Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Nettverksledning forbi eller gjennom stikkontakter?

Anbefalte innlegg

Elektriker har satt opp nye stikkontakter og ledninger, men nå lurer jeg på hvor jeg skal gjøre av nettverksledningen/TV-ledningen for et tilsvarende pent og funksjonelt oppsett. Slik er stikk og el-kabler montert:

post-144768-0-83817100-1535661291_thumb.jpg

Jeg tenkte å legge de ulike nettverks- og TV-ledningene inni en ledningslist helt til der nettverkskontakten og TV-kontakten skal være, men hva gjør jeg forbi stikkontaktene? Legger de utenfor stikket under stikket og videre inn i en ny ledningslist, eller gjennom plaståpningen på hver side av stikket (utvide hullene allerede der), eller er dette "fy, fy"?

Evt. andre forslag?

Endret av minimax
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ville lagt de bak listen, om mulig, evnt. en ledningslist på toppen av listen, som muligens ikke er fint i noens øyne

Jeg har en 5cm bred ledningskanal i taket for høytalerledninger, "problemet" med den løsningen er at det må være kanaler som går opp veggen 

Lenke til kommentar

Dette var frustrerende lesning fordi snekker har akkurat nylig montert (med spikerpistol) de nye listene, og først etter å ha lest svarene her gikk det opp for meg at de to uthulningene bortover hele lista er antageligvis nettop for dette, eller for el. ledninger. Nå er det selvsagt for sent å gjøre noe med den saken :ermm:

Uffda, ja da har jeg iallefall lært noe til neste gang!

Da er det vel ledningskanaler som gjelder. Får gjøre det beste ut av det og bruke slike vinkler i skjøtene for å få et rent og pent utseende. Jeg måtte vel ha gått for den løsningen uansett når det gjelder oppover langs en dør.

Når det gjelder cat 6 ledning så ser jeg at den doble veggkontakten fra Elko jeg har tenkt å kjøpe ikke er skjermet. Hvor skal jeg da evt. koble til skjermingen av kabelen da, eller finnes det en skjermet og uskjermet type oppkobling for cat 6? Ruteren vår er en 10/100/1000 type, så jeg bør vel gå for cat 6 og ikke noe lavere (også greit å ha om man skifter ut ruteren).

De fleste ledningene man får kjøpt virker også å være uskjermet (UTP). Kanskje får man skjermet om man kjøper en rull på 100m, men jeg trenger bare rundt 8-9m og har undersøkt på de fleste elektrosjapper og slikt på nettet.

En annen sak: bør jeg være bekymret for forstyrrelser fra strømkabelen når de ligger inntil hverandre, eller er dette stort sett et problem når man snakker om store avstander?

Endret av minimax
Lenke til kommentar

Bar å gå for uskjermet cat6. Vil funke flott i bolig. Burde ikke være noen forhold som gjør at du har behov for skjermet kabel.

Støtter trådstarters tanker om minikanal. En mulighet er å løstne strømkabel for å også legge disse i kanalen. Blir det mindre visuell støy av alt som ligger opp på lista. Flytter man stikkontaktene opp over kanalen får man også enklere føring for nettverkskabelene.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...