Gå til innhold

Hyop mangler kapital: Stenger alle hydrogenstasjonene


Anbefalte innlegg

Hvem pokker vil kjøre rundt med en bombe?

Det finnes mengder av gode argumenter mot hydrogen, men denne myten er ikke en av de. Så hvorfor valgte du et av de dårligste, følelsesspekulerende og direkte feile argumentene framfor et godt et? Det svekker jo bare sakligheten i tråden og grave fram sånt tull. Hydrogenbiler er ganske så sikre. Mye sikrere enn bensin/diesel-biler og nesten like sikkert som rene elbiler. Endret av Simen1
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det finnes mengder av gode argumenter mot hydrogen, men denne myten er ikke en av de. Så hvorfor valgte du et av de dårligste, følelsesspekulerende og direkte feile argumentene framfor et godt et? Det svekker jo bare sakligheten i tråden og grave fram sånt tull. Hydrogenbiler er ganske så sikre. Mye sikrere enn bensin/diesel-biler og nesten like sikkert som rene elbiler.

Jeg er enig i at tankene ikke er bomber, som sådan, men hydrogen er ikke bare trygt heller.

 

Hydrogen er ekstremt eksplosivt og lettantennelig. Om man f.eks har en sakte lekkasje i en garasje, så vil det fylle seg opp med hydrogen oppunder taket, og så er det bare et spørsmål om tid før det antenner. En lyspære kan være nok, og hydrogen/luft-blandinger er også kjent for å selvantenne.

 

Tunneler er også et stort spørsmålstegn. Om man skulle få en stor lekkasje, så bør man håpe på at den antenner med en gang - da får man bare kraftig brann. Mens om hydrogenet får blandet seg med luft før det antenner, så kan det bli ganske katastrofalt. Tunnelen vil kunne kollapse.

 

Trykktanken er i seg selv ikke helt ufarlig heller. Om overtrykksventilen er defekt, og bilen begynner å brenne, så kan den faktisk oppføre seg som en bombe, bare av trykket. Og så kommer ~5 kg hydrogen som antenner/eksploderer på toppen av det. Og fordi det er snakk om 700 bar, så kan selv en liten lekkasje lett blåse ut trommehinner o.l.

 

Mye av dette kan finnes løsninger for, men hydrogen er ikke ufarlig. Det har sin helt egen risikoprofil, som er ganske ulik bensin og diesel.

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Denne saken er egentlig en stor seier for miljøet og verdens klima. Bruk av hydrogen i transportsektoren ville globalt krevd en økning av verdens energiforbruk. Vi må fokusere på løsninger som minsker energiforbruk.

 

Batterier gir i dag 3 ganger flere passasjerkapasiteten enn hydrogen. Det betyr at for samme energi produsert av solceller eller vindmøller kan man kjøre 3000 batteribiler utslippsfritt i stedet for 1000 hydrogen biler. Det har faktisk stor betydning.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Er jo ikke ubetydelig det som skjer innen tungtransport med hydrogen. Vi har begynt å se at bransjen i vesten gradvis beveger seg vekk ifra fossilt drivstoff og flere har mål innen en viss tid og ha nullutslipp. Og her er det hydrogen som vinner frem. Nikola har f.eks over 10.000 forhåndsbestillinger.

Min utheving. Skjer det noe som helst innen tungransport med hydrogen? Da mener jeg utenom en masse hype om framtidige kjøretøy.

 

Nei, det er ikke hydrogen som vinner fram av nullutslippsbilene. For hver hydrogenbil som er solgt, er det solgt ca 2000 elbiler. Altså 99,95% elbiler. Med denne nedleggelsen vil neppe det forholdet endre seg i hydrogenets favør.

 

Nei, Nikola har ikke 10 000 forhåndsbestillinger. De har mange gratis og uforpliktende "likes", men jeg har ikke sett noe om antall, så hvor kommer tallet 10 000 fra?

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Feilen var vel blant annet at Hyop startet alt for tidlig, før det var aktuelle biler på markedet.

Nexo er den eneste moderne hydrogenbilen i dag og den er kostbar. Neste generasjon Mirai som blir langt bedre enn dagens delvis tåpelige konseptbil kommer i 2020 og tyske merker med hydrogenbiler først i 2021. Og da starte opp i 2011 er vel tidlig, men de trodde sikkert det ville gå fortere.

Sidan tidleg 1990-talet har det alltid vore tre år til tyske merke skulle lansere hydrogenbilar. Elles var 2015 det året med størst sal av hydrogenbilar til no I Europa. Det var under 200 bilar totalt i heile Europa til saman. Sidan det har salet av hydrogenbilar gått nedover. Alle forstår at hydrogen haar tapt. Det nyttar ikkje med berre snakk, dersom dei faktisk har tenkt å vinne konkurransen mot batteri. Ingenting tyder på at dei nokon gong har hatt andre mål med "satsinga" enn å få subsidiar og støtte frå EU.

 

At hydrogen har en fremtid burde ikke være vanskelig å forstå. Spesielt til lastebiler, varebiler og båter hvor lading ikke alltid er fornuftig, men også mange privatbilister vil foretrekke rask påfylling med lang rekkevidde. At det er mer ineffektivt betyr ikke noe i denne sammenheng.

Javel? Kjenner du nokon som har kjøpt hydrogenbil av den grunn? Eg trur, som bilprodusentane, ikkje at hydrogen har noka framtid innan transport. Du skulle kanskje yngst at superladinga hadde gått litt fortare av og til, men vil du brukle 3-4 gongar meir energi og betale minst fire gonger meir for srivvstoffet i heile levetida til bilen, for å vente fem minutt mindre dei få gonggane i året du treng det, og i tillegg vere nøydd til å bruke masse tid kvar einaste veke på å køyre innom spesialstasjonar for å tanke? Dei fleste bilar står trass alt stille mestepaarten av døgeret, og kan lade då.

 

Dessuten kan man produsere hydrogen fra overskuddsenergi som eller vill gått til spille.

Det ville vere veldig uøkonomisk, men i so fall kan vi produsere ammoniakk og gjødsel av det hydrogenet. Ammoniakkfabrikken til Yara på Hærøya vekslar mellom å vere det fjerde og femte største punktutsleppet av CO2 i Noreg, og det skuldast hydrogenproduksjon.

 

Hydrogen finnes jo dessuten over alt og det er bare snakk om å lære å høste den på den beste måten.

Ehm. Sopass kjemikunnskapar, ja.

 

Det er massevis av hydrogen i universet, men på jorda er nesten 100% kjemisk bunde til andre stoff. Å skilje dette frå andre stoff kostar energi, og det kan du ikkje unngå. Reint hydrogen på jorda forsvinn raskt ut av atmosfæra og ut i rommet, so det får du ikkje hausta.

 

Her er det mye spennende forskning og det skjer stadige teknologiske fremskitt. I fremtiden blir hydrogen garantert billig og mye rimeligere enn dagens fossile brennstoff.

All den tid nesten alt hydrogen vert framstilt frå fossile brennstoff, skal det godt gjerast. Du kan konvertere det fossile brennstoffet til straum gjennom eit vanleg termisk kraftverk med nesten same samla verknadsgrad. Hydrogen kompliserer prosessen veldig, og det er sjølvsagt dyrare.
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Nikola har 10.000 uforpliktende gratisreservasjoner, de har aldri solgt et eneste kjøretøy av noe slag og de har ikke en gang en fungerende prototype av lastebilen sin. Det er ikke umulig at det blir noe av lastebilen deres, men sannsynligheten er ganske lav.

 

Tesla har omkring 2000 reservasjoner, der hver krever en forhåndsbetaling på $20.000. De har flere fungerende prototyper og de er ett av de bilselskapene i verden som har skalert opp bilproduksjon raskest.

 

Det er ikke noen tvil om at Tesla ligger foran Nikola i løypa, så det kreves altså ingen hydrogen for tungtransportens del.

Du kan ikke være seriøs når du sier at det er lite sannsynlig at Nikola vil selge lastebiler og at Tesla ligger foran Nikola med sine lastebiler. Ingen tvil om at Nikola ligger langt foran i løypen og at markedet her har allerede i stor grad bestemt at de foretrekker hydrogen.

https://insideevs.com/nikola-motors-raises-100-million-in-new-funds/

 

Hydrogen er dessuten i ferd med å overta når det gjelder gallfeltrucker, backup strømløsning og til både tog og marine ser man nå at hydrogen får større fotfeste.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Min utheving. Skjer det noe som helst innen tungransport med hydrogen? Da mener jeg utenom en masse hype om framtidige kjøretøy.

 

Nei, det er ikke hydrogen som vinner fram av nullutslippsbilene. For hver hydrogenbil som er solgt, er det solgt ca 2000 elbiler. Altså 99,95% elbiler. Med denne nedleggelsen vil neppe det forholdet endre seg i hydrogenets favør.

 

Nei, Nikola har ikke 10 000 forhåndsbestillinger. De har mange gratis og uforpliktende "likes", men jeg har ikke sett noe om antall, så hvor kommer tallet 10 000 fra?

Nikola skriver selv at de har passert 10.000 forhåndsbestillinger. Men det er riktig nok ikke bindende. Bestillinger på lastebiler, varebiler og busser med brenselceller øker mye nå på verdensbasis (aller mest i Kina), men noen store tall før noen år frem i tid blir det ikke. Det er fremdeles på mange måter en teknologi i utvikling og sånt sett ny. Det er først fra ca. 2018 at man har sett skikkelig vekst. Forøvrig snakker jeg her om tungtransport. 

 

Det er først i 2025 bilindustrien satser på masseproduksjon av privatbiler med brenselceller. Før det er det snakk om mindre satsing med noen modeller. Både Audi og BMW lanserer sine første i 2021. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Nikola skriver selv at de har passert 10.000 forhåndsbestillinger. Men det er riktig nok ikke bindende. Bestillinger på lastebiler, varebiler og busser med brenselceller øker mye nå på verdensbasis (aller mest i Kina), men noen store tall før noen år frem i tid blir det ikke. Det er fremdeles på mange måter en teknologi i utvikling og sånt sett ny. Det er først fra ca. 2018 at man har sett skikkelig vekst. Forøvrig snakker jeg her om tungtransport. 

 

Det er først i 2025 bilindustrien satser på masseproduksjon av privatbiler med brenselceller. Før det er det snakk om mindre satsing med noen modeller. Både Audi og BMW lanserer sine første i 2021.

 

Se på hva Nissan har gjort. Bytt hydrogen ut med alkohol. Mye enklere, mye tryggere, lettere å lagre, lettere å produsere.

Går du tom kan du fylle på fra en kanne. Med en 60liters tank og 60% virkningsgrad kan du klare deg med et rimelig batteri og en moderat celle. Alkohol kan lages fra avfall eller syntetisk. For den lille gruppen som ikke klarer seg med ren batteri el fremdrift må dette være en brukbar løsning.

 

Ellers er det meste du skriver om hydrogen usant. Det er ikke noen stor satsing på gang verken på skip eller fly. Det er for dyrt og tar for mye plass. BMW planlegger kun teknologi demonstratorer i 2021. BMW har alle rede laget hydrogen bil, men den var altfor dyr i drift med dårlig rekkevidde

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du kan ikke være seriøs når du sier at det er lite sannsynlig at Nikola vil selge lastebiler og at Tesla ligger foran Nikola med sine lastebiler. Ingen tvil om at Nikola ligger langt foran i løypen og at markedet her har allerede i stor grad bestemt at de foretrekker hydrogen.

https://insideevs.com/nikola-motors-raises-100-million-in-new-funds/

 

Hydrogen er dessuten i ferd med å overta når det gjelder gallfeltrucker, backup strømløsning og til både tog og marine ser man nå at hydrogen får større fotfeste.

$100 mill er småpenger. Tesla har 22 ganger mer penger enn det på konto.

 

Nå er så klart ingenting avgjort før det er avgjort, men Tesla har i hvert fall fungerende prototyper. De har kjørt rundt i mye av USA med disse prototypene og vist de frem til fremtidige kunder, og de har forsøkt å kjøre med last mellom fabrikken i Nevada og fabrikken i Fremont.

 

Når det gjelder produksjonsplanene, så planlegger Nikola oppstart av produksjon i 2020, mens Tesla planlegger oppstart av produksjon i 2019. Så på papiret er de også lengre fremme. Nå er det veldig mulig at disse målene vil skli. Spesielt målet til Nikola, ettersom de aldri har produsert kjøretøy før, og det er veldig sannsynlig at de vil få seg noen overraskelser på hvor vanskelig det er å produsere kjøretøy. Målet til Tesla kan nok også skli, ettersom Semi ikke er førsteprioritet, men det er ikke sikkert.

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det finnes mengder av gode argumenter mot hydrogen, men denne myten er ikke en av de. Så hvorfor valgte du et av de dårligste, følelsesspekulerende og direkte feile argumentene framfor et godt et? Det svekker jo bare sakligheten i tråden og grave fram sånt tull. Hydrogenbiler er ganske så sikre. Mye sikrere enn bensin/diesel-biler og nesten like sikkert som rene elbiler.

Side 22 og 23:

 

https://risefr.no/media/publikasjoner/upload/2016/spfrrapport-a16-20096-1.pdf

Lenke til kommentar

Det blir ganske sikkert bruk for et ikke-fossilt alternativ til batterier for privatmarkedet, men jeg tror ikke dette blir hydrogen. Det er allerede restriksjoner på LPG i tunneler parkeringsanlegg mm., og hydrogen gir betydelig større utfordringer for sikker bruk i slike anlegg. På sjøen vil også hydrogen gi utfordringer, spesielt når det gjelder mindre bater. Jeg tror heller alternativet blir metanol, som kan fremstilles av hydrogen og CO2. Videre konvertering til etanol er også mulig, for anvendelser der et mindre giftig drivstoff ønskes. 

Metanol kan brukes både I brenselceller og motorer. Brukes allerede, både i biler og skip:
https://www.methanex.com/news/industry-welcomes-four-new-ocean-going-vessels-capable-running-methanol

Endret av J-Å
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er først i 2025 bilindustrien satser på masseproduksjon av privatbiler med brenselceller. Før det er det snakk om mindre satsing med noen modeller. Både Audi og BMW lanserer sine første i 2021. 

Både Audi og BMW, Mercedes og VW har lansert hydrogenbilar sidan 1990-talet, men ingen kjøper dei. So lenge ingen kjøper bilane (av opplagte grunnar), er det meiningslaust å starte masseproduksjon. Det finst ingen marknad for hydrogenbilar i Europa, og absolutt ingenting tyder på at ein slik marknad kjem til å oppstå om tre år, om fem år, om ti år eller om tjue år.

 

Heller ikkje for tungtransport finst det ein marknad. I Europa finst det nokre få hydrogenbussar. Alle slike hydrogensatsingar vert nedlagde straks EU-støtta tek slutt, fordi dei er for dyre i drift.

 

At Nikola har fått 10.000 uforpliktande "likes" seier svært lite. Dersom Nikola Motors nokon gong produserer ein hydrogenlastebil, får vi sjå om nokon "likes" vert omsett i sal. Personleg trur eg ikkje prosjektet til Nikola Motors vert realisert.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Se på hva Nissan har gjort. Bytt hydrogen ut med alkohol. Mye enklere, mye tryggere, lettere å lagre, lettere å produsere.

Går du tom kan du fylle på fra en kanne. Med en 60liters tank og 60% virkningsgrad kan du klare deg med et rimelig batteri og en moderat celle. Alkohol kan lages fra avfall eller syntetisk. For den lille gruppen som ikke klarer seg med ren batteri el fremdrift må dette være en brukbar løsning.

 

Ellers er det meste du skriver om hydrogen usant. Det er ikke noen stor satsing på gang verken på skip eller fly. Det er for dyrt og tar for mye plass. BMW planlegger kun teknologi demonstratorer i 2021. BMW har alle rede laget hydrogen bil, men den var altfor dyr i drift med dårlig rekkevidde

Det er nok hydrogen som er fremtiden innen brenselceller. Selv om andre løsninger fungerer greit i dag, så er potensialet til hydrogen mye større. Det er stort sett alle som forsker på dette enig om. Hydrogen vil falle dramatisk i pris etterhvert. Produksjonsmetodene vil endres mye, bare se på hva som skjer innen forskningen. 

 

Det er ikke usant det jeg skriver, men mulig du leser noe annet enn faktisk hva som blir skrevet. Hydrogen er i høyeste grad på frammarsj til både tungtransport og mye annet, men det skjer ikke over natten. Men det er kanskje den næringen nå som er i størst vekst.

 

Det som BMW og Audi har laget frem til nå har kun vært konseptbiler. Det er først i 2021 de vil lage noe for et litt større marked. Men masseproduksjon er ikke planlagt av de tyske merkene før 2025. Det handler både om utbygging av infrastruktur,  mer moden teknologi og trolig også at aktører bruker nå mye penger i utvikling av elbiler. Men at hydrogenbiler kommer også til privatmarkedet er ingen tvil om. Utbyggingen av hydrogenstasjoner gjøres i hele vesten i dag. Om ikke lenge vil det mulig å kjøre fra Norge til sørspissen av Europa med hydrogenbil.

 

Det som disse diskusjonene ofte ser ut til å basere seg på er:

 

1. Mangel på forståelse av tidsaspektet til hydrogen. På samme måte som elbiler har trengt tid på seg, så gjør også hydrogen det. Det er først i de senere årene at forskning virkelig har begynt å ta av. Det som har vært gjort tidligere har vært med langt mindre ressursbruk. Det er en gradvis vekst som trenger tid. I første omgang trengs det f.eks større utbygging av hydrogenstasjoner, men det skjer jo og nye prosjekter blir stadig planlagt.

 

2. Mangel på forståelse av fremskritt innen hydrogenteknologi. Her skjer det noe ukentlig, men allikevel så brukes det stadig argumenter fra folk som ikke er gjeldende lenger. Folk ser ikke ut til å følge med på hva som skjer innen forskningen og fremskritt. Det paradoksale er at kritikerne samtidig tar høyde for at batteriteknologi og elbiler vil utvikle seg mye. Men faktum er at det skjer mye mer på hydrogenfronten.

 

3. Folk får ikke med seg hva som skjer på verdensbasis siden det nesten ikke skrives om i Norge. I Kina vokser f.eks tungtransport med hydrogenkjøretøy svært mye nå. Om ikke det akkurat er eksplosive salgstall, så er de sterkt økende og man ser stadig nye avtaler og mer satsing som baner vei for større vekst fremover. Virker som folk her er fullstendig uvitende om dette.

Endret av High-Fidelity
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det finnes mengder av gode argumenter mot hydrogen, men denne myten er ikke en av de. Så hvorfor valgte du et av de dårligste, følelsesspekulerende og direkte feile argumentene framfor et godt et? Det svekker jo bare sakligheten i tråden og grave fram sånt tull. Hydrogenbiler er ganske så sikre. Mye sikrere enn bensin/diesel-biler og nesten like sikkert som rene elbiler.

Det finnes mange "myter" ja.  Hauset opp av de som er så redd for elektrisk transport at de vil ha hele markedet alene for batteri-elektrisk.

Men markedet er stort, og vil selvfølgelig også bli større når en forurensningsfritt rekkevidde/tyngde-forlenger  enklere kan samle mer fornybar energi og få med alle sektorer.

 

1. Det vil bli masse vann på veien.

2.  Hydrogen slipper ut av alle materialer eller ødelegger disse.

3.  En hydrogentank er en bombe, enten pga. trykket eller hydrogenet.

4.  Vi har ikke tankstasjoner,  og man trenger flere enn bensinstasjoner og ladestasjoner trenger.

5. Hydrogen er altfor dyrt til å være et energialternativ.

6. Vi har ikke nok energi i verden ( fra sola?) til å bruke hydrogen.

7. Hvorfor betale for transportenergi når vi kan fylle gratis hjemme?

 

Argumentene er gjentatt og gjentatt. Og motargumenter blir møtt som spamming. Så dør tullet naturlig ut heldigvis.

 

Det har tatt sin tid, men nye løsninger blir ofte holdt nede. Ikke nødvendigvis av den gamle løsningen  ( forbrenning ), ( hydrogen er tre ganger så effektivt som bensin/diesel ) men noe som er enda mer effektivt , altså  kun batteri.  Dette  krav om skifte ikke kom fordi bensin/diesel var for lite effektivt, men grunnet forurensning lokalt og globalt.

 

At batteri alene ikke vil greie, eller greie å nå, all transport eller alle transportører er visst uvesentlig. Selv om felles kamp for miljøet lokalt og globalt burde samle, ikke splitte.

Men markedet er stort. Og markedet vil nok velge. Kanskje er det det  "kun batteri"- entusiastene er redd for?

Endret av Fri diskusjon og kunnskap
Lenke til kommentar

Hydrogenbil er mer brannsikker enn en elbil. 

 

Når det gjelder argumentet om pris så overser mange det faktum at brenselceller + tanker både er rimeligere og vil bli betydelig rimeligere enn store batterier. Med andre ord, med masseproduksjon og  dermed lavere priser så blir innkjøpet av bilen mye rimeligere. Så man kan fylle mye hydrogen for mellomlegget.

 

Uapvuh.jpg

 

Dessuten vil åpenbart strømprisene øke i mange lang betydelig dersom hele bilparken skal legges om til elbiler. I USA regner man med at strømnettet i dag takler 20-25% elbiler. Skal det takle 100% så vil det koste.

 

 

Lenke til kommentar

Så en Mirai for en god stund siden. Ser stor ut utenfra, men hadde lite plass innvendig, fordi hydrogentanken opptok mye plass bak i bilen. Kunne ikke legge ned seteryggen bak, og kun plass til fire personer. Elbilen generer og ny strøm i nedoverbakker også. Det skjer ikke med en hydrogenbil.

Det stemmer at Mirai har fire seter, men Hyundai Nexo, som er på det norske markedet nå, har både fem seter og et lasterom på 451 liter. Til sammenligning har el-varianten av Kona fra samme produsent et lasterom på 332 liter.

 

Rekkevidden til Nexo er 666 km (WLTP) på en tank. Det er er drøyt 200 km bedre enn de beste elbilene på markedet. I tillegg kommer det at brenselscellene generer varme, slik at du ikke trenger å bruke drivstoffet til bilen for å holde kupeen varm, og du mister med andre ord ikke rekkevidde om vinteren som du gjør i elbiler.

 

Både Mirai og Nexo har et lite batteri som mellomlagring, og dette brukes også til å lagre bremseenergi, akkurat som på elbiler, i motsetning til det som blir påstått i innlegget over her.

 

Flere av produsentene har også signalisert at fremtidige modeller vil ha mulighet til å lade batteriet, slik at du i daglig småkjøring kjører på el som en vanlig elbil, mens hydrogen - som er litt dyrere men gir mer rekkevidde - brukes på lengre turer, eller hvis du er et sted du ikke har mulighet til å lade.

 

Hydrogen og batteri er ikke to konkurrerende teknologier, men snarere to varianter av samme teknlogi, hvor det vil være en glidende overgang mellom hva som er den beste løsningen etter den enkeltes behov. Småkjøring i byen er, og vil alltid være, best å gjøre på batteri, mens kjøring på store distanser eller med store biler (alt fra romslige SUVer, via campingbiler og opp til lastebiler) kan være mer aktuelt for hydrogenmarkedet.

Lenke til kommentar

et er nok hydrogen som er fremtiden innen brenselceller. Selv om andre løsninger fungerer greit i dag, så er potensialet til hydrogen mye større. Det er stort sett alle som forsker på dette enig om. Hydrogen vil falle dramatisk i pris etterhvert. Produksjonsmetodene vil endres mye, bare se på hva som skjer innen forskningen. 

Er det på tide å ringe meklaren og kvitte seg med NEL-aksjane, fordi ein ny og revolusjonerande produksjonsmåte som bryt naturlovene er rett rundt hjørnet, meinerr du?

 

Nei, eg fylgjer godt med på forskninga. Det skjer svært lite med produksjonsmåtane, og alternative produksjonsmåtar er stort sett dyrare enn dei som vert brukt i dag. Du kan til dømes lage spesialsolceller, som produserer hydrogen i solcella med litt betre verknadsgrad enn elektrolyse av hydrogen med straum produsert frå solceller, men det er dyrt og veldig komplisert. Difor har Nikola Motors heller inngått avtale med NEL om produksjon med gamlemåten.

 

 

Det er ikke usant det jeg skriver, men mulig du leser noe annet enn faktisk hva som blir skrevet. Hydrogen er i høyeste grad på frammarsj til både tungtransport og mye annet, men det skjer ikke over natten. Men det er kanskje den næringen nå som er i størst vekst.

Hydrogen innan tungtransport er i tilbakegang, ikkje vekst. Nedlegginga av HyOp eir eit tydeleg teikn på det. Det same skjer i resten av Europa. Det er mykje snakk om utbygging av infrastruktur, men dei hydrogenstasjonane som vert bygde forsvinn etter kort tid. Det løner seg ikkje å vedlikehalde hydrognestasjonar utan kundar.

 

I Europa har mange byar hatt prøveprosjekt med hydrogenbussar. Dei vert nedlagde straks støtta frå EU tek slutt. I staden kjøpper byane elektriske bussar i store mengder, heilt utan EU-støtte.

 

I Noreg skal vi få ei hydrogenferje. Denne ferja har ein overfart på 5 minutt. Dei slit med rekkjevidda. Ferja skal i tillegg ha batteri, og det er meininga at alle turane skal gå på batteri, men dei har hydrogen i reserve. Sopass økonomisk har dei tenkt. Dette er ikkje ei hydrogensatsing, det er "vi får byggje noko, fordi staten vil kaste masse pengar etter oss".

 

Nei, skal du sjå etter ei næring i vekst, kan du sjå på elbilar (60% vekst i året globalt), batteri (Tyskland passerte nyleg 100.000 installasjonar med solcellepanel og husbatteri, og reknar med å nå 200.000 i år) og elektrisk mobilitet generelt. Kor mange batteriferjer har vi i Noreg no? Det er ein del.

 

Det som BMW og Audi har laget frem til nå har kun vært konseptbiler. Det er først i 2021 de vil lage noe for et litt større marked.

Det har dei sagt kvar einaste gong dei har lansert konseptmodellar! Lenge sa dei det same om elbilar, fram til tesla fekk dei til å reagere. Hydrogenbilen kjem alltid om tre år.. Problemet er at marknaden for hydrogenbilane ikkje eksisterer. Han finst ikkje. "Et litt større marked" er eventyr. Det er ein draum dei har. Faktum er at salet av hydrogenbilar i Europa går ned! Den einaste staden dei klarer å selje hydrogenbilar er i Calfornia, men der må dei selje med kraftig underskot. Ein Toyota Mirai kostar ca halv pris i California samanlikna med Noreg, og dei sel han med gratis hydrogen i fleire år. Dei må selje ei viss mengd kvart år for å komme under kravet for gjennomsnittleg utslepp frå bilane dei sel kvart år.

 

Men masseproduksjon er ikke planlagt av de tyske merkene før 2025. Det handler både om utbygging av infrastruktur,  mer moden teknologi og trolig også at aktører bruker nå mye penger i utvikling av elbiler. Men at hydrogenbiler kommer også til privatmarkedet er ingen tvil om. Utbyggingen av hydrogenstasjoner gjøres i hele vesten i dag. Om ikke lenge vil det mulig å kjøre fra Norge til sørspissen av Europa med hydrogenbil.

Det var fleire hydrogenstasjonar i europa for ti år sidan enn det er no. Dei fleste europeiske land har ikkje ein einaste hydrogenstasjon, og har heller ikkje planar om å byggje nokon. Noreg har òg bygd mange hydrogenstasjonar dei siste åra. Mange av dei vert nedlagde frå og med laurdag.

 

3. Folk får ikke med seg hva som skjer på verdensbasis siden det nesten ikke skrives om i Norge. I Kina vokser f.eks tungtransport med hydrogenkjøretøy svært mye nå.

Det er ikkje sant. I Kina finst ikkje eit einaste hydrogenkøyrety. Dei har derimot fleire hundre tusen elektriske bussar.
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...