Gå til innhold

Tesla Semi har gjennomført sin første langkjøring med last


Anbefalte innlegg

Du kaster bort potensiell energi *og* sliter på bremsene. Hvor mye penger går med for å holde bremsene på en trekkvogn i god stand i vognas levetid? Det kan ikke være lite!

Stort sett så bruker man gearene, motorbrems og/eventuell retarder i nedoverbakker, så det blir ikke mye trykking på bremsepedalen.

Endret av Nautica
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette er ikke riktig. Det er kun lastebiler/busser som ikke oppfyller et av kriteriene tillat totalvekt over 7,5 tonn eller mer enn 17 passasjerer som har engangsavgift.

 

For de mellom 3,5 og 7.5 tonn er rabatten på 80 prosent og må dermed betale 20 prosent avgift. Det finnes også flere unntak som gjør at ikke alle må betale denne.

lastebilen jeg sjekket opp lå på 7 tonn, så du er visst ikke enig med staten's egen kalkulator, men det vill jo altså uansett tilsvare hva da? 2-300 000kr i subsidier per bil? Minst

Lenke til kommentar

 

Dette er ikke riktig. Det er kun lastebiler/busser som ikke oppfyller et av kriteriene tillat totalvekt over 7,5 tonn eller mer enn 17 passasjerer som har engangsavgift.

 

For de mellom 3,5 og 7.5 tonn er rabatten på 80 prosent og må dermed betale 20 prosent avgift. Det finnes også flere unntak som gjør at ikke alle må betale denne.

lastebilen jeg sjekket opp lå på 7 tonn, så du er visst ikke enig med staten's egen kalkulator, men det vill jo altså uansett tilsvare hva da? 2-300 000kr i subsidier per bil? Minst
Tillat totalvekt på denne er vel over 30 tonn? Dvs 0 avgift uansett drivstoff.
Lenke til kommentar

lastebilen jeg sjekket opp lå på 7 tonn, så du er visst ikke enig med staten's egen kalkulator, men det vill jo altså uansett tilsvare hva da? 2-300 000kr i subsidier per bil? Minst

 

Aner ikke hvilken kalkulator du har brukt men dersom det var denne

 

https://www.skatteetaten.no/person/avgifter/bil/importere/regn-ut/

 

så har du nok dessverre brukt den feil og blandet egenvekt med tiltatt totalvekt.

 

Kalkulatoren har ikke noe alternativ for tyngre lastebiler siden det ikke er avgift på disse.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tillat totalvekt på denne er vel over 30 tonn? Dvs 0 avgift uansett drivstoff.

 

Aner ikke hvilken kalkulator du har brukt men dersom det var denne

 

https://www.skatteetaten.no/person/avgifter/bil/importere/regn-ut/

 

så har du nok dessverre brukt den feil og blandet egenvekt med tiltatt totalvekt.

 

Kalkulatoren har ikke noe alternativ for tyngre lastebiler siden det ikke er avgift på disse.

Den er grei, legger meg helt flat på det punktet, men den vell vel fortsatt såvidt meg bekjent subsidieres gjennom gratis bompasseringer, og ved at mesteparten av kostnaden på diesel er avgifter, og ikke faktisk kostnad.

Lenke til kommentar

Den er grei, legger meg helt flat på det punktet, men den vell vel fortsatt såvidt meg bekjent subsidieres gjennom gratis bompasseringer, og ved at mesteparten av kostnaden på diesel er avgifter, og ikke faktisk kostnad.

Avgiften på fornybar strøm som heller ikke gir lokale utslipp er omtrent samme som på fossil diesel som gir lokale utslipp så det er ikke noe subsidiering der. Jeg regner med at semitrailere ikke benytter seg mye av gratis parkering i bygater eller parkeringshus så da er det bare bompassering igjen og det skulle vel bare mangle at de sparer noe ihvertfall når vi slipper all eksosen?
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Avgiften på fornybar strøm som heller ikke gir lokale utslipp er omtrent samme som på fossil diesel som gir lokale utslipp så det er ikke noe subsidiering der. Jeg regner med at semitrailere ikke benytter seg mye av gratis parkering i bygater eller parkeringshus så da er det bare bompassering igjen og det skulle vel bare mangle at de sparer noe ihvertfall når vi slipper all eksosen?

Tja, da burde dagens lastebiler allerede betale mindre i bomringen enn det personbilene gjør...

Lenke til kommentar

Nei... Tesla er en mikroprodusent i bilindustrien...

Definisjonen for "stor skala" er ganske diffus. Både Model S og Model X produseres f.eks i ganske lik skala som f.eks Volvo S60 og Volvo V60. Men Volvo er en relativt liten bilprodusent. https://www.media.volvocars.com/global/en-gb/corporate/sales-volumes?year=2017&month=12

 

(Tesla går trolig forbi Volvo i produksjonstakt i 2019.)

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Definisjonen for "stor skala" er ganske diffus. Både Model S og Model X produseres f.eks i ganske lik skala som f.eks Volvo S60 og Volvo V60. Men Volvo er en relativt liten bilprodusent. https://www.media.volvocars.com/global/en-gb/corporate/sales-volumes?year=2017&month=12(Tesla går trolig forbi Volvo i produksjonstakt i 2019.)

Volvo lever jo mangfoldige divisjoner over Tesla når det kommer til byggekvalitet, sikkerhet, komfort og luksus. Det er jo rett og slett feige lag der Tesla taper mer eller mindre før kampen er begynt. Som igjen kan brukes som et argument for at Tesla ikke behersker lavvolumsproudksjon heller noe særlig.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Volvo lever jo mangfoldige divisjoner over Tesla når det kommer til byggekvalitet, sikkerhet, komfort og luksus. Det er jo rett og slett feige lag der Tesla taper mer eller mindre før kampen er begynt. Som igjen kan brukes som et argument for at Tesla ikke behersker lavvolumsproudksjon heller noe særlig.

Volvo er kanskje marginalt bedre på sikkerhet. Og Tesla er bedre på teknologi og drivlinje. Utover dette kan man ikke trekke klare konklusjoner.

 

For å si det slik, Volvo lager ikke noen bil som jeg er i nærheten av å heller ville hatt enn min X100D. Samtlige av deres biler er et solid steg ned. (Men det betyr ikke at bilene deres er *dårlige*. De er ganske bra.)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja det er merkelig hvor store og betydelige feil Tesla menigheten aksepterer på bilene sine.

6 mnd på verksted for å bytte en del f.eks. Hårreisende. Er vel bare Musk kunder som aksepterer noe sånt tydeligvis.

Seriøst, kan dere ikke komme på noe bedre enn menigheten etterhvert. Dere har avfeid alt med dette i 5 år nå.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Ja det er merkelig hvor store og betydelige feil Tesla menigheten aksepterer på bilene sine.

6 mnd på verksted for å bytte en del f.eks. Hårreisende. Er vel bare Musk kunder som aksepterer noe sånt tydeligvis.

Jeg vil akseptere 6 måneder på verksted, så lenge jeg får en Model X som lånebil. Da får jeg mindre slitasje på min bil.

 

Ikke at det har vært aktuelt. Jeg har aldri hatt noen utfordringer med service/verksted hos Tesla. Det har gått like smertefritt som jeg er vant med fra andre merker.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...