rkc Skrevet 29. august 2018 Del Skrevet 29. august 2018 (endret) Jeg er student og har i det siste søkt etter deltidsjobb (noe jeg virkelig trenger), og fikk for et par uker siden et jobbintervju. Jeg var på intervju og alt gikk fint, og i forrige uke fikk jeg tilbud om jobben, noe jeg ble utrolig glad for. På CVen jeg søkte med skrev jeg opp 2 av mine gamle sjefer som referanse, selv om jeg har hatt 3 tidligere jobber. Jeg utelot å skrive opp den siste jobben på CVen, ettersom at jeg endte med å få sparken (det var et turbulent arbeidsforhold mellom sjef og flere kollegaer, inkludert meg, og endte med veldig dårlig stemning, derfor utelot jeg den totalt). Jeg har den siste uken snakket mye med den nye arbeidsgiveren og gledet meg veldig til å begynne. I dag skulle jeg innom å skrive under arbeidskontrakten, da arbeidsgiver ringte meg rett før jeg skulle gå ut døra. Han ringte for å opplyse meg om at han hadde funnet ut om den jobben jeg utelot å nevne (aner ikke hvordan), og sa at jeg derfor kunne droppe å komme innom fordi han ikke lenger var sikker på om han ville ha meg som ansatt. I telefonsamtalen forklarte jeg situasjonen (hva som skjedde og hvorfor jeg fikk sparken), og ba om å få bevise at jeg ikke er den personen som min gamle sjef har fremstilt meg som. Det virket som at ny arbeidsgiver hadde blitt litt for avskremt etter å ha snakket med den gamle sjefen min fra jobben jeg utelot, så jeg har nok mistet sjansen til å få denne jobben. Jeg er egentlig helt fra meg akkurat nå, for denne jobben ga meg håp og jeg gledet meg så utrolig til å begynne... Beklager lang forklaring, men det jeg egentlig lurer på er; - Hvordan kan den nye arbeidgiveren ha funnet ut om den gamle jobben og snakket med den gamle sjefen, når jeg verken skrev den opp eller nevnte den? (hadde heller ikke noe tomrom i cven ettersom at jeg studerte under det arbeidsforholdet). Det står ingenting på nettet om at jeg har jobbet der, i hvert fall ikke i åpent søk. Det jeg tenker er at en av de andre referansene mine muligens har nevnt det, men jeg vet at de ellers har gitt meg positive referanser så jeg vil ikke kutte dem fra cven, og om jeg gjør det har jeg jo nesten ingen tidligere erfaring å vise til, så hva skal jeg da gjøre?- Hva kan jeg gjøre i fremtidige jobbsøk for at nye arbeidsgivere ikke skal finne ut om den gamle jobben? Jeg har vurdert å fortelle om den og forklare situasjonen, men jeg vet at om de hadde kontaktet den gamle sjefen hadde hun kun ødelagt for meg uansett, slik hun har gjort nå. Jeg føler at uansett om jeg har en god forklaring på situasjonen, så står ordet til en 40 år gammel tidligere sjef sterkere enn ordet til ei jente på 20 år med ellers lite referanser og erfaring. Jeg vet virkelig ikke hva jeg skal gjøre her, har bare lyst til å bli kvitt den tidligere jobben for alltid men det ser ut til at den kommer frem og ødelegger for meg uansett, og jeg trenger så sårt en ny jobb... Endret 29. august 2018 av rkc Lenke til kommentar
Corp Por Skrevet 29. august 2018 Del Skrevet 29. august 2018 (endret) Fikk du ikke attest fra den aktuelle jobben? Attesten var så stygg at du ikke kan forklare forholdet på forkant i fremtiden ettersom du nå har opplevd at den sjefen omtaler deg negativt?De fleste vil jo vite mest mulig om en kandidat og det er ikke uhørt at arbeidsgivere forhører seg med både naboer, venner, tidligere kolleger og facebook.Jeg har aldri opplevd å få sparken så jeg har ikke selv vært igjennom problemstillingen men min første tanke ville også være å gjøre som deg ved å unnlate å opplyse om forholdet.Ved å være på forkant vil du nok også oppleve å miste noen arbeidsgivere men du vil i det minste ha muligheten til å levere din opplevelse før noen har gjort opp en mening.Man kan f.eks nevne det i søknadsteksten at man søker ny jobb fordi det oppsto en konflikt på forrige arbeidsplass. Etter hva jeg har sett så skal det jo mye til for å bli oppsagt og man får somregel tilbud om å si opp selv fordi en oppsigelse er såpass alvorlig på cvn. Endret 29. august 2018 av Invader Zim Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 29. august 2018 Del Skrevet 29. august 2018 Det beste er å være ærlig, skriv den opp med en forklaring på problemet. Bruk gjerne noen andre enn sjefen for plassen som referanse som kan "godkjenne" din versjon av problemene. Ellers, lykke til! Lenke til kommentar
rkc Skrevet 29. august 2018 Forfatter Del Skrevet 29. august 2018 Fikk du ikke attest fra den aktuelle jobben? Attesten var så stygg at du ikke kan forklare forholdet på forkant i fremtiden ettersom du nå har opplevd at den sjefen omtaler deg negativt? De fleste vil jo vite mest mulig om en kandidat og det er ikke uhørt at arbeidsgivere forhører seg med både naboer, venner, tidligere kolleger og facebook. Jeg har aldri opplevd å få sparken så jeg har ikke selv vært igjennom problemstillingen men min første tanke ville også være å gjøre som deg ved å unnlate å opplyse om forholdet. Ved å være på forkant vil du nok også oppleve å miste noen arbeidsgivere men du vil i det minste ha muligheten til å levere din opplevelse før noen har gjort opp en mening. Man kan f.eks nevne det i søknadsteksten at man søker ny jobb fordi det oppsto en konflikt på forrige arbeidsplass. Etter hva jeg har sett så skal det jo mye til for å bli oppsagt og man får somregel tilbud om å si opp selv fordi en oppsigelse er såpass alvorlig på cvn. Fikk ikke attest fra jobben dessverre, er fra et lite sted hvor alle kjenner alle så man får ikke med mindre man spør, og jeg tenkte ikke over det der og da.. Da jeg sluttet ble det registrert som at jeg selv sa opp da, situasjonen var vel mer slik at jeg "sa opp" før sjefen fikk direkte sparket meg, var en ganske tydelig forståelse fra begge parter at jeg ikke skulle jobbe der lengre, ettersom at det var såpass mye uenigheter i arbeidsforholdet. Men takk for svar! Lenke til kommentar
agvg Skrevet 30. august 2018 Del Skrevet 30. august 2018 Det er en liten verden, ofte greit og komme seg raskt vekk fra dysfunksjonelle arbeidsplasser før ting blir surt. Jobber man i smale bransjer så vil man kjenne litt til de fleste andre i samme geskjeft. Lenke til kommentar
Rune_says Skrevet 30. august 2018 Del Skrevet 30. august 2018 (endret) Spill med åpne kort. Oftest en styrke at du adresserer også det som er ugreit og gir din versjon - før evt "jungeltelegrafen" eller "gutteklubben grei" kommuniserer det på en langt mer ugunstig måte for deg. Bør ikke være noe i veien for å kreve en (minimums) attest: http://arbeidsmiljoloven.com/article/%C2%A7-15-15-attest/ Endret 30. august 2018 av Rune_says Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 30. august 2018 Del Skrevet 30. august 2018 Spill med åpne kort. Vær så saklig du bare kan uten å snakke dritt om gamlesjefen og fortell ting fra din side. 1 Lenke til kommentar
Corp Por Skrevet 30. august 2018 Del Skrevet 30. august 2018 Ilpostino er inne på noe svært viktig. Ikke kom med usakligheter eller anklagelser. Det setter bare deg i et dårlig lys. Der var også grunnen til at jeg først spurte om du hadde attest. De fleste utformer attester diplomatisk og dersom en attest tilsier at du har utført dine plikter så vil for mange en arbeidsgiver som motsier sin egen attest sette ham i et dårlig lys. Selvfølgelig - ingenting av dette er positivt for jeg regner jo med at det skal noe alvorlig til for å bli sparket (noe du strengt tatt ikke ble, om jeg forstår deg rett) - men hvis det dreier seg om én alvorlig episode men ellers en grei tjeneste så burde ikke det farge hele historikken. Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 30. august 2018 Del Skrevet 30. august 2018 Fikk ikke attest fra jobben dessverre, er fra et lite sted hvor alle kjenner alle så man får ikke med mindre man spør, og jeg tenkte ikke over det der og da.. Da jeg sluttet ble det registrert som at jeg selv sa opp da, situasjonen var vel mer slik at jeg "sa opp" før sjefen fikk direkte sparket meg, var en ganske tydelig forståelse fra begge parter at jeg ikke skulle jobbe der lengre, ettersom at det var såpass mye uenigheter i arbeidsforholdet. Men takk for svar! Du kan fortsatt be om å få attest. Lenke til kommentar
Nether Skrevet 31. august 2018 Del Skrevet 31. august 2018 (endret) Som andre har nevnt over så kan du fortsatt be om attest, og en som bare redegjør for hvor lenge du har jobbet der og andre formaliteter uten at det blir opplyst om hvordan de ser deg som person. De fleste ønsker nok helst skrive en slik kort formell attest uansett ettersom det er mindre jobb. Forøvrig må jeg si at jeg synes det er en uting å kontakte folk som ikke er oppgitt som referanse. Ja, søkere vil selvsagt kun oppgi de referanser som er positive til en selv, men man oppgir også de referanser som har tid og ork til å ta telefoner. Noen ønsker ikke være referanse, og da er det uhøflig å ringe de. Man skriver heller ikke opp referanser man ikke kjenner. Mange sjefer har flust med ansatte. Hvis en ny arbeidsgiver da ringer for å spørre om en ansatt som jobbet der for 5 år siden så er det sannsynlig at sjefen ikke husker hvem det er engang, og null peil på hvordan personen fungerte i det daglige. Da blir det håpløst om den som ansetter skal ta det som bevis på at personen ikke er egnet. Endret 31. august 2018 av Nether Lenke til kommentar
OJ Doe Skrevet 22. september 2018 Del Skrevet 22. september 2018 Det er ikke lov å oppsøke andre enn de oppgitte referanser heller. Jeg hadde ringt opp den nye sjefen og spurt om det var vanlig at han brøt arbeidsmiljøloven. Kjør på og ta fyren det. Si at du krever å bli ansatt, fordi grunnen til at han har valgt deg bort ikke er lovlig. Hvis ikke det fører frem, kontakt forsikringsselskapet ditt for gratis juridisk bistand. Man har ofte dekning i innbo eller reiseforsikring. Du kan i mange tilfeller dekkes gjennom dine foreldres innbo eller reise så lenge du er under 23. Mange ledere aner ikke hva de driver med ut over de enkelte daglige rutiner. De har ikke vondt av å høre hva de gjør feil. Lenke til kommentar
Tåkefyrste Skrevet 22. september 2018 Del Skrevet 22. september 2018 Si at du krever å bli ansatt, fordi grunnen til at han har valgt deg bort ikke er lovlig. Er det virkelig slik man ønsker å starte i ny jobb? 2 Lenke til kommentar
OJ Doe Skrevet 22. september 2018 Del Skrevet 22. september 2018 Er det virkelig slik man ønsker å starte i ny jobb? Nei, men hvis du har en amatørsjef så er det ikke noe stort problem. Du gjør jobben din og sier hei til sjefen når du treffer han. Kolleger trenger ikke vite noe. For mange er det å ha en jobb overordnet ens personlige forhold til sjefen. Lenke til kommentar
nomore Skrevet 22. september 2018 Del Skrevet 22. september 2018 Kjempelurt å begynne hos en ny arbeidsgiver under slike forhold. Samt kombinert med hva tidligere sjef påstår så vil det ikke gjøre det enklere. 1 Lenke til kommentar
xaco Skrevet 22. september 2018 Del Skrevet 22. september 2018 Det er ikke lov å oppsøke andre enn de oppgitte referanser heller. Jeg hadde ringt opp den nye sjefen og spurt om det var vanlig at han brøt arbeidsmiljøloven. Kjør på og ta fyren det. Si at du krever å bli ansatt, fordi grunnen til at han har valgt deg bort ikke er lovlig. Hvis ikke det fører frem, kontakt forsikringsselskapet ditt for gratis juridisk bistand. Man har ofte dekning i innbo eller reiseforsikring. Du kan i mange tilfeller dekkes gjennom dine foreldres innbo eller reise så lenge du er under 23. Mange ledere aner ikke hva de driver med ut over de enkelte daglige rutiner. De har ikke vondt av å høre hva de gjør feil. Så hvor i AML står det at det ikke er lov å oppsøke andre enn oppgitte referanser? Lenke til kommentar
OJ Doe Skrevet 22. september 2018 Del Skrevet 22. september 2018 Så hvor i AML står det at det ikke er lov å oppsøke andre enn oppgitte referanser? Sjekk kap 9 og 13. Her er en masteroppgave om emne. https://www.duo.uio.no/handle/10852/35516 Lenke til kommentar
xaco Skrevet 22. september 2018 Del Skrevet 22. september 2018 Hva har kap. 9 og kap. 13 med at man bare må oppsøke de man oppgir? Er det diskriminering at man sjekker med andre personer? De har mest sannsynlig i alle fall ikke hentet inn helseopplysninger om TS. Når det kommer til masteroppgaven, joda, personvern for arbeidssøkere kan være interessant det. Men man kan godt argumentere for at når man søkte på en jobb så har man indirekte sagt ja til at en mulig arbeidsgiver kan behandle personopplysninger om deg. Men det gjør det ikke ulovlig å oppsøke andre personer enn de TS oppgir. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå