Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Innbak overtid i særlig uavhengig stilling

Sushifire

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg jobber med IT support og innbakt overtid i min fastlønn. Så vidt jeg kan se så har man bare grunnlag til å avtale dette hvis man har ledende stilling eller en særlig uavhengig stilling.

Jeg har prøvd å lese meg opp og forstå hva det menes med en særlig uavhengig stilling, men jeg får ikke helt tak på det. Min stilling har fast arbeidssted og fast arbeidstid, jeg kan heller ikke prioritere hva jeg vil gjøre utenom hvilke supportjobber jeg føler haster mest.

Er det noen som vet om min stilling faller under denne kategorien og at det er innenfor at all overtid er inkludert i fastlønnen?

Takker på forhånd for svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Din stilling faller - om din arbeidstid er fast - ikke under denne særregelen. Et minimum for "uavhengig stilling" er at man selv kan påvirke sin arbeidstid mer enn +/- 5 minutter! 

Hos oss har de fleste slike vilkår, men der har de fast tid de skal være til stede (når de ikke har vakt, 1-2 ganger/mnd) fire timer inkl lunsjpausen og ellers når noen de SELV har gjort avtale med forventer det. Resten av arbeidet kan gjøres når som helst det måtte passe i den tiden alarmanlegget ikke er automatisk tilkoblet (natt og søndag), deler av den resten også gjerne hjemme eller andre steder som faller innenfor sikkerhetsregelene og måtte passe. 

Lenke til kommentar

Fyrst og fremst; korleis slår innbakt overtid ut for din del?

Sjølv om det er feil at overtid er bakt inn i lønna, så kan det være at lønna er såpass bra og mengden overtid er så begrensa at det kan være mest lønnsomt å ikkje ta denne saka vidare.

Men sidan du tar opp problemstillinga så er det vell underforstått at dette er ei ordning som du vil ha endra?

For at stillinga di skal reknast som særleg uavhengig stilling, så skal du ha ei stilling der du sjølv prioriterer dine oppgåver, du bestemmer når og korleis arbeidet skal utførast, du bestemmer blant anna om du skal gjere jobben sjølv eller om du delegerer jobben til nokon andre, og du bestemmer korleis arbeidet skal utførast.

I ein jobb der du har ansvaret for IT-support, så er ikkje stillinga uavhengig dersom du har fast arbeidstid.

Men dersom jobben din hadde vært å passe på at IT-systemet til ei kvar tid fungerte, slik at du på dei fleste dagar kunne halde deg heime med mobiltelefonen påslått, så hadde du hatt ei særleg uavhengig stilling der det er greit at du ikkje får overtidsbetalt dersom du plutseleg må jobbe heile helga for å få systemet oppigjen etter eit uventa utfall.

Ein kaptein på ei skute har ei særleg uavhengig stilling, kapteinen har ansvaret for at bestettninga gjer jobben sin og at skuta held rett kurs. Når kapteinen har laga seg ein organisasjon som gjer at alle arbeidsoppgåver blir utført av andre så har kapteinen gjort jobben sin og kan sitte på lugaren å slappe av medan han hever lønn. Men dersom ting skjærer seg så er det forventa at kapteinen tek ansvar og jobbar utan pause til situasjonen igjen er normalisert.

Lenke til kommentar

Planlagt overtid er vel aldri lov?

Nei, men det er vanlig å forhandle fast lønnstillegg for overordnede stillinger som sporadisk kan kreve ekstra innsats.

Når det gjelder særdeles selvstendig stilling så vet jeg ikke helt hvordan man helt konkret definerer det - jeg regner med at det er diffust beskrevet et sted, åpent for tolkning som mye slikt er. Hvis du ikke har en overordnet på stedet så er faller du muligens under den kategorien. Fra byggebransjen så vet jeg at de fleste arbeidere går under denne definisjonen med mindre det er et større anlegg hvor man har en bas eller en formann over seg. I de tilfeller så er det den personen som har en slik stilling. Det vil med andre ord si at dersom en rørlegger tapper vannet en halvtime før arbeidsdsgen er over og kobler fra et rørstrekk hjemme hos deg for å installere en kuleventil, men ikke klarer å montere ferdig ventilen før arbeidsdagen er slutt så må han fortsette å jobbe inntil ventilen er koblet og han kan sette på vannet igjen slik at du har tilgang på vann. Dette skal han ikke føre som overtid da det er han selv som tabber seg ut med sin prioritering ifbm sin selvstendighet. Det føres selvfølgelig ordinære arbeidstimer.

I stillinger hvor det er vanskeligere å forutse hvorvidt man må jobbe lengre sporadisk så er det da vanlig å forhandle lønn som skal kompensere for dette.

Dette er iallefall hva jeg har fått med meg av hvordan det fungerer i praksis.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...