Benny Flaggstang Skrevet 29. august 2018 Del Skrevet 29. august 2018 Det står innledningsvis at det er snakk om 30 tonn last. Det er oppgitt i mange andre anledninger, som du også viser til, at det er snakk om en Class 8-semi med total tillatt vogntogvekt på ~36 tonn. Trekvogna er ikke vektløs, så selv om vekta ikke er oppgitt kan vi anta at den påvirker lastekapasiteten negativt når maks vekt er konstant. Det vil si at total vekt på last er godt under 36 tonn. Jeg ser det står innledningsvis i artikkelen, men er det offisielle tall? Joda, enig i at trekkvognas vekt påvirker lastekapasiteten negativt i forhold til vektløse trekkvogner, men blir det bedre eller verre enn en dieselvogn? Med betydelig eller ubetydelig forskjell? Hvilken dieselvogn er det vi sammenligner med? Nå skjønner jeg ingenting av hva du snakker om. Jeg sammenligner ikke med noe som helst. Hva er det som skal bli bedre eller verre med en dieselvogn? Jeg har sagt at det er komplett meningsløst å diskutere hvordan denne trekkvogna klarer 40-60 tonn last, siden den ikke er bygget for å ha i nærheten av så mye last uansett. Det gjelder uavhengig av drivlinje og motor. Det er like meningsløst å diskutere en dieselvogns evne til å trekke 60 tonn også, om den er aldri var konstruert for å trekke mer enn halvparten i utgangspunktet. I denne saken er eneste tilfelle hvor et slikt argument som omhandler 40+ tonn last har noe som helst verdi er "Vogna er ikke bygget for å trekke mer enn 30 tonn, men i ekstremtester har man klar å trekke ## tonn med X resultat". 1 Lenke til kommentar
Øyvind Lunde Skrevet 29. august 2018 Del Skrevet 29. august 2018 Denne lastebilen er en dårlig idé men statlige subsidier vil få den til å selge som varmt hvetebrød Ulempene ved batteridrift er liten rekkevidde med trailer og særlig opp bakker og fjell, og lavere lastekapasitet siden batteriene spiser opp en del av totalvekten som er begrenset til maks 50 tonn. Vet du hvor mye batteriene veier og hvor mye vekt man sparer sammenlignet med en tradisjonell drivlinje? Fordel batterier er at bremseenergien blir gjenvunnet. Mange kjører faste ruter med last langt unna total nyttelast . Av åpebare grunner er det nok først og fremst faste forutsigbare transportoppdrag denne appelerer til. På sikt med utbygget infrastruktur åpner det seg for det meste Lenke til kommentar
8VDBX1I7 Skrevet 29. august 2018 Del Skrevet 29. august 2018 Denne lastebilen er en dårlig idé men statlige subsidier vil få den til å selge som varmt hvetebrød Ulempene ved batteridrift er liten rekkevidde med trailer og særlig opp bakker og fjell, og lavere lastekapasitet siden batteriene spiser opp en del av totalvekten som er begrenset til maks 50 tonn. Må ikke forveksles med leikebiler.elbiler lades opp på vei ned 1 Lenke til kommentar
Benny Flaggstang Skrevet 29. august 2018 Del Skrevet 29. august 2018 Nå vet vi ikke hva Tesla Semi vil bli spesifisert til i Europa. Det kan være 40-60 tonn. 80.000 lb er det maksimale som er lov på Interstate Highway System, og dermed er det det Tesla har som design-mål. Men det er ikke usannsynlig dette kan økes, med større eller mindre (eller kanskje ingen) modifikasjoner. Nå er du inne på whataboutisme her. "Hvis man forutsetter slik, så..." Når du må bruke "Vi vet ikke...", "Hvis de gjør slik..." eller "Kanskje de ikke trenger å..." for å forsvare argumentet ditt, så er det ikke et argument. Hvis månen var en ost så kunne vi ha spist den. Og hvis Tesla endrer på vogna, spesifikasjonene eller klassifiseringen så kan diskusjon om større last være relevant. Men slik er ikke verden i dag. 2 Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen Skrevet 29. august 2018 Del Skrevet 29. august 2018 Nå er du inne på whataboutisme her. "Hvis man forutsetter slik, så..." Når du må bruke "Vi vet ikke...", "Hvis de gjør slik..." eller "Kanskje de ikke trenger å..." for å forsvare argumentet ditt, så er det ikke et argument. Hvis månen var en ost så kunne vi ha spist den. Og hvis Tesla endrer på vogna, spesifikasjonene eller klassifiseringen så kan diskusjon om større last være relevant. Men slik er ikke verden i dag. Det er nesten ingenting å diskutere om man bare skal diskutere kjente fakta om Tesla Semi. Vi vet svært lite. Men om du ikke vil diskutere temaet så trenger vi ikke å gjøre det. 1 Lenke til kommentar
Benny Flaggstang Skrevet 29. august 2018 Del Skrevet 29. august 2018 Det er nesten ingenting å diskutere om man bare skal diskutere kjente fakta om Tesla Semi. Vi vet svært lite. Helt riktig, vi vet ikke så mye. Men det gjør ikke at det gir mer mening å diskutere eventualiteter rundt de få tingene man vet. Som at maks lastekapasitet er under 36 tonn p.t. Det er en av de få tingene som er oppgitt, så hvorfor diskutere hvordan bilen kanskje ikke vil klare 40-60 tonn? Den skal ikke trekke det. Der har du whataboutismen. Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 29. august 2018 Del Skrevet 29. august 2018 Du som har drevet med tungtransport. Hva tror du sjansen er for at noen som starter med null erfaring på to år skal klare å utvikle og sette i produksjon en elektrisk trekkvogn som skal fungere knirkefritt 100 000 årlige kilometre under alle mulige forhold? Ta med i betraktningen at absolutt alt ved denne trekkvognen vil være nytt og revolusjonerende. Mye tro ute og går. For eksempel troen på at Tesla går konkurs "når som helst nå" gjennom etter hvert ganske mange år nå... Det er enkelt å sitte på sidelinjen og aldri utrette noe og alltid "tro" det verste og at andre ikke får til noe (til tross for alt de har fått til allerede). Det er "doers" og så er det "whiners". Den som ikke har fått med seg at Elon har personlighet som en dass mangler mye på sosial intelligens og forståelse for persontyper. Projisering er morsomt. 2 Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 29. august 2018 Del Skrevet 29. august 2018 Når skal du svare på hvilke statlige subsidier du snakket om, IntelAmdAti? Lenke til kommentar
IntelAmdAti Skrevet 29. august 2018 Del Skrevet 29. august 2018 Når skal du svare på hvilke statlige subsidier du snakket om, IntelAmdAti? Nedenfor kan du lese om ett, jeg tror det vil komme mange flere. Vegvesenet tror jeg er en god kandidat for elektrifisering også, modifiserte Tesla'er kan kanskje brukes til å salte veier og vaske tunneller. "Posten kjøper Teslas elektriske semitrailer. Posten skriver også at selskapet sammen med Bring har redusert sine utslipp med over 40 prosent siden 2009. Målet er å benytte kun fornybare energikilder innen 2025. For å få til dette er elektrifisering av kjøretøy sentralt." https://e24.no/naeringsliv/posten/posten-kjoeper-teslas-elektriske-semitrailer/24225069 1 Lenke til kommentar
Luske_Ludvig Skrevet 29. august 2018 Del Skrevet 29. august 2018 Denne lastebilen er en dårlig idé men statlige subsidier vil få den til å selge som varmt hvetebrød Ulempene ved batteridrift er liten rekkevidde med trailer og særlig opp bakker og fjell, og lavere lastekapasitet siden batteriene spiser opp en del av totalvekten som er begrenset til maks 50 tonn. Jeg har litt erfaring med bakker og elbil. Fjelloverganger er ikke et problem, men fortinn for elbil. Elbiler regenerer nedover. En eksosbiler må bremse nedover og kaster dermed bort potensiell energi. Høy hastighet er det som eter batteri. 1 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 29. august 2018 Del Skrevet 29. august 2018 Høy hastighet er det som eter batteri. Skulle man ha behov for å spinke og spare på wattene så finner man seg en trailer å ligge 3 sekunder bak. I 90 km/t kan det halvere forbruket sammenlignet med å kjøre forbi traileren. Lenke til kommentar
IntelAmdAti Skrevet 29. august 2018 Del Skrevet 29. august 2018 3 sekunder i 90km/t er 75 meter. Det virker ikke realistisk at forbruket kan halveres ved å ligge 75 meter bak en trailer 1 Lenke til kommentar
Luske_Ludvig Skrevet 29. august 2018 Del Skrevet 29. august 2018 Jepp. Pleier selv å gjøre det nordover til Åsane. Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen Skrevet 29. august 2018 Del Skrevet 29. august 2018 Helt riktig, vi vet ikke så mye. Men det gjør ikke at det gir mer mening å diskutere eventualiteter rundt de få tingene man vet. Som at maks lastekapasitet er under 36 tonn p.t. Det er en av de få tingene som er oppgitt, så hvorfor diskutere hvordan bilen kanskje ikke vil klare 40-60 tonn? Den skal ikke trekke det. Der har du whataboutismen. Dette har ingenting med whataboutism å gjøre. Og det er ikke oppgitt hva Tesla Semi er konstruert for å trekke av last. Alt vi vet er at den er designet for å minimum trekke 80.000 lb. Det kan hende den bare klarer 36 tonn, men det er like sannsynlig at den klarer 40-60 tonn. Vi får se hva fasiten blir når mer informasjon er tilgjengelig. Lenke til kommentar
Luske_Ludvig Skrevet 29. august 2018 Del Skrevet 29. august 2018 Halvering gjør man ikke men forbruket er helt nedi 1.2 til 1.3 kwh/mil i høyrefila. Holder alltid riktig avstand Lenke til kommentar
Kjetil Kjernsmo Skrevet 29. august 2018 Del Skrevet 29. august 2018 Jeg lå våken her en kveld og regnet litt på om du kan lade en Tesla Semi slik at du starter med fullt batteri, og så har du nok på batteriet til å kjøre så lenge hviletidsbestemmelsene tillater https://www.vegvesen.no/kjoretoy/yrkestransport/kjore-og-hviletid og så lade på den tiden bestemmelsene angir hviletid. Jeg kom til at du trenger ladere med en kapasitet ~1 MW. Det betyr at det på noen steder må være slike ladere, og dette vil være såpass mye at man kan se for seg at man må ha dedikerte høyspentkabler, siden mer enn 10 MW på 22 kV-nettet ikke er særlig bra. Men så har vi det slik her i landet at de mest sannsynlige stedene for slike ladere også er i umiddelbar nærhet til direkte regulerbar kraft: Haukeligrend, Gol, Leira, Vinstra, Alvdal for å nevne noen. Om man må trekke egne kabler, så er det bare et par km. Det ser rett og slett ut som et ganske enkelt problem å løse. 3 Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 29. august 2018 Del Skrevet 29. august 2018 Jeg lå våken her en kveld og regnet litt på om du kan lade en Tesla Semi slik at du starter med fullt batteri, og så har du nok på batteriet til å kjøre så lenge hviletidsbestemmelsene tillater https://www.vegvesen.no/kjoretoy/yrkestransport/kjore-og-hviletid og så lade på den tiden bestemmelsene angir hviletid. Jeg kom til at du trenger ladere med en kapasitet ~1 MW. Det betyr at det på noen steder må være slike ladere, og dette vil være såpass mye at man kan se for seg at man må ha dedikerte høyspentkabler, siden mer enn 10 MW på 22 kV-nettet ikke er særlig bra. Men så har vi det slik her i landet at de mest sannsynlige stedene for slike ladere også er i umiddelbar nærhet til direkte regulerbar kraft: Haukeligrend, Gol, Leira, Vinstra, Alvdal for å nevne noen. Om man må trekke egne kabler, så er det bare et par km. Det ser rett og slett ut som et ganske enkelt problem å løse. Det er nok enkelte ferjekaien som har slik lademulighet. Sikkert ikke vanskelig å lage en oppstillingsplass der trailere kan stå å vente mens batteriet lades. Lenke til kommentar
Luske_Ludvig Skrevet 29. august 2018 Del Skrevet 29. august 2018 Flere som sliter med nattesøvn: Man trenger ikke konstant 1MW 24/7. Et bufferbatteri eller kondensatorbatteri kan jo bufre kapasitet. Og forskjell på 1MW og 10MW. 1MW kan lade 30 stk 800 kwh teslaer pr døgn. (48 min pr lastebil) Dersom 30 min ladetid er et mål, vil 1MW dekke 500kwh og 300kwh kan dekkes av en buffer. Et annet moment er jo at elbiler og lastebiler aldri starter lading med 0% batteri. Typisk for min elbil er 25% batteri ved start. Og så lader jeg bare til 80-90%. 5 Lenke til kommentar
N8591NB4 Skrevet 30. august 2018 Del Skrevet 30. august 2018 Alle vet jo etter hvert at Elon Musk ikke er en fyr med for sterk kontakt med virkeligheten og sannheten. Så tidslinjen på denne er jeg meget skeptisk til. Håper ellers at semien skilles ut i et eget selskap sånn at den ikke forsvinner i dragsuget med Tesla når Tesla i overskuelig fredstid må gå inn for en Chapter 11. For semien i seg selv er virkelig noe en trenger her i verden! Telsa burde droppet Model 3 og gått kun for semien. Synes Musk har det meste på track, bortsett fra shortere som lager dunputefabrikk av en fjær forsinkelse. Model X var skikkelig forsinket. 3 år eller slikt. Model 3 er den viktigste bilen. Tesla Semi er også viktig fordi ingen lastebilprodusenter følte det viktig å utvikle el leserbilder. Er det noe Elon Musk gjør, så er det å rokke ved «sannheter» definert av markedene han inntar. Bankindustrii - PayPay NASA - Space X og en Tesla Roadster i elipsebane mellom Mars sola. Bilindustri - Tesla S3XY + Roadster Lastebilindustri - Tesla Semi Kommer Hyoerloop Langtrekkende flyreiser - Falcon Heavy Effektiv kollektivtransport ut av tettpakket sentrum - Boring Company Rimelig cool CV for å si det sånn. Og her kommer du og sier at («alle vet» til og ned) at Musk ikke har kontakt med virkeligheten? De som beklager seg mest her er shortere, som er i allianse med industriene som helst hadde sett at Elon Musk ikke ødelegger markedene deres. Det er full krig. Koch brødrene og andre . fossildinusauruser. Mediene er med imot fordi fossilene bruker penger på annonser, Tesla gjør ikke det... 1 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 30. august 2018 Del Skrevet 30. august 2018 (endret) 3 sekunder i 90km/t er 75 meter. Det virker ikke realistisk at forbruket kan halveres ved å ligge 75 meter bak en trailer Neivel, du får prøve selv da med en bil som har en responsiv drivstoffmåler. Nå skal det sies at luftmotstanden øker med hastigheten opphøyd i andre sånn at luftmotstanden i 90 km/t er dobbelt så stor som i 64 km/t. Rullemotstanden er nesten konstant uavhengig av hastighet og ubetydelig i forhild til luftmotstand i 90 km/t og oppover. Hvis traileren gir 26 km/t medvind 75m bak så får altså bilen halvert luftmotstand. Det er godt mulig medvinden er ennå større i den avstanden, men poenget er at trailere flytter enorme mengder luft. Ligger man bak en annen Tesla model S så får man ikke i nærheten av den drahjelpen. Bobiler og varebiler hjelper godt på, men trailere er optimalt. Teslaer har veldig god grafisk fremstilling av drivstofforbruk så det er lett å se hvordan det endrer seg. Et typisk eksempel er at jeg ligger bak en trailer på flat motorvei og forbruker knappe 100 Wh/km. Så blir jeg lei og kjører forbi. Forbikjøringen kan godt ha et forbruk på 500-1000 Wh/km, og så stabiliserer forbruket seg på 250 Wh/km delvis fordi jeg har valgt en høyere hastighet enn da jeg lå bak traileren. Eventuelt kan jeg roe ned til 90 km/t igjen og måle 200 Wh/km. Dette er ganske typiske tall for 90-sone uten stigning eller fall. I 110-120-sone er forskjellen selvsagt ennå større og i lavere hastigheter mindre. I 60-soner er det for eksempel lite eller ingenting å hente på å ligge bak en trailer. Da er det mer å hente på å ha god margin til neste kjøretøy for å få mest mulig jevn og smidig kjøring. Endret 30. august 2018 av Simen1 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå