretrekke med tanke på portabilitet, batteritid, design osv. Har jo ikke noe særlig peiling på datamaskiner så jeg vet ikke hvordan ytelsen på PCer slik som XPS og likende er i forhold til "gamer" PCer. Hvordan blir det med kjølingen? Studiet krever at man stiller med egen PC. Minste anbefalte fra produsentene for å kjøre Inventor er vel 8GB RAM og helst en I7 prosessor. Læreren mente i tillegg at man kunne legge seg litt under dette. Så at man må kjøpe PC til 15 000 er ikke et krav. Er jo arbeidsstasjoner på skolen, men om de er dugelig vet jeg ikke, vil uansett ikke basere meg på noe slikt. Jeg tenkte at når man først kjøper noe, så er det bedre å legge noen tusenlapper mer, for å få en PC som vil fungere godt i alle tre årene. Vil absolutt bruke minst mulig, men er bare jeg som har trodd at det var noe rundt 15 000 man måtte ut med for å få noe som kan takle Inventor og AutoCad på en tålelig måte. Så hvis noen har noen bedre, og gjerne billigere alternativer så si gjerne ifra. Bestilte forresten en Dell Inspiron G5. Bestilte den fordi den var på tilbud, og var fryktelig usikker på hva man skal velge. Ser jo nå at man kanskje må begynne å lete litt på nytt. Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 4. september 2018 Del Skrevet 4. september 2018 Min XPS 15 fra 2017 kjører alle spill i dag, riktignok på ganske reduserte innstillinger i noen tilfeller, men det går helt fint i perioder. Det er ikke en maskin som er bygget med tanke på gaming hver dag, fokuset er primært å pakke så mye ytelse, batteri, og skjerm som mulig ned i et kompakt format, så den blir varmere og mer støyende enn gaming-maskiner. Inspiron G5 er tilsynelatende en av de mer praktiske gamerne når det kommer til batteri, så det kan godt hende du blir fornøyd med den 1 Lenke til kommentar
Corp Por Skrevet 4. september 2018 Del Skrevet 4. september 2018 Når det gjelder CAD maskiner så er det veldig vanskelig å komme med noe konkret. De fleste profesjonelle sverger til quadro og du kan få en P2000 til rundt 5 lapper - Men samtidig kan man også lese at quadro ifølge noen er kraftig overvurdert, og at det er ingen teknologi i dette kortet som ikke mainstream gamingkort har. Jeg mener å huske et sted at quadro kort har flere kjerner eller noe slikt som gjør at det håndterer modelspace bedre enn gamingkort, noe som da altså antagelig gjør quadro bedre til ditt bruk siden inventor sin render engine er CPU basert (Showcase er utgått) - men du skal nok uansett ikke jobbe i noen betydningsfull grad med visualisering. Jeg regner med at i den grad du skal bruke inventor så er det små modelleringsjobber og små sammenstillinger som skal eksporteres til et beregningsprogram. Autocad krever svært lite - og ingenting i forhold til inventor, så autocad trenger ikke å være med i beregningene dine. Nå er ikke jeg en gamer så jeg har ikke så god kjennskap til det der, men mitt inntrykk er at spill idag er nesten 100% GPU basert, så jeg tenker at du trenger ikke legge din liste basert på de kriteriene. Det sagt må du selvfølgelig ha en viss ytelse fra GPU'en men jeg hadde en gtx760 som kjørte inventor "ok". Min private maskin er en i7-6700 og den fungerer helt fint. Mitt bruk er nok langt over hva du behøver for dine studier. Jeg har 16GB RAM og en gtx1060 6GB i denne. Jeg kjører alle programmer helt fint opp til ca halvannen mill polygons. Eneste grunnen til at du vil ha fordel av en bedre CPU er i forbindelse med visualiseringsoppgaver til studiene ettersom, som jeg sa tidligere, CPU kraft = raskere rendering = mer tid til å jobbe med studier på maskinen. Men jeg er rimelig sikker på at du har svært lite av slike oppgaver. Jeg har selv en annen kraftigere maskin som tar seg av renders slik at jeg kan fortsette å jobbe selv om jeg rendrer. Det er gull verdt mot deadlines =) Lenke til kommentar
newman221 Skrevet 4. september 2018 Del Skrevet 4. september 2018 Store fordelen med Quadro-skjermkort er driverstøtte i CAD/Inventor/FEM programmer. De er dønn stabile og feilfrie. GTX-spillskjermkortene er stort sett "samme" kort, med de samme kjerneegenskapene. Men det kan være at man opplever til dels stoooore driverkompabilitetsproblemer mot AutoCAD og lignende, som kan være trøblete å rette opp i. Så det lønner seg ofte å holde på de driverne man får til å virke, og avstå fra hyppig driveroppgdatering. Men det fungerer helt fint med GTX950m og FEMdesign, Robot, Revit og CAD. Sikkert like brukbart på 1050. AutoCAD fungerer overraskende bra med Intel 620 integrert skjermkort også faktisk. Ikke at jeg anbefaler den kombinasjonen, men det funker Lenke til kommentar
AltKo Skrevet 4. september 2018 Forfatter Del Skrevet 4. september 2018 (endret) Takk for alle svar! Tror heller ikke det noe særlig av oppgaver som krever mye datakraft, i ihvertfall ikke dette første året. Liker dog og utforske ting litt lengre enn pensum, og synes CAD tegning er meget interessant. Da jeg gikk på Teknikk og industriell produksjon og Industriteknologi på VGS, så brukte vi elev PCene med i3 prosessor 8GB RAM til å tegne i Solid Edge, og det funket stort sett veldig greit. Da jeg var lærling tegnet jeg blant annet en hobby CNC-fres på denne maskinen. Er jo relativ mange deler i en slik sammenstilling, men jeg merket at det begynte å gå litt tregere når sammenstillingen begynte å nærme seg slutten. Synes allikevel at det i all hovedsak gikk veldig greit. Tanken er jo ha en maskin som varer i 3 år, så jeg tenker at det vil vel bli litt mer avanserte sammenstillinger etterhvert? Slik som til for eksempel til bacheloroppgaven. Er det helt bak mål å basere seg på en bærbar PC i alle disse årene? Som nevnt tidligere så blir jeg vel stort sett å koble PCen opp mot eksterne skjermer de to siste årene. Hvordan vil en XPS takle en slik rolle? Hva med en "gamer" PC? Et annet alternativ er jo å eventuelt kjøpe noe lett og bærbart med god batteritid, med litt lavere spesifikasjoner for å så å kjøpe en stasjonær PC til neste år. Spesifikasjonene må fortsatt være godt nok til å takle Inventor, samt at prisen må være relativt mye billigere. Hvilke minstekrav tror dere man minst må ha? Tror dere det vil funke bra med for eksempel i5 CPU 8GB RAM, samt et skjermkort som GTX 1050 2GB eller GTX 1050Ti 4GB? Hvordan er det egentlig med disse PCene som leveres med 4K skejrmer? Synes jeg har lest at de sliter i mange programmer. Er det mulig og justere de ned til vanlig full HD, slik at de funker like bra som alle andre som leveres med full HD skjerm? Hører forresten ut som du har en spennende jobb Invader ZIm. Maskiningeniør? Endret 4. september 2018 av AltKo Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå