Gå til innhold

Her er BMWs neste elbil på besøk i Norge


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg synes ikke BMW generelt har særlig pen grill, men denne juksegrillen når et nytt bunnivå. Smak og behag selvsagt, men selv Hyundai Kona sin juksegrill ser bedre ut. Men det aller beste hadde vært en front som er ærlig om å være lukket. Tesla model S fikk det bra til med 2016-faceliften (den synes jeg er penere enn både X og 3)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg synes ikke BMW generelt har særlig pen grill, men denne juksegrillen når et nytt bunnivå. Smak og behag selvsagt, men selv Hyundai Kona sin juksegrill ser bedre ut. Men det aller beste hadde vært en front som er ærlig om å være lukket. Tesla model S fikk det bra til med 2016-faceliften (den synes jeg er penere enn både X og 3)

Oij jeg trodde det var her ladekabelen skulle kobles inn. Hva skal en elbil med grill anyway?

Lenke til kommentar

Oij jeg trodde det var her ladekabelen skulle kobles inn. Hva skal en elbil med grill anyway?

 

Jeg tror bare de som produserer biler/designer ser på det som noe som må være på en bil, ser jo bare på den første model S og den stygge jukse "grillen" de hadde. Helt meningsløs sak som i tillegg så forferdelig ut.

Lenke til kommentar
Gjest Sletttet+98134

Nyrene på en BMW (grillen) har vært en del av identiteten deres i mange, mange år. De fjerner selvsagt ikke den selv om bilen har elektrisk motor.

 

bmw-303-01.jpg

BMW_M235i_2002tii_44-1024x682.jpg

Lenke til kommentar

Nyrene på en BMW (grillen) har vært en del av identiteten deres i mange, mange år. De fjerner selvsagt ikke den selv om bilen har elektrisk motor.

De trenger ikke fjerne alle spor av den, bare være ærlig om at den er lukket og gjøre det pent.

 

Det er noen flere bilder av bilen her. Jeg stusser på ennå et par ting. Plasseringa av ladeluka, mellom førerdøra og forhjulet. Det er riktig side av bilen, men det er jo et veldig utsatt sted å ha den. Både når noen skal parkere på plassen ved siden av (ryggeuhell) og når unger skal gå til og fra bilen ved siden av og dulter borti pluggen og tråkker på ladekabelen. Jeg synes riktig plass er på førersiden av bilen enten helt foran eller helt bak nært en av lyktene.

Det andre er at de ikke har tatt seg bryet med å sparkle igjen og lakkere over bensinlokkluka på venstre side på prototypen. Edit: En ting til: Hvorfor har de ikke integrert antennene i kanten av frontruta? Haifinne er såå forrige tiår.

 

Ellers synes jeg den ser fin ut og har helt greie spesifikasjoner. 200 kW, 70+ kWh, 350 kW lading, og 400km gjør at den kan være familiens eneste bil.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Gjest Sletttet+98134

De trenger ikke fjerne alle spor av den, bare være ærlig om at den er lukket og gjøre det pent.

 

Være ærlig om at den er lukket? Har de vært uærlige altså? Hva har det egentlig å si om den er åpen eller lukket? Det er jo for å videreføre en mange års tradisjon og merkevare. Meningsløst å diskutere om den er pen eller ikke.

 

At et tanklokk ikke er fjernet på en konseptbil har jo virkelig null og niks å si for det ferdige produktet. Å ha ladeluken på siden av bilen er det vel en del andre elbiler som også har, eller?

Endret av Sletttet+98134
Lenke til kommentar

Grillen har jo tradisjonelt en viktig teknisk funksjon - slippe inn luft for å kjøle ned radiatoren. På en elbil trenger man ikke det. Dermed trenger man heller ikke etterligne en grill der heller. Selve oppstoppernese-formen kan de gjenskape på andre måter, for eksempel ved å bruke krom-lister med lakkfarge inni eller lage to uthevinger i frontplata.

 

Joda, de blir ikke alene om merkelig plassering av ladeluka. Har aldri forstått meg på ladeluke midt foran, akkurat der det er vanskelig å komme til dersom man skal parkere så langt fram som mulig (noe som er logisk av andre grunner). Ladeluke på venstre side har også en rekke ulemper som at man må ha god plass på to sider av bilen, ikke bare den ene, samt at latsekker som meg må gå to halve runder rundt bilen ekstra. Rett og slett lite gjennomtenkt.

Lenke til kommentar
Gjest Sletttet+98134

Grillen har jo tradisjonelt en viktig teknisk funksjon - slippe inn luft for å kjøle ned radiatoren. På en elbil trenger man ikke det. Dermed trenger man heller ikke etterligne en grill der heller. Selve oppstoppernese-formen kan de gjenskape på andre måter, for eksempel ved å bruke krom-lister med lakkfarge inni eller lage to uthevinger i frontplata.

 

Jeg spurte deg ikke om hva grillen tradisjonelt er brukt til, og jeg forklarte deg også grunnen til at BMW bruker nyrer på en bil som ikke trenger kjøling i fronten. BMWs nyrer har historie tilbake til 1933, det er en av de mest gjenkjennlige kjennetegnene på en BMW gamle som nye, så at de har grillen på denne bør ikke være overraskende i det hele tatt. 

 

Jeg ser også at BMW skriver følgende om iX3: "Den lukkede grillen er en ny tolkning av BMW’s klassiske nyredesign" så jeg klarer ikke helt å skjønne din påstand om at BMW er "uærlige om at grillen er lukket".

 

Har selv hatt en BMW med ladeluken på akkurat samme sted som iX3 og det er ingen problemer med dette slik du beskriver, selv på veldig trange p-plasser.

Lenke til kommentar

Beklager min uvitenhet...men hva er under panseret på denne el-bilen? Når man plasserer batteriene i bunn av bilen, og el-motoren er mye mindre enn bensin/diesel-motor så burde man kunne krympe snuten betydelig. Ser ikke ut som de har gjordt det her? Ligner på en helt "vanlig bil". Er det bagasjerom foran kanskje? Deformasjonssone?

Lenke til kommentar
Gjest Sletttet+98134

Beklager min uvitenhet...men hva er under panseret på denne el-bilen? Når man plasserer batteriene i bunn av bilen, og el-motoren er mye mindre enn bensin/diesel-motor så burde man kunne krympe snuten betydelig. Ser ikke ut som de har gjordt det her? Ligner på en helt "vanlig bil". Er det bagasjerom foran kanskje? Deformasjonssone?

 

Som det ligger i navnet iX3 er dette en i-versjon av X3, altså en allerede eksisterende bensin/dieselbil de har lagd en elektrisk versjon av, derfor "en helt vanlig bil". Jeg tipper nok den vil få bagasjeplass der i endelig versjon ja.

Lenke til kommentar

Ikke har jeg hatt en BMW og ikke har jeg noengang tenkt å få en, men dere overdriver voldsomt med den antigrill-holdninga. Er litt som Steve Jobs som mobbet stylusen. Den er slett ikke stygg, og langt penere enn Konas grill. Synes dere at mønsteret får det til å se ut som den er åpen? Nei huffeda, så slemt gjort av dem.

 

Da ville jeg heller ha trukket fram at bilen er ganske så stygg fra siden. Som jo forklarer vinkelen på de to tre bildene i artikkelen. 

Endret av tommyb
Lenke til kommentar

Grillen har jo tradisjonelt en viktig teknisk funksjon - slippe inn luft for å kjøle ned radiatoren. På en elbil trenger man ikke det. Dermed trenger man heller ikke etterligne en grill der heller. Selve oppstoppernese-formen kan de gjenskape på andre måter, for eksempel ved å bruke krom-lister med lakkfarge inni eller lage to uthevinger i frontplata.

 

Joda, de blir ikke alene om merkelig plassering av ladeluka. Har aldri forstått meg på ladeluke midt foran, akkurat der det er vanskelig å komme til dersom man skal parkere så langt fram som mulig (noe som er logisk av andre grunner). Ladeluke på venstre side har også en rekke ulemper som at man må ha god plass på to sider av bilen, ikke bare den ene, samt at latsekker som meg må gå to halve runder rundt bilen ekstra. Rett og slett lite gjennomtenkt.

Du vet jo ingenting om hva hensikten med denne grillen er, så du er vel litt påståelig om at de er uærlige og at grillen skal være lukket?

 

Det kan være den er der for aerodynamikk? 

Kanskje den er der for en dynamisk "spoiler" funksjon?

Eller at den er der for å rette luft mot frontruta slik at en ikke trenger å bruke vindusvisker?

Eller er det kanaler der slik at den avhengig av behov kan styre mer eller mindre luft til bremser, batteri, varmepumpe, dekk og andre  komponenter som kan dra nytte av regulerbar/konstant luftstrøm for å virke optimalt? Med tanke på luftstrømmen er dynamsik avhengig av bilens hastighet, kan en større grill ha flere funksjoner. 

Det er også en mulighet for at de er utrustet med slike "terror horn" som tyske bombefly hadde under andre verdens krig, slik at de gir den karakteristiske "here comes trouble" lyden, ettersom elbiler ikke har så mye motor lyd lenger..

 

Who knows,.. poenget er at det er litt ignorant å komme med påstander når en ikke har alle fakta på bordet. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...