slime mold Skrevet 16. desember 2003 Del Skrevet 16. desember 2003 (endret) Er ikkje heilt enig med deg der Slime Mold. Slackware er også basert på eit pakkesystem Slackware har ikke pakkesystem. Slackware har pakker uten system. Denne diskusjonen er gammel, og ikke noe som er noe poeng i å diskutere. (Ja, med Swaret kan man få litt system i pakkene, visstnok, men den er ikke del av Slackware) Endret 16. desember 2003 av slime mold Lenke til kommentar
moesen Skrevet 16. desember 2003 Del Skrevet 16. desember 2003 nope ... Når jeg skrev ./configure kom det : [nicklas@Nicklas xchat-2.0.6]$ ./configure checking for a BSD-compatible install... /usr//bin/install -c checking whether build environment is sane... yes checking for gawk... gawk checking whether make sets $(MAKE)... yes checking whether to enable maintainer-specific portions of Makefiles... no checking for gcc... no checking for cc... no checking for cc... no checking for cl... no configure: error: no acceptable C compiler found in $PATH See `config.log' for more details. Prøv og være root hele tiden da... skriv su - Og passordet til root da, også prøv og instalere. Lenke til kommentar
Egil.B Skrevet 16. desember 2003 Del Skrevet 16. desember 2003 tror nok du er mer tjent med en rpm, enn å måtte legge inn devtools mm. Lenke til kommentar
Nicklas Skrevet 16. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 16. desember 2003 ok er i den hoved mappa, har logget inn med min bruker, hva nå ? Prøvde å skrive make men det går ikke .... Lenke til kommentar
jaskorpe Skrevet 16. desember 2003 Del Skrevet 16. desember 2003 (endret) du har ikkje GCC. følg Slime Mold sitt forslag. som root (ikkje vær root meir enn strengt nødvendig) EDIT: EDIT2: er du sikker på at xchat ikkje ligg inne? slik som nokon sa istad? Endret 16. desember 2003 av jaskorpe Lenke til kommentar
Nicklas Skrevet 16. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 16. desember 2003 hans råd ? å skrive urpmi xchat ? ( det funka ikke ) Hvor kan jeg få gcc da ? Når jeg har fått det, funker "make" da ? Jeg er HELT noob så jeg kan INGEN ting så dere må nok forklare litt Lenke til kommentar
Nicklas Skrevet 16. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 16. desember 2003 hvordan kan jeg finne ut om det ligger inne da ? Når jeg installerte linux så hadde jeg bare installasjons cd'en, den første av de 3 Lenke til kommentar
jaskorpe Skrevet 16. desember 2003 Del Skrevet 16. desember 2003 prøvd å skrive xchat i terminal? Lenke til kommentar
rwu Skrevet 16. desember 2003 Del Skrevet 16. desember 2003 (endret) blir litt svett nå.... både Xchat og BitchX ligger som rpm på setupcdene tol mandrake 9.0,9.1,9.2.. bare installer via rpmdrake... edit: har du ikke cd3, kan du installere det du trenger fra internett via rpmsystemet til mandrake Endret 16. desember 2003 av rwu Lenke til kommentar
DCreator Skrevet 16. desember 2003 Del Skrevet 16. desember 2003 Det ser ut som en kompilator mangler... prøv å skaff en ferdigkompilert utgave av gcc med alt den trenger... Finnes kanskje på installasjoncden din eller så kan du finne med urpmi eller noe.. Lenke til kommentar
iCrap Skrevet 16. desember 2003 Del Skrevet 16. desember 2003 Vel, for å bruke urpmi må man være root.. ligger forøvrig en glimrende FAQ på urpmi i FAQ-tråden som jeg skrev en gang for lenge siden. Men det virker som om du ikke har installert noen som helst form for development-libs, now du bør ha uansett om du utvikler programvare eller ikke. bruker@boks $ su - root@boks # urpmi xchat root@boks # su - bruker bruker@boks $ xchat || xchat2 || x-chat2 || x-chat Nå skal det seriøst ikke skje noe galt.. Lenke til kommentar
Nicklas Skrevet 16. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 16. desember 2003 ok .... hadde vært fint hvis noen kunne lagt ut en link til en side eller noe for jeg vet ikke hva jeg skal verken lete etter eller installere Lenke til kommentar
Nicklas Skrevet 16. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 16. desember 2003 hmm: [root@Nicklas root]# urpmi xchat ingen pakke kalt xchat Lenke til kommentar
iCrap Skrevet 16. desember 2003 Del Skrevet 16. desember 2003 Du er litt på vei ihvertfall... prøv urpmi x-chat, urpmi x-chat2, urpmi X-Chat osv Lenke til kommentar
Nicklas Skrevet 16. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 16. desember 2003 (endret) Det er vel ikke noe annen måte å finne ut hva det heter på da ? Må man ha install cd'en i ? Endret 16. desember 2003 av Nicklas Lenke til kommentar
slime mold Skrevet 16. desember 2003 Del Skrevet 16. desember 2003 (endret) Du må legge til noen urpmi-kilder da. Jeg brukte http://plf.zarb.org/~nanardon/ for deg. Skriv disse kommandoene, som root: urpmi.addmedia main ftp://ftp.sunet.se/pub/Linux/distributions/mandrake/9.2/i586/Mandrake/RPMS with ../base/hdlist.cz urpmi.addmedia contrib ftp://ftp.sunet.se/pub/Linux/distributions/mandrake/9.2/contrib/i586 with ../../i586/Mandrake/base/hdlist2.cz urpmi.addmedia plf ftp://ftp.club-internet.fr/pub/linux/plf/mandrake/9.2 with hdlist.cz urpmi.addmedia --update updates ftp://ftp.sunet.se/pub/Linux/distributions/mandrake/updates/9.2/RPMS/ with ../base/hdlist.cz OBS. Hver av kommandoene skal være kun én lang linje. Nå skal du ihvertfall kunne kjøre 'urpmi xchat'. Endret 16. desember 2003 av slime mold Lenke til kommentar
Nicklas Skrevet 16. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 16. desember 2003 Fyttirakkern !!!! Er det virkelig så vanskelig å installere et eneste ett lite programm? Vell, det funka ikke med den greia... Men hvis det er gcc jeg trenger for å bruke make greia så spør jeg om en link til en side hvor jeg kan laste det ned ? Lenke til kommentar
slime mold Skrevet 16. desember 2003 Del Skrevet 16. desember 2003 Du spør, du får: ftp://ftp.uninett.no/pub/linux/Mandrake/M...1-2mdk.i586.rpm Lenke til kommentar
Nicklas Skrevet 16. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 16. desember 2003 takk ... er det noe spesielt jeg må gjøre etter jeg har lasta det ned ? Lenke til kommentar
slime mold Skrevet 16. desember 2003 Del Skrevet 16. desember 2003 Du må installere den, f.eks. med 'rpm -i gcc-blabla.rpm'. Om den klager på at den trenger andre pakker først, kan du finne dem på ftp://ftp.uninett.no/pub/linux/Mandrake/M...6/Mandrake/RPMS. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå