Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Svarfrist på brev fra offentlige

AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Hei,

Har sendt klage til politiet med det jeg mener er innen klagefristen.

Brevet ble sendt 13 juli. og det står 'klagefrist er 3 uker fra brevet er mottatt'.

I sommer har det dog vært mye forsinkelser med posten og slikt og husker ikke når brevet ble mottatt, men klage ble mottatt hos dem 13 august. Altså 4 uker etter de sendte brevet.

De avviser da klagen og skriver 'vedtaket ble sendt 13 juli og xx burde således vært kjent med innholdet i vedtaket innen 17 juli. Klage ble mottatt 13 august og klagefrist gikk ut 7 august.'

Men hva er vitsen med å skrive klagefrist er 3 uker fra mottakelsesdato når de ikke vet når jeg mottok? Jeg har ventet på brev flere uker i sommer med forsinkelser fra banken osv, men de mener brevet deres burde vært mottatt innen 3 dager?

Har jeg noe juridisk krav på å få klage her? De vet jo ikke når jeg mottok vedtaket?

Anonymous poster hash: ca337...371

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

De vet ikke når du mottok brevet, men de vet når de sendte det og hvor lang tid postgangen vanligvis pleier å ta. Hvis brevet er produsert og sendt 13. juli, som var en fredag, vil dette med vanlig postgang være fremme senest onsdag 18. juli dersom brevet ble produsert og sendt etter postgangen den 13. juli.

Dersom klagefristen begynte å løpe 18. juli utløp den 8. august. Et klage postlagt etter postgang 8. august vil være fremme hos politiet 13. august. Under disse forutsetningene er klagen rettidig. En klage sendt per e-post 13. august vil være for sen.

Selv om klagen er sendt for sent kan man få oppreisning for oversittet klagefrist. Når dette vurderes skal man se på interessen din i å få klagen behandlet, sammenholdt med interessen i å la vedtaket bero med den tid som er gått.

• Liker 1
Lenke til kommentar

De vet ikke når du mottok brevet, men de vet når de sendte det og hvor lang tid postgangen vanligvis pleier å ta. Hvis brevet er produsert og sendt 13. juli, som var en fredag, vil dette med vanlig postgang være fremme senest onsdag 18. juli dersom brevet ble produsert og sendt etter postgangen den 13. juli.

"Vanlig postgang" er et nokså fleksibelt begrep for tiden - spesielt midt i juli.

Veterinærer har problemer med at dyr dør fordi selv prøveresultater som sendes på raskeste måte bruker altfor lang tid (8% bruker 5 virkedager) - ett av eksemplene der brukte 9 dager.

At politiet da skal forutsette at brev er fremme på under en uke og baserer svarfrist hardnakket på det, virker noe urimelig.

Endret av Zork
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ifølge din egen lenke brukte 63 % av posten maksimalt tre virkedager. Som alle andre spørsmål i sivilretten er det spørsmål om sannsynlighetsovervekt - dersom 63 % av posten brukte maksimalt tre virkedager er det mer sannsynlig enn usannsynlig at ditt konkrete brev brukte maksimalt tre virkedager.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Det er tre virkedager pluss dagen du sendte det. Sender du det mandag, så vil det fremme tidligst torsdag. Med dagens system i Posten, så vil nok ikke brev sendt tirsdag være fremme samme uke.

Offentlige instanser bruker selv ferieavvikling og pågang som unnskyldninger for treg saksgang. Da er det naturlig at det kan brukes i retur, i ferietid.

Lenke til kommentar

Ifølge din egen lenke brukte 63 % av posten maksimalt tre virkedager. Som alle andre spørsmål i sivilretten er det spørsmål om sannsynlighetsovervekt - dersom 63 % av posten brukte maksimalt tre virkedager er det mer sannsynlig enn usannsynlig at ditt konkrete brev brukte maksimalt tre virkedager.

Nå var for det første ikke mitt brev - men om man skal sette en såpass vag frist som "ved mottak" så bør en også legge inn et buffer som tar hensyn til at en god del av brevene faktisk ikke vil nå frem før flere dager etter hva flesteparten vil.

Det  hjelper de 37% som ikke får posten sin innenfor 3 virkedager lite at flertallet gjør det og de 8% som ikke får den før innen en uke enda mindre.

Langt bedre om politiet oppga en svarfrist i brevet enn å gi folk "tilfeldige" frister - det kan da ikke være vanskelig å sette svarfristen til 3 uker + 3 dager fra brevets dato istedenfor å skrive '3 uker etter mottak" og så hardnakket stå på at brevet kun kan ha tatt max 3 dager på å komme frem.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Men hva om vedkommende er på ferie? Hvordan defineres mottak? Hvis brevet ligger i postkassen, men mottaker er borte i to uker på ferie.

Er da mottaksdato når han kommer hjem og finner brevet i postkassen? Det er tross alt da han har mottatt brevet...
Eller regnes det som mottatt hvis det ligger i postkassen?

Lenke til kommentar

Loven (dvs., forvaltningsloven § 29) etablerer at fristen for å klage er "3 uker fra det tidspunkt underretning om vedtaket er kommet frem til vedkommende part". Mottaksdato er dagen brevet landet i postkassen. Det er da det er kommet frem til ham. Sendes vedtaket rekommandert er det "kommet frem" når henteslippen er kommet til postkassen og det er lagt til rimelig tid til å hente sendingen.

Lovens strengere alternativ kalles "kommet til hans kunnskap", og da må han også ha lest brevet. Dette gjelder typisk tilbakekall av tilbud/aksept (se avtaleloven § 7), hvor tilbakekallet må ha blitt kjent for mottakeren senest samtidig med at tilbudet/aksepten blir kjent for ham.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Føler med deg, men jeg kan dessverre ikke være til noe mer hjelp enn det. I prinsippet kunne du selvsagt ha sett på brevets dato, forstått at det var blitt forsinket i posten og at du burde gi beskjed om det, men det synes jeg virker urimelig for de uten kjennskap til offentlig forvaltning. Da jeg jobbet med svarfrister passet jeg alltid på å skrive en konkret dato (beregnet som svarfrist + 5 dager postgang) i tillegg til det generelle "..tre uker fra brevet er mottatt"  nettopp for å synliggjøre forutsetningene. 

Endret av Vegard#
Lenke til kommentar

Jeg fikk nå sjekket når jeg fikk brevet.

De sendte det 13 juli, men jeg fikk det i postkassa 26 juli. Sjekket meldingslogg med mor, som sjekker post hver dag, og 26 juli sendte hun 'post fra politiet og banken'. Blir sendt melding til meg med en gang det kommer post.

Det hørtes unormalt lenge ut med 13 dager postgang. Er brevet skrevet 13. juli, eller er det stemplet av posten 13. juli? Sjekk stempelet! Eller var moren din på ferie på nevnte tidspunkt? 

Lenke til kommentar

Det hørtes unormalt lenge ut med 13 dager postgang. Er brevet skrevet 13. juli, eller er det stemplet av posten 13. juli? Sjekk stempelet! Eller var moren din på ferie på nevnte tidspunkt?

Det har et mye forsinkelser på pakker og brev jeg har ventet på i sommerferien, spesielt juli. Ventet flere uker på bedriftskort fra DnB for eksempel. Husker jo spesielt denne datoen jeg fikk brevet fordi jeg hadde familiebesøk fra utlandet.

Lenke til kommentar

De sendte det 13 juli, men jeg fikk det i postkassa 26 juli. Sjekket meldingslogg med mor, som sjekker post hver dag, og 26 juli sendte hun 'post fra politiet og banken'. Blir sendt melding til meg med en gang det kommer post.

Da har du et bevis for at du mottok det senere enn de legger til grunn.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...