G Skrevet 29. august 2018 Del Skrevet 29. august 2018 Det er ikke bærekraftig for produksjonen i Norge. Det kan ramme norske arbeidsplasser https://e24.no/makro-og-politikk/regjeringen-moetes-til-budsjettkonferanse-hval-krever-sukkeravgiften-fjernet/24426702 Lenke til kommentar
Erwind Skrevet 29. august 2018 Del Skrevet 29. august 2018 (endret) Sukkeravgift? Så det er saltavgift og pepperavgift som er neste? Er det ikke nok avgifter nå? Når skal politikere våre våkne opp fra avgiftsdrømmen? Endret 29. august 2018 av Erwind 2 Lenke til kommentar
8DX8QO0Y Skrevet 29. august 2018 Del Skrevet 29. august 2018 Var det ikke de som fant opp en ny marsipansjokolade som omgikk regelverket? Var den ikke noen suksess likevel? Jeg liker hval sjokolade og marsipan, men har ikke kjøpt noe av dem på et år. Vet ikke hvorfor. Har ikke sett produktene deres i hyllene på Rema her heller, og det er nesten eneste stedet jeg handler. Dessuten liker jeg ikke å betale hundre kroner for en pose marsipan/sjokolade. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 29. august 2018 Del Skrevet 29. august 2018 Småskalaprodusentane er sjølvsagt dei som er mest utsatt. For hval sjokkolade er det nok kombinasjonen av høg produksjonskostnad, ekstra sukkeravgift, samt manglande distribusjon. Hval sjokolade er ikkje noke som ein får kjøpt på kvar einaste butikk og kiosk. 1 Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 29. august 2018 Del Skrevet 29. august 2018 Hval Sjokolade var faktisk i en Brennpunkt dokumentar om prisavtalene de store dagligvarekjedene gjør, som er grunnen til at Hval Sjokolade stort sett bare er å finne på butikker som Europris. https://tv.nrk.no/serie/brennpunkt/MDDP11000515/17-03-2015 3 Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 29. august 2018 Del Skrevet 29. august 2018 Sukkeravgift? Så det er saltavgift og pepperavgift som er neste? Er det ikke nok avgifter nå? Når skal politikere våre våkne opp fra avgiftsdrømmen? Er du svimmel?? De har knapt begynt! Det virker som om det plutselig har gått opp for politikerne at de kan gjøre akkurat hva de vil uten at det får konsekvenser for dem overhodet. Kanskje en eller annen puslete demonstrasjon og så er det over. Sukkeravgift, fjerne toll/momsfritaket fra utlandet, bomstasjoner opp og i mente og gudene hvite hva mer de kommer på. 1 Lenke til kommentar
KalleKanin Skrevet 29. august 2018 Del Skrevet 29. august 2018 Hval Sjokolade var faktisk i en Brennpunkt dokumentar om prisavtalene de store dagligvarekjedene gjør, som er grunnen til at Hval Sjokolade stort sett bare er å finne på butikker som Europris. https://tv.nrk.no/serie/brennpunkt/MDDP11000515/17-03-2015 Ja, jeg tror at mangelen på utsalgssteder er vel så utslagsgivende som sukkeravgiften. Avgiften bør vel i teorien være lik for all sjokolade som selges i Norge? 1 Lenke til kommentar
8DX8QO0Y Skrevet 29. august 2018 Del Skrevet 29. august 2018 (endret) Det som skjer når det skal diskuteres er at politikerne blir enige seg imellom og fjerner alle fordeler for norske forbrukere og beholder alle ulempene. Syntese kalles det visst. Så her forventer jeg at sukkeravgiften blir stående og momsfrigrensen fjernes helt. Bare følg med... Endret 29. august 2018 av 8DX8QO0Y Lenke til kommentar
Vaniman Skrevet 29. august 2018 Del Skrevet 29. august 2018 (endret) Sukkeravgiften har vel ikke ført til så mye høyere priser i butikkene? Men handel forsvinner til utlandet, og arbeidsplasser går tapt. Sukkeravgiften er vel et tegn i tiden. Presset øker på husholdninger og bedrifter. Økte skatter, flere avgifter, flere bomringer. Kjøpekraften går ned. Det offentlige kommer nok ikke til å investere pengene "smartere" enn det private aktører eller det frie markedet selv ville gjort. Vent til Ap og deres venner kommer i regjering, da skal skattene og avgiftene enda mer opp. Samtidig kan press føre til innovasjon og kreativitet. Det kan være en fordel med økte skatter og avgifter. Og folk flest har fortsatt mye å gå på i sine budsjett. Ser man nærmere etter, finnes det som regel mye å spare på. Som dyre ferieturer, nye klær etc. Dette vet politikere, for de har økonomer som sitter og regner på det. Det trenger ikke å bli så ille. Hvis skattene og avgiftene blir for høye, vil norsk næringsliv til slutt tape i konkurranse med andre land. Det betyr at det finnes en grense -tross alt- for hvor langt politikere kan gå, også når det gjelder våre avgiftskåte, sosialistiske høyrepartier. Endret 29. august 2018 av Vaniman Lenke til kommentar
8DX8QO0Y Skrevet 29. august 2018 Del Skrevet 29. august 2018 Sukkeravgiften har vel ikke ført til så mye høyere priser i butikkene? Men handel forsvinner til utlandet, og arbeidsplasser går tapt. Sukkeravgiften er vel et tegn i tiden. Presset øker på husholdninger og bedrifter. Økte skatter, flere avgifter, flere bomringer. Kjøpekraften går ned. Det offentlige kommer nok ikke til å investere pengene "smartere" enn det private aktører eller det frie markedet selv ville gjort. Vent til Ap og deres venner kommer i regjering, da skal skattene og avgiftene enda mer opp. Samtidig kan press føre til innovasjon og kreativitet. Det kan være en fordel med økte skatter og avgifter. Og folk flest har fortsatt mye å gå på i sine budsjett. Ser man nærmere etter, finnes det som regel mye å spare på. Som dyre ferieturer, nye klær etc. Dette vet politikere, for de har økonomer som sitter og regner på det. Det trenger ikke å bli så ille. Hvis skattene og avgiftene blir for høye, vil norsk næringsliv til slutt tape i konkurranse med andre land. Det betyr at det finnes en grense -tross alt- for hvor langt politikere kan gå, også når det gjelder våre avgiftskåte, sosialistiske høyrepartier. Ehhhh, ikke ført til høyere priser? Før sukkeravgiften gikk opp kostet alt godteri/sjokolade ihvertfall 30% mindre enn i dag, Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 29. august 2018 Del Skrevet 29. august 2018 Sukkeravgifta er nok eit eksempel på raske beslutningar som har slått feil ut. Den var meint som ein kjapp måte å få inn litt ekstra avgifter på, og som ekstra bonus skulle stimulere folk til å bli litt sunnare. Men istaden har avgifta berre ført til nedgang i salget av norskprodusert godteri, medan alle pengane som var meint innhenta som avgifter istaden har gått til utenlandske kjøpmenn på bekostning av norske arbeidsplassar. 1 Lenke til kommentar
Tåkefyrste Skrevet 29. august 2018 Del Skrevet 29. august 2018 Det er vel sunt å miste kunder til sverige da. Like sunt som å gå uten arbeid tipper jeg. Lenke til kommentar
8DX8QO0Y Skrevet 29. august 2018 Del Skrevet 29. august 2018 Det er vel sunt å miste kunder til sverige da. Like sunt som å gå uten arbeid tipper jeg. God ide... uten arbeid kan man ikke kjøpe godterier... 1 Lenke til kommentar
Vaniman Skrevet 29. august 2018 Del Skrevet 29. august 2018 Ehhhh, ikke ført til høyere priser? Før sukkeravgiften gikk opp kostet alt godteri/sjokolade ihvertfall 30% mindre enn i dag, Ok. Jeg kjøper nesten aldri brus og snop og følger heller ikke så nøye med på priser når jeg handler mat. Lenke til kommentar
8DX8QO0Y Skrevet 29. august 2018 Del Skrevet 29. august 2018 Ok. Jeg kjøper nesten aldri brus og snop og følger heller ikke så nøye med på priser når jeg handler mat. Da er du yndlingskunden til butikkene ihvertfall... vel bortsett fra at du ikke kjøper godteri da. Lenke til kommentar
G Skrevet 29. august 2018 Forfatter Del Skrevet 29. august 2018 Var det ikke de som fant opp en ny marsipansjokolade som omgikk regelverket? Var den ikke noen suksess likevel? Jeg liker hval sjokolade og marsipan, men har ikke kjøpt noe av dem på et år. Vet ikke hvorfor. Har ikke sett produktene deres i hyllene på Rema her heller, og det er nesten eneste stedet jeg handler. Dessuten liker jeg ikke å betale hundre kroner for en pose marsipan/sjokolade. Du finner vel hvalmarsipanen på Europris løsvekt smågodt avdelingene. Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 29. august 2018 Del Skrevet 29. august 2018 Sukkeravgiften har vel ikke ført til så mye høyere priser i butikkene? Sjokolade har blitt mye dyrere. Ei 200 gr. plate Freia firkløver eller melkesjokolade ligger nå rundt 40 kr. veil. (gått opp 8-10 kr) Til sammenligning kan man handle 3x 250gr. plater Marabou King Size sjokolade for 60 kr. over Svinesund 1 Lenke til kommentar
8DX8QO0Y Skrevet 29. august 2018 Del Skrevet 29. august 2018 Hvis politikerne tenker etter så finner de vel ut at det ikke er godterier som gjør folk fete, det er vanlig mat - i for store mengder hver dag over tid. Lenke til kommentar
8DX8QO0Y Skrevet 29. august 2018 Del Skrevet 29. august 2018 (endret) Sjokolade har blitt mye dyrere. Ei 200 gr. plate Freia firkløver eller melkesjokolade ligger nå rundt 40 kr. veil. (gått opp 8-10 kr) Til sammenligning kan man handle 3x 250gr. plater Marabou King Size sjokolade for 60 kr. over Svinesund Korreksjon, Sjokoladeplater kostet nedi 20 kroner for 200 gram før sukkeravgiften økte, og så kostet de liksom oppimot 50 kroner for 200 gram etter det, I DAG, dagens dato var det satt ned til 40-og-noe kroner. Endret 29. august 2018 av 8DX8QO0Y 1 Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 29. august 2018 Del Skrevet 29. august 2018 Korreksjon, Sjokoladeplater kostet nedi 20 kroner for 200 gram før sukkeravgiften økte, og så kostet de liksom oppimot 50 kroner for 200 gram etter det, I DAG, dagens dato var det satt ned til 40-og-noe kroner. Er klar over det, men prøvde å holde meg noenlunde til veil. pris. (JOKER har f.eks. 4 plater Freia for 100,- denne uka) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå