Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Gjorde det slutt med dama, kanskje ikke så lurt?

Gjest Slettet+981234789

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+981234789

Hei

Gjorde det slutt for noen uker siden, men tenker fortsatt på henne og det er et slags savn.

blir veldig usikker på om jeg gjorde et riktig valg, men det var jo en grunn til at jeg gjorde det i utgangspunktet.

Er det bare et savn i hverdagen av at jeg nå er alene, eller kan det være noe mer?

er det normalt å bli litt små deppa av og til fordi man savner personen etter et brudd, eller pleier man å være happy og aldri tenke mer på denne personen fordi det var et riktig valg?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+981234789

Jeg har avsluttet forhold som var helt forjævlige, men av og til savner man personen. Da er det bare å minne deg selv på at det var en god grunn til at du gikk.

Ingen gode forhold tar slutt.

Det er forbeholdt de dårlige forholdene.

Om ikke at jeg er hjerneskadet og gjort en feil

Lenke til kommentar

Gi det litt mer tid, det du opplever er veldig vanlig. Når man tar et vanskelig valg så er det lett å tvile på seg selv i ettertid. Som du sier selv, det var en grunn til at du gjorde det slutt. Det vil nok bli tydeligere når du får det litt mer på avstand.

Lenke til kommentar

Hei

Gjorde det slutt for noen uker siden, men tenker fortsatt på henne og det er et slags savn.

blir veldig usikker på om jeg gjorde et riktig valg, men det var jo en grunn til at jeg gjorde det i utgangspunktet.

Er det bare et savn i hverdagen av at jeg nå er alene, eller kan det være noe mer?

er det normalt å bli litt små deppa av og til fordi man savner personen etter et brudd, eller pleier man å være happy og aldri tenke mer på denne personen fordi det var et riktig valg?

Når man er vant til å ha et sterkt psykososialt nærvær tett på seg over lang tid, så er det helt naturlig å føle savn.

Om valg vi gjør er riktige eller feil, er nesten umulig å forutsi når man står midt oppi det og tar valget.

Hvis man skal analysere ting helt rasjonelt hele tiden, så må man skrive ned og strukturere tanker og følelser på papir hele tiden, og det vil ta veldig lang tid. Dog man blir flinkere jo mer man gjør det, men det er omtrent umulig.

Så det er vel mest riktig å si at på noen områder så er det et riktig valg, men på andre områder er det mindre riktig. Men over det hele, så er det som andre her skriver at det er en grunn til bruddet. Om du ikke er helt klar over hvorfor, så blir den totale summen av psykologisk last for stor til at du følte det ble "riktig", eller emosjonelt forsvarlig, for deg å fortsette forholdet.

Begynn å skriv ned alt du tenker. Samme hvor du begynner. Bare skriv, skriv og skriv enda mer. Legg det fra deg, og ta det frem om en dag eller to igjen. Følelsene våre skifter fra dag til dag, hjernen og underbevisstheten prosesserer hele tiden alle tidligere og innkommende inntrykk. Så når man skriver ned tidligere tanker og inntrykk, så "krystallisérer" man dem, og får klarhet i hvordan man egentlig tenkte.

Så kan man tenke over at, ingen avgjørelse er virkelig endelig .. kanskje et vågalt utsagn, men sannheter forandrer seg jo. Virkeligheten er "foranderlig". Sett i forskjellig lys, kan situasjoner bli grunnlag for videre vekst. Så når du har fått gått igjennom hele det psykologiske regnskapet med deg selv og fått nøstet opp hele garnnøstet av tanker og følelser, kanskje du bestemmer deg for å ta opp tråden igjen, med nyfunnet selvinnsikt og visdom.

Om ikke annet, så vil en slik selvgranskningsprosess lede til at du blir et mer reflektért menneske. Hvis man klarer å tilegne seg den vanen at man tar alle negative hendelser i livet som en ledetråd til utvikling av selvinnsikt, så vil man bli et mer helt menneske. Det betyr dog ikke at man kan gå rundt og tenke over -aaaalt- som skjer hele tiden, da får man jo aldri tid til noe annet ^^ Men en balanse i livet er på sin plass.

Jeg mener at grunnen til at mange har problemer med forholdsliv og andre livsproblemer, er at de har neglisjért denne delen av livet med selvrefleksjon og den personlige utviklingsprosessen har stagnert, eller verre, kanskje aldri fått grobunn til å bli en bevisst prosess.

Det er derfor jeg også mener at dette må inn som fag i barne- og ungdomsskolene, som underfag i psykologi. Men det er en litt annen diskusjon.

Håper du finner ut av det! Svarene er der, du må bare jobbe det ut! Alt er bare jobb, også i psykologi, og dét er for meg en oppløftende tanke, fordi jobb er bare jobb. Alle kan jobbe. Man må bare ville gjøre det.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Skriv ned grunnene til hvorfor du slo opp. Se på listen hver gang du savner henne, det hjelper enormt å bli påminnet spesifikt om hvorfor. Selv folk som er i forhold hvor det er HELT KLART at de gjorde det rette valget så kan man slite med å gå videre fra personen. 

Jeg mener ikke at en form for savn er en god nok grunn til å gå tilbake. Selvsagt savner du det, du ble vandt til det. Du kan bli vandt med å være singel igjen også. Husk at vi også gjerne alltid vil ha hva vi ikke har, er vi sammen med noen så lengter man ofte etter å være singel, er man singel vil man gjerne ha noen som er nær deg sånn igjen. Savner du henne fordi du savner HENNE eller savner du henne fordi du savner det dere hadde? For det dere hadde er nå lagt dødt. Du kan starte opp noe nytt selvsagt med samme dame, men som sagt hadde jeg ikke gjort det bare pga savn. 

Lenke til kommentar

Ingen gode forhold tar slutt.

Det er forbeholdt de dårlige forholdene.

Jeg vet ikke helt om jeg er enig her. Det at et forhold tar slutt, betyr ikke at det var dårlig. De aller fleste forhold tar slutt. Det at partene i forholdet har vokst fra hverandre, eller av diverse årsaker ikke lenger finner det hensiktsmessig å fortsette forholdet betyr ikke at forholdet har vært bortkastet eller at hele greia var en feiltakelse.

Nyt forhold så lenge de varer, avslutt dem når de har løpt sin gang og ikke dvel ved det, er min holdning.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg vet ikke helt om jeg er enig her. Det at et forhold tar slutt, betyr ikke at det var dårlig. De aller fleste forhold tar slutt. Det at partene i forholdet har vokst fra hverandre, eller av diverse årsaker ikke lenger finner det hensiktsmessig å fortsette forholdet betyr ikke at forholdet har vært bortkastet eller at hele greia var en feiltakelse.

Nyt forhold så lenge de varer, avslutt dem når de har løpt sin gang og ikke dvel ved det, er min holdning.

Ja, og når man vokser fra hverandre og ikke lenger er kompatible så er jo ikke forholdet lenger bra :) er det et godt forhold så er det iallefall ikke hensiktsmessig å avslutte det :)

Og ja, de aller fleste forhold tar slutt, før eller senere. Livet forandrer seg hele tiden og vi med det.

Lenke til kommentar

Ja, og når man vokser fra hverandre og ikke lenger er kompatible så er jo ikke forholdet lenger bra :) er det et godt forhold så er det iallefall ikke hensiktsmessig å avslutte det :)

Og ja, de aller fleste forhold tar slutt, før eller senere. Livet forandrer seg hele tiden og vi med det.

Ja, da er vi enige. Leste deg antakelig bare litt keitete. :)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...