fiskerdigg123 Skrevet 30. august 2018 Del Skrevet 30. august 2018 Hei, Jeg har funnet ut at det kan være lurt og økonomisk å ordne seg en el-bil til den daglige pendlingen. Har sett på disse: https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=125501814 https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=127377734 Hva er realistisk rekkevidde på disse to når det er -15? Jeg kjører 60km hver dag, og er 100% avhengig av at det ikke er noe problem relatert til disse. Ser at jeg kanskje får litt mer for pengene med leafen og? Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 30. august 2018 Del Skrevet 30. august 2018 60km vill ikke være noe problem med disse i -15, dobbelt vill gjerne bli en utfordring. Lenke til kommentar
fiskerdigg123 Skrevet 30. august 2018 Forfatter Del Skrevet 30. august 2018 60km vill ikke være noe problem med disse i -15, dobbelt vill gjerne bli en utfordring. Er det lengre rekkevidde på leafen enn golfen? Hva trenger jeg for å få ladet disse hjemme? Er nysgjerrig på hva slags kostnader jeg ser på ved kjøp. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 30. august 2018 Del Skrevet 30. august 2018 Er det lengre rekkevidde på leafen enn golfen? Hva trenger jeg for å få ladet disse hjemme? Er nysgjerrig på hva slags kostnader jeg ser på ved kjøp. finner ikke størrelsen på egolfen sitt batteri i annonsen. Den kommer vell i flere utgaver om jeg husker rett. For å lade hjemme må du få lagt ut en dedikert kurs med type b jordfeilvern. Også anbefalt å ha overspenningsvern. Jeg la opp selv for rundt 2000. Legg på noen tusenlapper for arbeid. Skal du ha egen ladeboks må du også legge på kostnad av den også, kommer i mange forskjellige prisklasser. Har du allerede en kurs til stedet hvor du lader bilen kan du gjøre om på denne og ende med en mindre regning. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 30. august 2018 Del Skrevet 30. august 2018 Her er en test av leaf'en: https://elbil.no/aller-forste-norske-test-av-30-kwh-leaf/ Lenke til kommentar
fiskerdigg123 Skrevet 30. august 2018 Forfatter Del Skrevet 30. august 2018 finner ikke størrelsen på egolfen sitt batteri i annonsen. Den kommer vell i flere utgaver om jeg husker rett. For å lade hjemme må du få lagt ut en dedikert kurs med type b jordfeilvern. Også anbefalt å ha overspenningsvern. Jeg la opp selv for rundt 2000. Legg på noen tusenlapper for arbeid. Skal du ha egen ladeboks må du også legge på kostnad av den også, kommer i mange forskjellige prisklasser. Har du allerede en kurs til stedet hvor du lader bilen kan du gjøre om på denne og ende med en mindre regning. Dette er mildt sagt gresk for meg. Jeg kan ingenting om elektriset for å si det rett ut. Det eneste jeg har pr nå er en ganske tjukk blå kontakt utenfor som nårt blir frigjort da den pr dags dato brukes til noe annet. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 30. august 2018 Del Skrevet 30. august 2018 Dette er mildt sagt gresk for meg. Jeg kan ingenting om elektriset for å si det rett ut. Det eneste jeg har pr nå er en ganske tjukk blå kontakt utenfor som nårt blir frigjort da den pr dags dato brukes til noe annet. Det gjør ingenting, du må ha en elektriker for å gjøre jobben uansett Om du har en blå kontakt(industristikk) så kan nok denne omgjøres ganske lett til å godkjenne krav for elbil. Lenke til kommentar
fiskerdigg123 Skrevet 30. august 2018 Forfatter Del Skrevet 30. august 2018 (endret) Det gjør ingenting, du må ha en elektriker for å gjøre jobben uansett Om du har en blå kontakt(industristikk) så kan nok denne omgjøres ganske lett til å godkjenne krav for elbil. Ja, jeg er ganske sikker på at jeg så og si har noe av det jeg trenger. Det jeg vet er at den blå er en dedikert kurs på 16A, uten noe annet koblet til. Det skal jo i utgangspunktet være bra for lading av elbil? Endret 30. august 2018 av fiskerdigg123 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 30. august 2018 Del Skrevet 30. august 2018 Ja, jeg er ganske sikker på at jeg så og si har noe av det jeg trenger. Det jeg vet er at den blå er en dedikert kurs på 16A, uten noe annet koblet til. Det skal jo i utgangspunktet være bra for lading av elbil? Det mangler fortsatt type b jordfeilvern. Dette må inn, ellers så høres det ut som kursen er egnet ja Lenke til kommentar
fiskerdigg123 Skrevet 30. august 2018 Forfatter Del Skrevet 30. august 2018 Det mangler fortsatt type b jordfeilvern. Dette må inn, ellers så høres det ut som kursen er egnet ja For et par uker siden så gikk jordfeil bryteren i skapet, og da slo det ut på denne kontakten. Hvordan kan jeg finne ut av om det er type b vern? Hele sikringsskapet ble byttet og modernisert for ca. 5 år siden. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 30. august 2018 Del Skrevet 30. august 2018 For et par uker siden så gikk jordfeil bryteren i skapet, og da slo det ut på denne kontakten. Hvordan kan jeg finne ut av om det er type b vern? Hele sikringsskapet ble byttet og modernisert for ca. 5 år siden. Det står på, men det er ikke type b. Disse er laget spessielt for likestrømmer(fra batteri). En tradisjonell jordfeilbryter slår bare ut ved lekkasje av vekselstrøm. Så lekkasjer fra bilen vill ikke bli oppdaget. Det er derfor en skal ha en egen type b på kursen som er dedikert til elbil. Lenke til kommentar
fiskerdigg123 Skrevet 30. august 2018 Forfatter Del Skrevet 30. august 2018 Det står på, men det er ikke type b. Disse er laget spessielt for likestrømmer(fra batteri). En tradisjonell jordfeilbryter slår bare ut ved lekkasje av vekselstrøm. Så lekkasjer fra bilen vill ikke bli oppdaget. Det er derfor en skal ha en egen type b på kursen som er dedikert til elbil. Ok, får bare snakke med en elektriker og høre hva jeg trenger. Men en ladestasjon/boks er ikke en nødvendighet? Har lest at det visstnok er veldig bra, men er usikker på om investeringen er verdt pengene. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 30. august 2018 Del Skrevet 30. august 2018 Ok, får bare snakke med en elektriker og høre hva jeg trenger. Men en ladestasjon/boks er ikke en nødvendighet? Har lest at det visstnok er veldig bra, men er usikker på om investeringen er verdt pengene. Jeg har aldri hatt en, har bare hatt laderen som følger med hengende på veggen klar for bruk. Den er dog mer utsatt for tyveri da. Jeg skal over til ladeboks når jeg en gang får den, men ting tar tid(har vunnet en). Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 30. august 2018 Del Skrevet 30. august 2018 Norges mest solgte bil i år, Nissan Leaf, skuffer imidlertid. Foruten Jaguar I-Pace har Leaf-en dårligst oppnådd rekkevidde, sammenlignet med WLTP-tallet. Og foruten de mye større bilene, I-Pace, Model S og Model X, fikk Nissan Leaf også det dårligste forbruket i testen. Så er sikkert grunnen til den selges brukt. Lenke til kommentar
fiskerdigg123 Skrevet 30. august 2018 Forfatter Del Skrevet 30. august 2018 Norges mest solgte bil i år, Nissan Leaf, skuffer imidlertid. Foruten Jaguar I-Pace har Leaf-en dårligst oppnådd rekkevidde, sammenlignet med WLTP-tallet. Og foruten de mye større bilene, I-Pace, Model S og Model X, fikk Nissan Leaf også det dårligste forbruket i testen. Så er sikkert grunnen til den selges brukt. takk for bidraget i debatten, du svarte virkelig på alle spørsmålene mine. 3 Lenke til kommentar
Klykken- Skrevet 30. august 2018 Del Skrevet 30. august 2018 Ville gått for en BMW i3, da denne har aktiv klimatisering av batteripakken. Med timeren på hver avgangstid mens du er tilkoblet lading har du både varm kupe og varm drivlinje, og kan hvis nødvendig lade med maks hastighet på hurtigladere. Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 30. august 2018 Del Skrevet 30. august 2018 takk for bidraget i debatten, du svarte virkelig på alle spørsmålene mine. Vanlig kost fra den kanten... 2 Lenke til kommentar
Tor C Skrevet 30. august 2018 Del Skrevet 30. august 2018 (endret) 60 km er null stress selv med 24 kWh Leafen i svært mange minusgrader. Vær imidlertid klar over at den 30 kWh Leafen du lenker til er importert fra USA. Det er er et par negative ting med det, men til gjengjeld er den billigere. Du har ingen batterigaranti på denne utover at selger garanterer mot direkte feil i 5 år etter første reg. Det er spesielt viktig på 30 kWh versjonen fordi det ser ut til at disse taper seg raskere enn den gamle. Skal du kjøpe bil fra USA bør du bruke litt tid på elbilforum. Der er det mange kloke hoder med veldig mye erfaring. Har du bare 60 km pendling daglig, og du gjør dette kun for å spare penger så ville jeg faktisk sett meg om etter en billigere bil. Med dagens elbilsalg så tipper jeg at det kommer ganske mye mer avgifter på elbilholdet innen 5 år. Da tipper jeg elbiler med kort rekkevidde vil stupe i pris. Verditap på 50% av 200 000,- er jo en del mer enn 50% verditap av 150 000,-... Og jeg mistenker at det kommer til å bli et enda høyere verditap på elbiler med kort rekkevidde neste 5 år. Endret 30. august 2018 av Tor C Lenke til kommentar
fiskerdigg123 Skrevet 30. august 2018 Forfatter Del Skrevet 30. august 2018 (endret) 60 km er null stress selv med 24 kWh Leafen i svært mange minusgrader. Vær imidlertid klar over at den 30 kWh Leafen du lenker til er importert fra USA. Det er er et par negative ting med det, men til gjengjeld er den billigere. Du har ingen batterigaranti på denne utover at selger garanterer mot direkte feil i 5 år etter første reg. Det er spesielt viktig på 30 kWh versjonen fordi det ser ut til at disse taper seg raskere enn den gamle. Skal du kjøpe bil fra USA bør du bruke litt tid på elbilforum. Der er det mange kloke hoder med veldig mye erfaring. Har du bare 60 km pendling daglig, og du gjør dette kun for å spare penger så ville jeg faktisk sett meg om etter en billigere bil. Med dagens elbilsalg så tipper jeg at det kommer ganske mye mer avgifter på elbilholdet innen 5 år. Da tipper jeg elbiler med kort rekkevidde vil stupe i pris. Verditap på 50% av 200 000,- er jo en del mer enn 50% verditap av 150 000,-... Og jeg mistenker at det kommer til å bli et enda høyere verditap på elbiler med kort rekkevidde neste 5 år. Takk for info, det var jeg ikke klar over. -15 er jo ekstremsituasjon, og det skjer jo sjeldent. Jeg bor på østlandet, så er ikke verdens kaldeste sted, men det er lite nytte i en elbil hvis den ikke fungerer i alle tenkelige situasjoner. Finnes det ikke en norsk versjon av den med 30 kWh? Edit: Ser jo nå at den spesifikt jeg lenket var USA modell ja, det forklarer jo en del. Endret 30. august 2018 av fiskerdigg123 Lenke til kommentar
Tor C Skrevet 30. august 2018 Del Skrevet 30. august 2018 Takk for info, det var jeg ikke klar over. -15 er jo ekstremsituasjon, og det skjer jo sjeldent. Jeg bor på østlandet, så er ikke verdens kaldeste sted, men det er lite nytte i en elbil hvis den ikke fungerer i alle tenkelige situasjoner. Finnes det ikke en norsk versjon av den med 30 kWh? Edit: Ser jo nå at den spesifikt jeg lenket var USA modell ja, det forklarer jo en del. Litt avhengig av hastigheten du kjører disse 60 km på, og hvor mange ganger du lar bilen kjøle seg helt ned, så skal du faktisk glatt kunne klare 60 km i den helt første Leafen også selv i minus 15. Eksempelvis hvis du ikke kjører motorveihastighet. Det er mange småting man kan gjøre for å få mest mulig rekkevidde når det er som kaldest. Man kan forvarme bilen (det er en egen timer i bilen), bruke ladetimeren i bilen slik at den lades ferdig ikke så lenge før du skal reise (istedenfor at den lades på kvelden og blir stående å kjøle ned batteriet hele natta). Redusere varmen i kupeen. Laveste på USA bil er 18 grader, mens Euro/Norske biler er 16 grader. Kjør heller på med setevarmer. Samme komfort, men lavere forbruk. Denne her er faktisk litt av et kupp: https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=127684522 Vedkommende har alle batteriprikkene (det er det som indikerer hvor bra batteriet er). Med mindre han har vært inne og resatt batteriets BMS rett før han tok bildene, men dette oppdager man veldig raskt fordi det vil være ganske raske forandringer i SOH. Det er uansett regelrett svindel. Vedkommende mangler dessuten en liten oppgradering, som han nesten garantert ville hatt hvis han hadde kunnskap og utstyr til å resette BMS... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå