Pms1 Skrevet 30. august 2018 Del Skrevet 30. august 2018 (endret) Heisann Har noen spørsmål rundt mSATA, som jeg håper at noen av dere kan svare på. På den ene laptopen min, så har jeg en vanlig snurredisk. Og merker at den begynner å bli treg etc etc. Pga mange forskjellige grunner, så er det ikke aktuelt å bytte ut den disken der. Jeg vet, at apple folk (macbook, imac etc etc). Har tunge programmer, som adobe, fortnite photoshop og masse andre tunge spill og programmer lagret på ekstern SSD. Der de kjører direkte fra den eksterne disken, uten det store problemmet. Vil jeg kunne gjøre det samme hos meg? F.eks legge et spill på ekstern mSATA og spille direkte fra den? Dette er win10. Trenger ikke å være mSATA, jeg har en 1TB SSD ekstern disk. Men mSATA er vel kjappere enn vanlig SSD?Takk for alle svar Endret 30. august 2018 av Pms1 Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 30. august 2018 Del Skrevet 30. august 2018 (endret) Hvis du har en ekstern disk med thunderbolt eller usb 3.x som ikke er utstyrt med mekanisk hdd men ssd. Ja da kan du fint kjøre spill osv fra denne forutsatt at du opprettholder windows stasjonsbokstaven. mSATA er internt grensesnitt og kan ikke koples til en pc utenfor uten å ha den i en hd boks e.l hvor du har en kontroller som konverterer til usb/firewire/thunderbolt eller hva nå enn det grensesnittet du har mulighet å tilkople eksterne drives som også gir lav latency og høy data throughput. Endret 30. august 2018 av syar2003 Lenke til kommentar
srbz Skrevet 30. august 2018 Del Skrevet 30. august 2018 (endret) mSATA er kun en type tilkobling. Hastigheten avhenger av grensesnittet og kontrolleren. mSATA-SSDer byr stort sett på tilsvarende hastigheter som SATA-SSDer typisk gjør. mSATA er lite utbredt i nyere maskiner. Hvis du egentlig mener M.2 er dette også kun en type tilkobling. En NVMe/PCIe-basert M.2 SSD vil ofte by på langt bedre hastighet (gjerne både les og skriv) enn en SATA-basert M.2 SSD. Noen maskiner støtter begge typer, men langt ifra alle gjør dette. mSATA og M.2 er fysisk ulike kontakter og slike SSDer er derfor ikke interkompatible. I tillegg må du altså sjekke hvilke(t) grensesnitt maskinen din støtter (hvis du har M.2 altså; jeg tror ikke det finnes mSATA-SSDer som ikke er SATA-baserte). Endret 30. august 2018 av srbz Lenke til kommentar
Pms1 Skrevet 30. august 2018 Forfatter Del Skrevet 30. august 2018 (endret) Hvis du har en ekstern disk med thunderbolt eller usb 3.x som ikke er utstyrt med mekanisk hdd men ssd. Ja da kan du fint kjøre spill osv fra denne forutsatt at du opprettholder windows stasjonsbokstaven. mSATA er internt grensesnitt og kan ikke koples til en pc utenfor uten å ha den i en hd boks e.l hvor du har en kontroller som konverterer til usb/firewire/thunderbolt eller hva nå enn det grensesnittet du har mulighet å tilkople eksterne drives som også gir lav latency og høy data throughput. Ja jeg fikk med meg, at med mSATA, så må du ha en boks du setter den i. Jeg fant alt jeg trenger på komplett, blir rundt om 800kr +/- for den rimligste versjonen (Tror det var den rimligste 120GB). På laptop'en, så har jeg en USB 3.0. Så jeg tenkte at den kunne kobles til den da, og så legge over spill etc etc. mSATA er kun en type tilkobling. Hastigheten avhenger av grensesnittet og kontrolleren. mSATA-SSDer byr stort sett på tilsvarende hastigheter som SATA-SSDer typisk gjør. mSATA er lite utbredt i nyere maskiner. Hvis du egentlig mener M.2 er dette også kun en type tilkobling. En NVMe/PCIe-basert M.2 SSD vil ofte by på langt bedre hastighet (gjerne både les og skriv) enn en SATA-basert M.2 SSD. Noen maskiner støtter begge typer, men langt ifra alle gjør dette. mSATA og M.2 er fysisk ulike kontakter og slike SSDer er derfor ikke interkompatible. I tillegg må du altså sjekke hvilke(t) grensesnitt maskinen din støtter (hvis du har M.2 altså; jeg tror ikke det finnes mSATA-SSDer som ikke er SATA-baserte). Jeg har bare basert meg på eksternt, ikke noe internt. Da dette er en eldre maskin, som trenger en boost på en måte uten å skifte snurre disken, som står i. Endret 30. august 2018 av Pms1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå