Gå til innhold

Tesla Semi har gjennomført sin første langkjøring med last


Anbefalte innlegg

Jeg har litt erfaring med bakker og elbil. Fjelloverganger er ikke et problem, men fortinn for elbil. Elbiler regenerer nedover. En eksosbiler må bremse nedover og kaster dermed bort potensiell energi.

...

Du kaster bort potensiell energi *og* sliter på bremsene. Hvor mye penger går med for å holde bremsene på en trekkvogn i god stand i vognas levetid? Det kan ikke være lite!

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nedenfor kan du lese om ett, jeg tror det vil komme mange flere. Vegvesenet tror jeg er en god kandidat for elektrifisering også, modifiserte Tesla'er kan kanskje brukes til å salte veier og vaske tunneller.

 

"Posten kjøper Teslas elektriske semitrailer.

 

Posten skriver også at selskapet sammen med Bring har redusert sine utslipp med over 40 prosent siden 2009.

Målet er å benytte kun fornybare energikilder innen 2025. For å få til dette er elektrifisering av kjøretøy sentralt."

 

https://e24.no/naeringsliv/posten/posten-kjoeper-teslas-elektriske-semitrailer/24225069

Jeg ser ikke noe om subsidier der?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Jeg ser ikke noe om subsidier der?

Posten, altså Staten, kjøper Tesla Semi.

 

Jeg gikk utifra du vil kverulere og kalle det for noe annet enn subsidier, men jeg kaller en spade for en spade :)

Då har vel posten subsidiert diesel lenge nok, og det er på tide at dei fordeler subsidiane på andre òg? Eller er det berre subsidiar når dei kjøper noko som er elektrisk?
  • Liker 5
Lenke til kommentar

 

 

Jeg ser ikke noe om subsidier der?

Posten, altså Staten, kjøper Tesla Semi.

 

Jeg gikk utifra du vil kverulere og kalle det for noe annet enn subsidier, men jeg kaller en spade for en spade :)

Då har vel posten subsidiert diesel lenge nok, og det er på tide at dei fordeler subsidiane på andre òg? Eller er det berre subsidiar når dei kjøper noko som er elektrisk?

1; Er det ikke subsidier når de kutter avgifter og moms på produktet?

2; Tidligere kom du med påstanden om at tesla var verdens største produsent av elbiler, har du tall til å backe opp det? I 2017 var det nemlig Renault-Nissan group som var størst.

Lenke til kommentar

Synes Musk har det meste på track, bortsett fra shortere som lager dunputefabrikk av en fjær forsinkelse.

Model X var skikkelig forsinket. 3 år eller slikt. Model 3 er den viktigste bilen. Tesla Semi er også viktig fordi ingen lastebilprodusenter følte det viktig å utvikle el leserbilder.

Er det noe Elon Musk gjør, så er det å rokke ved «sannheter» definert av markedene han inntar.

Bankindustrii - PayPay

NASA - Space X og en Tesla Roadster i elipsebane mellom Mars sola.

Bilindustri - Tesla S3XY + Roadster

Lastebilindustri - Tesla Semi

Kommer

Hyoerloop

Langtrekkende flyreiser - Falcon Heavy

Effektiv kollektivtransport ut av tettpakket sentrum - Boring Company

Rimelig cool CV for å si det sånn.

Og her kommer du og sier at («alle vet» til og ned) at Musk ikke har kontakt med virkeligheten? De som beklager seg mest her er shortere, som er i allianse med industriene som helst hadde sett at Elon Musk ikke ødelegger markedene deres. Det er full krig. Koch brødrene og andre . fossildinusauruser. Mediene er med imot fordi fossilene bruker penger på annonser, Tesla gjør ikke det...

Elon Musk er en stor visjonær. Men en dass av en person og han mangler evner til å effektuere i stor skala.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

Jeg ser ikke noe om subsidier der?

Posten, altså Staten, kjøper Tesla Semi.

 

Jeg gikk utifra du vil kverulere og kalle det for noe annet enn subsidier, men jeg kaller en spade for en spade :)

 

Då har vel posten subsidiert diesel lenge nok, og det er på tide at dei fordeler subsidiane på andre òg? Eller er det berre subsidiar når dei kjøper noko som er elektrisk?

 

1; Er det ikke subsidier når de kutter avgifter og moms på produktet?

 

Mva-fritak har ingenting å seie i næring, sidan dei uansett kan trekkje frå mva på både bilen og drivstoffet. Kva avgifter det er på trekkvogner veit eg ikkje noko om. Her var påstanden at innkjøpa til Posten er subsidiar.

 

2; Tidligere kom du med påstanden om at tesla var verdens største produsent av elbiler, har du tall til å backe opp det? I 2017 var det nemlig Renault-Nissan group som var størst.

Det var før Model 3. Her er tal frå juni:

http://ev-sales.blogspot.com/2018/07/global-top-20-june-2018.html

Endret av Sturle S
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Mva-fritak har ingenting å seie i næring, sidan dei uansett kan trekkje frå mva på både bilen og drivstoffet. Kva avgifter det er på trekkvogner veit eg ikkje noko om. Her var påstanden at innkjøpa til Posten er subsidiar.

 

Det var før Model 3. Her er tal frå juni:

http://ev-sales.blogspot.com/2018/07/global-top-20-june-2018.html

Du glattet lett over delen med avgifter da, mesteparten av kostnaden på biler i norge er jo avgifter...

 

Tallene du linker til er salg, ikke produksjon.

Lenke til kommentar

Er det ikke trekkvogner som er temaet her? Tesla har en eller noen få prototyper. Nikona null.

 

Mva er vel ikke relevant for trekkvogner. Andre avgifter vet jeg ikke, men det er vel både pant og avgift for kjølemediet, som for personbiler? Motorvolumavgift er jo irrelevant i denne sammenhengen siden det man ganger med null forblir null. Hvilke andre avgifter er relevant her?

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Mva-fritak har ingenting å seie i næring, sidan dei uansett kan trekkje frå mva på både bilen og drivstoffet. Kva avgifter det er på trekkvogner veit eg ikkje noko om. Her var påstanden at innkjøpa til Posten er subsidiar.

 

Det var før Model 3. Her er tal frå juni:

http://ev-sales.blogspot.com/2018/07/global-top-20-june-2018.html

Du glattet lett over delen med avgifter da, mesteparten av kostnaden på biler i norge er jo avgifter...

 

Tallene du linker til er salg, ikke produksjon.

Dersom du vil diskutere personbilar, er det nok best å finne ein annan tråd. Denne artikkelen dreier seg om semitrailerar. Ikkje mange privatpersonar kjøper seg ein semitrailer, og då er mva irrelevant. Avgifter på trekkvogner veit eg absolutt ingenting om. Heller ikkje om det er avgiftsfritak på elektriske trekkvogner eller om det er avgifter på diesel-trekkvogner.

 

Ja, tala eg lenka til er sal. Trur du Nissan produserer massevis av elbilar for lager?

 

Tesla er midt i ei kraftig oppskalering av produksjonen av Model 3, som medfører at salet no er lågare enn produksjonen. Mykje av produksjonen frå juni kjem ikkje fram til kundane før juli osb. Nissan har ikkje i nærleiken av like stor vekst.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg kan også dra tall ut av rævva, kan du ikke komme med noen kilder da?

 

https://www.bloomberg.com/graphics/2018-tesla-tracker/

Din link sier jo 4588 Model 3, og så har man omkring 2000 Model S/X, altså 6588 elbiler/uke. Og som du kan se på grafen så har de estimert høyere produksjon tidligere.

 

Tesla har guidet i siste kvartalsrapport en produksjon på 50-55k Model 3 i Q3. Det er altså 4000-4400 per uke, og med Model S/X blir det 6000-6400 elbiler per uke. Men produksjonen øker, så det er en ganske trygg antagelse at produksjonen er høyere mot slutten av kvartalet enn gjennomsnittet.

 

Men selv om man ser på tall fra forrige kvartal, så er Tesla størst, bare ikke større enn flere av de andre store til sammen. http://ir.tesla.com/news-releases/news-release-details/tesla-q2-2018-vehicle-production-and-deliveries

 

De produserte 53.339 elbiler i Q2, som tilsvarer 213.356 elbiler per år. Med det antallet er de størst.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Dersom du vil diskutere personbilar, er det nok best å finne ein annan tråd. Denne artikkelen dreier seg om semitrailerar. Ikkje mange privatpersonar kjøper seg ein semitrailer, og då er mva irrelevant. Avgifter på trekkvogner veit eg absolutt ingenting om. Heller ikkje om det er avgiftsfritak på elektriske trekkvogner eller om det er avgifter på diesel-trekkvogner.

 

Ja, tala eg lenka til er sal. Trur du Nissan produserer massevis av elbilar for lager?

 

Tesla er midt i ei kraftig oppskalering av produksjonen av Model 3, som medfører at salet no er lågare enn produksjonen. Mykje av produksjonen frå juni kjem ikkje fram til kundane før juli osb. Nissan har ikkje i nærleiken av like stor vekst.

Avgiftene på lastebiler regnes ut mer eller mindre på samme måte som på personbil, og med mindre loven endrer seg så blir det vell da fritak for lastebiler med el-drift. Igjen er det AVGIFTER jeg snakker om, ikke moms.

 

Nei, jeg tror Nissan i hovedsak selger biler de faktisk har, men jeg tror Tesla, Hyundai osv... selger biler de ikke har, og fører det opp som ett salg.

 

Igjen kommer du med en påstand helt uten kilder.

 

Selvsagt har ikke Nissan like stor vekst, de har ikke sluppet en bil som koster halvparten av den forrige de slapp...

 

 

Din link sier jo 4588 Model 3, og så har man omkring 2000 Model S/X, altså 6588 elbiler/uke. Og som du kan se på grafen så har de estimert høyere produksjon tidligere.

 

Tesla har guidet i siste kvartalsrapport en produksjon på 50-55k Model 3 i Q3. Det er altså 4000-4400 per uke, og med Model S/X blir det 6000-6400 elbiler per uke. Men produksjonen øker, så det er en ganske trygg antagelse at produksjonen er høyere mot slutten av kvartalet enn gjennomsnittet.

 

Men selv om man ser på tall fra forrige kvartal, så er Tesla størst, bare ikke større enn flere av de andre store til sammen. http://ir.tesla.com/news-releases/news-release-details/tesla-q2-2018-vehicle-production-and-deliveries

 

De produserte 53.339 elbiler i Q2, som tilsvarer 213.356 elbiler per år. Med det antallet er de størst.

Ganske stor forskjell på 6000 og 7500 i uka, men jeg er faktisk imponert over hvor mye Tesla har klart å øke produksjonen deres.

 

Nå gjenstår det bare å vente ett år eller to og se om de faktisk klarer å holde produksjonen oppe, eller eventuelt utvide enda mer, samtidig som de må fikse kvaliteten på service-biten, ser for meg at en del folk som har Tesla i dag neppe kommer til å kjøpe seg en ny Tesla når bilen blir stående i flere måneder og vente på en del...

Lenke til kommentar

 

Nå gjenstår det bare å vente ett år eller to og se om de faktisk klarer å holde produksjonen oppe, eller eventuelt utvide enda mer, samtidig som de må fikse kvaliteten på service-biten, ser for meg at en del folk som har Tesla i dag neppe kommer til å kjøpe seg en ny Tesla når bilen blir stående i flere måneder og vente på en del...

 

Undersøkelser viser jo det motsatte, folk ønsker å fortsette med Tesla tross problemene. Men de må absolutt bli bedre! Det kommer mange biler på veien nå. 

Lenke til kommentar

Undersøkelser viser jo det motsatte, folk ønsker å fortsette med Tesla tross problemene. Men de må absolutt bli bedre! Det kommer mange biler på veien nå.

Joda, en del av premisset mitt var at nå blir det jo enda flere tesla eiere fremover, og mange av dem i ett langt mer kompetetivt marked enn det Model S/X har vært i
Lenke til kommentar

Avgiftene på lastebiler regnes ut mer eller mindre på samme måte som på personbil, og med mindre loven endrer seg så blir det vell da fritak for lastebiler med el-drift. Igjen er det AVGIFTER jeg snakker om, ikke moms.

Eg veit ikkje. Peik gjerne på forskriftene. Eg lurer framleis på kva detterhar å gjere med korvidt det er subsidiar når Posten kjøper noko.

 

Nei, jeg tror Nissan i hovedsak selger biler de faktisk har, men jeg tror Tesla, Hyundai osv... selger biler de ikke har, og fører det opp som ett salg.

 

Igjen kommer du med en påstand helt uten kilder.

Har du ei kjelde for di tru, eller dikta du berre opp noko for å høyrest interessant ut?

 

Statistikken eg viste til gjeld forresten nyregistreringar. Eg trur det er vanskeleg å få registrert ein bil som ikkje finst, men har ikkje prøvd. Kvartalsrapportane til Tesla tel ikkje bilane som selde før dei er levert til kunden.

 

Selvsagt har ikke Nissan like stor vekst, de har ikke sluppet en bil som koster halvparten av den forrige de slapp...

Då trur du meg kanskje på at Tesla er verdas største produsent av elbilar?
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Eg veit ikkje. Peik gjerne på forskriftene. Eg lurer framleis på kva detterhar å gjere med korvidt det er subsidiar når Posten kjøper noko.

 

Har du ei kjelde for di tru, eller dikta du berre opp noko for å høyrest interessant ut?

 

Statistikken eg viste til gjeld forresten nyregistreringar. Eg trur det er vanskeleg å få registrert ein bil som ikkje finst, men har ikkje prøvd. Kvartalsrapportane til Tesla tel ikkje bilane som selde før dei er levert til kunden.

 

Då trur du meg kanskje på at Tesla er verdas største produsent av elbilar?

Forskriftene står ganske klart på skatteetaten og vegvesenet sine sider, sjekket feks en diesel lastebil til ca 625k inkl mva, den endte da opp på over 700 000kr i avgifter i tillegg.

 

Kilden min er at man i flere år kunne gå inn i en butikk med cash og gå ut igjen med en Nissan, Tesla kunne du forhåndsbestille, for så å få bil senere.

 

Jeg tror at de KAN bli det i år, men om de er det er veldig vanskelig å si, men som jeg skrev tidligere, så får man fort se dette i løpet av starten av neste år.

Lenke til kommentar

Avgiftene på lastebiler regnes ut mer eller mindre på samme måte som på personbil, og med mindre loven endrer seg så blir det vell da fritak for lastebiler med el-drift. Igjen er det AVGIFTER jeg snakker om, ikke moms.

 

Dette er ikke riktig. Det er kun lastebiler/busser som ikke oppfyller et av kriteriene tillat totalvekt over 7,5 tonn eller mer enn 17 passasjerer som har engangsavgift.

 

For de mellom 3,5 og 7.5 tonn er rabatten på 80 prosent og må dermed betale 20 prosent avgift. Det finnes også flere unntak som gjør at ikke alle må betale denne.

Endret av Kalle K
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...