Gå til innhold

EU kommer til å vurdere endring av sommer-vintertidsordningen

G

Anbefalte innlegg

Det kunne ha vært interessant med en avstemming på dette i diskusjonstråden, men jeg synes ikke alltid det gir så mye mening med all slags avstemming. Det viktige er å løfte fram budskapet.

Nå er det jo slik at verden er i endring. Folk blir mindre og mindre hjelpere i jordbruket, da maskiner har tatt over det meste der. Da blir det også mindre viktig å ha denne justeringen i forhold til lyseste og mørkeste dag på året.

Det er forskning som hinter om at sommer-vintertid dreper en god del svake individer årlig. Disse ville kanskje dø uansett noen uker senere da de er svake. Det jeg tror det beror i, men har ikke satt meg så nøye inn i det, det er:

Den cirkadiske rytmen gjør at kroppen må "slå seg på"/"gjøre seg klar" om morgenen. Det gjør den ved å heve blodtrykket, slik at du kan få blod til viktige organer og musklene. Det er sannsynligvis denne blodtrykksendringen som blir for mye for de svakeste (og spesiellt hos eldre mennesker). Statistikk tilsier at mange eldre folk dør nettopp tidlig på morgenen, noe som stemmer ganske godt med den cirkadiske rytmen (døgnrytmen vår).

Er dere for å avskaffe sommer-vintertidsordningen?

EU vil dersom de går inn for det la hvert land få bestemme selv om de ønsker standardtid eller sommer-vintertid.

https://gizmodo.com/citizens-of-the-eu-are-being-given-the-chance-to-vote-d-1827381742

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Klart det må avskaffes.

Er nok absolutt ikke like klart for meg, sommertiden gir etter mitt syn en langt bedre utnyttelse av sollyset, og er det noe vi trenger her i Norge så er det maks sollys. På den tiden da folk tørnet ut når dagslyset kom og tok kvelden når det sluttet ordnet slikt seg selv, men i dag hvor vi følger timeviseren og ikke solen er det nok best med en justering. Den kan derimot gjerne vurderes som permanent ordning i stedet for frem og tilbake hvert halvår. 

Selv er jeg gammel nok til å huske en tid FØR EU regulerte sommertiden "Europe-wide" og hvert land avgjorde selv, slik EU når går inn for å gå tilbake til. Selv om jeg rene ungdommen i den tiden husker jeg det lot til å gi flere ulemper enn fordeler, f eks når en ruteplan mellom land A og B skulle fortolkes. Selv om jeg så definitivt ikke er EU-tilhenger ser jeg også områder der EU gjør klart mer nytte enn skade, og dette er altså et lite eksempel på slikt. 

Lenke til kommentar

Er nok absolutt ikke like klart for meg, sommertiden gir etter mitt syn en langt bedre utnyttelse av sollyset, og er det noe vi trenger her i Norge så er det maks sollys. På den tiden da folk tørnet ut når dagslyset kom og tok kvelden når det sluttet ordnet slikt seg selv, men i dag hvor vi følger timeviseren og ikke solen er det nok best med en justering. Den kan derimot gjerne vurderes som permanent ordning i stedet for frem og tilbake hvert halvår.

Så ha sommertid hele året da.

Lenke til kommentar

Arbeidstiden bør kortes ned på morgenen når det går mot vinter sånn at man alltid begynner på jobb når det begynner å bli lyst.

Kanskje 5 timers dager på vinteren, og 6 timer resten av året. De som jobber skift/turnus er føkked som alltid.

Skulle vel heller tilsi at arbeidstiden starter kl fire og varer til klokken midnatt i juni, mens man tar den klokken 10-14 i desember. Kan dog bli temmelig hektiske sommere og temmelig mye dvale om vinteren i Hammerfest og Kautokeino av slik politikk som du foreslår. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...