Gå til innhold

Denne campingvogna er laget for elbiler


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Viss Tesla eller dei som lager AK-47 gidd kan man ha en EL- the MOV (Multi Ocean Vehicle) klar i slutten av september.

https://www.nrk.no/urix/kalasjnikov-vil-ta-opp-kampen-med-tesla-1.14178706

 

Om man vil slå 3 fluger i en smekk; hva med «Camping» konvertering av denne. Nyttelast 950 kg opp til 3 500 kg grensen, nok til 350 kg inventar, 200 liter vatn og 400 kg last/ diverse tillegg til sjåfør. Noe for Ekornes sine nye eigere å prøve seg på ?

http://www.yrkesbil.no/artikkel.php?aid=50383

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
Lenke til kommentar

Jeg har fundert en stund på hvordan man kan kombinere camping med elbil på en god måte.

 

Campingelbil som en campinkonvertert VW e-Crafter er jo en mulig variant og ganske aktuell nå som hengerfeste er en sjeldenhet på elbiler. Det kommer sikkert noen rene elcampingbiler etter hvert også.

 

Vanlige campingvogner er avhengig av tilgangen på elbiler med hengerfeste med god trekkapasitet, noe som fortsatt er ganske labert. Løsningen fra Dethleffs så jeg ikke komme. 80 kWh i vogna høres ganske dyrt ut og da kan man vel like gjerne kjøpe en model X 100D + vanlig campingvogn.

 

På sikt ser jeg for meg at elbil med hengerfeste + campingvogn blir mer vanlig. Vognene blir jo bare mer avanserte fra år til år. Solceller og UPS er nok på full fart inn. Kanskje med stort nok batteri til matlaging, belysning, tv, pumper etc for en hel dag på farten.

 

Det sagt så bør de nok jobbe med luftmotstanden. Vogner som kan "krympes" under transport og diverse spoilere som reduserer draget.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

I stedet for batterier kunne den heller hatt et aggregat som i tillegg kunne ladet elbilen, så hadde man vært mye friere i forhold til hvor man kunne reise den ene gangen i året den ble brukt.

 

Supert å kampe der alle kjører et aggregat...

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Jeg har fundert en stund på hvordan man kan kombinere camping med elbil på en god måte.

 

Campingelbil som en campinkonvertert VW e-Crafter er jo en mulig variant og ganske aktuell nå som hengerfeste er en sjeldenhet på elbiler. Det kommer sikkert noen rene elcampingbiler etter hvert også.

 

Nissan har en e-nv200 camper på gang

 

https://electrek.co/2018/07/25/nissan-all-electric-camper-e-nv200-van/

Lenke til kommentar

I stedet for batterier kunne den heller hatt et aggregat som i tillegg kunne ladet elbilen, så hadde man vært mye friere i forhold til hvor man kunne reise den ene gangen i året den ble brukt.

 

Så finnes det bobiler som drives  hydrogenelektrisk, og som forsyner camping-turisten  med varmt vann og energi til lengre turer, også utenfor allfarvei.

Men det kommer nok mye spennende framover; både batteri-ektrisk og hydrogen-elektrisk  når det (også) gjelder camping.

sk

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Jøss, gøy å lese om. Jeg liker e-NV200 ut fra et rasjonelt perspektiv med daglige behov for en større familie, men det der ser litt krampeaktig ut. Det blir trangt selv for to personer. Fraværet av doløsning hjelper heller ikke på. Kan til nød overnatte i en og pisse i buskene. 40 kWh er også litt snaut for å reise på ferie med.

 

Jeg har mer tro på en campifisert VW e-Crafter eller Renault Master ZE, under forutsetning av minst 60 kWh batteri, helst en god del mer på grunn av høy luftmotstand og forbruk.

 

Så finnes det bobiler som drives hydrogenelektrisk, og som forsyner camping-turisten med varmt vann og energi til lengre turer, også utenfor allfarvei.

Den vil jeg gjerne lese mer om. Har du en link? Endret av Simen1
Lenke til kommentar

 

Jøss, gøy å lese om. Jeg liker e-NV200 ut fra et rasjonelt perspektiv med daglige behov for en større familie, men det der ser litt krampeaktig ut. Det blir trangt selv for to personer. Fraværet av doløsning hjelper heller ikke på. Kan til nød overnatte i en og pisse i buskene. 40 kWh er også litt snaut for å reise på ferie med.

 

Jeg har mer tro på en campifisert VW e-Crafter eller Renault Master ZE, under forutsetning av minst 60 kWh batteri, helst en god del mer på grunn av høy luftmotstand og forbruk.

 

Så finnes det bobiler som drives hydrogenelektrisk, og som forsyner camping-turisten med varmt vann og energi til lengre turer, også utenfor allfarvei.

Den vil jeg gjerne lese mer om. Har du en link?
Denne konvertering av Nissan er ikke mye å skryte av. Hva med å fjerne noen av glassrutene og heller satse på eit digert i døra. Man drar med seg feil fra det som eksisterer.

 

Det er noen år siden Honda lagde eit husholdnings aggregat som gir ca 1 kW strøm og 3 kW varme. Lett rekkeviddeforlenger på 50 kg og oljeskift etter 6000 timer.

 

Med et slikt aggregat ender vi på 300 kg lasteevne for Crafter’n sin del, og ca 1 mill i pris om konverteringen koster 400 000.

Rekkevidden blir da 220 km sommer som vinter (50 liter varmtvann blir produsert), legg inn en pause på gode 1/2 timen og rekkevidden er 440 km. Har Du ikke tid til en 1/2 time pause for hver 3 timer kjøring, for pokker ikke ta ferie da...

Går Du tom for strøm, spill Yatzy i 2 timer og Du har 10 km på deg til å finne et ladepunkt.

1 kg LPG er 2,5 kWt strøm + 7,5 kWt varme

 

Billig, tja det kommer jo an på kor god konverteringen er, hva bruksverdien er.

Tenk nytt; det er ikke farlig.....

Det vi veit med full sikkerhet er at den dagen Tesla står der med E-semien i produksjon vil vi ha en konvertering til Bobil dagen etterpå. Da er vegen usigelig kort til å lage bo-bil-båt, og vi får en rystelse i eksisterende markeder. Blir litt slik iPhone tilstander, og et tilsvarende nivå.

Gjør dere klare folkens.....

 

1% har mye penger og må bli tilbydd betre produkter enn i dag.

Også sikkerhetsprodukter er det et skrikende behov for, se bare hvordan CIA og NSA revkjører samtlige stater og manipulerer all informasjon.

 

Her noe gammelt men artig full auto rææl med fjæring også (viser litt prinsipper og er ikke patenterbart)

 

Spm: Hvordan legge ved bilde ?

 

Hymer er eit konsen som har kjøpt opp flere merker og tilbyr forskjellig anna. Dette er ikke noe vi ser innen småbåtproduksjon i samme grad, og gir at bobiler modner mer og vil/ kan true og utslette småbåtprodusentene. Da ender vi opp med 5-6 store, like mange spesialbyggere og en ombygger rundt hjørnet.

Vedlegg:

Zur Erwin Hymer Group gehören die Reisemobil- und Caravanmarken American Fastbacks, Buccaneer, Bürstner, Carado, Cliffride, Compass, Dethleffs, Elddis, Eriba, Etrusco, Hymer, Niesmann+Bischoff, Laika, LMC, Roadtrek, Sunlight und Xplore, die Reisemobilvermietungen Best Time RV, McRent, und rent easy, der Fahrwerkspezialist Goldschmitt, der Zubehörspezialist Movera, der Zeltcara- van-Hersteller 3DOG camping sowie das Reiseportal freeontour.

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
Lenke til kommentar

 

Vurderte du å lese artikkelen før du angrep tastaturet?

 

Ja vurderte det, men lot være inntil nå. Skader ikke å lage det i karbonfiber for det.

Det vil nok skade prisen ganske betydelig. Den har en oppgitt egenvekt på ~900Kg (2000lb). Spørs hvor mye man sparer i vekt på karbonfiber, det finnes mange andre lette materialer som også er egnet til formålet, men det vil helt klart fordyre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...