Gå til innhold

Kan bestilles om en måned: Vespa blir elektrisk


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

100 km rekkevidde? Det var temmelig stusselige greier. Ikke det at folk som kjører moped kjører så voldsomt mye lengre enn det, men dette var skuffende når det er snakk om en moped til 35 000,- kroner. Da kan det ikke være store batteriet det er snakk om.

 

Edit: Det er dessuten temmelig betegnende at på bildet av skjermen så står det 70% rest, men bare 60 km restrekkevidde... selv om det sikkert er fordi mopeden har stått på lenge uten at hjulene har rullet.... men det er jo litt dårlig reklame... 

Endret av Tor C
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kan nok påpekes å være litt for dyrt med hensyn på hva Kina har produsert en stund i varierende kvalitet, men selv Vessla Scooteren som TEK testet for ikke så lenge siden koster bortimot halvparten, dog med omtrent halvparten av batterikapasiteten til denne fra Vespa.

 

Om ikke annet, takkes det personlig ja til alle produkter som er med på å fullstendig parkere alle 2-takt kjøretøy.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg regner litt:

  • 2 kW kontinuerlig effekt er nok til å holde 45 km/t i bakker med opp til 13% stigning*
  • 4 kW toppeffekt er nok til å akselerere 0-45 km/t på 2,34 sekunder*

* (minus litt for luftmotstand, rullemotstand mm)

 

Dette er jo faktisk ganske sprekt. :)

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Den har hjul og ikke belte, kun ett trinns utkast, ikke 2 eller 3 som skikkelige fresere har. Batteriet med stusselige 0,18 kWh koster hele 1949 kr. Det er drøyt 10 000 kr/kWh, eller bortimot 10 ganger så høyt som markedsprisen på battericeller.

 

Det er påtagende elendig konkurranse og innovasjonstakt på slike. Da sitter jeg fint på gjerdet en stund til. Jeg kjøper heller ikke en Citroen 2CV merket som 2018-modell til 100 000 kr.

Lenke til kommentar

 

Den har hjul og ikke belte, kun ett trinns utkast, ikke 2 eller 3 som skikkelige fresere har. Batteriet med stusselige 0,18 kWh koster hele 1949 kr. Det er drøyt 10 000 kr/kWh, eller bortimot 10 ganger så høyt som markedsprisen på battericeller.

 

Det er påtagende elendig konkurranse og innovasjonstakt på slike. Da sitter jeg fint på gjerdet en stund til. Jeg kjøper heller ikke en Citroen 2CV merket som 2018-modell til 100 000 kr.

Er bare å finne seg en startmotor og et blybatterier, for å konvertere om et gammelt drog av en snøfreser.

To plankebiter, litt streng og epoxy lim for å feste reimhjulet.

 

Vips...., 0,5 kWh og godt utkast.

Lenke til kommentar

Den har hjul og ikke belte, kun ett trinns utkast, ikke 2 eller 3 som skikkelige fresere har. Batteriet med stusselige 0,18 kWh koster hele 1949 kr. Det er drøyt 10 000 kr/kWh, eller bortimot 10 ganger så høyt som markedsprisen på battericeller.

 

Det er påtagende elendig konkurranse og innovasjonstakt på slike. Da sitter jeg fint på gjerdet en stund til. Jeg kjøper heller ikke en Citroen 2CV merket som 2018-modell til 100 000 kr.

Spesifikasjonen var "en elektrisk bolig-snøfreser med 1km./30 min. driftstid, men helst ikke til 35 000,-" ikke "En snøfreser som Simen1 liker".

 

Det gjør at du kan mislike freseren så mye du vil, men det endrer ikke det faktum at den finnes og er i henhold til spesifikasjon.

Lenke til kommentar

Jeg regner litt:

  • 2 kW kontinuerlig effekt er nok til å holde 45 km/t i bakker med opp til 13% stigning*
  • 4 kW toppeffekt er nok til å akselerere 0-45 km/t på 2,34 sekunder*

* (minus litt for luftmotstand, rullemotstand mm)

 

Dette er jo faktisk ganske sprekt. :)

 

Denne bør greit kunne holde toppfarten eller veldig nært der selv i litt bratte bakker, og det får man jo ikke med en vanlig scooter. Men 45 km/h er fremdeles for lavt til å holde følge med normalfarten selv i 50-sonen, som man må forvente at disse vil kjøre mye i. 65 km/h for moped, 130 km/h eller ingen grense oppad for lett MC.

Lenke til kommentar

Reelt 50 eller 60 km/t for moped hadde fjernet mye irritasjon og forbikjøringer så den må jeg si meg enig i. Gjerne kombinert med forbud mot å kjøre i 70-soner og høyere.

 

Elsykkel kunne godt ha fått motorkraft opp til 30 km/t så de kan følge trafikken i 30-soner i oppoverbakke der det ikke finnes sykkelvei. Ellers så synes jeg det burde bli lagt ned forbud mot sykling på gangveg og veibane der det finnes dedikerte sykkelveier nært og parallelt med veibane og gangveg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...