Nicklas Skrevet 16. desember 2003 Del Skrevet 16. desember 2003 Hei Jeg lurte på om noen kunne hjelpe meg med å laste ned, installere og kjøre et IRC programm... Jeg har nettopp fått meg Mandrake Linux 9.2 og skjønner ingen ting ( hadde win98 før) Jeg bruker KDE som grafisk greie. Håper på mange gode og seriøse svar Lenke til kommentar
moesen Skrevet 16. desember 2003 Del Skrevet 16. desember 2003 Hei Du vil kanskje begynne med noe lett, XChat er lett. XChat minner endel om mirc. Her kan du laste ned XChat. Du kan skrive dette i console wget http://www.xchat.org/files/source/2.0/xchat-2.0.6.tar.bz2 tar -zxvf xchat*.tar.bz2 cd xchat* ./configure make make install xchat Med wget kommandoen laster du ned fila, med tar kommandoen pakker du ut fila du lasta ned. "./configure-make-make install-" instalerer programmet. Du kjører xchat med "xchat" vil jeg tro.(ikke helt sikker) Hvis du er ute etter noe mindre grafisk og kanskje noe kulere enn XChat kan du prøve noe som heter irssi, Irssi kjøres via console Correct me if i'm wrong..... Lenke til kommentar
jaskorpe Skrevet 16. desember 2003 Del Skrevet 16. desember 2003 make install må kjørast som root: wget http://www.xchat.org/files/source/2.0/xchat-2.0.6.tar.bz2 tar -zxvf xchat*.tar.bz2 cd xchat* ./configure make su make install exit xchat Lenke til kommentar
JuZt3r Skrevet 16. desember 2003 Del Skrevet 16. desember 2003 make install-local funker vel.. (har ikke prøvd selv, men ) Lenke til kommentar
Nicklas Skrevet 16. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 16. desember 2003 oki.. Tusen takk for mange gode svar Lenke til kommentar
jaskorpe Skrevet 16. desember 2003 Del Skrevet 16. desember 2003 kan jo kjøre configure med --prefix=<PREFIX> der <PREFIX> er plassen det blir instalert. så lenge ein har skrivetilgang dit kan ein kjøre make install. Lenke til kommentar
Nicklas Skrevet 16. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 16. desember 2003 hmmm.... Når jeg har lastet det ned og skrevet : tar -zxvf xchat*.tar.bz2 så kommer dette: [nicklas@Nicklas nicklas]$ tar -zxvf xchat*.tar.bz2 gzip: stdin: not in gzip format tar: Barnet avsluttet med status 1 tar: Utsatt feil-avslutning for tidligere feil [nicklas@Nicklas nicklas]$ Hva er galt ? Lenke til kommentar
jaskorpe Skrevet 16. desember 2003 Del Skrevet 16. desember 2003 tar -jxvf xchat*.tar.bz2 ^^ j istedetfor z då skal det virke Lenke til kommentar
slime mold Skrevet 16. desember 2003 Del Skrevet 16. desember 2003 Men herregud da mennesker, han sier han har Mandrake! Da installerer man en fin IRC-klient sånn: urpmi xchat Så venter du et halvt minutt, og vips er alt installert og klart til bruk. Lenke til kommentar
jaskorpe Skrevet 16. desember 2003 Del Skrevet 16. desember 2003 begge metodane er vel like ok. men kan innrømme at den siste er noko enklare. Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 16. desember 2003 Del Skrevet 16. desember 2003 sikker på at det ikke allerede ligger inne?!? Lenke til kommentar
jaskorpe Skrevet 16. desember 2003 Del Skrevet 16. desember 2003 Eg svarte berre på topicen eg. Er vel strengt tatt den som er gæli då. hehe Lenke til kommentar
slime mold Skrevet 16. desember 2003 Del Skrevet 16. desember 2003 Nei, begge metodene er IKKE like OK. Mandrake er basert på et pakkesystem, og da bruker man dette. Å knote med configure-scripts og make når Mandrake stiller med ferdig pakke som er fint integrert i installasjonssystemet, er det i beste fall misforstått ikke å bruke den. Lenke til kommentar
Nicklas Skrevet 16. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 16. desember 2003 hehe ... jeje. .. jeg har kommet til "make" nå ... jeg skrev: [nicklas@Nicklas xchat-2.0.6]$ make Og fikk: make: *** No targets specified and no makefile found. Stop. [nicklas@Nicklas xchat-2.0.6]$ hva er det fornoe ? ( er det jeg som er dum eller ? ) Lenke til kommentar
jaskorpe Skrevet 16. desember 2003 Del Skrevet 16. desember 2003 Er ikkje heilt enig med deg der Slime Mold. Slackware er også basert på eit pakkesystem, men likevel er kompilering noko som skjer forholdsvis ofte, sjølv om det fins ferdige tgzpakkar. Lenke til kommentar
jaskorpe Skrevet 16. desember 2003 Del Skrevet 16. desember 2003 Til trådstartar. Er nok best å berre følge Slime Mold sitt råd her. Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 16. desember 2003 Del Skrevet 16. desember 2003 Fedora har da også et pakkesystem, men jeg kompilerer nå støtt og ofte. RPM eller tar.gz er nå nesten ett fett for meg. Men i begynnelsen var jeg helt lost hvis jeg skulle kompilere noe. Husker godt hvor stolt jeg var første gang jeg fikk det til! Lenke til kommentar
Nicklas Skrevet 16. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 16. desember 2003 jeg prøvde begges eksempel og det var faktiskt jaskorpe sitt forslag som funket best. Nå lurer jeg bare på det derre "make" greiene skal funke Lenke til kommentar
jaskorpe Skrevet 16. desember 2003 Del Skrevet 16. desember 2003 kom det feilmeldingar når du kjørte ./configure? Lenke til kommentar
Nicklas Skrevet 16. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 16. desember 2003 nope ... Når jeg skrev ./configure kom det : [nicklas@Nicklas xchat-2.0.6]$ ./configure checking for a BSD-compatible install... /usr//bin/install -c checking whether build environment is sane... yes checking for gawk... gawk checking whether make sets $(MAKE)... yes checking whether to enable maintainer-specific portions of Makefiles... no checking for gcc... no checking for cc... no checking for cc... no checking for cl... no configure: error: no acceptable C compiler found in $PATH See `config.log' for more details. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå