Redaksjonen. Skrevet 28. august 2018 Del Skrevet 28. august 2018 Tesla Semi har gjennomført sin første langkjøring med last Lenke til kommentar
Sturle S Skrevet 28. august 2018 Del Skrevet 28. august 2018 Tøft! Alle trudde denne var lagt på is, men Tesla overraskar stadig! Nikola Motors har vel endå ikkje produsert ein einaste prototyp av sin hydrogenlastebil, og har heller ingen fyllestasjonar på plass? 1 Lenke til kommentar
Populært innlegg Merko Skrevet 28. august 2018 Populært innlegg Del Skrevet 28. august 2018 Tøft! Alle trudde denne var lagt på is, men Tesla overraskar stadig! Kan du utdype? Det er vel en god stund siden Tesla viste frem Tesla Truck. Meg bekjent er det vel ingen som har trodd at Tesla har lagt lastebilen på is? 16 Lenke til kommentar
missi Skrevet 28. august 2018 Del Skrevet 28. august 2018 Alle vet jo etter hvert at Elon Musk ikke er en fyr med for sterk kontakt med virkeligheten og sannheten. Så tidslinjen på denne er jeg meget skeptisk til. Håper ellers at semien skilles ut i et eget selskap sånn at den ikke forsvinner i dragsuget med Tesla når Tesla i overskuelig fredstid må gå inn for en Chapter 11. For semien i seg selv er virkelig noe en trenger her i verden! Telsa burde droppet Model 3 og gått kun for semien. 5 Lenke til kommentar
IntelAmdAti Skrevet 28. august 2018 Del Skrevet 28. august 2018 Denne lastebilen er en dårlig idé men statlige subsidier vil få den til å selge som varmt hvetebrød Ulempene ved batteridrift er liten rekkevidde med trailer og særlig opp bakker og fjell, og lavere lastekapasitet siden batteriene spiser opp en del av totalvekten som er begrenset til maks 50 tonn. 4 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 28. august 2018 Del Skrevet 28. august 2018 (endret) Et annet eksempel blant skeptikerne er den amerikanske motorprodusenten Cummins. – Akkurat nå tror jeg ikke at det er mulig. El-lastebiler er mye mer velegnede for kortere kjøreavstander, for lettere laster og steder hvor det finnes muligheter til å lade, sier talsperson Joe Mills i Cummins til Electrek. Hvis det var rett så burde vel Renault Master ZE solgt som varmt hvetebrød? Ikke at Renault Master ZE er noen dårlig idé, men etter min mening er den bare dårlig gjennomført. Batteriet burde vært større, motoren kraftigere og bilen mer aerodynamisk. Endret 28. august 2018 av Simen1 Lenke til kommentar
Populært innlegg IceBlitz Skrevet 28. august 2018 Populært innlegg Del Skrevet 28. august 2018 (endret) Denne lastebilen er en dårlig idé men statlige subsidier vil få den til å selge som varmt hvetebrød Ulempene ved batteridrift er liten rekkevidde med trailer og særlig opp bakker og fjell, og lavere lastekapasitet siden batteriene spiser opp en del av totalvekten som er begrenset til maks 50 tonn. Hva mener du med liten rekkevidde? Er 80 mil lite? I Norge kan man kjøre ca 30 mil med lastebil før man må ta en lovpålagt pause. Og mens man tar denne pausen så lader man selvfølgelig lastebilen på en hurtiglader. På den måten kan man aldri klare å kjøre tomt batteriet med mindre man går inn for å bryte loven. Så jeg kjønner ikke hvordan du klarer å klemme ut at denne lastebilen er en dårlig idé? Det er tradisjonelle lastebiler som er en dårlig idé. En uhyre dårlig idé med ubrukelig motorkraft opp bakker, en forurensning som ikke ligner grisen og en driftskostnad som står i taket. Du kan kjøre en Scania 720 og fortsatt ikke klare mer enn 20-30kmt opp bakker når fullastet. Mens Tesla har 3x ytelsen, er lydløs og har null utslipp. Man kan såklart argumentere med at det forurenser å produsere selve batteripakkene, men dette er naturligvis noe som blir langt bedre over tid som med alt annet. Men man må starte en plass, og vi er allerede for sent ute med å prøve å bli grønne når man ser på skadene forurensning har gjort til nå. Så det er helt nødvendig at denne lastebilen får se dagens lys, samme med elektriske båter/ferger, busser og andre transportmidler Endret 28. august 2018 av IceBlitz 36 Lenke til kommentar
Populært innlegg Viggo Stenbekk Skrevet 28. august 2018 Populært innlegg Del Skrevet 28. august 2018 Denne lastebilen er en dårlig idé men statlige subsidier vil få den til å selge som varmt hvetebrød Ulempene ved batteridrift er liten rekkevidde med trailer og særlig opp bakker og fjell, og lavere lastekapasitet siden batteriene spiser opp en del av totalvekten som er begrenset til maks 50 tonn. Energien som brukes på vei opp i høyere terreng regenereres på vei ned. Det er kun et bytte av energinivåer. I motsetning til dieseldrift der ingenting kan regenereres. 26 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 28. august 2018 Del Skrevet 28. august 2018 Energien som brukes på vei opp i høyere terreng regenereres på vei ned. Det er kun et bytte av energinivåer. I motsetning til dieseldrift der ingenting kan regenereres. Tja, nå skal en ikke se helt svart hvit på det. En diesel bil eller annen bil vill ha "samme" potensiell energi ved toppen, og det er absolutt best å ta dette ut ved å trille nedover om det lar seg gjøre forsvarlig. En henter inn regen ved å "lade" under bremsing, i motsetning til å la alt gå ut i varme. 1 Lenke til kommentar
IntelAmdAti Skrevet 28. august 2018 Del Skrevet 28. august 2018 Hva mener du med liten rekkevidde? Er 80 mil lite? Den klarer ikke 80 mil med last 3 Lenke til kommentar
Sturle S Skrevet 28. august 2018 Del Skrevet 28. august 2018 Tøft! Alle trudde denne var lagt på is, men Tesla overraskar stadig!Kan du utdype? Det er vel en god stund siden Tesla viste frem Tesla Truck. Meg bekjent er det vel ingen som har trodd at Tesla har lagt lastebilen på is? Rykta har sagt at Tesla har lagt utvikling av denne på is til dei har løyst alle produksjonsproblema med Model 3, og at det var laangt fram til nokon Tesla Semi. Artikkelen stadfestar dette delvis: I begynnelsen av året antok Daimler at Tesla ikke ville komme til å klare å levere den angitte ytelsen i løpet av neste år. Denne testen syner tvert imot at Tesla har helde fram med utviklinga. Tesla har komme heilt fram til ein fungerande prototyp, som har vore på tur heilt til 3200 km frå produksjonsstaden. Tesla ligg, som vanleg, fleire runder føre konkurrentane. Ikkje berre har Tesla teke over som verdas desidert største produsent av elbilar etter lanseringa av Model 3 i USA; no ligg dei an til å ta marknaden for lastebilar òg. No er det berre tollane til trumpen som kan øydeleggje moroa for Tesla. 6 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274 Skrevet 28. august 2018 Del Skrevet 28. august 2018 (endret) Denne lastebilen er en dårlig idé men statlige subsidier vil få den til å selge som varmt hvetebrød Ulempene ved batteridrift er liten rekkevidde med trailer og særlig opp bakker og fjell, og lavere lastekapasitet siden batteriene spiser opp en del av totalvekten som er begrenset til maks 50 tonn. At lastebilen er en dårlig idé er det vanskelig å konkludere med nå. Derimot er argumentene dine enkle å motbevise. Effiktiviten til en el-motor er overlegen alt annet. Den har ikke effektkurve som en diesel-motor og er følgelig ikke mindre effektiv i motbakker. Sleng på regenerering så finnes det ikke motstand. Som nevnt av andre; vogntog har faktisk mye enklere logistikk-planlegging enn menigmann. Et lite antall ladere vil kunne dekke et stort område av Norge, uten problemer. Edit: vi vet heller ikke hva den faktiske rekkevidden er. Endret 28. august 2018 av Slettet+45613274 Lenke til kommentar
Populært innlegg Simen1 Skrevet 28. august 2018 Populært innlegg Del Skrevet 28. august 2018 (endret) Ulempene ved batteridrift er liten rekkevidde med trailer og særlig opp bakker og fjell, og lavere lastekapasitet siden batteriene spiser opp en del av totalvekten som er begrenset til maks 50 tonn.Batterikapasiteten til Semi er foreløpig ikke offentliggjort, men det spekuleres ofte i at den med lengst rekkevidde får 800 kWh. Totalvekta er oppgitt til 80 000 pund (ca 36 tonn). Den potensielle energien som kreves for å flytte 36 tonn opp 1000 meter (f.eks over en fjellovergang) er 98 kWh. La oss være litt pessimister og si at batteri-hjul bare har 90% virkningsgrad. Da krever den 13,6% av batterikapasiteten til å løfte bilen de 1000 meterne. Normal luftmotstand og rullemotstand kommer i tillegg og kan regnes som likt med flat mark. Videre må vi huske at den potensielle energien kan regenereres med ca 90% virkningsgrad når man kjører ned på andre siden av fjellet. Ok - la meg oversette det til et praktisk eksempel: Ladestasjon ved foten av fjellet. Fulladet til 800 km rekkevidde. 36 tonn. La oss si det er 5% stigning hele veien opp og ned. Da kjøres det 20 km på kartet samtidig som man stiger opp 1000 høydemeter. Tilsvarende nedover. Ved foten av fjellet på andre siden vil man ha kjørt 40 km på kartet. Hadde det vært en vannrett tunell gjennom fjellet ville man hatt 760 km rekkevidde igjen. Men kjører man over så vil noe energi forsvinne som følge av virkningsgrader. Rettere sagt vil man stå igjen med 739 km rekkevidde etter å ha passert fjellovergangen. Med andre ord ikke noe problem å krysse Andesfjellene, Alpene, Rocky Mountains eller Dovre for den del. Oslo-Trondheim bør gå fint uten ladestopp selv i motvind på vinteren. Man må riktignok uansett følge kjøre-hvile bestemmelsene. Apropos Oslo-Trondheim-ruta så ville den antagelig gått raskere med Tesla Semi enn med et vanlig dieselvogntog på grunn av at sistnevnte sliter med å holde farta i oppoverbakkene. Redusert tid er ikke bare viktig for å redusere sjåførkostnadene, men det er også viktig for holdbarheten på laks og andre matvarer. Endret 28. august 2018 av Simen1 17 Lenke til kommentar
uname -i Skrevet 28. august 2018 Del Skrevet 28. august 2018 Tesla Semi løfter Annonsert pris 30-50% mer enn en Model X og med 8 ganger batterikapasiteten Mega-ladestasjoner drevet av solceller og garantert pris på 7 cent/kWh Settes i produksjon neste år Høres flott ut. 5 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 28. august 2018 Del Skrevet 28. august 2018 Tesla Semi løfter Annonsert pris 70% mer enn en Model X og med 6-10 ganger batterikapasiteten Mega-ladestasjoner drevet av solceller og garantert pris på 7 cent/kWh Settes i produksjon neste år Høres flott ut. Fikset det for deg Lenke til kommentar
Populært innlegg Limbeck Skrevet 28. august 2018 Populært innlegg Del Skrevet 28. august 2018 Jeg har så stor tro på eltransport. Det er sjelden ting revolusjonerer men med effektiviteten til elmotorer og fleksibiliteten til elproduksjon og transport av elektrisitet. Det er så menge fordeler i en verden som higer etter grønnere og billigere teknologi. Dette er neste generasjon transport. 14 Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen Skrevet 28. august 2018 Del Skrevet 28. august 2018 Den klarer ikke 80 mil med last Den er designet for å klare 80 mil med last i 96 km/t. Man kan nok anta at den reelle rekkevidden blir noe lavere i Norge. Kanskje mer i området 60 mil. 6 Lenke til kommentar
FrihetensRegn Skrevet 28. august 2018 Del Skrevet 28. august 2018 Hvor mye last kan en Tesla Semi frakte kontra en konvensjonell dieselsemi? Det er nettopp dette som er avgjørende for frakteselskaper; hvor mye varer de får plass til på traileren. Og dette måles byråkratisk nok av den totale vekten, inkl. lastebilen. Og om batteriene veier for mye, vil det bli mindre plass i lasterommet. 2 Lenke til kommentar
Hopperesque Skrevet 28. august 2018 Del Skrevet 28. august 2018 ...samtidig som han oppleves som snill, varm og ydmyk verden over. Moroklumpen. 5 Lenke til kommentar
Populært innlegg Espen Hugaas Andersen Skrevet 28. august 2018 Populært innlegg Del Skrevet 28. august 2018 (endret) Hvor mye last kan en Tesla Semi frakte kontra en konvensjonell dieselsemi? Det er nettopp dette som er avgjørende for frakteselskaper; hvor mye varer de får plass til på traileren. Og dette måles byråkratisk nok av den totale vekten, inkl. lastebilen. Og om batteriene veier for mye, vil det bli mindre plass i lasterommet.Det har blitt sagt at trekkvognen ikke er noe tyngre enn en diesel trekkvogn. Og volummessig er 800 kWh ganske irrelevant. Den største utfordringen for Europa er lengden på Tesla Semi. I USA er makslengden satt uten trekkvognen, mens i Europa er makslengden satt inklusive trekkvognen. Dermed ser lastebiler veldig forskjellige ut i Europa og i USA. Om Tesla Semi skal bli populær i Europa bør trekkvognen omdesignes betydelig, slik at den blir mer kompakt lengdemessig. Noe Tesla forsåvidt har antydet at de kan gjøre. Men i første omgang har det liten betydning. Tesla kan sikkert selge 50-100.000 Semi per år bare i USA. Hovedutfordringen er å få satt i gang produksjonen. Endret 28. august 2018 av Espen Hugaas Andersen 11 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå