Gå til innhold

Oppgradere 7 år gammel PC

Anbefalte innlegg

Hei! 

Bygget egen PC i 2011, og lurer på om det er noen kostnadseffektive tweaks som kan gjøre store forskjeller?

Skal brukes til WoW. Spillet funket OK på medium settings for et år siden. Ønsker å kunne leke med litt høyere settings? Ser ikke for meg noe topp-modell grafikkort i det hele tatt. 

GPU: ASUS GEFORCE GTX 580 DIRECTCU II 1536MB PCI-E DVI/HDMI

CPU: INTEL CORE I5 2500K 3.30GHZ 6MB S-1155

MB: GIGABYTE GA-Z68P-DS3 DDR3 S-1155 ATX

HD: KINGSTON HYPERX 120GB SSD SATA/600 MLC

RAM: CORSAIR 16GB DDR3 VENGEANCE PC3-12800 1600MHZ CL9 (4X4GB) BLUE
PSU: CORSAIR TX 650W V2 ATX12V 2.3 / EPS12V PSU
COOLER: ARCTIC COOLING FREEZER 13 PRO S-1155/1156/1366/AM3

EDIT:
PC-en har kræsjet non-stop de siste 30 minuttene. Lastet ned Core Temp som fortalte meg at de ulike CPU-ene lå på 29-31 grader (0-2 % load), men da jeg lastet opp WoW rebootet PC-en seg innen 5 sekunder (load steg til 80 % på 2 sekunder og så gikk det sort). Er det kjøleren som sliter da?
Endret av Toppris
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ville gått for overclocking av cpu ( burde være lett med den du har å få opp til rundt 4.5ghz eller mer), jeg tror du skal klare det med den kjøleren du har, bare check temps osv før og etter OC.

Utenom det så ville jeg sett for ett brukt gtx 780 / 970 kort, eller evt kjøpt ett nytt 1060 eller vente på at 2050 eller 2050ti kommer ut.

Lenke til kommentar

Jeg ville gått for overclocking av cpu ( burde være lett med den du har å få opp til rundt 4.5ghz eller mer), jeg tror du skal klare det med den kjøleren du har, bare check temps osv før og etter OC.

Utenom det så ville jeg sett for ett brukt gtx 780 / 970 kort, eller evt kjøpt ett nytt 1060 eller vente på at 2050 eller 2050ti kommer ut.

PC-en har kræsjet non-stop de siste 30 minuttene. Lastet ned Core Temp som fortalte meg at de ulike CPU-ene lå på 29-31 grader (0-2 % load), men da jeg lastet opp WoW rebootet PC-en seg innen 5 sekunder (load steg til 80 % på 2 sekunder og så gikk det sort). Er det kjøleren som sliter da? Har ikke brukt PC-en på noen måneder, tenkte å støvsuge den i morgen..

Lenke til kommentar

Kjøpe ett litt bedre skjermkort på bruktmarkedet, GTX 770 + eller noe i den dur.. Kanskje noen har et skjermkort til overs? :) Tror det er den beste oppgradering du kan få utifra det jeg kan se, ikke noe vits å bevege seg inn på 10xx serien.. Da blir det trolig uansett flaskehals :) Men om du får noen slike kort til en veldig rimelig penge så hjelper det på.. :)

Kan nevne at jeg kjørerer WoW nesten på maks, det med noe dårligere system en deg, foruten at jeg har et GTX 770 skjermkort...  Men bare på 1080p... Jeg kan vel si at det kanskje kan hakke litt om det er veldig mye spillere i for eksempelvis Trade Market i stormwind.. Men da tenker jeg det kan like gjerne være alt mulig annet..

Det å overklokke CPU gir deg null fornuftig ekstra ytelse med skjermkortet du har... Det blir bare tullete.... Øke FPS fra 30 til 30,1..

Endret av Krozmar
Lenke til kommentar

Om det er problemer med kjøling vil du se at temperaturene blir unormalt høye, eller høre at viftene går unormalt fort.

Mtp. mitt siste innlegg her, foreslår du at problemet med at PC-en slår seg av og på hele tiden (potensielt under denne posten!) kan la seg fikses ved et nytt skjermkort? 

Lenke til kommentar

Mtp. mitt siste innlegg her, foreslår du at problemet med at PC-en slår seg av og på hele tiden (potensielt under denne posten!) kan la seg fikses ved et nytt skjermkort? 

Nei tror ikke at nytt skjermkort fikser det problemet. Jeg vet ikke hva det problemet kan skyldes.

Lenke til kommentar

PC-en har kræsjet non-stop de siste 30 minuttene. Lastet ned Core Temp som fortalte meg at de ulike CPU-ene lå på 29-31 grader (0-2 % load), men da jeg lastet opp WoW rebootet PC-en seg innen 5 sekunder (load steg til 80 % på 2 sekunder og så gikk det sort). Er det kjøleren som sliter da?

Det kan jo være PSU'en som sliter med å levere nok strøm når CPU'en skriker etter mer, men hvis dette skjer ved 80% load i enkelte programmer og ikke ved 80% load i andre programmer, så virker det mindre sannsynlig.

Lenke til kommentar

Når det gjelder dette problemet. Om det er slik at det bare skjer under load (i spill), men ellers er pc stabil.

Da ville jeg prøvd å beslate cpu med f.eks programmet prime95

som kan lastes ned herfra: https://www.mersenne.org/download/

Greier cpu å kjøre med belastning uten å bli for varm, så kan feilen mest sannsynlig være relatert til grafikk-kortet.

I såfall vil bytte av grafikk-kort mest sannsynlig løse problemet. Kan være PSU også. men lavere strømtrekk kan hjelpe den.

Endret av Svein M
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...