minimax Skrevet 30. august 2018 Del Skrevet 30. august 2018 (endret) Elektriker har satt opp nye stikkontakter og ledninger, men nå lurer jeg på hvor jeg skal gjøre av nettverksledningen/TV-ledningen for et tilsvarende pent og funksjonelt oppsett. Slik er stikk og el-kabler montert: Jeg tenkte å legge de ulike nettverks- og TV-ledningene inni en ledningslist helt til der nettverkskontakten og TV-kontakten skal være, men hva gjør jeg forbi stikkontaktene? Legger de utenfor stikket under stikket og videre inn i en ny ledningslist, eller gjennom plaståpningen på hver side av stikket (utvide hullene allerede der), eller er dette "fy, fy"? Evt. andre forslag? Endret 30. august 2018 av minimax Lenke til kommentar
Rudde Skrevet 30. august 2018 Del Skrevet 30. august 2018 Jeg ville kjøpt tynne cat6 kabler og lagt de over strømkabelen, over og under uttaket. Også ville jeg festet de med noen dråper hvit eller gjennomsiktig silikon være meter istedenfor kabelfester. Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 31. august 2018 Del Skrevet 31. august 2018 Pass på kabelene cat6 er skjermet. Cat7 er skjermet. Lenke til kommentar
Ole3 Skrevet 31. august 2018 Del Skrevet 31. august 2018 Kan du legge dem i overgang veggplate/gulv bak listen? Det finnes også lister med ferdig slisse for ledning, eller en snekker kan gjøre det for deg. /Ole Lenke til kommentar
newman221 Skrevet 31. august 2018 Del Skrevet 31. august 2018 Kjøp en håndoverfres, demonter gulvlist, fres etpar millimeter spor på baksiden, kjøp en flat bredbåndskapel og lim den fast. Pirkete, ganske dyrt og tidkrevende, men resultatet kan bli bra... 2 Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 31. august 2018 Del Skrevet 31. august 2018 Ville lagt de bak listen, om mulig, evnt. en ledningslist på toppen av listen, som muligens ikke er fint i noens øyne Jeg har en 5cm bred ledningskanal i taket for høytalerledninger, "problemet" med den løsningen er at det må være kanaler som går opp veggen Lenke til kommentar
minimax Skrevet 31. august 2018 Forfatter Del Skrevet 31. august 2018 (endret) Dette var frustrerende lesning fordi snekker har akkurat nylig montert (med spikerpistol) de nye listene, og først etter å ha lest svarene her gikk det opp for meg at de to uthulningene bortover hele lista er antageligvis nettop for dette, eller for el. ledninger. Nå er det selvsagt for sent å gjøre noe med den saken Uffda, ja da har jeg iallefall lært noe til neste gang! Da er det vel ledningskanaler som gjelder. Får gjøre det beste ut av det og bruke slike vinkler i skjøtene for å få et rent og pent utseende. Jeg måtte vel ha gått for den løsningen uansett når det gjelder oppover langs en dør. Når det gjelder cat 6 ledning så ser jeg at den doble veggkontakten fra Elko jeg har tenkt å kjøpe ikke er skjermet. Hvor skal jeg da evt. koble til skjermingen av kabelen da, eller finnes det en skjermet og uskjermet type oppkobling for cat 6? Ruteren vår er en 10/100/1000 type, så jeg bør vel gå for cat 6 og ikke noe lavere (også greit å ha om man skifter ut ruteren). De fleste ledningene man får kjøpt virker også å være uskjermet (UTP). Kanskje får man skjermet om man kjøper en rull på 100m, men jeg trenger bare rundt 8-9m og har undersøkt på de fleste elektrosjapper og slikt på nettet. En annen sak: bør jeg være bekymret for forstyrrelser fra strømkabelen når de ligger inntil hverandre, eller er dette stort sett et problem når man snakker om store avstander? Endret 31. august 2018 av minimax Lenke til kommentar
newman221 Skrevet 31. august 2018 Del Skrevet 31. august 2018 Det er jo bare å løsne gulvlist og legge kabel bak da... Så spikrer du den fast igjen med hammer og sikkert Lenke til kommentar
Big_JT Skrevet 1. september 2018 Del Skrevet 1. september 2018 Bar å gå for uskjermet cat6. Vil funke flott i bolig. Burde ikke være noen forhold som gjør at du har behov for skjermet kabel. Støtter trådstarters tanker om minikanal. En mulighet er å løstne strømkabel for å også legge disse i kanalen. Blir det mindre visuell støy av alt som ligger opp på lista. Flytter man stikkontaktene opp over kanalen får man også enklere føring for nettverkskabelene. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå