Gå til innhold

Tesla Semi har gjennomført sin første langkjøring med last


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Alle vet jo etter hvert at Elon Musk ikke er en fyr med for sterk kontakt med virkeligheten og sannheten. Så tidslinjen på denne er jeg meget skeptisk til. Håper ellers at semien skilles ut i et eget selskap sånn at den ikke forsvinner i dragsuget med Tesla når Tesla i overskuelig fredstid må gå inn for en Chapter 11. For semien i seg selv er virkelig noe en trenger her i verden! Telsa burde droppet Model 3 og gått kun for semien.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Denne lastebilen er en dårlig idé men statlige subsidier vil få den til å selge som varmt hvetebrød :)

 

 

Ulempene ved batteridrift er liten rekkevidde med trailer og særlig opp bakker og fjell, og lavere lastekapasitet siden batteriene spiser opp en del av totalvekten som er begrenset til maks 50 tonn.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Et annet eksempel blant skeptikerne er den amerikanske motorprodusenten Cummins.

 

– Akkurat nå tror jeg ikke at det er mulig. El-lastebiler er mye mer velegnede for kortere kjøreavstander, for lettere laster og steder hvor det finnes muligheter til å lade, sier talsperson Joe Mills i Cummins til Electrek.

Hvis det var rett så burde vel Renault Master ZE solgt som varmt hvetebrød?

 

Ikke at Renault Master ZE er noen dårlig idé, men etter min mening er den bare dårlig gjennomført. Batteriet burde vært større, motoren kraftigere og bilen mer aerodynamisk.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Energien som brukes på vei opp i høyere terreng regenereres på vei ned. Det er kun et bytte av energinivåer. I motsetning til dieseldrift der ingenting kan regenereres.

 

Tja, nå skal en ikke se helt svart hvit på det. En diesel bil eller annen bil vill ha "samme" potensiell energi ved toppen, og det er absolutt best å ta dette ut ved å trille nedover om det lar seg gjøre forsvarlig. En henter inn regen ved å "lade" under bremsing, i motsetning til å la alt gå ut i varme. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Tøft! Alle trudde denne var lagt på is, men Tesla overraskar stadig!

Kan du utdype?

 

Det er vel en god stund siden Tesla viste frem Tesla Truck. Meg bekjent er det vel ingen som har trodd at Tesla har lagt lastebilen på is? 

Rykta har sagt at Tesla har lagt utvikling av denne på is til dei har løyst alle produksjonsproblema med Model 3, og at det var laangt fram til nokon Tesla Semi.

 

Artikkelen stadfestar dette delvis:

I begynnelsen av året antok Daimler at Tesla ikke ville komme til å klare å levere den angitte ytelsen i løpet av neste år.

 

Denne testen syner tvert imot at Tesla har helde fram med utviklinga. Tesla har komme heilt fram til ein fungerande prototyp, som har vore på tur heilt til 3200 km frå produksjonsstaden. Tesla ligg, som vanleg, fleire runder føre konkurrentane.

 

Ikkje berre har Tesla teke over som verdas desidert største produsent av elbilar etter lanseringa av Model 3 i USA; no ligg dei an til å ta marknaden for lastebilar òg.

 

No er det berre tollane til trumpen som kan øydeleggje moroa for Tesla.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274

Denne lastebilen er en dårlig idé men statlige subsidier vil få den til å selge som varmt hvetebrød :)

 

 

Ulempene ved batteridrift er liten rekkevidde med trailer og særlig opp bakker og fjell, og lavere lastekapasitet siden batteriene spiser opp en del av totalvekten som er begrenset til maks 50 tonn.

At lastebilen er en dårlig idé er det vanskelig å konkludere med nå. Derimot er argumentene dine enkle å motbevise. Effiktiviten til en el-motor er overlegen alt annet. Den har ikke effektkurve som en diesel-motor og er følgelig ikke mindre effektiv i motbakker. Sleng på regenerering så finnes det ikke motstand.

 

Som nevnt av andre; vogntog har faktisk mye enklere logistikk-planlegging enn menigmann. Et lite antall ladere vil kunne dekke et stort område av Norge, uten problemer.

 

Edit: vi vet heller ikke hva den faktiske rekkevidden er.

Endret av Slettet+45613274
Lenke til kommentar

Hvor mye last kan en Tesla Semi frakte kontra en konvensjonell dieselsemi? Det er nettopp dette som er avgjørende for frakteselskaper; hvor mye varer de får plass til på traileren. Og dette måles byråkratisk nok av den totale vekten, inkl. lastebilen. Og om batteriene veier for mye, vil det bli mindre plass i lasterommet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...