Gå til innhold

forsterker til sub med DB-12

Anbefalte innlegg

Sitter med en liten nisse i magen som vil bygge en ny sub til hjemmekinoen... Anlegget er fra før av en type som gir en hver entusiast grøssninger av tanken :scared: Lever på en skralten lommebok, og det jeg trenger å vite er;

Hvis jeg bygger dynaBel suben "phobos" UTEN forsterker, kan jeg koble denne rett opp mot f. eks denne Yamaha'en

EVT. hva trenger jeg av filter etc....

Som dere skjønner er jeg ganske nybegynner på høytalere, men ganske fingernem (oversatt til fjortizz; har Snekker-skillzzz :p )...

på forhånd takk

Endret av NAmE
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Heisann!

Med db-12 mener du polk audio db-12?

Jeg kjører selv med to passive db-12'ere i annlegget mitt og det funker aldeles utmerket i forhold til det meste av ferdigbygde subbere. :thumbs: Men å koble den direkte til recieveren skal nok godt gjøres. Selv kjører jeg de to på en brokobla nad 216 i 2ohm. Om det er en polk audio sub du har trenger den litt effekt for å komme til sin rett. Det holder med delinga i recieveren men du trenger en effektforsterker imellom med litt ork.

Lenke til kommentar
Heisann!

Med db-12 mener du polk audio db-12?

Jeg kjører selv med to passive db-12'ere i annlegget mitt og det funker aldeles utmerket i forhold til det meste av ferdigbygde subbere. :thumbs: Men å koble den direkte til recieveren skal nok godt gjøres. Selv kjører jeg de to på en brokobla nad 216 i 2ohm. Om det er en polk audio sub du har trenger den litt effekt for å komme til sin rett. Det holder med delinga i recieveren men du trenger en effektforsterker imellom med litt ork.

HÆ!!!???? Brokobla 2 OHM?Det nekter jeg å tro.Det vil si at du kan kjøre 1 OHM i stereo da

Det tror jeg seriøst ikke no på

Lenke til kommentar

å herregud!!!!Kan ikke folk snakke om noe de har peil på?

I følge han så hadde han 2 12 tommere som var paralell-kobla til totalt 2 ohm (4 om per element)

Og dette kjører han på en stereo-amp som er brokobla.Hvis den hadde klart 2 ohm brokobla så hadde den klart 1 ohm i stereo. Ved brokobling må man doble minimums impedansen.

Er ikke mange forsterkere på markedet som klarer 1 ohm i stereo/2 ohm brokobla.....

Så det nekter jeg å tro

Lenke til kommentar
å herregud!!!!Kan ikke folk snakke om noe de har peil på?

I følge han så hadde han 2 12 tommere som var paralell-kobla til totalt 2 ohm (4 om per element)

Og dette kjører han på en stereo-amp som er brokobla.Hvis den hadde klart 2 ohm brokobla så hadde den klart 1 ohm i stereo. Ved brokobling må man doble minimums impedansen.

Er ikke mange forsterkere på markedet som klarer 1 ohm i stereo/2 ohm brokobla.....

Så det nekter jeg å tro

Hehe, har selv 216THX. Ved brokobling er 8 ohm minimum. Tror han fyren sliter litt :scared:

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

glemt å titte i den tråden her jeg men det var visst ikke mange som likte subben min gitt. De som ikke tror det går kan godt komme innom om de vil altså. Det er helt riktig at det er to 4 Ohms subber som står paralellkoplet på en brokopla forsterker og at dette med henhold til damping faktor vil tilsvare en 1 Ohms last.

Og jeg vet godt dette ikke er noen snill last på forsterkeren. Var veldig skeptisk til dette jeg og, var bare et eksperiment til å begynne med men det går veldig greit om man ikke skal spille ekstremt høyt over lengre tid for da går stakkaren litt varm av seg. Merka det første gang når lillesøstra mi lånte annlegget mitt på bursdag. Var på butikken en tur og kom hjem til forsterker som lyste rødt i power led'en istedenfor grønt.. Trodde jeg hadde en stk død forsterker + to døde subber da men når den ble kald spillte den igjen. Den spillte i stereo med en sub på hver kanal en stund etter det ja...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...