Gå til innhold

Hyop mangler kapital: Stenger alle hydrogenstasjonene


Anbefalte innlegg

Både Audi og Mercedes sine første hydrogenbiler vil kunne lades og sånt sett brukes som en ren elbil til bykjøring. BMW vil trolig også gjøre det samme. Det er spesielt med tanke på at vil være begrensede hydrogenstasjoner de første årene. Så skulle man gå tom, så kan den alltid lades og kjøre en del mil.

 

https://www.audi.com/en/innovation/futuredrive/h-tron_quattro.html

https://www.mercedes-benz.com/en/mercedes-benz/vehicles/passenger-cars/glc/the-new-glc-f-cell/

 

Ellers komme Toyota med ny Mirai i begynnelsen av 2020 hvor både tankene blir mindre og rekkevidden øker. Da burde setene kunne legges ned. Dagens Mirai er utdatert teknologisk og mer en kostbar konseptbil. Toyota er det første selskapet som ser ut til å bevege seg mot masseproduksjon av hydrogenbiler. 

https://insideevs.com/toyota-claims-mass-production-of-fuel-cell-vehicles-will-start-soon/

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er det på tide å ringe meklaren og kvitte seg med NEL-aksjane, fordi ein ny og revolusjonerande produksjonsmåte som bryt naturlovene er rett rundt hjørnet, meinerr du?

 

Nei, eg fylgjer godt med på forskninga. Det skjer svært lite med produksjonsmåtane, og alternative produksjonsmåtar er stort sett dyrare enn dei som vert brukt i dag. Du kan til dømes lage spesialsolceller, som produserer hydrogen i solcella med litt betre verknadsgrad enn elektrolyse av hydrogen med straum produsert frå solceller, men det er dyrt og veldig komplisert. Difor har Nikola Motors heller inngått avtale med NEL om produksjon med gamlemåten.

 

Hydrogen innan tungtransport er i tilbakegang, ikkje vekst. Nedlegginga av HyOp eir eit tydeleg teikn på det. Det same skjer i resten av Europa. Det er mykje snakk om utbygging av infrastruktur, men dei hydrogenstasjonane som vert bygde forsvinn etter kort tid. Det løner seg ikkje å vedlikehalde hydrognestasjonar utan kundar.

 

I Europa har mange byar hatt prøveprosjekt med hydrogenbussar. Dei vert nedlagde straks støtta frå EU tek slutt. I staden kjøpper byane elektriske bussar i store mengder, heilt utan EU-støtte.

 

I Noreg skal vi få ei hydrogenferje. Denne ferja har ein overfart på 5 minutt. Dei slit med rekkjevidda. Ferja skal i tillegg ha batteri, og det er meininga at alle turane skal gå på batteri, men dei har hydrogen i reserve. Sopass økonomisk har dei tenkt. Dette er ikkje ei hydrogensatsing, det er "vi får byggje noko, fordi staten vil kaste masse pengar etter oss".

 

Nei, skal du sjå etter ei næring i vekst, kan du sjå på elbilar (60% vekst i året globalt), batteri (Tyskland passerte nyleg 100.000 installasjonar med solcellepanel og husbatteri, og reknar med å nå 200.000 i år) og elektrisk mobilitet generelt. Kor mange batteriferjer har vi i Noreg no? Det er ein del.

 

Det har dei sagt kvar einaste gong dei har lansert konseptmodellar! Lenge sa dei det same om elbilar, fram til tesla fekk dei til å reagere. Hydrogenbilen kjem alltid om tre år.. Problemet er at marknaden for hydrogenbilane ikkje eksisterer. Han finst ikkje. "Et litt større marked" er eventyr. Det er ein draum dei har. Faktum er at salet av hydrogenbilar i Europa går ned! Den einaste staden dei klarer å selje hydrogenbilar er i Calfornia, men der må dei selje med kraftig underskot. Ein Toyota Mirai kostar ca halv pris i California samanlikna med Noreg, og dei sel han med gratis hydrogen i fleire år. Dei må selje ei viss mengd kvart år for å komme under kravet for gjennomsnittleg utslepp frå bilane dei sel kvart år.

 

Det var fleire hydrogenstasjonar i europa for ti år sidan enn det er no. Dei fleste europeiske land har ikkje ein einaste hydrogenstasjon, og har heller ikkje planar om å byggje nokon. Noreg har òg bygd mange hydrogenstasjonar dei siste åra. Mange av dei vert nedlagde frå og med laurdag.

 

Det er ikkje sant. I Kina finst ikkje eit einaste hydrogenkøyrety. Dei har derimot fleire hundre tusen elektriske bussar.

Det korte svaret er at du ikke har følgt med i timen. Det meste du skriver er bare tull. Bruk nå i det minste litt tid på å lese det opp før du uttaler deg. Dette blir bare for dumt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

- Liten vilje i næringslivet for å engasjere seg i ny miljøvennlig teknologi som har stort potensial for å bli lønnsom.

Miljøvennlig? Rettelse: Energisløsende.

 

 

 

Du kan ikke være seriøs når du sier at det er lite sannsynlig at Nikola vil selge lastebiler og at Tesla ligger foran Nikola med sine lastebiler. Ingen tvil om at Nikola ligger langt foran i løypen og at markedet her har allerede i stor grad bestemt at de foretrekker hydrogen.

https://insideevs.com/nikola-motors-raises-100-million-in-new-funds/

Hvordan ligger Nikola foran Tesla? Tesla har allerede kjørt en Semi på tvers av USA med last. De hadde fungerende prototyper for lenge siden. De har reelle bestillinger med depositum.

 

Hva har Nikola? Ingen prototyper, ingen bestillinger med depositum. Kun luft og løfter. Eller kanskje hydrogen og løfter.

 

Hydrogen er dessuten i ferd med å overta når det gjelder gallfeltrucker, backup strømløsning og til både tog og marine ser man nå at hydrogen får større fotfeste.

Hvor ser du dette?

Endret av hekomo
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Denne oversikten viser ganske greit hvorfor batteri ikke er en spesielt god løsning for store kjøretøy.

"Li-jon"? Av og til seier slike skrivefeil mykje om kompetansen til forfattaren, som heller ikkje har fått med seg det nest største problemet til hydrogen: Volum!

 

Rekkjevidda er òg misvisande. For ein elbil har du rekkjevidda frå der du startar turen om morgonen. For hydrogenbilar er dette rekkjevidda frå hydrogenstasjonen sist du fylde tanken, og berre halvparten dersom du må attende til den same stasjonen for å fylle tanken att.

 

Teikninga tek heller ikkje med vekta til all hydrogenleamikken. Ja, hydrogen veg veldig lite. Hydrogentankane veg mykje meir. I tillegg kjem brenselceller, pumper, røyr og mykje anna leamikk for å få bilen til å fungere. Difor veg ein Toyota Mirai meir enn ein Tesla Model S, når du tek omsyn til at Mirai er fysisk mindre. Batteriet til Tesla kan levere mykje meir effekt enn brenselcella til Toyota, slik at Tesla kan akselerere mykje fortare trass høgare vekt.

 

Volum er berre det nest største problemet. Det største er verknadsgrada og på dei neste plassane kjem kostnadane ved å handtere gassen sikkert.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hydrogenbil er mer brannsikker enn en elbil. 

 

Når det gjelder argumentet om pris så overser mange det faktum at brenselceller + tanker både er rimeligere og vil bli betydelig rimeligere enn store batterier. Med andre ord, med masseproduksjon og  dermed lavere priser så blir innkjøpet av bilen mye rimeligere. Så man kan fylle mye hydrogen for mellomlegget.

 

Uapvuh.jpg

 

Dessuten vil åpenbart strømprisene øke i mange lang betydelig dersom hele bilparken skal legges om til elbiler. I USA regner man med at strømnettet i dag takler 20-25% elbiler. Skal det takle 100% så vil det koste.

Det siste utsagnet ditt viser at du er helt på bærtur. Hvordan produseres hydrogen? Strømforbruket energiforbruket til å produsere/oppbevare/transportere nok hydrogen til å dekke X bilpark vil langt overgå strømforbruket til å dekk samme bilpark av ren el-biler. I en reklameplakat der man drømmer om en eller annen organisk masseproduksjon av hydrogen så går det meste an å få til. 

Endret av madammim
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det korte svaret er at du ikke har følgt med i timen. Det meste du skriver er bare tull. Bruk nå i det minste litt tid på å lese det opp før du uttaler deg. Dette blir bare for dumt.

Eg merkar meg at du ikkje har svar på nokon av spørsmåla mine om forskninga, og at du heller ikkje klarer å peike på eitt einaste ord som er tull i det eg skreiv. Eg tenkjer vi seier takk til deg, og sender deg litt singel i posten. Du har heilt tydeleg lese propaganda frå nokon som vil selje aksjar, og smurd på godt med ekstra sjølv. Det er i alle fall ikkje forskningsartiklar du har lese.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Så en Mirai for en god stund siden. Ser stor ut utenfra, men hadde lite plass innvendig, fordi hydrogentanken opptok mye plass bak i bilen. Kunne ikke legge ned seteryggen bak, og kun plass til fire personer. Elbilen generer og ny strøm i nedoverbakker også. Det skjer ikke med en hydrogenbil.

Det stemmer at Mirai har fire seter, men Hyundai Nexo, som er på det norske markedet nå, har både fem seter og et lasterom på 451 liter. Til sammenligning har el-varianten av Kona fra samme produsent et lasterom på 332 liter.

 

Rekkevidden til Nexo er 666 km (WLTP) på en tank. Det er er drøyt 200 km bedre enn de beste elbilene på markedet. I tillegg kommer det at brenselscellene generer varme, slik at du ikke trenger å bruke drivstoffet til bilen for å holde kupeen varm, og du mister med andre ord ikke rekkevidde om vinteren som du gjør i elbiler.

 

Både Mirai og Nexo har et lite batteri som mellomlagring, og dette brukes også til å lagre bremseenergi, akkurat som på elbiler, i motsetning til det som blir påstått i innlegget over her.

 

Flere av produsentene har også signalisert at fremtidige modeller vil ha mulighet til å lade batteriet, slik at du i daglig småkjøring kjører på el som en vanlig elbil, mens hydrogen - som er litt dyrere men gir mer rekkevidde - brukes på lengre turer, eller hvis du er et sted du ikke har mulighet til å lade.

 

Hydrogen og batteri er ikke to konkurrerende teknologier, men snarere to varianter av samme teknlogi, hvor det vil være en glidende overgang mellom hva som er den beste løsningen etter den enkeltes behov. Småkjøring i byen er, og vil alltid være, best å gjøre på batteri, mens kjøring på store distanser eller med store biler (alt fra romslige SUVer, via campingbiler og opp til lastebiler) kan være mer aktuelt for hydrogenmarkedet.

Nå er ikke rekkevidde alt som betyr noe. Jeg har min klar til bruk allerede fra jeg reiser hjemmefra, eller er på besøk et sted. En hydrogenbil må ha en stasjon i nærheten for å kunne fylle på tanken. Husk og på at mesteparten av tiden står bilen parkert. Det innebærer at en fint kan lade bilen mens en gjør andre ting. Å stoppe en sjelden gang på langturer er jo ikke noe problem heller. Jeg har en som går 10-15 mil. Holder til 90% av bruken uten å hurtiglade. Kun på langturer jeg må innom å gjøre dette. Og med biler som nå går 400km og lenger (om få år kommer de med med batteripakker som er 25% mer effektive enn dagens), så er du på nivå med det Nexoen påstår de har av rekkevidde. Selv den mister rekkevidde vinterstid. Dette skjer uavhengig av drivlinje. Selv en fossilbil går ikke like langt på vinteren. Selv om en ikke ser det på dagens biler. Hvorfor betale dyrt når man kjørere billig med en bil som henter ut energi direkte fra nettet, og ikke via kostbare omveier? Du må og se på størrelsen på Nexo. Den er ganske stor av størrelse for å få plass til det du nevner. 1,8 tonn og er diger sammenlignet med en elbil som går omtrent like langt. Så den er ikke mye effektiv. Selv WLTP-standarden gir ikke 100% korrekt svar på rekkevidde, bare til informasjon. Tilbake til redusert rekkevidde: De elbilene som nå kommer på veiene, og også Opel Ampera-e, har lite rekkeviddetap vinterstid, takket være mye bedre styring av kjøling og oppvarming av batteripakken enn det min 5 år gamle Leaf har. Så det argumentet bortfaller også.

 

Det markedet de burde ha sett på, er jo om flybransjen etc., kunne fått til å bruke hydrogen som en løsning på langdistanseflyene. Der er nok ikke batteri den beste løsningen per i dag. Men, på personbilsiden er dette med hydrogen fånyttes, da en altså ikke bare kan finne nærmeste stikk-kontakt som en nødløsning om behovet er der. Så det er nok av argumenter for å parkere utviklingen innen personbildelen mht. hydrogen. Jeg kjører selv ofte forbi begge stasjonene i Bærum, hvor jeg bor og jobber. Aldri sett en eneste en som tanker bilen sin på dem. Derimot er det ofte elbiler som lades på hurtigladere vi nå har flere av i kommunen. De kan settes opp omtrent hvor som helst, og tar lite plass. Nå var det og slik at hydrogenstasjonene slet med å ikke få levert mer energi enn til ca. 50 biler per døgn. Er det effektivt? Hva om det hadde vært mange flere med behov for å fylle. Og de kom til stasjonen som sier at det ikke er mulig lenger å fylle? Så nei, hydrogen er ut.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takk, jeg angrer på at jeg gikk så hardt ut. Har definitivt lært mer om brannrisikoen/eksplosjonsrisikoen nå. Det med innelukkede rom var jeg klar over men tenkte at det måtte sette krav til ventilering, men at tuneller kan kollapse var nytt for meg.

Det var jo den rapporten der som fikk meg til bli skremt av at vi faktisk bygger en hydrogendrevet ferge i dette landet. Du vil aldri se meg i nærheten av de to fergeleiene (på tross av at det vil bety betydelig omkjøring en gang eller to i året).

 

Men topp svar fra deg, du viser at du er en større person enn hva jeg selv er :)

Endret av missi
Lenke til kommentar

Et eksempel på at det har ikke blitt mindre hydrogenstasjoner (som Sturle S hevder).

I Tyskland i slutten av 2017 eksisterte det 56 hydrogenstasjoner. Det var en dobling av året før. Med de man vet er planlagt (kan bli flere), så blir antallet over 100 i løpet av 2019. Det går fremover, dog ikke veldig raskt foreløpig.

 

7IDMxm.jpg

 

I Japan og Sør-Korea ser det slik ut i dag:

z76dGu.jpg

 

 

Veksten til brenselceller på verdensbasis i dag er veldig stor. Snakker da om hydrogen på generelt grunnlag, ikke bare til kjøretøy.

 

A new report from Grand View Research Inc. projects that the size of the global fuel cell market will reach $24.81 billion by 2025. Over the forecasted period (2018 – 2025), the market is expected to grow at a CAGR (compound annual growth rate) of 20.9%.

 

 

In terms of shipped units, stationary hydrogen power plants is projected to emerge as the largest applications segment and make up more than 70% of market, according to the report. High efficiency, the flexibility to use diverse fuels and using direct current, have been noted as the primary demand motivators.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det siste utsagnet ditt viser at du er helt på bærtur. Hvordan produseres hydrogen? Strømforbruket energiforbruket til å produsere/oppbevare/transportere nok hydrogen til å dekke X bilpark vil langt overgå strømforbruket til å dekk samme bilpark av ren el-biler. I en reklameplakat der man drømmer om en eller annen organisk masseproduksjon av hydrogen så går det meste an å få til. 

Det kan produserer på mange ulike måter. I California finnes det nok overskuddsenergi fra solcellepaneler til drifte en gigantisk bilpark med hydrogen. I Danmark har man f.eks også i perioder store overskudd fra vindmøller som man ikke får utnyttet og kan brukes til å produsere hydrogen. I England ser man på muligheten til å utnytte strømnetter bedre ved å produsere hydrogen. 

 

Så ser vi nye metoder for utvinning av hydrogen som er enten under forskning eller delvis på frammarsj.

Det er ingenting som tyder på at det blir veldig stort behov for transportere hydrogen over lengre avstander i fremtiden. Det vil kunne produseres i stor grad på stedet til en lav pris. 

 

Det aller mest spennende med dog ikke noe man ta for gitt er den potensielle teknologien til Genesys hvor hydrogen produseres uavbrutt og trenger ikke påfylling. Skulle det blir en realitet, så kan man i alle fall vinke farvel til dagens elbiler.

http://www.genesys.co/

ktOXNp.jpg

Endret av High-Fidelity
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det kan produserer på mange ulike måter. I California finnes det nok overskuddsenergi fra solcellepaneler til drifte en gigantisk bilpark med hydrogen. I Danmark har man f.eks også i perioder store overskudd fra vindmøller som man ikke får utnyttet og kan brukes til å produsere hydrogen. I England ser man på muligheten til å utnytte strømnetter bedre ved å produsere hydrogen.

Man kan drifte ca tre ganger flere elbiler enn hydrogenbiler med en gitt mengde elektrisitet. Dette faktumet bør du ta inn over deg.
  • Liker 4
Lenke til kommentar

High-Fidelity: Norgeskartet for operative hydrogenstasjoner ser slik ut fra lørdag: https://kart.gulesider.no/m/L7s3B

 

Altså en reduksjon fra 6 til 2 steder eller -66,66..%. Hvordan kan du snakke bort at det er en reduksjon?

 

Ellers så er jeg klar over at hydrogentanker er billigere enn batterier, regnet per energimengde. Men nå skal også dette omsettes til aktiv strøm i en krets. Det er enkelt, billig og svært effektivt for batterier, men komplisert, dyrt og ineffektivt for hydrogenbiler. Prisen per kW er svært mye høyere for hydrogen enn for batteri. Det er derfor hydrogen er avhengig av batterier for å kunne få ok effekt. Det sagt så er Miraien sitt batteri så knøttlite at man bare kan glemme å få noe særlig bidrag fra batteriet opp til en fjellovergang eller noe særlig regenerering på vei ned igjen. Det kan gi litt regenerering i lyskryss, men siden det er så lite er det også snakk om lav effekt både ved regenerering og aksellerasjon. Dermed vil mye av energien forsvinne i oppvarming av bremseskiver og ikke gi noe særlig økt motoreffekt f.eks når det blir grønt lys. Miraien kunne hatt godt av et 20-30 kWh Li-basert batteri med 40~90 kW effekt (C=2-3). I dag har den et 1,6 kWh NiMH-batteri med maksimal effekt på 9 kW som jeg antar har dårlig holdbarhet pga mange sykluser med maks effekt både inn og ut.

Endret av Simen1
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Det er ikke uvesentlig med lang rekkevidde og kort fylletid. I tillegg kan det i mange land produseres fra energi som ellers ville gått til spille. Det vil være meningsløst og lagre denne energien på store batterier sammenlignet med å bruke det til hydrogen. Det bør elbilmenigheten ta inn over seg. 

 

Verdensrekord i meste energieffektive kjøretøy tilhører brenselceller.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

High-Fidelity: Norgeskartet for operative hydrogenstasjoner ser slik ut fra lørdag: https://kart.gulesider.no/m/L7s3B

 

Altså en reduksjon fra 6 til 2 steder eller -66,66..%. Hvordan kan du snakke bort at det er en reduksjon?

 

Ellers så er jeg klar over at hydrogentanker er billigere enn batterier, regnet per energimengde. Men nå skal også dette omsettes til aktiv strøm i en krets. Det er enkelt, billig og svært effektivt for batterier, men komplisert, dyrt og ineffektivt for hydrogenbiler.

Hva i huleste har den reduksjonene i Norge med latterlige 4 stasjoner å gjøre med den totale veksten for hydrogenstasjoner! Vi snakket jo her om en vekst på verdensmarkedet! Og hvor lang tid går det før enten noen overtar for Hyop eller starter nye?

 

Det blir stadig billigere med hydrogen. Og uansett med en mer ineffektiv prosess, så er fordelene åpenbare på mange områder. Det er et argument som ikke tar høyde for reell bruk. Virker som vi Norge ikke klarer å se utover våre grenser i denne debatten og forstår ikke at lading ikke er løsningen for alle og overalt.

Endret av High-Fidelity
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er ikke uvesentlig med lang rekkevidde og kort fylletid.

Hva i huleste skal man med lengre rekkevidde enn det kjøre og hviletidsbestemmelsene tillater?

Hva i huleste skal man med kortere fyllletid enn det kjøre og hviletidsbestemmelsene tillater?

 

Det kan faktisk bli et problem dersom vogna er ferdig fylt på for eksempel 10 minutter og man skal slippe til neste i køa. Da må man flytte vogna og det registreres som avbrutt hviletid. Da taper man 10 minutter kjøretid og må vente ytterligere 10 minutter hviletid.

 

I tillegg kan det i mange land produseres fra energi som ellers ville gått til spille. Det vil være meningsløst og lagre denne energien på store batterier sammenlignet med å bruke det til hydrogen. Det bør elbilmenigheten ta inn over seg.

Norge er ikke blant disse mange landene. Men ok, la oss se nærmere på disse mange landene. Batterier egner seg til frekvensstabilisering og utjevning av relativt kortvarige effekttopper (minutter-timer). For mer langvarige effekttopper (døgn-uker) er både batteri og hydrogen meningsløst dyrt. Nå var det en artikkel om heising av betongelementer her i TU for et par dager siden. De kunne tilby lagring til 150 $/kWh. Effekt og kapasitet er egnet til dager-uker. Vannmagasiner er egnet for et vidt spekter av regulerbarhet helt fra noen få minutter til år. Varmebatteri kan være egnet for alt fra timer til uker og her er kWh-prisene ennå lavere. Hydrogen-nisjen er altså temmelig smal. For at det skal være det minste ondet må mange av de andre teknologiene være uaktuelle.

 

Verdensrekord i meste energieffektive kjøretøy tilhører brenselceller.

Hvilken relevans har dette for vogntog? Her kjører de på flat mark med fjærlette spydformede kjøretøy uten annen trafikk. Effektforbruket er på høyde med det noen få AA-batterier kan levere. Skal man over fjellet med et vogntog (eller Mirai for den del) så er det et helt annet regnestykke. Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva i huleste har den reduksjonene i Norge med latterlige 4 stasjoner å gjøre med den totale veksten for hydrogenstasjoner! Vi snakket jo her om en vekst på verdensmarkedet! Og hvor lang tid går det før enten noen overtar for Hyop eller starter nye?

 

Det blir stadig billigere med hydrogen. Og uansett med en mer ineffektiv prosess, så er fordelene åpenbare på mange områder. Det er et argument som ikke tar høyde for reell bruk. Virker som vi Norge ikke klarer å se utover våre grenser i denne debatten og forstår ikke at lading ikke er løsningen for alle og overalt.

Du har rett i at -4 stasjoner i Norge har lite å si globalt. Hvor lang tid det vil ta før noen overtar for Hyop vil bare tiden vise. Men regnskapstallene tipper jeg vil skremme alle som ikke har veldig dype lommer. Det kan ta lang tid før det går i pluss.

 

Joda, det blir sikkert stadig billigere med hydrogen, men det vil på grunn av virkningsgrad ikke bli billigere enn ca 3 ganger strømprisen (for samme kjørelengde). Nå er det riktignok lagt opp og fram til forholdstallet kan bli så bra, men du har rett i at det blir stadig bedre (er det 5-6 faktoren ligger på nå?)

 

Joda, jeg tror nordmenn evner å se ut over egne grenser, selv om det er litt bokstavelig tal fjernere for oss. Nå er det godt mulig du har bedre oversikt enn meg, men hvilke land er det som har høy andel uregulerbar fornybar elkraft?

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Et eksempel på at det har ikke blitt mindre hydrogenstasjoner (som Sturle S hevder).

I Tyskland i slutten av 2017 eksisterte det 56 hydrogenstasjoner. Det var en dobling av året før. Med de man vet er planlagt (kan bli flere), så blir antallet over 100 i løpet av 2019. Det går fremover, dog ikke veldig raskt foreløpig.

 

Sjå alle dei grå flagga. Det er ikkje opne hydrogenstasjonar, det er "old projects". Alle dei gule er "planned". I praksis vert eit gult grønt når eit grønt vert grått. Dei byggjer ikkje fyllestasjonar, dei flyttar dei rundt.
  • Liker 2
Lenke til kommentar

I Danmark har man f.eks også i perioder store overskudd fra vindmøller som man ikke får utnyttet og kan brukes til å produsere hydrogen. I England ser man på muligheten til å utnytte strømnetter bedre ved å produsere hydrogen.

Danmark har nesten aldri overskot av vindkraft som dei ikkje vert kvitt. Når Danmark har overskot, eksporterer dei til Noreg, Sverige og Tyskland, og i tillegg er dei i ferd med å byggje kablar til Storbritannia og Nederland. I tillegg har mange danske fjernvarmeverk kjøpt inn digre elektrokjelar for varming av vatn når straumprisen er låg.

 

Ein 2 MW elektrokjel er billig. Det løner seg, sjølv om dei berre brukar han 100 timar i året. Ein 2 MW elektrolysør er derimot grisedyr. Den vil aldri kunne betale seg om dei berre brukar han 100 timar i året.

 

Så ser vi nye metoder for utvinning av hydrogen som er enten under forskning eller delvis på frammarsj.

Kvifor vil du ikkje fortelle om nokon av dei metodane?

 

Det er ingenting som tyder på at det blir veldig stort behov for transportere hydrogen over lengre avstander i fremtiden. Det vil kunne produseres i stor grad på stedet til en lav pris.

Korleis?

 

Det aller mest spennende med dog ikke noe man ta for gitt er den potensielle teknologien til Genesys hvor hydrogen produseres uavbrutt og trenger ikke påfylling. Skulle det blir en realitet, så kan man i alle fall vinke farvel til dagens elbiler.

http://www.genesys.co/

ktOXNp.jpg

 

Men det der er heilt latterleg! Dei kastar vekk minst 3/4 av straumen på den måten. Hydro prøvde noko liknande på Utsira, med straum frå vindkraft. Verknadsgrada endte på 18%. Av 100 kWh inn fekk dei 18 kWh ut. Til samanlikning får du over 90% verknadsgrad med batteri, som i tillegg er ein mykje sikrare og meir kompakt måte å lagre energien på. Sjølv med maksimal teoretisk verknadsgrad på både elektrolyse og brenselcelle, og utan kompresjon av hydrogengassen (dei kan ofre eit par etasjar av huset i staden), gjer den dårlege verknadsgrada eit slikt system ubrukeleg samanlikna med batteri.

 

Dersom du har investert pengane dine i noko slikt, har dei lurt deg grundig!

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Hva i huleste har den reduksjonene i Norge med latterlige 4 stasjoner å gjøre med den totale veksten for hydrogenstasjoner! Vi snakket jo her om en vekst på verdensmarkedet! Og hvor lang tid går det før enten noen overtar for Hyop eller starter nye?

Dette skjer jo ikkje berre i Noreg. Sjå på Sør-Korea på det kartet ditt. Nesten berre grå flagg. I mange land er alle stasjonane nedlagde. Mange land har berre ein hydrogenstasjon i heile landet, og du kan sjå av historikken at han har vorte flytta rundt. HyOp har fått millionar i statsstøtte til å byggje stasjonane. Restane vert nok kjøpt av eit anna selskap, som får millionar i statsstøtte for å byggje dei opp att andre stader.

 

Det ei katastrofe for norske hydrogenbileigarar når den lokale hydrogenstasjonen stengjer. Dei må køyre lange omvegar og bruke mykje tid og pengar berre på det. Sjølv om det berre er i nokre månadar, må det vere veldig utriveleg. For min del, som elbilist, er det heilt uvesentleg om den lokale hurtigladestasjonen er open eller ikkje. Eg treng ikkje bensinstasjon heller. Eg ladar heime.

 

Bensinbilar fungerer berre fordi det er bensinstasjonar over alt. Det skjer ikkje med hydrogenstasjonar, fordi hydrogen er både dyrt og ekstremt upraktisk samanlikna med batteri. Hydrogen vil difor alltid vere for spesielt interesserte. Kombiner dette med at hydrogenbilar berre har 1/3 av rekkjevidda til ein typisk bensin- eller dieselbil. Difor kjem det aldri til å vere ein etterspurnad som tilseier at nokon byggjer hydrogenstasjonar på alle nes.

 

Det blir stadig billigere med hydrogen.

Tvert imot har hydrogenprisen gått opp i takt med olje- og gassprisen.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

High-Fidelity: Norgeskartet for operative hydrogenstasjoner ser slik ut fra lørdag: https://kart.gulesider.no/m/L7s3B

 

Dei som har hydrogenbil i Porsgrunnsområdet, dersom det er nokon, er nok veldig glade for å måtte køyre til Oslo eller Bergen for å fylle tanken. Ofte, sidan ein god del av rekkjevidda går med til tur-retur hydrogenstasjonen.

 

Ein gong var det hydrogenstasjon i Stavanger òg. Vonar ingen der kjøpte hydrogenbil.

 

Har du hydrogenbil sjølv, High-Fidelity? Dei fleste som snakkar positivt om elbilar har elbil sjølv. Mange snakkar positivt om hydrogenbilar òg, men eg har til gode å sjå at nokon som køyrer hydrogenbil sjølv, og ikkje jobbar i bransjen, snakkar positivt om hydrogenbilar.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...