Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Forsikringsoppgjør på eldre bil

Anbefalte innlegg

Hei. 

Ble rygget på forleden, og motparten aksepterte skyld. Stor bulk, ødelagt lykt og tilhørende riper. Forsikringsselskapet hans vil på "bakgrunn av bilens alder og stand" tilby godt under halvparten av reparasjonstaksten i kontantoppgjør. 

Forsikringsagenten har argumentert for at det finnes såpass mange "skader" på bilen fra før av, at det å gjøre et kontantoppgjør på over det han tilbyr blir feil. Disse "skadene" er i mine øyne småtteri (små bulker og riper) i forhold til det som bilen har nå blitt påført. Forsikringsagenten omtaler selvsagt småtteriet og den nye store skaden som om det var samme sak. 

Hva er lurest for meg å gjøre i dette tilfellet? Jeg er ikke interessert i å lide økonomisk for det her, bare fordi bilen min er gammel og har gått langt - og jeg i tillegg er skyldfri. Bilen er forøvrig i god teknisk stand ellers.  

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tenker kanskje at muligheten er der for å heller be dem fikse skaden, men regner da med at også muligheten for at de da velger å kondemnere bilen er tilstede. 

Man tar bilmerke alder og gjennomsnittet av verdi ved salg, så trekker man for diverse riper bulker slitasje smått og stort. 

Lenke til kommentar

Ok, men hvilken effekt vil en ny taksering ha? Om forsikringsselskapet allikevel lowballer meg så spiller det vel ingen rolle hvem som har taksert? 

Jeg ville iallfall ha tatt kontakt med ditt selskap, sagt at du er misfornøyd med takseringen, og vil ha en ny vurdering. De seriøse selskapene har ganske greie rutiner på dette, og det er ganske normalt at første takst er helt i underkant. Du kan og be om å være tilstede. Jeg har gjort dette hver gang jeg har hatt behov for taksering og samtlige har blitt nokså betydelig oppjustert, ene gangen (etter en påkjørsel bakfra) ble taksten mer enn fordoblet. Er du ikke fornøyd med taksering #2, så ber du selskapet ditt om råd for hva du kan gjøre videre for å klage. De er pliktige til å informere deg om mulighetene du har.

Lenke til kommentar

Etter jeg ba om ny taksering ved nytt verksted, ble jeg tilbydd et høyere men fortsatt urimelig kontantoppgjør. De mener at dersom jeg ønsker en ny taksering ved nytt verksted så må jeg betale det selv.

Tok takst første gangen ved merkeverksted, men da tok takstmannen HELE bilen, og fant naturligvis alt av småtteri som en gammel bil har. Totalsummeb har han sendt videre til forsikringsselskapet, som selv har gjort en "takst" på selve skaden som jeg ble påført nylig.

Må jeg betale for ny taksering når den første var upresis?

Lenke til kommentar

Forsikringsagenten har argumentert for at det finnes såpass mange "skader" på bilen fra før av, at det å gjøre et kontantoppgjør på over det han tilbyr blir feil. Disse "skadene" er i mine øyne småtteri (små bulker og riper) i forhold til det som bilen har nå blitt påført. Forsikringsagenten omtaler selvsagt småtteriet og den nye store skaden som om det var samme sak.

Dette høres jo ut som surr fra agenten sin side, men de er trent til å forsøke å slippe unna med lavest mulig erstatning. Det skal være så enkelt som at du skal få repearert skaden eller få et kontantoppgjør begrenset til bilens gjenskaffelsesverdi fratrukket vrakpant.

Hvis det er slik at den taksten som foreligger er høyere enn bilens gjenskaffelsesverdi, så er det lite poeng i å ta en ny takst.

Jeg antar at du ikke har kasko, er dette rett?

Har du og skadevolder samme forsikringsselskap?

Overstiger reparasjonskostnadene bilens gjenskaffelsesverdi (i den tilstand den var før denne skaden)?

Lenke til kommentar

Når reperasjonen koster mer enn bilens verdi vil ikke forsikringsselskapet utbetale mer penger enn de mener bilen er verdt. Om du ikke bryr deg om de gamle småbulkene spiller ingen rolle fordi det trekker ned takstverdien.

Hva er lurest for meg å gjøre i dette tilfellet?

Kjøp en tilsvarende bil for forsikringsoppgjøret. Hvis det ikke er mulig har du fått for lite.

Lenke til kommentar

Dette høres jo ut som surr fra agenten sin side, men de er trent til å forsøke å slippe unna med lavest mulig erstatning. Det skal være så enkelt som at du skal få repearert skaden eller få et kontantoppgjør begrenset til bilens gjenskaffelsesverdi fratrukket vrakpant.

Hvis det er slik at den taksten som foreligger er høyere enn bilens gjenskaffelsesverdi, så er det lite poeng i å ta en ny takst.

Jeg antar at du ikke har kasko, er dette rett?

Har du og skadevolder samme forsikringsselskap?

Overstiger reparasjonskostnadene bilens gjenskaffelsesverdi (i den tilstand den var før denne skaden)?

Har ikke kasko nei. 

Forskjellige forsikringsselskap ja. 

Reparasjonskostnadene er over anskaffelsesverdi på ny bil av samme variant hvertfall. 

Når reperasjonen koster mer enn bilens verdi vil ikke forsikringsselskapet utbetale mer penger enn de mener bilen er verdt. Om du ikke bryr deg om de gamle småbulkene spiller ingen rolle fordi det trekker ned takstverdien.

Kjøp en tilsvarende bil for forsikringsoppgjøret. Hvis det ikke er mulig har du fått for lite.

Det er nesten mulig å kjøpe en tilsvarende bil for forsikringsoppgjøret. 

Så på bakgrunn av informasjonen ser det ut som jeg har fått krangla til meg det beste jeg kan få i denne situasjonen. 

Takk for alle svar! :) 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...