Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

[Løst] Jobb for husets ungdommer: Bør “lønn” gis og i tilfelle hvor mye?

Anbefalte innlegg

Har under noe tvil komme til at dette underforumet - familie/barn er riktigste sted for denne tråden. 

Først er spørsmålet her OM dette på noen måte bør resultere i lønn/vederlag for to ungdommer, konkret tilknyttet innsatsen som ytes. Er svaret her ja er neste spørsmål hvilken lønn/vederlag som bør gis. 

Lørdag ettermiddag var eldstegutten (10. klasse)/jeg et par turer og i går ettermiddag en siste tur for å hente hjem litt furustokker (=ca 150 meter stokk med gjennomsnittlig diameter drøyt 25 cm) kjøpt “avhentes ved kjørbar vei”. Disse var felt mellom påske og pinse en gang - ikke av meg, så vet ikke nærmere - og nå stablet opp et par meter fra egnet parkering på kjørbar vei. Oppdelingen av denne “on site” i enheter passe for større personbiltilhenger og utført med liten motorsag (40 V batteri, sverd 30 cm) anser jeg som en del av hans vanlige foreldreopplæring, denne gangen i bruk av motorsag (som selvsagt skjedde under tilsyn og med naturlig verneutstyr, jeg sa “opplæring” og ikke “tut og kjør”). Yngste (8. klasse) hadde samtidig en omgang opplæring hjemme på kjøkkenet/sammen med vaskebøtten samt litt ukeplikter med plenklipperen og med rydding av gårdsplass. 

Kjøpet ligger nå 15-20 meter fra vedskjulet og innen høstferien blir det så oppgaven til to gutter å få denne

1. videre oppdelt i egnede biter for vedovn 60 cm, tre-fire meter stokk ytterlige delt til ca 20 cm 
  2. kløyvd i to eller fire etter behov, de korte bitene ytterligere kløyvd til opptenningsved
  3. stablet til tørk inne i vedboden. 
Til hjelp ved oppdeling har de to identiske sagkrakker (praktisk for lengre stokker), grindsag (sag med grovt blad og håndtak på begge sider) samt - kun eldste når jeg kan ha tilsyn, typisk lørdag ettermiddag - motorsagen alt nevnt. Ved kløving av har de grindsagen, hoggestabbe, vanlig kile, spredekile (=”skrus” sammen, utvider seg når den får et solid sleggeslag), slegge, vedøks og hobbyøks , mens for transport til dørterskel vedskjul (gjerne inn også om de vil løfte over høy terskel ) står solid trillebår til rådighet. 

a) Bør det betales noen lønn/vederlag konkret for dette arbeidet? En nabo mener nei og argumenterer slik: I ethvert hjem finnes det oppgaver alle i familien har ansvar for å bidra til å løse ut fra den enkeltes alder og evne, uten å bli betalt for dette, for å gjøre det er en del av å høre til familien og ingen får lønn for å være en del av familien. Å få vinterved i hus og dermed sikre god varmekomfort gjennom vinteren er en slik oppgave. Jeg kan veldig godt følge logikken og er ikke uenig i den, men selv tenker jeg også slik. Vi er medeiere i/aktive meddrivere av en næring. Så langt næring og dermed eksistensgrunnlag for familien ikke står og faller på at alle i familien gir et passe bidrag er foreldres næringsdrift ikke barns ansvar. Dette gjelder så absolutt i vårt tilfelle, næringen har uten noen problemer råd til å betale gjeldende markedsspris for den innsatsen som trenges (noe guttene godt vet), det er “bare” et spørsmål om å til enhver tid finne egnet arbeidskraft for alle oppgaver. Imidlertid må vi selv begge yte mer enn de standardiserte norske 40 timer/uke, ikke for at ting skal henge sammen økonomisk, men for å holde drift sunn og kundetrivsel høy. Fornuftig hverdag totalt i familien tilsier da vi begge må legge oppgaver vi strengt tatt burde tatt vår part av helt på linje med to ungdommer over på ungdommene. Selv om vi legger vekt på å oppdra til nøkternhet og nøysomhet blir det da i miine øyne urimelig om guttene får vederlag når de kan brukes i bedriften, men ikke når de kan avlaste oss hjemme. 

Gitt at svaret på a) = ja: 

b) Hva er passe akkordlønn totalt for den jobben? 

c) Hvordan bør jobb/akkord fordeles mellom guttene? Relevant her er at eldste har så mye arbeid han har lov til virksomheten vi er medeiere/ansatte i og jeg leder, yngste noe mindre siden han ennå kan brukes til noe færre oppgaver der. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Lang post, kort svar.

Ja, jeg synes det skal lønnes. Nok til at det blir en motivasjon i forhold til arbeidet. Ca 100 kr i timen, for eksempel. Så kan man si at jobben er obligatorisk, men at de denne gangen skal få lønn for jobben. Jobben får de, fordi de skal bidra med andre oppgaver resten av året. Så de skal fortsatt vaske do, rydde på plass sin egen klesvask og ellers bidra hjemme. Hvis de gjør en bra jobb da, får de lønn når det skal gjøres større jobber. Prestasjon og bidrag gir muligheter, fremfor at enhver oppgave utført skal lønnes.

Lenke til kommentar

Noterer så langt to svar og takker for disse. Videre noterer jeg også uklar/fraværende begrunnelse for a) OJ Doe  samt totalt fraværende begrunnelse for a) hos Kakeshoma, heller ingen forslag til AKKORDlønn for jobben (dette er i tilfelle AKKORDlønnet jobb, ikke TIMElønnet jobb!), slik at foreløpig kan svarene dessverre ikke brukes til noe særlig. 

Kan ellers nevne at både 150 kr/time og 100 kr/time er uaktuelle lønninger for ungdom på deres alder her. Næringsdrivende/virksomheter som etterspør tenåringer her har samkjørt og betaler kr 75/time for 13-åringer og kr 93,50/time for 15-åringer - forutsatt at de har ordentlig arbeidsvilje (noe som ikke mangler hos verken 13- eller 15-åringen, så av den grunn har de de samme når arbeid gjøres for virksomheten). Har man passert 16 betales fra første mandag etter kr 102/time, fra første mandag etter 17-årsdagen 107,50/time. Først når 18-årsdag er passert slutter samkjøringen og det betales fra kr 115 kr/time, fra kr 143 time dersom man a) har fullført og bestått vgs med OK resultater, samt b) kan vise til minst 2000 timer rimelig relevant arbeidspraksis og med gode referanser. 

Lenke til kommentar

Å gi ukelønn er på en måte å gjøre barna bortskjemte mener noen forskere.

Den teorien støtter vi også langt på vei, og derfor har vi også en ordning med todeling av noe som ellers ikke kalles ukelønn og betaling månen for måned. Dette var imidlertid IKKE temaet for denne tråden. Har du noe så si om hva det som er spurt om i mitt første innlegg  eller måtte du bare ha litt oppmerksomhet og få fortalt all verden du VAR her? 

Lenke til kommentar

Den teorien støtter vi også langt på vei, og derfor har vi også en ordning med todeling av noe som ellers ikke kalles ukelønn og betaling månen for måned. Dette var imidlertid IKKE temaet for denne tråden. Har du noe så si om hva det som er spurt om i mitt første innlegg  eller måtte du bare ha litt oppmerksomhet og få fortalt all verden du VAR her? 

Jeg bare poengerte at jeg er enig med naboen din og forskere at: 

I ethvert hjem finnes det oppgaver alle i familien har ansvar for å bidra til å løse ut fra den enkeltes alder og evne, uten å bli betalt for dette, for å gjøre det er en del av å høre til familien og ingen får lønn for å være en del av familien. 

Imidlertidig mener forskerne at det er positvt å belønne ungene, men ikke i form av penger.

Endret av Permanent jobb
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg bare poengerte at jeg er enig med naboen din og forskere at: 

I ethvert hjem finnes det oppgaver alle i familien har ansvar for å bidra til å løse ut fra den enkeltes alder og evne, uten å bli betalt for dette, for å gjøre det er en del av å høre til familien og ingen får lønn for å være en del av familien. 

Imidlertidig mener forskerne at det er positvt å belønne ungene, men ikke i form av penger.

Fint, så SI at du er enig med naboen vår, da og ikke overlat dette til det frie skjønn  :) ! 

Jeg er selv helt enig i det du  kursiverer og samme prinsippet følges også av oss. Alle har oppgaver som skal løses etter alder og evne uten å bli betalt for dette, men alle får også en porsjon "personlige penger" som er AAA kr/mnd (i dag, før brukte vi først uke og så to uker) så lenge de oppgavene blir utført OK og BBB kr/mnd om man er unnasluntrer og slabbedask. 

Spørsmål er imidlertid om bearbeidelse av dette vedlasset faller innenfor den kategorien "familieoppgaver" eller ikke når familiens økonomi godt tilsier veden kunne vært kjøpt ferdig bearbeidet og klar på pall for opplastning tilhenger. Her taler det for at vi slik sett kunne gjort det samme med brød eller middagsmat også, men der kan man argumentere med de kvalitetene som følger av å gjøre dette arbeidet selv og lære barn/ungdom å gjøre det samme. For opphakking av et lass ved er jeg ikke sikker på om vi på samme måte kan argumentere med de tilsvarende kvalitetene, og derfor altså min tvil om hvorvidt dette bør lønnes eller ikke. 

Foreløpig noterer jeg 1-1 (Permanent jobb - OJ Doe) i saken - dog med noe overvekt i Permanent jobbs argumentasjonstyngde - og avventer flere innspill. 

Lenke til kommentar

Hva i alle dager, selvfølgelig skal arbeid lønnes. Hadde du gjort det gratis? 

Kunne svært gjerne gjort dette gratis om det kom meg selv til gode som vintervarme, akkurat som jeg faktisk HAR bidratt vesentlig til henting og opplasting helt gratis. 

Hvorfor definerer du dette som "arbeid" og ikke som "oppgaver alle i familien har ansvar for å bidra til å løse ut fra den enkeltes alder og evne"? 

Lenke til kommentar

Foreløpig noterer jeg 1-1 (Permanent jobb - OJ Doe) i saken - dog med noe overvekt i Permanent jobbs argumentasjonstyngde - og avventer flere innspill. 

Jeg mener ikke den jobben er en del av de naturlige mindre hus-oppgaver man kan forvente barna bare skal gjøre uten videre.  Jeg ville derimot ha vært stolt om de sto opp for seg selv og forlangte betaling for jobben på linje med hva det ellers ville koste å få andre til å gjøre det samme.  En del av det å vokse opp er å lære verdien av arbeide.  En en-veis slave-lignende ordring hjelper ikke til det, hellere tvert imot. 

Lenke til kommentar

Jeg mener ikke den jobben er en del av de naturlige mindre hus-oppgaver man kan forvente barna bare skal gjøre uten videre.  Jeg ville derimot ha vært stolt om de sto opp for seg selv og forlangte betaling for jobben på linje med hva det ellers ville koste å få andre til å gjøre det samme.  En del av det å vokse opp er å lære verdien av arbeide.  En en-veis slave-lignende ordring hjelper ikke til det, hellere tvert imot. 

Din mening er notert, men hva begrunner du den med? Uten begrunnelse, ingen verdi... 

Ellers nevnte du ingenting relevant for b) og c), til tross for at du åpenbart mener dette bør lønnes i harde kontanter. 

Verdien av arbeide er jeg helt enig i er viktig å lære, og den vet de allerede. De vet også verdien av å ikke anta ALT man gjør skal resultere i belønning i form av harde kontanter, noe som etter vårt syn er en enda viktigere verdi å lære. 

Lenke til kommentar

Kunne svært gjerne gjort dette gratis om det kom meg selv til gode som vintervarme, akkurat som jeg faktisk HAR bidratt vesentlig til henting og opplasting helt gratis. 

Hvorfor definerer du dette som "arbeid" og ikke som "oppgaver alle i familien har ansvar for å bidra til å løse ut fra den enkeltes alder og evne"? 

For det siste du skriver der er bare noe du har funnet på, foreldre har krav til å gi barn mat og husly. Det er ikke noe krav til at ungene må arbeide for dette. 

• Liker 3
Lenke til kommentar

For det siste du skriver der er bare noe du har funnet på, foreldre har krav til å gi barn mat og husly. Det er ikke noe krav til at ungene må arbeide for dette. 

Vel, det HAR faktisk støtte fra forskere, jfr hva også Permanent jobb skriver i #8. 

Du har fremdeles ikke forklart hvorfor dette er "arbeid", derfor kan jeg ikke forholde meg til din siste kommentar utover å konstantere at foreldre skal sørge for mat og husly. 

Lenke til kommentar

Vel, det HAR faktisk støtte fra forskere, jfr hva også Permanent jobb skriver i #8. 

Du har fremdeles ikke forklart hvorfor dette er "arbeid", derfor kan jeg ikke forholde meg til din siste kommentar utover å konstantere at foreldre skal sørge for mat og husly. 

Hva er det om det ikke er arbeid? Selvfølgelig er det arbeid.

Lenke til kommentar

Som sagt, om det ikke er arbeid. Hva er det da? Slavearbeid?

Definert i #10. Kan du så vennlgist besvare a), b) OG c) i mitt første innlegg i stedet for å forsøke å spore av tråden fra dens tema? Temaet du prøver å spore over til er ellers ikke uten interesse i seg selv, men det er uten interesse i forhold til hva jeg faktisk spurte om i trådstart. 

Lenke til kommentar

Definert i #10. Kan du så vennlgist besvare a), b) OG c) i mitt første innlegg i stedet for å forsøke å spore av tråden fra dens tema? Temaet du prøver å spore over til er ellers ikke uten interesse i seg selv, men det er uten interesse i forhold til hva jeg faktisk spurte om i trådstart. 

Det er en definisjon du har funnet på selv... Jeg har svart på a. Ang b, en betaler ikke akkord til sine unger. c) ville fordelt det etter det de ønsket selv. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...