Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Toll på vare som koster 360

neeeeii

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tror ikke det utvises mye skjønn på sånt nå.

Fraktselskapene tar seg godt betalt for fortolling (formomsing) her, så ikke mye som glir gjennom nå. I enkelte tilfeller synser de til og med om frakten bare for å få forsendelsen over grensen slik at de kan få tatt gebyret sitt.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Du må nok betale ja.

Du kan alltids be selgeren skrive litt lavere verdi på pakken og håpe det ikke blir oppdaget, men ikke alle selgere ønsker å gjøre det.

Noen nettbutikker i Kina blandt annet refunderer mva og toll, så du kan jo sjekke om butikken du handler fra har en slik ordning.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar

Hva blir "straffen" om selgeren skriver en lavere verdi på pakken enn faktisk verdi? Blir varen konfiskert, returnert eller noe?

Husker jeg kjøpte en dr*tbillig DVD-samling fra Kina en gang. Da fikk jeg brev fra tollvesenet om at jeg måtte dokumentere at verdien på DVD-samlinga var under grensa. Heldigvis hadde jeg mitt på det rene, hvis ikke antar jeg at den hadde blitt enten returnert eller destruert.

Lenke til kommentar

Har lest om folk som har handlet for rett under 350 kroner og fått gebyr, fordi med tollens kurs så ble beløpet over

Viktig poeng. Tollfrihet avgjøres av tollvesenets kurs på innførselsdagen. Risikoen kan unngås ved å avtale pris i kroner, men det holder ikke at det betales i kroner i utsjekk, transaksjonen må faktisk gjennomføres i kroner. Det er sjeldent andre butikker enn norske nettbutikker som har lager i Sverige for å unngå moms (godtebutikker mv.) gir deg mulighet til det.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva blir "straffen" om selgeren skriver en lavere verdi på pakken enn faktisk verdi? Blir varen konfiskert, returnert eller noe?

Husker jeg kjøpte en dr*tbillig DVD-samling fra Kina en gang. Da fikk jeg brev fra tollvesenet om at jeg måtte dokumentere at verdien på DVD-samlinga var under grensa. Heldigvis hadde jeg mitt på det rene, hvis ikke antar jeg at den hadde blitt enten returnert eller destruert.

Vet ikke om noen straff. Jeg kjøpte en hel del ting fra en kar i england som absolutt nektet å fylle ut tolldeklarasjon så de pakkene ble holdt tilbake og åpnet av posten før de ble sendt videre merket "Kontrollert. Ikke tollpliktig".

Når jeg har kjøpt pakker fra kina hvor selger har uoppfordret skrevet lavere verdi så har de stoppet pakken og kontaktet selgeren for riktig verdi.

Ingen av disse to tingene har kostet meg noe i gebyrer.

Det verste som har skjedd meg var da jeg kjøpte en pakke fra tyskland til 170kr og tollverdien var skrevet utenfor arket og kom ikke med. Da tok Postnord på seg jobben og fortollet pakken selv og tok 839kr i gebyr for jobben. Selv om de fant ut at pakken var verdt 170kr!

Lenke til kommentar

Har lest om folk som har handlet for rett under 350 kroner og fått gebyr, fordi med tollens kurs så ble beløpet over

Er alltid skummelt å legge seg helt opptil 350 kr. grensa.

illustrere, hvis noen handlet for $42 for tre uker siden (8,120 = 341 NOK) og pakken ankommer denne uken, går de utifra dagens kurs (8,440 = 354 NOK) og dermed ryker man.

HoXN3T2.png

Sånn sett bør man alltid beregne en "sikkerhetsbuffer" som tar høyde for kursvariasjon. Kanskje 15-20 kroner, eller hva man sjanser på.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...